광고 소구 유형(합리적/감정적)과 서비스 형태(경험적/실용적)의 광고 효과를 알아보기 위하여 편의 표집된 남ㆍ녀 대학생 117명을 대상으로 2 x 2 요인설계에 따라 조작 체크된 인쇄 광고를 노출시킨 후 광고에 대한 태도, 소매 서비스에 대한 태도, 구매 의도에 대한 태도 등을 측정하였다. 실험한 결과, 종속 측정치인 광고에 대한 태도, 소매 서비스에 대한 태도 및 구매(이용) 의도에서 모두 같은 방향의 두 독립 변수간 상호작용 효과가 나타났다. 즉, 세 ...
광고 소구 유형(합리적/감정적)과 서비스 형태(경험적/실용적)의 광고 효과를 알아보기 위하여 편의 표집된 남ㆍ녀 대학생 117명을 대상으로 2 x 2 요인설계에 따라 조작 체크된 인쇄 광고를 노출시킨 후 광고에 대한 태도, 소매 서비스에 대한 태도, 구매 의도에 대한 태도 등을 측정하였다. 실험한 결과, 종속 측정치인 광고에 대한 태도, 소매 서비스에 대한 태도 및 구매(이용) 의도에서 모두 같은 방향의 두 독립 변수간 상호작용 효과가 나타났다. 즉, 세 종속 변수에서 한결같이 경험적 서비스 형태는 합리적 소구일 때,그리고 실용적 서비스 형태는 감정적 소구일 때 호의적 태도와 높은 의도를 유발하였다. 그리고 세 종속 변수 모두 합리적 소구 유형보다는 감정적 소구 유형이 두 서비스 형태에서 매우 유의한 차이를 보이고 있는 것이 특징적이었다.
광고 소구 유형(합리적/감정적)과 서비스 형태(경험적/실용적)의 광고 효과를 알아보기 위하여 편의 표집된 남ㆍ녀 대학생 117명을 대상으로 2 x 2 요인설계에 따라 조작 체크된 인쇄 광고를 노출시킨 후 광고에 대한 태도, 소매 서비스에 대한 태도, 구매 의도에 대한 태도 등을 측정하였다. 실험한 결과, 종속 측정치인 광고에 대한 태도, 소매 서비스에 대한 태도 및 구매(이용) 의도에서 모두 같은 방향의 두 독립 변수간 상호작용 효과가 나타났다. 즉, 세 종속 변수에서 한결같이 경험적 서비스 형태는 합리적 소구일 때,그리고 실용적 서비스 형태는 감정적 소구일 때 호의적 태도와 높은 의도를 유발하였다. 그리고 세 종속 변수 모두 합리적 소구 유형보다는 감정적 소구 유형이 두 서비스 형태에서 매우 유의한 차이를 보이고 있는 것이 특징적이었다.
To investigate the advertising effect according to advertising appeal types (rational/emotional) and service types (experiential /utilitarian), I surveyed 117 university students that were selected at random. I found a mutual working effect between two independent variables in the dependant measurin...
To investigate the advertising effect according to advertising appeal types (rational/emotional) and service types (experiential /utilitarian), I surveyed 117 university students that were selected at random. I found a mutual working effect between two independent variables in the dependant measuring variables; the attitude toward the advertisement, the attitude toward the retail services, and, the patronage/recommendation intention. That is, regardless of the three dependant variables, the emotional service type induced a favorable attitude and high recommendation intention when the rational appeal was used. Also, the utilitarian service type induced a favorable attitude and high recommendation intention when the emotional appeal was used. It is notable that the emotional appeal type showed significant differences in both of the two-service types (experiential/utilitarian); more than the rational appeal did.
To investigate the advertising effect according to advertising appeal types (rational/emotional) and service types (experiential /utilitarian), I surveyed 117 university students that were selected at random. I found a mutual working effect between two independent variables in the dependant measuring variables; the attitude toward the advertisement, the attitude toward the retail services, and, the patronage/recommendation intention. That is, regardless of the three dependant variables, the emotional service type induced a favorable attitude and high recommendation intention when the rational appeal was used. Also, the utilitarian service type induced a favorable attitude and high recommendation intention when the emotional appeal was used. It is notable that the emotional appeal type showed significant differences in both of the two-service types (experiential/utilitarian); more than the rational appeal did.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.