본 연구의 목적은 안구운동이 아동의 시력과 굴절각 변화에 미치는 영향을 알아보는 것이었다. 파주시 소재 S초등학교 3학년 각 30명씩 2개 반을 대상으로 실험집단과 비교집단으로 나누어 박기호(1992)등이 개발한 운동 프로그램을 보다 더 쉽고 일반화시킬 수 있도록 운동진행을 돕기 위한 녹음 및 안구운동 비디오 테입 프로그램을 제작하여 운동빈도, 강도를 일정하게 통제하였고, 운동시간을 대폭 단축하여 재구성하였다. 1일 5분씩 2회, 12주 안구운동을 실시한 후 시력과 굴절각을 측정하여 t검증 방법을 활용하여 통계처리하고, ...
본 연구의 목적은 안구운동이 아동의 시력과 굴절각 변화에 미치는 영향을 알아보는 것이었다. 파주시 소재 S초등학교 3학년 각 30명씩 2개 반을 대상으로 실험집단과 비교집단으로 나누어 박기호(1992)등이 개발한 운동 프로그램을 보다 더 쉽고 일반화시킬 수 있도록 운동진행을 돕기 위한 녹음 및 안구운동 비디오 테입 프로그램을 제작하여 운동빈도, 강도를 일정하게 통제하였고, 운동시간을 대폭 단축하여 재구성하였다. 1일 5분씩 2회, 12주 안구운동을 실시한 후 시력과 굴절각을 측정하여 t검증 방법을 활용하여 통계처리하고, 유의수준은 p<.05로 검증하였다. 측정치를 비교 분석한 결과 실험집단이 좌·우안 모두 유의한 차를 나타내지는 않았으나 전체적으로 향상되었으며, 비교집단의 좌안 시력은 0.02저하되었고, 우안은 p<.05에서 유의한 차를 나타냈다. 집단간 변화의 차를 비교하면, 우안의 시력변화 차는 p<.05수준에서 유의한 차를 나타냈다. 또한 안구운동에 의한 굴절각 변화는 실험집단의 좌안 굴절각은 p<.05수준에서 유의한 차를 나타냈고, 비교집단의 변화 차는 p<.01수준에서 유의한 차를 나타났으며, 두 집단간 변화의 차 비교에서는 유의한 차는 나타나지 않았다.
본 연구의 목적은 안구운동이 아동의 시력과 굴절각 변화에 미치는 영향을 알아보는 것이었다. 파주시 소재 S초등학교 3학년 각 30명씩 2개 반을 대상으로 실험집단과 비교집단으로 나누어 박기호(1992)등이 개발한 운동 프로그램을 보다 더 쉽고 일반화시킬 수 있도록 운동진행을 돕기 위한 녹음 및 안구운동 비디오 테입 프로그램을 제작하여 운동빈도, 강도를 일정하게 통제하였고, 운동시간을 대폭 단축하여 재구성하였다. 1일 5분씩 2회, 12주 안구운동을 실시한 후 시력과 굴절각을 측정하여 t검증 방법을 활용하여 통계처리하고, 유의수준은 p<.05로 검증하였다. 측정치를 비교 분석한 결과 실험집단이 좌·우안 모두 유의한 차를 나타내지는 않았으나 전체적으로 향상되었으며, 비교집단의 좌안 시력은 0.02저하되었고, 우안은 p<.05에서 유의한 차를 나타냈다. 집단간 변화의 차를 비교하면, 우안의 시력변화 차는 p<.05수준에서 유의한 차를 나타냈다. 또한 안구운동에 의한 굴절각 변화는 실험집단의 좌안 굴절각은 p<.05수준에서 유의한 차를 나타냈고, 비교집단의 변화 차는 p<.01수준에서 유의한 차를 나타났으며, 두 집단간 변화의 차 비교에서는 유의한 차는 나타나지 않았다.
The purpose of this thesis was to analyse the change of visual acuity and refractive angle(RA) of elementary School children through eye exercise. The subject of this investigation was 60 students from 3rd grade of a S elementary school in Paju. They were divided into 2 classes, experimental group(3...
The purpose of this thesis was to analyse the change of visual acuity and refractive angle(RA) of elementary School children through eye exercise. The subject of this investigation was 60 students from 3rd grade of a S elementary school in Paju. They were divided into 2 classes, experimental group(30) and control group(30). This test recomposed the exercise program designed by the researcher Park(1992) to help exercise process easily and in general. Also I made recording and video tape program of eye exercise and controlled exercise frequency and its intensity regularly, and reduced exercising hours sharply. The experimental group were trained to eye exercise twice for five minutes a day for 10 weeks. The control group were not. After exercise treatment, T-test was utilized to see the mean difference between the two groups. The mean score of experimental group was significantly higher than control group at .05. The results were as follows: Left and Right eyes of the experimental group didn't have any significance, but increased totally. Left eye of the control group was decreased to .02 and Right showed a significance difference in P<.05. Also Compared the differences between two groups, the difference of right eyesight did have a significance at p<.05 level. Change of refractive angle through eye exercise, Refractive angle of Left eye of the experimental group was significant at p<.05 and the change of the control group was significant at p<.01. The differences of change in two groups didn't have any significance.
The purpose of this thesis was to analyse the change of visual acuity and refractive angle(RA) of elementary School children through eye exercise. The subject of this investigation was 60 students from 3rd grade of a S elementary school in Paju. They were divided into 2 classes, experimental group(30) and control group(30). This test recomposed the exercise program designed by the researcher Park(1992) to help exercise process easily and in general. Also I made recording and video tape program of eye exercise and controlled exercise frequency and its intensity regularly, and reduced exercising hours sharply. The experimental group were trained to eye exercise twice for five minutes a day for 10 weeks. The control group were not. After exercise treatment, T-test was utilized to see the mean difference between the two groups. The mean score of experimental group was significantly higher than control group at .05. The results were as follows: Left and Right eyes of the experimental group didn't have any significance, but increased totally. Left eye of the control group was decreased to .02 and Right showed a significance difference in P<.05. Also Compared the differences between two groups, the difference of right eyesight did have a significance at p<.05 level. Change of refractive angle through eye exercise, Refractive angle of Left eye of the experimental group was significant at p<.05 and the change of the control group was significant at p<.01. The differences of change in two groups didn't have any significance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.