[학위논문]인터넷을 통한 도시마켓팅 전략수립에 관한 연구 : 광주 전남 지역의 축제를 중심으로 (A) study on the establishing city marketing strategy through the internet : the case of festivals in gwangju-chonnam region원문보기
도시 마케팅에 있어서 마케팅의 개념은 경쟁 시장의 산물로, 지자체들은 오늘날 투자 자본, 관광객뿐만 아니라 거주자 등을 놓고 경쟁한다. 교통과 통신이 발달함에 따라 도시 주민들과 투자 자본, 그리고 관광객들의 이동성은 날로 증가하고 있다. 이에 따라 각 지자체들은 이들의 유치를 위해 노력하면서 도시는 하나의 상품으로 기능을 하게 된다. 따라서 주민과 투자 자본, 관광객들은 도시에 주어진 존재가 아닌 지자체가 적극적으로 유치해야 될 대상이 되었다. 지자체의 이들에 대한 유치의 실패는 곧 도시의 정치적, 경제적 침체이자 위기로 이어진다. 각 지자체들은 이러한 경쟁과 기업가적 정부에 대한 요구에 마케팅적 접근으로 대응하고 있다. 시·공간적 한계를 극복하면서 문자, 음성, 그래픽은 물론 동영상까지 전송이 가능한 인터넷은 기존 대중 매체들이 가지고 있는 모든 기능을 발휘하며 이 시대 최고의 문명으로 자리하고 있다. 그러한 인터넷을 이용한 마케팅 기법이 최근 기업들을 중심으로 빠르게 확산되고 있고 실제로 수익을 발생시키는 원천이 되고 있기도 하다. 따라서 본 연구는 도시의 장기적 ...
도시 마케팅에 있어서 마케팅의 개념은 경쟁 시장의 산물로, 지자체들은 오늘날 투자 자본, 관광객뿐만 아니라 거주자 등을 놓고 경쟁한다. 교통과 통신이 발달함에 따라 도시 주민들과 투자 자본, 그리고 관광객들의 이동성은 날로 증가하고 있다. 이에 따라 각 지자체들은 이들의 유치를 위해 노력하면서 도시는 하나의 상품으로 기능을 하게 된다. 따라서 주민과 투자 자본, 관광객들은 도시에 주어진 존재가 아닌 지자체가 적극적으로 유치해야 될 대상이 되었다. 지자체의 이들에 대한 유치의 실패는 곧 도시의 정치적, 경제적 침체이자 위기로 이어진다. 각 지자체들은 이러한 경쟁과 기업가적 정부에 대한 요구에 마케팅적 접근으로 대응하고 있다. 시·공간적 한계를 극복하면서 문자, 음성, 그래픽은 물론 동영상까지 전송이 가능한 인터넷은 기존 대중 매체들이 가지고 있는 모든 기능을 발휘하며 이 시대 최고의 문명으로 자리하고 있다. 그러한 인터넷을 이용한 마케팅 기법이 최근 기업들을 중심으로 빠르게 확산되고 있고 실제로 수익을 발생시키는 원천이 되고 있기도 하다. 따라서 본 연구는 도시의 장기적 마케팅 전략에 있어서 인터넷의 다양한 기능을 도시 마케팅에 응용함으로써 기업과 주민, 방문객을 유치할 수 있는 기회를 확대코자 하는 데 목적을 두고 전남 지역의 축제 마케팅을 사례로 효과적인 인터넷 마케팅 전략 수립에 관한 연구를 하였다. 광주 김치 대축제, 여수 진남제, 목포 도자기 축제, 순천 낙안 민속문화 축제, 광양 매화 축제 등의 사례 웹사이트들은 나름대로의 독특한 기능을 구축하여 지역 축제의 홍보와 고객 관리, 그리고 다양한 서비스 제공 등을 지속적으로 추진 해왔다. 특히 축제와 관련된 다양한 콘텐츠를 제공하면서 잠재 수요를 고객으로 전환시키려는 노력은 웹사이트에서 찾아볼 수 있는 독특한 아이디어를 통해 반영되고 있다. 그러나 각각의 웹사이트를 비교 분석하는 가운데 나타난 몇 가지의 문제점들은 효과적인 인터넷 축제 마케팅에 있어서 시급히 보완되어야 할 사항으로 남는다. 기존의 문제점들을 개선하고 새로운 인터넷 마케팅 툴을 적용하여 효과적인 인터넷 축제 마케팅 전략을 수립하기 위해 고찰한 연구 결과를 다음과 같이 정리해볼 수 있다. 우선 인터넷 축제 마케팅을 위한 콘텐츠 전략에 있어서는 축제 아이템에 대한 정보를 연중 지속적으로 업데이트하여 이들 자료를 데이터 베이스화해야 한다는 것이다. 이를 통해 해당 웹사이트를 일종의 지식 뱅크로 활용한다. 둘째, 관광을 유발시키고 관광지로의 접근성을 향상시킬 수 있는 지도를 주요 콘텐츠로 제공해야 한다. 셋째, 축제와 관련된 웹사이트로의 링크를 확대하고 다각화해야 한다. 넷째, 전자 상거래를 응용한 지역 경제 활성화를 도모해야 한다. 다음으로 축제의 웹사이트에서 갖추고 있는 요소들 가운데 부가 서비스에 관한 사항으로는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 최신 음악 감상, 무료 소프트웨어 제공, 각종 레포츠 관련 정보 제공 등의 다양한 부가 서비스를 통해 고정 고객을 확보해야 한다. 둘째, e-mail 계정을 무료로 제공함으로써 웹사이트의 고정 고객을 확보한다. 셋째, 대화방과 같은 실시간 쌍방향 커뮤니케이션 툴을 설치하여 웹사이트의 상용화를 유도한다. 다음으로 마케팅 4P 믹스별 구성 요소에 대해 언급하자면, 가격 전략과 촉진 전략에 있어서의 문제점들을 개선하는 것이 시급한 문제인데, 전자 결제가 가능하도록 콘텐츠를 구성하고 오프라인과 차별화된 가격을 제시하여 인터넷 이용자들의 참여를 유발시킨다. 그리고 촉진 전략에 있어서 퀴즈 응모 행사나 경품 행사를 연중 실시함으로써 고객의 웹사이트 방문 횟수를 늘리도록 한다. 또 유통 전략에 있어서 다양한 외국어를 지원해야 한다. 마지막으로 축제 관련 웹사이트의 접근성에 대해서는 가장 먼저 독립 도메인 또는 IP 주소를 갖는 웹사이트를 구축해야 한다는 것이다. 특히 인상적인 도메인 네임은 축제 사이트로의 접근성 뿐만 아니라, 상품력 향상에도 큰 영향을 미치기 때문에 이에 대한 연구도 필요하며, 메타 태그 등을 이용한 웹페이지 제작도 중요하다. 그리고 지역 축제의 정체성을 확인하고 지역 주민의 참여도를 높임과 동시에 지역 축제의 의미를 분명히 하기 위해서는 축제 관리의 주체를 분명히 할 수 있도록 축제 조직 위원회의 구성 내역을 첨부하여 좀더 신뢰성 있는 지역 축제가 될 수 있도록 노력하는 것이 중요할 것이라 사료된다. 특히 중요한 것은 지역 문화 축제의 관리 및 운영에 있어서의 주체들이 인터넷 마케팅에 대한 도입의 필요성과 효과를 인식하고 도시 마케팅에 적극적으로 적용하려는 노력이 선행되어야 한다는 것이다.
도시 마케팅에 있어서 마케팅의 개념은 경쟁 시장의 산물로, 지자체들은 오늘날 투자 자본, 관광객뿐만 아니라 거주자 등을 놓고 경쟁한다. 교통과 통신이 발달함에 따라 도시 주민들과 투자 자본, 그리고 관광객들의 이동성은 날로 증가하고 있다. 이에 따라 각 지자체들은 이들의 유치를 위해 노력하면서 도시는 하나의 상품으로 기능을 하게 된다. 따라서 주민과 투자 자본, 관광객들은 도시에 주어진 존재가 아닌 지자체가 적극적으로 유치해야 될 대상이 되었다. 지자체의 이들에 대한 유치의 실패는 곧 도시의 정치적, 경제적 침체이자 위기로 이어진다. 각 지자체들은 이러한 경쟁과 기업가적 정부에 대한 요구에 마케팅적 접근으로 대응하고 있다. 시·공간적 한계를 극복하면서 문자, 음성, 그래픽은 물론 동영상까지 전송이 가능한 인터넷은 기존 대중 매체들이 가지고 있는 모든 기능을 발휘하며 이 시대 최고의 문명으로 자리하고 있다. 그러한 인터넷을 이용한 마케팅 기법이 최근 기업들을 중심으로 빠르게 확산되고 있고 실제로 수익을 발생시키는 원천이 되고 있기도 하다. 따라서 본 연구는 도시의 장기적 마케팅 전략에 있어서 인터넷의 다양한 기능을 도시 마케팅에 응용함으로써 기업과 주민, 방문객을 유치할 수 있는 기회를 확대코자 하는 데 목적을 두고 전남 지역의 축제 마케팅을 사례로 효과적인 인터넷 마케팅 전략 수립에 관한 연구를 하였다. 광주 김치 대축제, 여수 진남제, 목포 도자기 축제, 순천 낙안 민속문화 축제, 광양 매화 축제 등의 사례 웹사이트들은 나름대로의 독특한 기능을 구축하여 지역 축제의 홍보와 고객 관리, 그리고 다양한 서비스 제공 등을 지속적으로 추진 해왔다. 특히 축제와 관련된 다양한 콘텐츠를 제공하면서 잠재 수요를 고객으로 전환시키려는 노력은 웹사이트에서 찾아볼 수 있는 독특한 아이디어를 통해 반영되고 있다. 그러나 각각의 웹사이트를 비교 분석하는 가운데 나타난 몇 가지의 문제점들은 효과적인 인터넷 축제 마케팅에 있어서 시급히 보완되어야 할 사항으로 남는다. 기존의 문제점들을 개선하고 새로운 인터넷 마케팅 툴을 적용하여 효과적인 인터넷 축제 마케팅 전략을 수립하기 위해 고찰한 연구 결과를 다음과 같이 정리해볼 수 있다. 우선 인터넷 축제 마케팅을 위한 콘텐츠 전략에 있어서는 축제 아이템에 대한 정보를 연중 지속적으로 업데이트하여 이들 자료를 데이터 베이스화해야 한다는 것이다. 이를 통해 해당 웹사이트를 일종의 지식 뱅크로 활용한다. 둘째, 관광을 유발시키고 관광지로의 접근성을 향상시킬 수 있는 지도를 주요 콘텐츠로 제공해야 한다. 셋째, 축제와 관련된 웹사이트로의 링크를 확대하고 다각화해야 한다. 넷째, 전자 상거래를 응용한 지역 경제 활성화를 도모해야 한다. 다음으로 축제의 웹사이트에서 갖추고 있는 요소들 가운데 부가 서비스에 관한 사항으로는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 최신 음악 감상, 무료 소프트웨어 제공, 각종 레포츠 관련 정보 제공 등의 다양한 부가 서비스를 통해 고정 고객을 확보해야 한다. 둘째, e-mail 계정을 무료로 제공함으로써 웹사이트의 고정 고객을 확보한다. 셋째, 대화방과 같은 실시간 쌍방향 커뮤니케이션 툴을 설치하여 웹사이트의 상용화를 유도한다. 다음으로 마케팅 4P 믹스별 구성 요소에 대해 언급하자면, 가격 전략과 촉진 전략에 있어서의 문제점들을 개선하는 것이 시급한 문제인데, 전자 결제가 가능하도록 콘텐츠를 구성하고 오프라인과 차별화된 가격을 제시하여 인터넷 이용자들의 참여를 유발시킨다. 그리고 촉진 전략에 있어서 퀴즈 응모 행사나 경품 행사를 연중 실시함으로써 고객의 웹사이트 방문 횟수를 늘리도록 한다. 또 유통 전략에 있어서 다양한 외국어를 지원해야 한다. 마지막으로 축제 관련 웹사이트의 접근성에 대해서는 가장 먼저 독립 도메인 또는 IP 주소를 갖는 웹사이트를 구축해야 한다는 것이다. 특히 인상적인 도메인 네임은 축제 사이트로의 접근성 뿐만 아니라, 상품력 향상에도 큰 영향을 미치기 때문에 이에 대한 연구도 필요하며, 메타 태그 등을 이용한 웹페이지 제작도 중요하다. 그리고 지역 축제의 정체성을 확인하고 지역 주민의 참여도를 높임과 동시에 지역 축제의 의미를 분명히 하기 위해서는 축제 관리의 주체를 분명히 할 수 있도록 축제 조직 위원회의 구성 내역을 첨부하여 좀더 신뢰성 있는 지역 축제가 될 수 있도록 노력하는 것이 중요할 것이라 사료된다. 특히 중요한 것은 지역 문화 축제의 관리 및 운영에 있어서의 주체들이 인터넷 마케팅에 대한 도입의 필요성과 효과를 인식하고 도시 마케팅에 적극적으로 적용하려는 노력이 선행되어야 한다는 것이다.
The concept of the marketing in city marketing is the product of competition, thus city governments these days are in keen competition for investments, incoming tourists, and even their own residents. The mobility of people, investments, and tourists is rapidly increased along with the transportatio...
The concept of the marketing in city marketing is the product of competition, thus city governments these days are in keen competition for investments, incoming tourists, and even their own residents. The mobility of people, investments, and tourists is rapidly increased along with the transportation and telecommunication. The city has been considered as the function of merchandise by national government that gives an effort to catch the attention of them. Therefore, they are not what the city already has but the precious values that the city has to attract aggressively. The failure of the strategies to attract them causes political, economical stagnation and continues to a crisis. The city governments cope with this competitions and demands of the commercialized national government by the approaches to city marketing. Internet conducts all functions that existing mass media have and is named the best civilization in that it transmits text, voice, graphic and even movie overcoming limitation of time and space. Those marketing technique using Internet is spread promptly among the firms and makes profits for those companies. The objective of this study is to apply a variety of functions of Internet to city marketing in the long-term marketing strategy of city government, in order that the government can increase the opportunities to attract more investments and tourists. The example web-sites such as Gwangju Kimchi Festival, Yosu Jinnamje, Mokpo Ceramic Festival, Sunchon Nagan Folk Arts Festival, and Gwangyang Apricot Festival, have built unique functions to publicize their events and festivals as well as manage the information of visitors, and provide them with continuous services. Especially, their efforts that they make frequent visitors from the potential visitor providing multilateral information related to events and festivals are the unique idea that can be found in their web sites. Several questions, however, may be asked for the effective Internet festivals marketing when analyzing and comparing those web sites. First, database based on synthetic and systematic expertise should be built to improve their accurate and the newest publicity and to offer continuous services. This database would be the role of the great data bank as well as the steps to enhance the value of the events. In addition, it helps competitive participation and establishing a sound festival culture with fair price system through the festivals. With considering competition with the festivals in other region, reasonable price strategy is a way to deal with it. It is also important that profit model of festival marketing should be many-sided by sale for festival related local products through e-commerce. Finally, diversity of sales promotion is needed for the promotion strategy. It may not be good enough for visitors to get interested in the events if using the existing way of sales promotion such as e-mail, FAQ, Q&A, advertising board and so on. Therefore, many different ways for sales promotion to which potential visitors pay their attention should be developed, for example, quiz contests, gift events, coupon offer, sending postcard. In order to identify the characteristic of festivals, to increase participation rate, and at the same time, to make the meaning of festivals clear, it would be important to show how the organizational committee are consisted to clarify who the festivals is for, and important to explain the history of the region, which can make the festival reliable and understandable.
The concept of the marketing in city marketing is the product of competition, thus city governments these days are in keen competition for investments, incoming tourists, and even their own residents. The mobility of people, investments, and tourists is rapidly increased along with the transportation and telecommunication. The city has been considered as the function of merchandise by national government that gives an effort to catch the attention of them. Therefore, they are not what the city already has but the precious values that the city has to attract aggressively. The failure of the strategies to attract them causes political, economical stagnation and continues to a crisis. The city governments cope with this competitions and demands of the commercialized national government by the approaches to city marketing. Internet conducts all functions that existing mass media have and is named the best civilization in that it transmits text, voice, graphic and even movie overcoming limitation of time and space. Those marketing technique using Internet is spread promptly among the firms and makes profits for those companies. The objective of this study is to apply a variety of functions of Internet to city marketing in the long-term marketing strategy of city government, in order that the government can increase the opportunities to attract more investments and tourists. The example web-sites such as Gwangju Kimchi Festival, Yosu Jinnamje, Mokpo Ceramic Festival, Sunchon Nagan Folk Arts Festival, and Gwangyang Apricot Festival, have built unique functions to publicize their events and festivals as well as manage the information of visitors, and provide them with continuous services. Especially, their efforts that they make frequent visitors from the potential visitor providing multilateral information related to events and festivals are the unique idea that can be found in their web sites. Several questions, however, may be asked for the effective Internet festivals marketing when analyzing and comparing those web sites. First, database based on synthetic and systematic expertise should be built to improve their accurate and the newest publicity and to offer continuous services. This database would be the role of the great data bank as well as the steps to enhance the value of the events. In addition, it helps competitive participation and establishing a sound festival culture with fair price system through the festivals. With considering competition with the festivals in other region, reasonable price strategy is a way to deal with it. It is also important that profit model of festival marketing should be many-sided by sale for festival related local products through e-commerce. Finally, diversity of sales promotion is needed for the promotion strategy. It may not be good enough for visitors to get interested in the events if using the existing way of sales promotion such as e-mail, FAQ, Q&A, advertising board and so on. Therefore, many different ways for sales promotion to which potential visitors pay their attention should be developed, for example, quiz contests, gift events, coupon offer, sending postcard. In order to identify the characteristic of festivals, to increase participation rate, and at the same time, to make the meaning of festivals clear, it would be important to show how the organizational committee are consisted to clarify who the festivals is for, and important to explain the history of the region, which can make the festival reliable and understandable.
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