1994년 성수대교 붕괴이후 교량의 유지관리 시스템 개발이 활발히 이루어지고 있고, 교량의 안전성을 향상시키기 위해 안전점검의 중요성이 더욱 고조되고 있는 실정이다. 재래적인 안전점검 계획은 일반적으로 정확한 기술적 검토와 평가를 거치지 않고 규정에 따른 기술자의 판단에 기초한다. 그 결과로서, 이러한 안전점검 계획은 가장 위험한 부위에 집중되지 않거나 적절한 안전점검 방법을 사용하지 않아서 불안정한 안전수준과 제한된 유지관리 재정을 낭비하는 결과를 초래한다. 본 연구의 목적은 강 교량의 부식과 피로에 대하여 구조물의 신뢰성과 효과적인 비용사용에 근거하여 최적의 점검 및 보수 시기를 결정하는데 있다. 최적의 점검 및 보수 시기를 결정하기 위하여 목표신뢰수준을 제약조건으로 사용하였고, 초기비용, 유지관리 비용, 파괴비용을 포함하는 총 기대생애주기비용을 ...
1994년 성수대교 붕괴이후 교량의 유지관리 시스템 개발이 활발히 이루어지고 있고, 교량의 안전성을 향상시키기 위해 안전점검의 중요성이 더욱 고조되고 있는 실정이다. 재래적인 안전점검 계획은 일반적으로 정확한 기술적 검토와 평가를 거치지 않고 규정에 따른 기술자의 판단에 기초한다. 그 결과로서, 이러한 안전점검 계획은 가장 위험한 부위에 집중되지 않거나 적절한 안전점검 방법을 사용하지 않아서 불안정한 안전수준과 제한된 유지관리 재정을 낭비하는 결과를 초래한다. 본 연구의 목적은 강 교량의 부식과 피로에 대하여 구조물의 신뢰성과 효과적인 비용사용에 근거하여 최적의 점검 및 보수 시기를 결정하는데 있다. 최적의 점검 및 보수 시기를 결정하기 위하여 목표신뢰수준을 제약조건으로 사용하였고, 초기비용, 유지관리 비용, 파괴비용을 포함하는 총 기대생애주기비용을 목적함수로 사용하였다. 아무리 잘 설계되어진 구조물이라 할지라도 시간이 지나면서 열화하게 되고, 목표신뢰수준으로 구조물을 유지하기 위해서는 점검 및 보수 작업이 필요할 것이다. 본 연구에서는 최소기대생애주기비용에 기초한 강 교량 최적 유지 관리 전략에 대하여 연구하였다. 본 논문에 제안된 방법을 4경간 400m(80+120+120+80)의 재원을 가지는 강 바닥판교에 적용하였다. 주형의 웨브와 하부 플랜지, 그리고 바닥판이 부식하는 모형을 사용하였으며, 교통량의 증가에 따른 피로의 영향을 보기 위하여 지방국도의 증가율을 적용하여 분석하였다. 본 논문에서 제안한 방법 및 절차는 장차 국내의 제한된 재정하에서 교량의 점검/보수시기 결정시 보다 효율적인 재정분배를 위하여 활용할 수 있을 것이며, 교량의 유지관리 시스템개발을 위한 기초자료로서 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
1994년 성수대교 붕괴이후 교량의 유지관리 시스템 개발이 활발히 이루어지고 있고, 교량의 안전성을 향상시키기 위해 안전점검의 중요성이 더욱 고조되고 있는 실정이다. 재래적인 안전점검 계획은 일반적으로 정확한 기술적 검토와 평가를 거치지 않고 규정에 따른 기술자의 판단에 기초한다. 그 결과로서, 이러한 안전점검 계획은 가장 위험한 부위에 집중되지 않거나 적절한 안전점검 방법을 사용하지 않아서 불안정한 안전수준과 제한된 유지관리 재정을 낭비하는 결과를 초래한다. 본 연구의 목적은 강 교량의 부식과 피로에 대하여 구조물의 신뢰성과 효과적인 비용사용에 근거하여 최적의 점검 및 보수 시기를 결정하는데 있다. 최적의 점검 및 보수 시기를 결정하기 위하여 목표신뢰수준을 제약조건으로 사용하였고, 초기비용, 유지관리 비용, 파괴비용을 포함하는 총 기대생애주기비용을 목적함수로 사용하였다. 아무리 잘 설계되어진 구조물이라 할지라도 시간이 지나면서 열화하게 되고, 목표신뢰수준으로 구조물을 유지하기 위해서는 점검 및 보수 작업이 필요할 것이다. 본 연구에서는 최소기대생애주기비용에 기초한 강 교량 최적 유지 관리 전략에 대하여 연구하였다. 본 논문에 제안된 방법을 4경간 400m(80+120+120+80)의 재원을 가지는 강 바닥판교에 적용하였다. 주형의 웨브와 하부 플랜지, 그리고 바닥판이 부식하는 모형을 사용하였으며, 교통량의 증가에 따른 피로의 영향을 보기 위하여 지방국도의 증가율을 적용하여 분석하였다. 본 논문에서 제안한 방법 및 절차는 장차 국내의 제한된 재정하에서 교량의 점검/보수시기 결정시 보다 효율적인 재정분배를 위하여 활용할 수 있을 것이며, 교량의 유지관리 시스템개발을 위한 기초자료로서 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
After the failure of the Seong-su bridge in 1994, the maintenance of structures have been considered as an important activity for the safety of structures. Traditionally inspection planning was based on general guidelines and engineering judgement. So it is prescriptive and does not take into accoun...
After the failure of the Seong-su bridge in 1994, the maintenance of structures have been considered as an important activity for the safety of structures. Traditionally inspection planning was based on general guidelines and engineering judgement. So it is prescriptive and does not take into account the structure specific characteristics. Consequently, from a substantial amount of inspections were ineffective by not focussing on the most critical areas or by not using the most appropriate techniques, resulting in uneven safety levels and wastage of limited maintenance resources. The purpose of this study is the optimization of inspection/repair for corrosion and fatigue of steel bridges based on the reliability of the structure and cost-effectiveness. The optimal inspection/repair plan is to be obtained by minimizing an objective function, i.e. the life-cycle total expected cost, satisfying the constraints on the allowable level of structural lifetime reliability in service. The total expected cost consists of the initial cost, the cost of maintenance, and the failure cost. Even the best designed structures will deteriorate over time. Inspection/ repair work is required for maintaining the structures above the acceptable reliability level. The present effort is relevant to the establishment of rational reliability-based life-cycle optimal maintenance procedures of steel bridges.
After the failure of the Seong-su bridge in 1994, the maintenance of structures have been considered as an important activity for the safety of structures. Traditionally inspection planning was based on general guidelines and engineering judgement. So it is prescriptive and does not take into account the structure specific characteristics. Consequently, from a substantial amount of inspections were ineffective by not focussing on the most critical areas or by not using the most appropriate techniques, resulting in uneven safety levels and wastage of limited maintenance resources. The purpose of this study is the optimization of inspection/repair for corrosion and fatigue of steel bridges based on the reliability of the structure and cost-effectiveness. The optimal inspection/repair plan is to be obtained by minimizing an objective function, i.e. the life-cycle total expected cost, satisfying the constraints on the allowable level of structural lifetime reliability in service. The total expected cost consists of the initial cost, the cost of maintenance, and the failure cost. Even the best designed structures will deteriorate over time. Inspection/ repair work is required for maintaining the structures above the acceptable reliability level. The present effort is relevant to the establishment of rational reliability-based life-cycle optimal maintenance procedures of steel bridges.
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