셰익스피어의 작품『리어왕』은 모든 셰익스피어의 작품 중에서도 비극의 정수로 불리우며, 여기에는 리어를 비롯한 코델리아와 두 딸, 글로스터, 바보 광대, 그리고 에드거와 에드먼드, 켄트 등의 인물들이 등장한다. 이 작품은 부모와 자식간의 관계, 그리고 고통을 통해 새로워지는 인간에 대한 문제를 다루었다. 여기에는 선과 악이 공존하고 있으며, 악에 의해 선한 인...
셰익스피어의 작품『리어왕』은 모든 셰익스피어의 작품 중에서도 비극의 정수로 불리우며, 여기에는 리어를 비롯한 코델리아와 두 딸, 글로스터, 바보 광대, 그리고 에드거와 에드먼드, 켄트 등의 인물들이 등장한다. 이 작품은 부모와 자식간의 관계, 그리고 고통을 통해 새로워지는 인간에 대한 문제를 다루었다. 여기에는 선과 악이 공존하고 있으며, 악에 의해 선한 인간들은 비극적 결말을 맞게 되고, 악은 그 자체의 부정적인 특성으로 인해 소멸하게 된다. 셰익스피어는 이 작품에서 인물들이 그들의 성격으로 인하여 겪게 되는 고통을 나타내었고, 고통과 깨달음을 통하여 내적 발전과 자아성찰, 그리고 현실 세계에 대해 좀 더 잘 파악하게 한다. 이 작품은 또한 이중구조로 이루어져 있는데 이것은 리어의 이야기인 주 구조와 글로스터의 이야기인 부 구조로 나뉘어지며, 이 두 구조는 서로 별개의 것이 아니라, 상호 보완해 주는 역할을 하고 있다. 두 이야기는 자식들로 인해 고통을 당한다는 점에서 유사하며, 리어가 미치고 난 후에 현명해졌다면, 글로스터는 눈이 먼 후에 볼 수 있게 되었다고 할 수 있다. 『리어왕』은 리어가 세 딸과 함께 있으며 코델리아에게서 아버지의 사랑을 거절당하는 것으로 이야기가 시작된다. 리어의 성격은 복잡한 편으로 성급하고 화를 잘 낸다. 그로 인해 극심한 고통과, 옳고 그름의 싸움 속에서 그는 그 자신과 세계에 대해 더 잘 알게 된다. 이전에는 깨닫지 못했던 고통 당하는 사람들을 이해하기도 하고, 말로써 나타내어지는 것이 아닌 마음으로부터 우러나오는 코델리아의 사랑이 참사랑이었다는 것도 깨닫게 된다. 리어는 내적 성찰과 더불어 외적 성
셰익스피어의 작품『리어왕』은 모든 셰익스피어의 작품 중에서도 비극의 정수로 불리우며, 여기에는 리어를 비롯한 코델리아와 두 딸, 글로스터, 바보 광대, 그리고 에드거와 에드먼드, 켄트 등의 인물들이 등장한다. 이 작품은 부모와 자식간의 관계, 그리고 고통을 통해 새로워지는 인간에 대한 문제를 다루었다. 여기에는 선과 악이 공존하고 있으며, 악에 의해 선한 인간들은 비극적 결말을 맞게 되고, 악은 그 자체의 부정적인 특성으로 인해 소멸하게 된다. 셰익스피어는 이 작품에서 인물들이 그들의 성격으로 인하여 겪게 되는 고통을 나타내었고, 고통과 깨달음을 통하여 내적 발전과 자아성찰, 그리고 현실 세계에 대해 좀 더 잘 파악하게 한다. 이 작품은 또한 이중구조로 이루어져 있는데 이것은 리어의 이야기인 주 구조와 글로스터의 이야기인 부 구조로 나뉘어지며, 이 두 구조는 서로 별개의 것이 아니라, 상호 보완해 주는 역할을 하고 있다. 두 이야기는 자식들로 인해 고통을 당한다는 점에서 유사하며, 리어가 미치고 난 후에 현명해졌다면, 글로스터는 눈이 먼 후에 볼 수 있게 되었다고 할 수 있다. 『리어왕』은 리어가 세 딸과 함께 있으며 코델리아에게서 아버지의 사랑을 거절당하는 것으로 이야기가 시작된다. 리어의 성격은 복잡한 편으로 성급하고 화를 잘 낸다. 그로 인해 극심한 고통과, 옳고 그름의 싸움 속에서 그는 그 자신과 세계에 대해 더 잘 알게 된다. 이전에는 깨닫지 못했던 고통 당하는 사람들을 이해하기도 하고, 말로써 나타내어지는 것이 아닌 마음으로부터 우러나오는 코델리아의 사랑이 참사랑이었다는 것도 깨닫게 된다. 리어는 내적 성찰과 더불어 외적 성
King Lear is a play in which the choices of good or evil are plainly defined in each character. As in many of Shakespeare's plays, the errors of the foolish and the misguided bring suffering and death to others who are innocent. The plot of King Lear represents the intertwining of two stories, Lear ...
King Lear is a play in which the choices of good or evil are plainly defined in each character. As in many of Shakespeare's plays, the errors of the foolish and the misguided bring suffering and death to others who are innocent. The plot of King Lear represents the intertwining of two stories, Lear and Gloucester. The story of Lear is the main plot, and the story of Gloucester the subplot. Two plots consist of double plot. More important for the structure of the play, these two stories are not separate, but complementary. The history of Gloucester is analogous to the history of Lear. Both Lear and Gloucester are stubborn, strong-willed men who feel threatened by their children and yet love them very much. They both suffer because of their mistakes and are both redeemed by their suffering. The physical nature of their sufferings is a metaphor for their mental states. Lear is wise only after he becomes mad; Gloucester sees only after he is blind. Shakespeare's characters reveal themselves by what they say and do. The most significant events in Shakespeare's tragedies are the changes that take place in the major characters. They struggle to know themselves and the world. The action of King Lear begins with Lear confronting all three of his daughters and rejecting Cordelia before the assembled court. The character of Lear is complex. Through great torment and endless debate between right and wrong, he comes to a better knowledge of himself and the world. As part of his search for self-knowledge, Lear re-examines the society in which he lives. Cordelia is King Lear's favourite daughter. In her stubborn refusal to speak of her love, she is very much her father's daughter. The scrupulousness involved in this refusal suggests her youth and inexperience, but she is unable to bear her sisters' falseness and is wishes to differentiate herself from them. Cordelia's love for her father is unchanged by his rejection. She does not answer anger with anger. Glouceste
King Lear is a play in which the choices of good or evil are plainly defined in each character. As in many of Shakespeare's plays, the errors of the foolish and the misguided bring suffering and death to others who are innocent. The plot of King Lear represents the intertwining of two stories, Lear and Gloucester. The story of Lear is the main plot, and the story of Gloucester the subplot. Two plots consist of double plot. More important for the structure of the play, these two stories are not separate, but complementary. The history of Gloucester is analogous to the history of Lear. Both Lear and Gloucester are stubborn, strong-willed men who feel threatened by their children and yet love them very much. They both suffer because of their mistakes and are both redeemed by their suffering. The physical nature of their sufferings is a metaphor for their mental states. Lear is wise only after he becomes mad; Gloucester sees only after he is blind. Shakespeare's characters reveal themselves by what they say and do. The most significant events in Shakespeare's tragedies are the changes that take place in the major characters. They struggle to know themselves and the world. The action of King Lear begins with Lear confronting all three of his daughters and rejecting Cordelia before the assembled court. The character of Lear is complex. Through great torment and endless debate between right and wrong, he comes to a better knowledge of himself and the world. As part of his search for self-knowledge, Lear re-examines the society in which he lives. Cordelia is King Lear's favourite daughter. In her stubborn refusal to speak of her love, she is very much her father's daughter. The scrupulousness involved in this refusal suggests her youth and inexperience, but she is unable to bear her sisters' falseness and is wishes to differentiate herself from them. Cordelia's love for her father is unchanged by his rejection. She does not answer anger with anger. Glouceste
주제어
#Shakespeare, William 고통 깨달음 구조 성격 리어왕 코델리아 글로스터 광대 good evil main plot subplot double plot character King Lear Cordelia Gloucester fool
학위논문 정보
저자
이미애
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영어교육 전공
지도교수
조신권
발행연도
2002
총페이지
65p.
키워드
Shakespeare, William 고통 깨달음 구조 성격 리어왕 코델리아 글로스터 광대 good evil main plot subplot double plot character King Lear Cordelia Gloucester fool
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.