현대 사회에 있어서 디지털(Digetal)은, 과학적이고 경제적이며 발전된 이상향을 제시하고 있다. 디지털 패러다임이라 표현할 수 있는 변화의 물결은 그 어느 시대보다도 빠르고 정확함, 그리고 다양함을 바탕으로 하여 이 시대의 절대적인 가치로서 인정받고 있는 것이다.
그러나 이와 같은 디지털 패러다임의 눈부신 발전 뒤이ㅔ는, 간과하고 지나칠 수 없는 또 하나의 흐름의 존재한다. 바로 아날로그 감성이라 표현할 수 있는 개념이다.
아날로그 감성은 디지털에 비해 물리적인 발전은 미흡하지만, 물질이나 수치로 표현할 수 없는 인간 근본의...
현대 사회에 있어서 디지털(Digetal)은, 과학적이고 경제적이며 발전된 이상향을 제시하고 있다. 디지털 패러다임이라 표현할 수 있는 변화의 물결은 그 어느 시대보다도 빠르고 정확함, 그리고 다양함을 바탕으로 하여 이 시대의 절대적인 가치로서 인정받고 있는 것이다.
그러나 이와 같은 디지털 패러다임의 눈부신 발전 뒤이ㅔ는, 간과하고 지나칠 수 없는 또 하나의 흐름의 존재한다. 바로 아날로그 감성이라 표현할 수 있는 개념이다.
아날로그 감성은 디지털에 비해 물리적인 발전은 미흡하지만, 물질이나 수치로 표현할 수 없는 인간 근본의 내면적 가치를 지니고 있으며, 따뜻함 과 편안함, 여유로움, 안정 등과 같은 정서로 나타나고 있다. 따라서 아날로그 감성은 디지털의 일방적 주류에 적응하지 못하고 지쳐가는 사람들을 위한 편안한 안식처가 되고 있다. 즉 이 만ㄹ은 아날로그 감성의 정서적 요소들이, 사람과 사람 그리고 정신적 대상체잉ㄴ 자연 등에 있어서 가치있느 ㄴ요소로 적용되고 있음을 뜻한다. 그러므로 인간의 내적 감정과 본능적 정서로 볼때, 시대가 발전할수록 아늘로그 감성에 대한 사회의 욕구가 비례하는 것은 당연하다고 할 수 있다.
또한 아날로그 감성은 사회의 기대와 욕구에 따라 다양한 모습으로 표출되고 있다. 사람과 사람 사이의 정, 혹은 그리움과 같은 정서를 테마로 하여 복고 트랜드의 유행을 창출시키거나, 젠 스타일, 아로마테라피와 같이 본질적인 자연에 대한 추구 현상으로 트랜드화되어 나타나기도 하는 것이다.
이러한 시대 흐름에 의해 디자인에 있어서 더욱 구체적으로 아날로그 감성을 표현하기 위한 실질적인 방향에서의 접근이 시도된다. 다시 말해, 다자인의 프로세스 및 결과물에 있어서도 아날로그 감성에 대한 해석이 이루어지고 있는것이다. 이것은 이제가지 디지털 패러다임에서 제외되어온 근본적인 개념에 대한 접근이다. 그리고 이 근본적인 개념은 디자인 및 사회의 표현 속에서 찾을 수 있는 아날로그 감성의 주된 가치라고도 말할 수 있겠다. 이러한 가치에 있어서 중심된 키워드는 '인간적인' 혹은 '인간'이라는 의미가 된다.
디지털 패러다임의 긍정적 부분과 부정적 모습, 그리고 그를 바탕으로 발전한 아날로그 감성의 대부는 해석에 있어서는 반대적인 개념을 띄고 있지만, 실제적으론 어느 개념만이 옳고 어느 것만이 더 바르다는 절대적 공식은 성립하지 않는다.
이는 사회가 공존과 조화로 이루어지는 것을 원리로 하기 때문이다.
그러므로 디지털 패러다임과 아날로그 감성도 극단적인 대립보다는 서로 조화를 이루어 시대가 원하는시너지를 창출하고 있음을 알 수 있다. 대부분 물리적 개념으로서의 디지털과 정서적인 개념으로서의 아날로그가 조화되는 형태를 보이며, 그 대표적인 예가 삼성전자의 [또 하나의 가족] 광고 캠패인, 동창회 사이트인[아이러브스쿨], 그리고 디지털 애완동물인 소니(Sony)사의 [아이보(Aibo)]이다.
이에 위의 사례에 대한 구체적인 접근을 통하여 이들의 사회적 의미와 디자인적인 의미를 분석함으로써, 디지털 패러다임과 아날로그 감성의 관계에 대하여 생각해보는 기회를 갖고자 한다.
이번 연구에서는, 서로간의 부족한 점을 체워나가며 풍요롭고 성숙한 사회의 변화를 이끌어내는 발전 지향성 관계의 관점에서 고찰을 시도할 것이다. 그 안에서 디자이너에게 주어진 새로운 가치와 가치 창출을 위한 노력 및 역할에 대하여 의식의 재고(再考)가 이루어질 수 있기 때문이다.
현대 사회에 있어서 디지털(Digetal)은, 과학적이고 경제적이며 발전된 이상향을 제시하고 있다. 디지털 패러다임이라 표현할 수 있는 변화의 물결은 그 어느 시대보다도 빠르고 정확함, 그리고 다양함을 바탕으로 하여 이 시대의 절대적인 가치로서 인정받고 있는 것이다.
그러나 이와 같은 디지털 패러다임의 눈부신 발전 뒤이ㅔ는, 간과하고 지나칠 수 없는 또 하나의 흐름의 존재한다. 바로 아날로그 감성이라 표현할 수 있는 개념이다.
아날로그 감성은 디지털에 비해 물리적인 발전은 미흡하지만, 물질이나 수치로 표현할 수 없는 인간 근본의 내면적 가치를 지니고 있으며, 따뜻함 과 편안함, 여유로움, 안정 등과 같은 정서로 나타나고 있다. 따라서 아날로그 감성은 디지털의 일방적 주류에 적응하지 못하고 지쳐가는 사람들을 위한 편안한 안식처가 되고 있다. 즉 이 만ㄹ은 아날로그 감성의 정서적 요소들이, 사람과 사람 그리고 정신적 대상체잉ㄴ 자연 등에 있어서 가치있느 ㄴ요소로 적용되고 있음을 뜻한다. 그러므로 인간의 내적 감정과 본능적 정서로 볼때, 시대가 발전할수록 아늘로그 감성에 대한 사회의 욕구가 비례하는 것은 당연하다고 할 수 있다.
또한 아날로그 감성은 사회의 기대와 욕구에 따라 다양한 모습으로 표출되고 있다. 사람과 사람 사이의 정, 혹은 그리움과 같은 정서를 테마로 하여 복고 트랜드의 유행을 창출시키거나, 젠 스타일, 아로마테라피와 같이 본질적인 자연에 대한 추구 현상으로 트랜드화되어 나타나기도 하는 것이다.
이러한 시대 흐름에 의해 디자인에 있어서 더욱 구체적으로 아날로그 감성을 표현하기 위한 실질적인 방향에서의 접근이 시도된다. 다시 말해, 다자인의 프로세스 및 결과물에 있어서도 아날로그 감성에 대한 해석이 이루어지고 있는것이다. 이것은 이제가지 디지털 패러다임에서 제외되어온 근본적인 개념에 대한 접근이다. 그리고 이 근본적인 개념은 디자인 및 사회의 표현 속에서 찾을 수 있는 아날로그 감성의 주된 가치라고도 말할 수 있겠다. 이러한 가치에 있어서 중심된 키워드는 '인간적인' 혹은 '인간'이라는 의미가 된다.
디지털 패러다임의 긍정적 부분과 부정적 모습, 그리고 그를 바탕으로 발전한 아날로그 감성의 대부는 해석에 있어서는 반대적인 개념을 띄고 있지만, 실제적으론 어느 개념만이 옳고 어느 것만이 더 바르다는 절대적 공식은 성립하지 않는다.
이는 사회가 공존과 조화로 이루어지는 것을 원리로 하기 때문이다.
그러므로 디지털 패러다임과 아날로그 감성도 극단적인 대립보다는 서로 조화를 이루어 시대가 원하는시너지를 창출하고 있음을 알 수 있다. 대부분 물리적 개념으로서의 디지털과 정서적인 개념으로서의 아날로그가 조화되는 형태를 보이며, 그 대표적인 예가 삼성전자의 [또 하나의 가족] 광고 캠패인, 동창회 사이트인[아이러브스쿨], 그리고 디지털 애완동물인 소니(Sony)사의 [아이보(Aibo)]이다.
이에 위의 사례에 대한 구체적인 접근을 통하여 이들의 사회적 의미와 디자인적인 의미를 분석함으로써, 디지털 패러다임과 아날로그 감성의 관계에 대하여 생각해보는 기회를 갖고자 한다.
이번 연구에서는, 서로간의 부족한 점을 체워나가며 풍요롭고 성숙한 사회의 변화를 이끌어내는 발전 지향성 관계의 관점에서 고찰을 시도할 것이다. 그 안에서 디자이너에게 주어진 새로운 가치와 가치 창출을 위한 노력 및 역할에 대하여 의식의 재고(再考)가 이루어질 수 있기 때문이다.
In modern society, Digital presents scientifically and economically
developed ideal, that is, the wave of change that can be expressed as digital
paradigm is being recognized as the absolute value of this age, being based
on the fastest, accurate, and diverse characteristics.
However, bahind such ou...
In modern society, Digital presents scientifically and economically
developed ideal, that is, the wave of change that can be expressed as digital
paradigm is being recognized as the absolute value of this age, being based
on the fastest, accurate, and diverse characteristics.
However, bahind such outstanding development of digital paradigm
there lies another flow that cannot be failed to notice: the concept that
can be expressed as analog esthetics.
The development of analog esthetic is insufficient when compared to
digital, yet, it embraces the inner valued of foundational human that can
not be expressed with material or numbers, as well as embracing feelings
such as heartwarming, peacefulness, composeure, stability, etc. In other words,
the analog esthetic is becoming the peaceful refuge to exhausted humans
who cannot adjust to the one-sided main current of the digital. This means
that unlike the advantage of the digital paradigmthe acute and accurate
technology becoming at the same time its disadvantage, the emotional
elements of analog esthetics is being applied as valuable elements due to
human to human as well as nature, the mental subject. Therefore, when
concerning the inner emotions and instinctive feelings of humans, it is
obvious that social desires regarding analog esthetic increases as civilization
develops.
Analog esthetic is expressed in various ways according to social desires.
It creates restoring trends with the emotional theme such as the sentiments
between humans, as well as affections. Also, it is expressed as trends
by pursuing phenomenon regarding basic nature, such as aronatherapy.
According to such flow of the era, substantial approaches in order to express
more concrete analog esthetics are attempted even in designm. In other words,
when concerning the process and results of the design, analysis regarding
analog esthetic is taking place, that is, approach to basic concepts that hve
been excluded in digital paradigm is attempted.
The main value of analog esthetic that can be found in design and
social expression can be summarized as humane or human.
Even though the rising of the analog esthetic, developed on the base
of positive as well as improper sides of digital paradigm, has the opposite
concept regarding its analysis, the absolute formula claining that only one
concept is correct cannot be actually concluded. It is because society has
the principal of being formed by coexistence and harmony.
Therefore, we can observe that digital paradigm and analog esthetic
is creating synergy that this era requires by not extreme opposition,
but harmony. Usually it is expressed with the harmonizaing of the physical
concept digital, and the esthetic concept analog: the representing exammples
are the [Another Family] ad campaign of Samsung Electronics, the alumni
association website [I Love School], and [Aibo], which is a digital pet
made by Sony.
By analyzing social and design significance of examples mentioned above
through concrete approach, we will think about the relationship between
digital paradigm and analog esthetic.
Regarding the direction of this research, it will attempt to examine
in the viewpoint of development-strive relationship that will fill insufficiencies
of both, as well as derive change to an abundant and matured society:
enhancement of the consciousness regarding new values given to the designer,
and efforts and roles to create values can take place.
In modern society, Digital presents scientifically and economically
developed ideal, that is, the wave of change that can be expressed as digital
paradigm is being recognized as the absolute value of this age, being based
on the fastest, accurate, and diverse characteristics.
However, bahind such outstanding development of digital paradigm
there lies another flow that cannot be failed to notice: the concept that
can be expressed as analog esthetics.
The development of analog esthetic is insufficient when compared to
digital, yet, it embraces the inner valued of foundational human that can
not be expressed with material or numbers, as well as embracing feelings
such as heartwarming, peacefulness, composeure, stability, etc. In other words,
the analog esthetic is becoming the peaceful refuge to exhausted humans
who cannot adjust to the one-sided main current of the digital. This means
that unlike the advantage of the digital paradigmthe acute and accurate
technology becoming at the same time its disadvantage, the emotional
elements of analog esthetics is being applied as valuable elements due to
human to human as well as nature, the mental subject. Therefore, when
concerning the inner emotions and instinctive feelings of humans, it is
obvious that social desires regarding analog esthetic increases as civilization
develops.
Analog esthetic is expressed in various ways according to social desires.
It creates restoring trends with the emotional theme such as the sentiments
between humans, as well as affections. Also, it is expressed as trends
by pursuing phenomenon regarding basic nature, such as aronatherapy.
According to such flow of the era, substantial approaches in order to express
more concrete analog esthetics are attempted even in designm. In other words,
when concerning the process and results of the design, analysis regarding
analog esthetic is taking place, that is, approach to basic concepts that hve
been excluded in digital paradigm is attempted.
The main value of analog esthetic that can be found in design and
social expression can be summarized as humane or human.
Even though the rising of the analog esthetic, developed on the base
of positive as well as improper sides of digital paradigm, has the opposite
concept regarding its analysis, the absolute formula claining that only one
concept is correct cannot be actually concluded. It is because society has
the principal of being formed by coexistence and harmony.
Therefore, we can observe that digital paradigm and analog esthetic
is creating synergy that this era requires by not extreme opposition,
but harmony. Usually it is expressed with the harmonizaing of the physical
concept digital, and the esthetic concept analog: the representing exammples
are the [Another Family] ad campaign of Samsung Electronics, the alumni
association website [I Love School], and [Aibo], which is a digital pet
made by Sony.
By analyzing social and design significance of examples mentioned above
through concrete approach, we will think about the relationship between
digital paradigm and analog esthetic.
Regarding the direction of this research, it will attempt to examine
in the viewpoint of development-strive relationship that will fill insufficiencies
of both, as well as derive change to an abundant and matured society:
enhancement of the consciousness regarding new values given to the designer,
and efforts and roles to create values can take place.
주제어
#디지털 패러다임
#아날로그 감성
#커뮤니케이션
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.