아동의 환경실천력 함양을 위한 활동.체험 중심 환경교육 방안 A Study on the effects of activity and experience-centered environmental education programme for fostering the learners' practical ability원문보기
인간은 지구의 자연 환경을 이용하거나 개발하여 경제적으로 풍요로운 생활을 누리고 있지만, 지나친 이용과 개발 때문에 환경이 파괴, 오염되어 평형이 깨지는 심각한 상황에 이르게 되었다. 학교 환경교육 또한 내용과 방법면에서 소극적이고 평면적인 접근 방법, 바꾸어 말해서 환경 문제에 관련된 단순 정보지식 자체를 전달하기에 급급했다. 따라서 더 이상의 환경 문제를 막고 환경을 보전하기 위하여 학습자의 실천력에 중점을 둔 환경교육이 필요하게 되었다. 따라서 본 연구는 환경실천력 함양을 위한 학습자를 중심으로 주변에서 쉽게 찾아 할 수 있는 활동과 체험을 중심으로, 환경교육 학습 프로그램을 개발 · 적용 하고 프로그램이 아동의 환경실천력 함양에 도움이 되었는가를 알아보기 위한 목적으로 수행되었다. 프로그랩의 실행 후 나타난 결과를 분석하면 다음과 같다. 첫째, 학습자틀은 환경정보와 지식을 찾고 정리하는 과정에서 환경에 관련된 새로운 지식과 상식을 많이 가지게 있었다. 둘째, 학습자들이 환경 문제 해결 및 앞으로의 ...
인간은 지구의 자연 환경을 이용하거나 개발하여 경제적으로 풍요로운 생활을 누리고 있지만, 지나친 이용과 개발 때문에 환경이 파괴, 오염되어 평형이 깨지는 심각한 상황에 이르게 되었다. 학교 환경교육 또한 내용과 방법면에서 소극적이고 평면적인 접근 방법, 바꾸어 말해서 환경 문제에 관련된 단순 정보지식 자체를 전달하기에 급급했다. 따라서 더 이상의 환경 문제를 막고 환경을 보전하기 위하여 학습자의 실천력에 중점을 둔 환경교육이 필요하게 되었다. 따라서 본 연구는 환경실천력 함양을 위한 학습자를 중심으로 주변에서 쉽게 찾아 할 수 있는 활동과 체험을 중심으로, 환경교육 학습 프로그램을 개발 · 적용 하고 프로그램이 아동의 환경실천력 함양에 도움이 되었는가를 알아보기 위한 목적으로 수행되었다. 프로그랩의 실행 후 나타난 결과를 분석하면 다음과 같다. 첫째, 학습자틀은 환경정보와 지식을 찾고 정리하는 과정에서 환경에 관련된 새로운 지식과 상식을 많이 가지게 있었다. 둘째, 학습자들이 환경 문제 해결 및 앞으로의 해결 방안에 대해 좋은 아이디어를 제공함은 물론이고, 활동과 체험을 통한 실천을 중시하는 모습올 엿볼 수 있었다. 셋째, 환경 문제 해결을 위해 활동·체험 중심 프로그램에 적극적으로 참여하여 학습자들의 실천력이 향상되었다. 넷째, 학습자들은 환경에 대한 올바른 인식을 통해 현재 해야 할 일과 앞으로의 과제에 대해서 잘 알게 되었다. 다섯째, 학습자들은 가정 및 학교 환경에 대해 관심과 열의가 많아졌고, 환경에 대한 지식과 가치, 태도를 중심으로 한 실천력이 함양되었다. 활동과 체험을 통해 자연에 관한 의미를 부여하게 하는 활동·체험 중심 환경 교육 학습 프로그램을 투입하여 얻은 위와 같은 효과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 활동과 체험을 통한 학습은 아동들의 실제 활동과 체험을 중시하기 때문에, 환경학습이 재미없거나, 지루하다는 인식에서 벗어나, 홍미와 관심을 통한 실천으로 실천력 향상에 도움이 되었다. 둘째, 활동과 체험을 통한 학습은 학생들이 함께 자료를 찾아보고, 만들어 가는 과정에서 관심과 흥미를 갖게 하여 학습 문제를 해결하려는 의지와 태도를 고조시켰다. 셋째, 활동과 체험을 통한 학습은 문제해결을 지향하는 실천 프로그램으로서 주변의 현실을 직접적으로 체험하는 과정을 바탕으로 함과 동시에, 자연물을 즐기는 가운데 자연에 대한 이해와 폭을 넓혀 줌으로써 실천력 함양에 기여하였다. 넷째, 활동과 체험을 통한 학습은 환경오염의 실태를 피부로 느끼게 한 효과를 거둠과 동시에 환경오염 방지에 솔선하는 실천력을 기르는 계기가 되었다. 다섯째, 활동과 체험학습을 하면서 실제적인 문제를 함께 탐구하는 동안 합리적인 의사결정 과정을 경험할 수 있고, 이를 통하여 민주시민의 자질을 함양할 수 있었다. 여섯째, 환경 문제 해결 및 예방을 위하여 아동의 활동 · 체험 중심의 실천력에 관심을 가진 더 많은 현장 연구들이 지속되어야 할 필요가 있다. 끝으로, 책임감 있는 환경실천력을 함양하기 위해서는 학년 수준에 맞는 체계적이고 장기적인 프로그램의 개발이 필요하다.
인간은 지구의 자연 환경을 이용하거나 개발하여 경제적으로 풍요로운 생활을 누리고 있지만, 지나친 이용과 개발 때문에 환경이 파괴, 오염되어 평형이 깨지는 심각한 상황에 이르게 되었다. 학교 환경교육 또한 내용과 방법면에서 소극적이고 평면적인 접근 방법, 바꾸어 말해서 환경 문제에 관련된 단순 정보지식 자체를 전달하기에 급급했다. 따라서 더 이상의 환경 문제를 막고 환경을 보전하기 위하여 학습자의 실천력에 중점을 둔 환경교육이 필요하게 되었다. 따라서 본 연구는 환경실천력 함양을 위한 학습자를 중심으로 주변에서 쉽게 찾아 할 수 있는 활동과 체험을 중심으로, 환경교육 학습 프로그램을 개발 · 적용 하고 프로그램이 아동의 환경실천력 함양에 도움이 되었는가를 알아보기 위한 목적으로 수행되었다. 프로그랩의 실행 후 나타난 결과를 분석하면 다음과 같다. 첫째, 학습자틀은 환경정보와 지식을 찾고 정리하는 과정에서 환경에 관련된 새로운 지식과 상식을 많이 가지게 있었다. 둘째, 학습자들이 환경 문제 해결 및 앞으로의 해결 방안에 대해 좋은 아이디어를 제공함은 물론이고, 활동과 체험을 통한 실천을 중시하는 모습올 엿볼 수 있었다. 셋째, 환경 문제 해결을 위해 활동·체험 중심 프로그램에 적극적으로 참여하여 학습자들의 실천력이 향상되었다. 넷째, 학습자들은 환경에 대한 올바른 인식을 통해 현재 해야 할 일과 앞으로의 과제에 대해서 잘 알게 되었다. 다섯째, 학습자들은 가정 및 학교 환경에 대해 관심과 열의가 많아졌고, 환경에 대한 지식과 가치, 태도를 중심으로 한 실천력이 함양되었다. 활동과 체험을 통해 자연에 관한 의미를 부여하게 하는 활동·체험 중심 환경 교육 학습 프로그램을 투입하여 얻은 위와 같은 효과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 활동과 체험을 통한 학습은 아동들의 실제 활동과 체험을 중시하기 때문에, 환경학습이 재미없거나, 지루하다는 인식에서 벗어나, 홍미와 관심을 통한 실천으로 실천력 향상에 도움이 되었다. 둘째, 활동과 체험을 통한 학습은 학생들이 함께 자료를 찾아보고, 만들어 가는 과정에서 관심과 흥미를 갖게 하여 학습 문제를 해결하려는 의지와 태도를 고조시켰다. 셋째, 활동과 체험을 통한 학습은 문제해결을 지향하는 실천 프로그램으로서 주변의 현실을 직접적으로 체험하는 과정을 바탕으로 함과 동시에, 자연물을 즐기는 가운데 자연에 대한 이해와 폭을 넓혀 줌으로써 실천력 함양에 기여하였다. 넷째, 활동과 체험을 통한 학습은 환경오염의 실태를 피부로 느끼게 한 효과를 거둠과 동시에 환경오염 방지에 솔선하는 실천력을 기르는 계기가 되었다. 다섯째, 활동과 체험학습을 하면서 실제적인 문제를 함께 탐구하는 동안 합리적인 의사결정 과정을 경험할 수 있고, 이를 통하여 민주시민의 자질을 함양할 수 있었다. 여섯째, 환경 문제 해결 및 예방을 위하여 아동의 활동 · 체험 중심의 실천력에 관심을 가진 더 많은 현장 연구들이 지속되어야 할 필요가 있다. 끝으로, 책임감 있는 환경실천력을 함양하기 위해서는 학년 수준에 맞는 체계적이고 장기적인 프로그램의 개발이 필요하다.
Though use and development of the Earth's environment made a full life for mankind, destruction and pollution of the environment resulted from excessive uses and developments of it, which came to a severe situation being broken the balance of the ecosystem. Environmental education also took passive ...
Though use and development of the Earth's environment made a full life for mankind, destruction and pollution of the environment resulted from excessive uses and developments of it, which came to a severe situation being broken the balance of the ecosystem. Environmental education also took passive and fragmentary approaches in school, that is, some simple informations about environmental problems themselves were bent on being instructed. Thus, to prevent more environmental problems and preserve the environment, environmental education, which is focused on learners' practical ability, was required. Therefore, the purpose of this study is to identify whether the development and application of environmental education programme helps the students to develop their environmental practical ability through various activities and experiences easily found around us. The results of application of the program were as follows: (1) The students got to have new knowledge and common sense related to the environment through the process of searching and arranging the information and knowledge about the environment (2) The students presented good ideas about the solutions of environmental problems and also showed the attitude attaching importance to their practice through various activities and experiences. (3) To solve the environmental problems, the students took part in activity-and experience-centered programme actively so their practical ability was improved. (4) The students got to know what to do at present and in future with the correct understanding about the environment. (5) The students got to be interested in the environment of home and school, and their practical ability was improved, which were focused on the knowledge, the value, and the attitude about the environment. Based on the above effects with activity- and experience-centered programme which gave a sense about our nature through various activities and experiences, the results of this study could be summarized as follows: (1) Because activity- and experience-centered learning attaches importance to the students' activities and experiences, it helped the students to be interested in their learning and also improved their practical ability through its practice with interest. (2) Activity- and experience-centered learning raised the students' problem-solving will and attitude, which made the students be interested in learning through the process of searching and making materials together. (3) Activity- and experience-centered learning as problem solving-directed practice programme contributed to improve the students' practical ability with extending the students' understanding of our nature through its enjoyment as well as the process of direct experiences of the surroundings. (4) Activity- and experience-centered learning became an opportunity to develop the students' practical ability which took the lead in preventing environmental pollution as well as gained the effect that made the students realize the actual condition of environmental pollution. (5) During activity- and experience-centered learning with investigating actual problems, the students experienced decision making process so their natural disposition of democratic citizen were improved. (6) For solving and preventing the environmental problems, it is necessary to continue more action researches with having interests in the students' activity- and experience-centered practical ability. (7) It is necessary to develop a systematic and long-term programme for responsible environmental practical ability.
Though use and development of the Earth's environment made a full life for mankind, destruction and pollution of the environment resulted from excessive uses and developments of it, which came to a severe situation being broken the balance of the ecosystem. Environmental education also took passive and fragmentary approaches in school, that is, some simple informations about environmental problems themselves were bent on being instructed. Thus, to prevent more environmental problems and preserve the environment, environmental education, which is focused on learners' practical ability, was required. Therefore, the purpose of this study is to identify whether the development and application of environmental education programme helps the students to develop their environmental practical ability through various activities and experiences easily found around us. The results of application of the program were as follows: (1) The students got to have new knowledge and common sense related to the environment through the process of searching and arranging the information and knowledge about the environment (2) The students presented good ideas about the solutions of environmental problems and also showed the attitude attaching importance to their practice through various activities and experiences. (3) To solve the environmental problems, the students took part in activity-and experience-centered programme actively so their practical ability was improved. (4) The students got to know what to do at present and in future with the correct understanding about the environment. (5) The students got to be interested in the environment of home and school, and their practical ability was improved, which were focused on the knowledge, the value, and the attitude about the environment. Based on the above effects with activity- and experience-centered programme which gave a sense about our nature through various activities and experiences, the results of this study could be summarized as follows: (1) Because activity- and experience-centered learning attaches importance to the students' activities and experiences, it helped the students to be interested in their learning and also improved their practical ability through its practice with interest. (2) Activity- and experience-centered learning raised the students' problem-solving will and attitude, which made the students be interested in learning through the process of searching and making materials together. (3) Activity- and experience-centered learning as problem solving-directed practice programme contributed to improve the students' practical ability with extending the students' understanding of our nature through its enjoyment as well as the process of direct experiences of the surroundings. (4) Activity- and experience-centered learning became an opportunity to develop the students' practical ability which took the lead in preventing environmental pollution as well as gained the effect that made the students realize the actual condition of environmental pollution. (5) During activity- and experience-centered learning with investigating actual problems, the students experienced decision making process so their natural disposition of democratic citizen were improved. (6) For solving and preventing the environmental problems, it is necessary to continue more action researches with having interests in the students' activity- and experience-centered practical ability. (7) It is necessary to develop a systematic and long-term programme for responsible environmental practical ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.