본 연구의 목적은 인간의 본질적 신체활동이 스포츠화되는 과정을 서구의 문명화이론을 통해 그 의미를 해석하는데 있으며, 문명화 과정으로서 나타나는 현대스포츠의 태동과 그 특성이 태권도의 스포츠적 특성과 어떤 유사점을 가지고 있는가를 분석하는데 있다. 문명화의 이론은 시간과 공간속의 사회·문화의 현상에 따라 인간본질의 내재적, 외재적 욕구인 자기만족, 욕망 등이 억제와 절제의 방향으로 변화된다고 가정하고 있다. 다시 말해, 스포츠는 사회적으로 허용된 호전성 및 공격성의 표현이라고 할 정도로 본질적인 인간욕구에 그 기저가 있으며, 이러...
본 연구의 목적은 인간의 본질적 신체활동이 스포츠화되는 과정을 서구의 문명화이론을 통해 그 의미를 해석하는데 있으며, 문명화 과정으로서 나타나는 현대스포츠의 태동과 그 특성이 태권도의 스포츠적 특성과 어떤 유사점을 가지고 있는가를 분석하는데 있다. 문명화의 이론은 시간과 공간속의 사회·문화의 현상에 따라 인간본질의 내재적, 외재적 욕구인 자기만족, 욕망 등이 억제와 절제의 방향으로 변화된다고 가정하고 있다. 다시 말해, 스포츠는 사회적으로 허용된 호전성 및 공격성의 표현이라고 할 정도로 본질적인 인간욕구에 그 기저가 있으며, 이러한 감정들의 절제와 억제를 통한 합리적인 형태의 변화는 문명화된 사회속에서 정당히 규정되고 있다. 문명화된 사회속에서 발견된 스포츠 종목으로서 태권도의 특성을 명명할 수 있는 요소들로서 세속화, 평등성, 특성화, 합리화, 관료주의, 정량화(수량화), 기록을 갖추고 있다고 볼 수 있다. 모든 스포츠 조직은 작은 단위에서 큰 단위로 세분화되어 있는 것처럼 태권도 역시 지역에 따른 협회의 구성에서 전국과 세계를 하나로 통합하는 협회와 연맹으로 관료조직이 형성되어 있으며, 그 안에서 규칙의 제정과 제도의 법규화 등 특성화와 합리화의 특성을 지니고 있다. 예를 들어 태권도 선수는 규칙 없이 경기를 할 수 없을 뿐 아니라 그 기록 또한 당당하게 인정받을 수조차 없다. 따라서 태권도의 특성화는 전문적인 기술의 향상과 훈련이 요구되며, 태권도의 조직과 변화는 합리화를 통해서 기회의 평등을 가져왔다. 또한, 태권도 경기의 시작과 끝은 시간적인 개념과 공간적 개념속에서 기록으로 남는다. 우리는 태권도의 경기를 통해 일정한 규격안에서 일정한 시간동안 서로를 경험하는 경기를 보고 흥미의 기준이 되는 척도로 삼고 있다. 따라서 비수련자에 의해 어느 일정한 한계에 도달하는 것과 특성화나 합리화 없이 새로운 기록을 달성하는 것 또한 불가능하다. 현대스포츠적 특성에 근거한 기록에 대한 욕망은 태권도의 스포츠적 의미와 무도수련으로서의 잘못된 목적론을 고안할 수도 있고, 기록을 달성하기 위해서 다른 특징들이 필요하다는 것을 알 수도 있다. 결과적으로, 양적인 성취의 의미는 스포츠의 근원에 가까운 방향보다는 현대 스포츠의 제도화에 가까우며, 사회·문화의 흐름속에서 변화해 가는 것이라고 하겠다. 태권도의 스포츠적 성격의 흐름은 사회의 문명화과정 속에서 현대스포츠 특성과 유사한 점을 발견할 수 있었다. 그러나 우리가 간과해서는 안될 점이 바로 태권도가 가지는 동양적인 사고의 틀 속에 존재하는 도에 관한 개념이다. 태권도의 무도적 수련의미는 현대사회의 흐름에서 나타나는 스포츠적 특성과는 다른 변화과정을 보이고 있다. 이는 태권도가 스포츠화 과정과 생활스포츠로서 발전할 수 있는 또 다른 모습을 보여주고 있는 것이다.
본 연구의 목적은 인간의 본질적 신체활동이 스포츠화되는 과정을 서구의 문명화이론을 통해 그 의미를 해석하는데 있으며, 문명화 과정으로서 나타나는 현대스포츠의 태동과 그 특성이 태권도의 스포츠적 특성과 어떤 유사점을 가지고 있는가를 분석하는데 있다. 문명화의 이론은 시간과 공간속의 사회·문화의 현상에 따라 인간본질의 내재적, 외재적 욕구인 자기만족, 욕망 등이 억제와 절제의 방향으로 변화된다고 가정하고 있다. 다시 말해, 스포츠는 사회적으로 허용된 호전성 및 공격성의 표현이라고 할 정도로 본질적인 인간욕구에 그 기저가 있으며, 이러한 감정들의 절제와 억제를 통한 합리적인 형태의 변화는 문명화된 사회속에서 정당히 규정되고 있다. 문명화된 사회속에서 발견된 스포츠 종목으로서 태권도의 특성을 명명할 수 있는 요소들로서 세속화, 평등성, 특성화, 합리화, 관료주의, 정량화(수량화), 기록을 갖추고 있다고 볼 수 있다. 모든 스포츠 조직은 작은 단위에서 큰 단위로 세분화되어 있는 것처럼 태권도 역시 지역에 따른 협회의 구성에서 전국과 세계를 하나로 통합하는 협회와 연맹으로 관료조직이 형성되어 있으며, 그 안에서 규칙의 제정과 제도의 법규화 등 특성화와 합리화의 특성을 지니고 있다. 예를 들어 태권도 선수는 규칙 없이 경기를 할 수 없을 뿐 아니라 그 기록 또한 당당하게 인정받을 수조차 없다. 따라서 태권도의 특성화는 전문적인 기술의 향상과 훈련이 요구되며, 태권도의 조직과 변화는 합리화를 통해서 기회의 평등을 가져왔다. 또한, 태권도 경기의 시작과 끝은 시간적인 개념과 공간적 개념속에서 기록으로 남는다. 우리는 태권도의 경기를 통해 일정한 규격안에서 일정한 시간동안 서로를 경험하는 경기를 보고 흥미의 기준이 되는 척도로 삼고 있다. 따라서 비수련자에 의해 어느 일정한 한계에 도달하는 것과 특성화나 합리화 없이 새로운 기록을 달성하는 것 또한 불가능하다. 현대스포츠적 특성에 근거한 기록에 대한 욕망은 태권도의 스포츠적 의미와 무도수련으로서의 잘못된 목적론을 고안할 수도 있고, 기록을 달성하기 위해서 다른 특징들이 필요하다는 것을 알 수도 있다. 결과적으로, 양적인 성취의 의미는 스포츠의 근원에 가까운 방향보다는 현대 스포츠의 제도화에 가까우며, 사회·문화의 흐름속에서 변화해 가는 것이라고 하겠다. 태권도의 스포츠적 성격의 흐름은 사회의 문명화과정 속에서 현대스포츠 특성과 유사한 점을 발견할 수 있었다. 그러나 우리가 간과해서는 안될 점이 바로 태권도가 가지는 동양적인 사고의 틀 속에 존재하는 도에 관한 개념이다. 태권도의 무도적 수련의미는 현대사회의 흐름에서 나타나는 스포츠적 특성과는 다른 변화과정을 보이고 있다. 이는 태권도가 스포츠화 과정과 생활스포츠로서 발전할 수 있는 또 다른 모습을 보여주고 있는 것이다.
The purpose of this study interpreted the meanings that essential physical activity of human is the process of being sport through civilization theory and analyzed the characteristics of modern sports appeared as civilization's process which had any similarity with sports characteristics of Taekwond...
The purpose of this study interpreted the meanings that essential physical activity of human is the process of being sport through civilization theory and analyzed the characteristics of modern sports appeared as civilization's process which had any similarity with sports characteristics of Taekwondo. Civilization theory assumed that self-satisfaction and desire that is intrinsic and extrinsic want of human nature was being converted to direction of restraint and moderation according to social-cultural phenomena in time and space. In other words, sports included in essential human's desire expressed social permitted belligerent and assault, And the change of rational form through restraint and moderation was justifiably prescribed in civilized society. Taekwondo's characteristics as sports event found in civilized society had enough elements which could name secularism, equality, specialization, rationalization, bureaucratization, quantification, and record. The bureaucrat of Taekwonndo organization consisted of small unit to large unit based on region. This organization established rules and regulations according to the characteristics of specialization and rationalization. Also, player can not only play without rule but also its record is justifiably acknowledged. Taekwonndo's specialization demanded improvement and training of professional skill. Also, Taekwonndo organization and change attained equality of opportunity through rationalization. we knew that desire of record grounding characteristics of modern sports could contrive sports meaning of Taekwondo and mistaken teleology as practice of martial art and necessitated other characteristics to attain record. In conclusion, meaning of quantitative attainment was more familiar with institution of modern sports than origin of sports and changed in flow of social-cultual phenomena. The flow of sports characteristics in Taekwondo was able to find similar characterizations of modern sports in civilization process of society. However, the point which we must not overlook was concept of Do in Taekwondo that existed in framework of eastern thought. The meanins of martial art practiced in Taekwondo were different with sports characteristics appeared in flow of modern society. These indicated that Taekwondo can be developed to the processes of being sport and life sports.
The purpose of this study interpreted the meanings that essential physical activity of human is the process of being sport through civilization theory and analyzed the characteristics of modern sports appeared as civilization's process which had any similarity with sports characteristics of Taekwondo. Civilization theory assumed that self-satisfaction and desire that is intrinsic and extrinsic want of human nature was being converted to direction of restraint and moderation according to social-cultural phenomena in time and space. In other words, sports included in essential human's desire expressed social permitted belligerent and assault, And the change of rational form through restraint and moderation was justifiably prescribed in civilized society. Taekwondo's characteristics as sports event found in civilized society had enough elements which could name secularism, equality, specialization, rationalization, bureaucratization, quantification, and record. The bureaucrat of Taekwonndo organization consisted of small unit to large unit based on region. This organization established rules and regulations according to the characteristics of specialization and rationalization. Also, player can not only play without rule but also its record is justifiably acknowledged. Taekwonndo's specialization demanded improvement and training of professional skill. Also, Taekwonndo organization and change attained equality of opportunity through rationalization. we knew that desire of record grounding characteristics of modern sports could contrive sports meaning of Taekwondo and mistaken teleology as practice of martial art and necessitated other characteristics to attain record. In conclusion, meaning of quantitative attainment was more familiar with institution of modern sports than origin of sports and changed in flow of social-cultual phenomena. The flow of sports characteristics in Taekwondo was able to find similar characterizations of modern sports in civilization process of society. However, the point which we must not overlook was concept of Do in Taekwondo that existed in framework of eastern thought. The meanins of martial art practiced in Taekwondo were different with sports characteristics appeared in flow of modern society. These indicated that Taekwondo can be developed to the processes of being sport and life sports.
주제어
#태권도 스포츠화과정 현대스포츠 문명화 이론
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