본 연구는 올림픽 개최에 따른 유·무형상의 경제적인 효과를 통하여 올림픽 개최 후 생성되는 경제적 파급 효과를 분석 하고자 하였다. 이러한 연구목적을 중심으로 국제올림픽위원회가 시행하고 있는 TOP프로그램과 올림픽의 주요 수입원으로 자리를 잡은 TV중계권 등 올림픽 후원사간의 상호관계성에 대하여 집중적으로 다루었다. 실질적으로 올림픽 개최가 경제에 미치는 영향을 분석 하는데 있어 특별한 기준이나 방법론은 확립되지는 않았으나, 올림픽 유치가 개최국의 국제적인 인지도 향상과 더불어 경제적 발달의 기회를 제공하는 사실은 부인할 수 없다. 이러한 과정에서 나타나는 경제적 파급효과 및 올림픽의 상업화를 고찰함으로써 올림픽의 경제적인 효과를 재조명하는 동시에 올림픽의 순고한 정신과 순수성을 회복하는 계기를 마련코자 한다. 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 올림픽을 개최하기위해서는 기본적으로 스포츠 시설의 확충과 더불어 장기적인 투자기 있어야 한다. 이는 올림픽을 개최하는 국가가 직·간접사업비를 절감할 수 있는 효과를 나아, 부담 없이 올림픽을 개최할 수 있으며, 이러한 결과는 성공적인 ’88년 서울 올림픽 통하여 알 수 있다. 둘째, 올림픽은 올림픽 개최지에 많은 영향을 미치고 개최지로 하여금 생산 유발과 관광수입 증대 등 직접적인 경제적인 효과를 유발한다. 이는 국가가 단기적으로 경기시설 및 ...
본 연구는 올림픽 개최에 따른 유·무형상의 경제적인 효과를 통하여 올림픽 개최 후 생성되는 경제적 파급 효과를 분석 하고자 하였다. 이러한 연구목적을 중심으로 국제올림픽위원회가 시행하고 있는 TOP프로그램과 올림픽의 주요 수입원으로 자리를 잡은 TV중계권 등 올림픽 후원사간의 상호관계성에 대하여 집중적으로 다루었다. 실질적으로 올림픽 개최가 경제에 미치는 영향을 분석 하는데 있어 특별한 기준이나 방법론은 확립되지는 않았으나, 올림픽 유치가 개최국의 국제적인 인지도 향상과 더불어 경제적 발달의 기회를 제공하는 사실은 부인할 수 없다. 이러한 과정에서 나타나는 경제적 파급효과 및 올림픽의 상업화를 고찰함으로써 올림픽의 경제적인 효과를 재조명하는 동시에 올림픽의 순고한 정신과 순수성을 회복하는 계기를 마련코자 한다. 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 올림픽을 개최하기위해서는 기본적으로 스포츠 시설의 확충과 더불어 장기적인 투자기 있어야 한다. 이는 올림픽을 개최하는 국가가 직·간접사업비를 절감할 수 있는 효과를 나아, 부담 없이 올림픽을 개최할 수 있으며, 이러한 결과는 성공적인 ’88년 서울 올림픽 통하여 알 수 있다. 둘째, 올림픽은 올림픽 개최지에 많은 영향을 미치고 개최지로 하여금 생산 유발과 관광수입 증대 등 직접적인 경제적인 효과를 유발한다. 이는 국가가 단기적으로 경기시설 및 인프라에 대한 생산을 유발하고 파생적으로 타 부분의 소득과 고용을 증대하는 등 유·무형상의 엄청난 경제적인 효과를 얻는 결과를 초래한다. 셋째, 올림픽은 역동적인 움직임과 누구나 공감할 수 있는 영상매체에 적합한 컨텐츠로서, 기업들로 하여금 스폰서십을 통하여 매출을 극대화 하고, 이미지 제고 및 인지도 향상의 효과를 얻을 수 있는 기회를 제공함으로서, 올림픽의 기업 참여를 촉진하고 스포츠 파트너로서의 동반자의 위치를 확고히 하는 동시에 올림픽의 상업화를 가열 시켰다. 넷째, 국제올림픽위원회는 올림픽대회 확대에 따른 재정자립을 위하여 스포츠의 상품화를 추진하였고, 이는 급속히 발달하는 전파매체를 통하여 양자가 동시에 급성장하는 계기를 마련하였다. 따라서 올림픽의 TV중계권료는 올림픽의 주요 수입원으로써 자리를 확고히 하는 현상을 낳았고, TOP프로그램에 접목되어 자리를 확고히 하게 되었다. 이렇게 아마추어리즘을 바탕으로 시작한 고대올림픽은 급변하는 시장경제 흐름에 따라 경제적인 재정확립과 존속을 위해 방송과 기업 등 상업화에 문호를 개방함으로써 새로운 국면을 맞이하게 되었다. 이러한 결과는 국제올림픽위원회와 개최국에게 막대한 이윤을 창출하게 하였고, 결과적으로 올림픽의 지나친 상업화를 초래하였다. 이에 국제올림픽위원회는 올림픽 본질의 존속을 위해 올림픽 상업주의의 편향을 자제하고, 환경이라는 새로운 테마로 올림픽의 주체가 기업이나 지역 경제가 아닌 인류공동체임을 강조하고 순수한 올림픽 정신의 회복을 위해 근대올림픽의 새로운 모티브를 제시함으로써 올림픽의 긍정적인 면을 부각시켰다.
본 연구는 올림픽 개최에 따른 유·무형상의 경제적인 효과를 통하여 올림픽 개최 후 생성되는 경제적 파급 효과를 분석 하고자 하였다. 이러한 연구목적을 중심으로 국제올림픽위원회가 시행하고 있는 TOP프로그램과 올림픽의 주요 수입원으로 자리를 잡은 TV중계권 등 올림픽 후원사간의 상호관계성에 대하여 집중적으로 다루었다. 실질적으로 올림픽 개최가 경제에 미치는 영향을 분석 하는데 있어 특별한 기준이나 방법론은 확립되지는 않았으나, 올림픽 유치가 개최국의 국제적인 인지도 향상과 더불어 경제적 발달의 기회를 제공하는 사실은 부인할 수 없다. 이러한 과정에서 나타나는 경제적 파급효과 및 올림픽의 상업화를 고찰함으로써 올림픽의 경제적인 효과를 재조명하는 동시에 올림픽의 순고한 정신과 순수성을 회복하는 계기를 마련코자 한다. 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 올림픽을 개최하기위해서는 기본적으로 스포츠 시설의 확충과 더불어 장기적인 투자기 있어야 한다. 이는 올림픽을 개최하는 국가가 직·간접사업비를 절감할 수 있는 효과를 나아, 부담 없이 올림픽을 개최할 수 있으며, 이러한 결과는 성공적인 ’88년 서울 올림픽 통하여 알 수 있다. 둘째, 올림픽은 올림픽 개최지에 많은 영향을 미치고 개최지로 하여금 생산 유발과 관광수입 증대 등 직접적인 경제적인 효과를 유발한다. 이는 국가가 단기적으로 경기시설 및 인프라에 대한 생산을 유발하고 파생적으로 타 부분의 소득과 고용을 증대하는 등 유·무형상의 엄청난 경제적인 효과를 얻는 결과를 초래한다. 셋째, 올림픽은 역동적인 움직임과 누구나 공감할 수 있는 영상매체에 적합한 컨텐츠로서, 기업들로 하여금 스폰서십을 통하여 매출을 극대화 하고, 이미지 제고 및 인지도 향상의 효과를 얻을 수 있는 기회를 제공함으로서, 올림픽의 기업 참여를 촉진하고 스포츠 파트너로서의 동반자의 위치를 확고히 하는 동시에 올림픽의 상업화를 가열 시켰다. 넷째, 국제올림픽위원회는 올림픽대회 확대에 따른 재정자립을 위하여 스포츠의 상품화를 추진하였고, 이는 급속히 발달하는 전파매체를 통하여 양자가 동시에 급성장하는 계기를 마련하였다. 따라서 올림픽의 TV중계권료는 올림픽의 주요 수입원으로써 자리를 확고히 하는 현상을 낳았고, TOP프로그램에 접목되어 자리를 확고히 하게 되었다. 이렇게 아마추어리즘을 바탕으로 시작한 고대올림픽은 급변하는 시장경제 흐름에 따라 경제적인 재정확립과 존속을 위해 방송과 기업 등 상업화에 문호를 개방함으로써 새로운 국면을 맞이하게 되었다. 이러한 결과는 국제올림픽위원회와 개최국에게 막대한 이윤을 창출하게 하였고, 결과적으로 올림픽의 지나친 상업화를 초래하였다. 이에 국제올림픽위원회는 올림픽 본질의 존속을 위해 올림픽 상업주의의 편향을 자제하고, 환경이라는 새로운 테마로 올림픽의 주체가 기업이나 지역 경제가 아닌 인류공동체임을 강조하고 순수한 올림픽 정신의 회복을 위해 근대올림픽의 새로운 모티브를 제시함으로써 올림픽의 긍정적인 면을 부각시켰다.
The purpose of this study was to determine the economic impacts of Olympic Games. For the past two decades, the Olympic Games have increasingly inspired peace, and the Olympic athletes have continued to provide us with examples of human dignity, goodwill and fairs player. In modern day, the idea of ...
The purpose of this study was to determine the economic impacts of Olympic Games. For the past two decades, the Olympic Games have increasingly inspired peace, and the Olympic athletes have continued to provide us with examples of human dignity, goodwill and fairs player. In modern day, the idea of the Olympic Games has slightly changed by economic advanced as commercialization. However, the Olympic Games brought great opportunity to increase as its hosting nation merit point as, economic advance, internationalization, tourism, diplomatic relations and a lot of goodwill. In this respect, the most meaningful approach is to estimate how many economical effects the holding Olympic Games relate to the TV rights, TOP program, sponsorship, licensing, and ticket sales that difference in the balance of revenue and expenditure of the Organizing Committee. The former IOC President Juan Antonio Samaranch extremely emphasized that the survival of the Olympic Games depends upon television and official sponsorship such as revenue, audience, and prestige. Revenue: any sport that can bring profits to the broadcaster by providing large audiences or by purchasing the time or by coming with strong advertiser. For example, Olympic Games has a far better chance of obtaining air time. Audience: large audiences are extremely important things to all kind of sports. They enable broadcasters to sell their commercial time at high price and use the promotion time within the telecast to expose other products. The sports audiences are just as important to the sports broadcaster and its sponsors and advertisers as for prime time entertainment. Prestige: the opportunity for a broadcaster and official partner to be associated with the Olympic Games and major sports event. Because Olympics is very attractive sport event that worth a lot of money to TV and official partner. In conclusion, tremendous opportunities now exist for access to Olympic Games. Now Olympic is a huge part of the television industry far more than two decades. Televised Olympic is now big business that virtually every kind of sport now appears on our TV screens. The financial implications of which involve annual TV rights together with official sponsorship now valued billions of dollars. In this respect, the Olympic Games become more commercialized and far away from the origin of the Olympic Movement. That is why we need new vision and new point of view about modern Olympic Games. As a result, the Olympic Movement and the international business community has contributed significantly to these achievements by providing the stage for athletes from all countries to compete in the Olympic Games and by helping to make the Olympic Games the world’s greatest event without commercialization.
The purpose of this study was to determine the economic impacts of Olympic Games. For the past two decades, the Olympic Games have increasingly inspired peace, and the Olympic athletes have continued to provide us with examples of human dignity, goodwill and fairs player. In modern day, the idea of the Olympic Games has slightly changed by economic advanced as commercialization. However, the Olympic Games brought great opportunity to increase as its hosting nation merit point as, economic advance, internationalization, tourism, diplomatic relations and a lot of goodwill. In this respect, the most meaningful approach is to estimate how many economical effects the holding Olympic Games relate to the TV rights, TOP program, sponsorship, licensing, and ticket sales that difference in the balance of revenue and expenditure of the Organizing Committee. The former IOC President Juan Antonio Samaranch extremely emphasized that the survival of the Olympic Games depends upon television and official sponsorship such as revenue, audience, and prestige. Revenue: any sport that can bring profits to the broadcaster by providing large audiences or by purchasing the time or by coming with strong advertiser. For example, Olympic Games has a far better chance of obtaining air time. Audience: large audiences are extremely important things to all kind of sports. They enable broadcasters to sell their commercial time at high price and use the promotion time within the telecast to expose other products. The sports audiences are just as important to the sports broadcaster and its sponsors and advertisers as for prime time entertainment. Prestige: the opportunity for a broadcaster and official partner to be associated with the Olympic Games and major sports event. Because Olympics is very attractive sport event that worth a lot of money to TV and official partner. In conclusion, tremendous opportunities now exist for access to Olympic Games. Now Olympic is a huge part of the television industry far more than two decades. Televised Olympic is now big business that virtually every kind of sport now appears on our TV screens. The financial implications of which involve annual TV rights together with official sponsorship now valued billions of dollars. In this respect, the Olympic Games become more commercialized and far away from the origin of the Olympic Movement. That is why we need new vision and new point of view about modern Olympic Games. As a result, the Olympic Movement and the international business community has contributed significantly to these achievements by providing the stage for athletes from all countries to compete in the Olympic Games and by helping to make the Olympic Games the world’s greatest event without commercialization.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.