20세기 초반 근대화 이후 한국건축은 서구의 근대건축을 맹목적으로 추종하며, 국적 불명의 건축물들을 양산하고 있다. 이런 상황은 한국건축의 한계성과 나아갈 방향을 모색해야 함을 인식하게 했으며, 한국적이고 전통적인 표현의 방법들에 대해 다양한 접목과 시도를 하게 했다. 그러나 아직까지 한국적인 건축물을 창조해 내는데 많은 어려움을 겪는 이유는 바로 전통성을 건축의 표현에 있어 어휘 또는 구성요소로서만 다루려는 접근이 많았기 때문이며, 한국적이라는 것을 우리민족의 정서라는 문제로 인식하지 못했기 때문일 수도 있다. 따라서 건축의 전통성 회복과 계승에 있어 기존의 표현 한계를 극복하는 방법으로서 우리의 정서를 통한 전통적 미의 특성을 찾아야 하는 당위성을 제시한다.
건물만을 취한 형식에서 읽어내려는 전통의 자세에서 벗어나 인간의 삶, 즉 물리적 측면의 삶과 생활의 문제가 동시에 설명되어져서 평가되어져야 하기에 본 연구는, 전통성이라는 포괄적인 개념 안에서 우리의 정서와 생활모습이 내재되어 온 보편적인 미라는 접근을 통해 한국 ...
20세기 초반 근대화 이후 한국건축은 서구의 근대건축을 맹목적으로 추종하며, 국적 불명의 건축물들을 양산하고 있다. 이런 상황은 한국건축의 한계성과 나아갈 방향을 모색해야 함을 인식하게 했으며, 한국적이고 전통적인 표현의 방법들에 대해 다양한 접목과 시도를 하게 했다. 그러나 아직까지 한국적인 건축물을 창조해 내는데 많은 어려움을 겪는 이유는 바로 전통성을 건축의 표현에 있어 어휘 또는 구성요소로서만 다루려는 접근이 많았기 때문이며, 한국적이라는 것을 우리민족의 정서라는 문제로 인식하지 못했기 때문일 수도 있다. 따라서 건축의 전통성 회복과 계승에 있어 기존의 표현 한계를 극복하는 방법으로서 우리의 정서를 통한 전통적 미의 특성을 찾아야 하는 당위성을 제시한다.
건물만을 취한 형식에서 읽어내려는 전통의 자세에서 벗어나 인간의 삶, 즉 물리적 측면의 삶과 생활의 문제가 동시에 설명되어져서 평가되어져야 하기에 본 연구는, 전통성이라는 포괄적인 개념 안에서 우리의 정서와 생활모습이 내재되어 온 보편적인 미라는 접근을 통해 한국 현대건축의 나아갈 방향을 모색하고자한다. 또한, 전통문화예술 전반에 내재되어온 우리민족의 미적 감각과 그것을 지배해 온 근원적 미의식에 대한 이해를 바탕으로 건축에 표현되어 질 수 있는 우리 고유의 심미적 전통성, 즉 전통미로서 한국건축의 정체성을 모색하고자 하는 것이 본 연구의 궁극적인 목적이다.
여러 각도의 고찰로 밝혀진 전통에 관한 선행연구를 통해 한국 전통건축에 표현된 특성을 추출하고, 선정된 현대건축물들을 도출된 유형으로 분석하였다. 구체적으로, 일반적인 전통과 전통미의 개념들을 정의하고 나아가 한국 전통문화예술에 표현되는 전통적 미의 특성을 고찰하였다. 동시에 전통건축에서 나타나는 공간, 형태, 장식 및 배치 등의 유형에서 나타나는 미의 특성을 고찰한 후 현대건축에서 분석할 수 있는 전통적 미의 특성을, 다음과 같이 3가지의 유형별 범주로 설정 할 수 있다.
첫째는, 형태와 장식에서 두드러지게 사용되고 있는 표현적 미.
둘째는, 배치와 공간구성에 강조되고 있는 형식적 미.
마지막으로 한국인의 민족성과 사상에 의해 표현되고 있는 정서적 미.
이러한 분석은, 1960-70년대에 지어진 건축물들에서는 형태, 의장적인 부분에서 표현적 미, 즉, 부드러운 곡선미, 자연의 순응한 형태, 한국적 단아미, 재료에 의한 향토성과 지역성을 추구하며 나타나는 소박미와 질박미 등이 강하게 표현되었음을 알 수 있었고, 1970년대 이후의 건축물들에서는 그 이전처럼 고전적 형태의 인용과 모방이라는 방법이 다소 사용되고 있으나, 한국적 공간의 재현이라는 방법으로 전통성의 표현방법들이 변화고 있는 것을 볼 수 있다. 그리고 전통사상에 의한 공간의 위계적 표현, 전통공간에서 나타나는 내, 외 공간에서 우리 정서의 표현, 각 공간들의 비워둠에 의한 공간들의 의미 추구는 점점 우리생활의 정서가 담긴 삶 속에서 그 답을 찾아내어 새롭게 표현하는 경향으로 바뀌어가고 있음을 보여준다.
이상과 같은 결과는 현대 한국건축에서의 미의 표현이 전통적 요소의 부분적 사용, 모방, 인용 등의 시각적이고, 감각적인 차원에서 벗어나야 하며, 이제는 건축에 있어 형태나 공간의 개념은, 한국인에게 내재되어온 사상과 시대의 흐름에 맞춰 변화되어 온 민족성에서 접근해야 함을 말한다. 또한 현대 한국건축에서 추구하고 있는 탈근대는 전통적 형태요소나 공간적 표현 방법들이 점점 현대적 재해석과 재현이라는 점을 주목하고 있다. 주목성과 시대성이 강한 건축물, 또 예술적 측면의 건축물에서 전통적 미의 특성을 표현함은 앞으로 현대 한국건축에서 지향해야 할 방향임을 보여준다.
20세기 초반 근대화 이후 한국건축은 서구의 근대건축을 맹목적으로 추종하며, 국적 불명의 건축물들을 양산하고 있다. 이런 상황은 한국건축의 한계성과 나아갈 방향을 모색해야 함을 인식하게 했으며, 한국적이고 전통적인 표현의 방법들에 대해 다양한 접목과 시도를 하게 했다. 그러나 아직까지 한국적인 건축물을 창조해 내는데 많은 어려움을 겪는 이유는 바로 전통성을 건축의 표현에 있어 어휘 또는 구성요소로서만 다루려는 접근이 많았기 때문이며, 한국적이라는 것을 우리민족의 정서라는 문제로 인식하지 못했기 때문일 수도 있다. 따라서 건축의 전통성 회복과 계승에 있어 기존의 표현 한계를 극복하는 방법으로서 우리의 정서를 통한 전통적 미의 특성을 찾아야 하는 당위성을 제시한다.
건물만을 취한 형식에서 읽어내려는 전통의 자세에서 벗어나 인간의 삶, 즉 물리적 측면의 삶과 생활의 문제가 동시에 설명되어져서 평가되어져야 하기에 본 연구는, 전통성이라는 포괄적인 개념 안에서 우리의 정서와 생활모습이 내재되어 온 보편적인 미라는 접근을 통해 한국 현대건축의 나아갈 방향을 모색하고자한다. 또한, 전통문화예술 전반에 내재되어온 우리민족의 미적 감각과 그것을 지배해 온 근원적 미의식에 대한 이해를 바탕으로 건축에 표현되어 질 수 있는 우리 고유의 심미적 전통성, 즉 전통미로서 한국건축의 정체성을 모색하고자 하는 것이 본 연구의 궁극적인 목적이다.
여러 각도의 고찰로 밝혀진 전통에 관한 선행연구를 통해 한국 전통건축에 표현된 특성을 추출하고, 선정된 현대건축물들을 도출된 유형으로 분석하였다. 구체적으로, 일반적인 전통과 전통미의 개념들을 정의하고 나아가 한국 전통문화예술에 표현되는 전통적 미의 특성을 고찰하였다. 동시에 전통건축에서 나타나는 공간, 형태, 장식 및 배치 등의 유형에서 나타나는 미의 특성을 고찰한 후 현대건축에서 분석할 수 있는 전통적 미의 특성을, 다음과 같이 3가지의 유형별 범주로 설정 할 수 있다.
첫째는, 형태와 장식에서 두드러지게 사용되고 있는 표현적 미.
둘째는, 배치와 공간구성에 강조되고 있는 형식적 미.
마지막으로 한국인의 민족성과 사상에 의해 표현되고 있는 정서적 미.
이러한 분석은, 1960-70년대에 지어진 건축물들에서는 형태, 의장적인 부분에서 표현적 미, 즉, 부드러운 곡선미, 자연의 순응한 형태, 한국적 단아미, 재료에 의한 향토성과 지역성을 추구하며 나타나는 소박미와 질박미 등이 강하게 표현되었음을 알 수 있었고, 1970년대 이후의 건축물들에서는 그 이전처럼 고전적 형태의 인용과 모방이라는 방법이 다소 사용되고 있으나, 한국적 공간의 재현이라는 방법으로 전통성의 표현방법들이 변화고 있는 것을 볼 수 있다. 그리고 전통사상에 의한 공간의 위계적 표현, 전통공간에서 나타나는 내, 외 공간에서 우리 정서의 표현, 각 공간들의 비워둠에 의한 공간들의 의미 추구는 점점 우리생활의 정서가 담긴 삶 속에서 그 답을 찾아내어 새롭게 표현하는 경향으로 바뀌어가고 있음을 보여준다.
이상과 같은 결과는 현대 한국건축에서의 미의 표현이 전통적 요소의 부분적 사용, 모방, 인용 등의 시각적이고, 감각적인 차원에서 벗어나야 하며, 이제는 건축에 있어 형태나 공간의 개념은, 한국인에게 내재되어온 사상과 시대의 흐름에 맞춰 변화되어 온 민족성에서 접근해야 함을 말한다. 또한 현대 한국건축에서 추구하고 있는 탈근대는 전통적 형태요소나 공간적 표현 방법들이 점점 현대적 재해석과 재현이라는 점을 주목하고 있다. 주목성과 시대성이 강한 건축물, 또 예술적 측면의 건축물에서 전통적 미의 특성을 표현함은 앞으로 현대 한국건축에서 지향해야 할 방향임을 보여준다.
After modernization in the opening part of 21st century, Korean architecture blindnessly has imitated the modern architecture of the West and has produced the unidentified architecture. In this situation we became to recognize the limitations of Korean architecture and would-be advancing direction a...
After modernization in the opening part of 21st century, Korean architecture blindnessly has imitated the modern architecture of the West and has produced the unidentified architecture. In this situation we became to recognize the limitations of Korean architecture and would-be advancing direction and we tried to graft on the methods of traditional expression of Korea. But the reason why we have yet felt constrained to create the Korean architecture is precisely that we have approached for expression of architecture to deal only with stock's words and an immediate constituent in the expression of architecture and also that we couldn't recognize the Korean style as the emotion of our nationality.
So I present what should be that we seek the feature of traditional beauty to overcome the limitation of expression in the recovery and succession of the tradition of our architecture. Because we should synchronously estimate and explain the life of human, the physical side of life and the subject of livelihood.
This study would grope for aiming directions of the modern Korean architecture in inclusive concepts of tradition through access of universal beauty inhered our emotion and life. Besides, the object of this study shall be to search our national beauty-sense which has wholly inhered under our traditional culture and art and to grope for our inhered aesthetical tradition which can be expressed in the architecture on the ground of understanding of originally aesthetical consciousness which controls our national beauty-sense. I abstract the feature expressed in the Korean traditional architecture through researching the precedent about tradition which is clarified by the various contemplation and analyze the selected modern architecture with extracted type. Concretely, I define the general tradition and traditional beauty and moreover, I contemplate the feature of traditional beauty expressed in the traditional Korean cultural art.
Simultaneously, after contemplating the feature of beauty appeared in the type of space, shape, adornment, and arrangement, etc. which is brought out traditional architecture, I can set up the feature of traditional beauty which can be analyzed in the modern architecture as three typical portion. It is as follows.
First, the expressive beauty remarkably used in the shape and adornment.
Second, the conventional beauty stressed at the arrangement and constitution of space.
Lastly, the emotional beauty expressed by thought and racial characteristics of Korean.
At this analysis, we can see that Korean architecture built in 1960∼1970s was strongly expressed a plain charm and a laudable habit of simplicity whose feature was that it pursuit a regionalism and localism by the use of shape, expressive beauty of decorative expression, that is, soft curvesomeness, the adapted feature for nature, elegant beauty of Korean type and material. And in the architecture of 1970s we can see that they were more or less used the method of reference and imitation which was classical type like former times, but can also see that the method of expression of tradition were changed with the method of re-producing space of Korean type. And by traditional thought, our emotional expression of inner and outer appeared traditional notion and pursuits of meaning by the would-be empty space are let us see that it has been changed as it has freshly expressed with seeking the answer in the life which contains emotion of livelihood. The above-mentioned result tells us that the expression of beauty which has used the portional application of traditional elements, imitation and reference, etc. and now the concept of shape and space in architecture must be approached from the thought inhered in Korean and racial characteristics which is changed along a current of age.
And we notice that the post-modernism which modern Korean architecture is pursuing is gradually modern re-interpretational and re-emerging. The architecture which is strong at attention and current idea and expression for the feature of traditional beauty at art' side in architecture. With the modern re-interpretation and creation of feature, as we prepare the aesthetic feature of Korean architecture with not a trend but characteristic tradition of Korean we can see the capability to grope for the identity of Korean architecture.
After modernization in the opening part of 21st century, Korean architecture blindnessly has imitated the modern architecture of the West and has produced the unidentified architecture. In this situation we became to recognize the limitations of Korean architecture and would-be advancing direction and we tried to graft on the methods of traditional expression of Korea. But the reason why we have yet felt constrained to create the Korean architecture is precisely that we have approached for expression of architecture to deal only with stock's words and an immediate constituent in the expression of architecture and also that we couldn't recognize the Korean style as the emotion of our nationality.
So I present what should be that we seek the feature of traditional beauty to overcome the limitation of expression in the recovery and succession of the tradition of our architecture. Because we should synchronously estimate and explain the life of human, the physical side of life and the subject of livelihood.
This study would grope for aiming directions of the modern Korean architecture in inclusive concepts of tradition through access of universal beauty inhered our emotion and life. Besides, the object of this study shall be to search our national beauty-sense which has wholly inhered under our traditional culture and art and to grope for our inhered aesthetical tradition which can be expressed in the architecture on the ground of understanding of originally aesthetical consciousness which controls our national beauty-sense. I abstract the feature expressed in the Korean traditional architecture through researching the precedent about tradition which is clarified by the various contemplation and analyze the selected modern architecture with extracted type. Concretely, I define the general tradition and traditional beauty and moreover, I contemplate the feature of traditional beauty expressed in the traditional Korean cultural art.
Simultaneously, after contemplating the feature of beauty appeared in the type of space, shape, adornment, and arrangement, etc. which is brought out traditional architecture, I can set up the feature of traditional beauty which can be analyzed in the modern architecture as three typical portion. It is as follows.
First, the expressive beauty remarkably used in the shape and adornment.
Second, the conventional beauty stressed at the arrangement and constitution of space.
Lastly, the emotional beauty expressed by thought and racial characteristics of Korean.
At this analysis, we can see that Korean architecture built in 1960∼1970s was strongly expressed a plain charm and a laudable habit of simplicity whose feature was that it pursuit a regionalism and localism by the use of shape, expressive beauty of decorative expression, that is, soft curvesomeness, the adapted feature for nature, elegant beauty of Korean type and material. And in the architecture of 1970s we can see that they were more or less used the method of reference and imitation which was classical type like former times, but can also see that the method of expression of tradition were changed with the method of re-producing space of Korean type. And by traditional thought, our emotional expression of inner and outer appeared traditional notion and pursuits of meaning by the would-be empty space are let us see that it has been changed as it has freshly expressed with seeking the answer in the life which contains emotion of livelihood. The above-mentioned result tells us that the expression of beauty which has used the portional application of traditional elements, imitation and reference, etc. and now the concept of shape and space in architecture must be approached from the thought inhered in Korean and racial characteristics which is changed along a current of age.
And we notice that the post-modernism which modern Korean architecture is pursuing is gradually modern re-interpretational and re-emerging. The architecture which is strong at attention and current idea and expression for the feature of traditional beauty at art' side in architecture. With the modern re-interpretation and creation of feature, as we prepare the aesthetic feature of Korean architecture with not a trend but characteristic tradition of Korean we can see the capability to grope for the identity of Korean architecture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.