[학위논문]국·공립 유치원의 원감 역할 대행에서 오는 원감 및 교사의 스트레스 Study on the supervising teacher's and teacher's Stress by Acting for the Supervising Teacher's Roles in the Public and private kindergartens원문보기
본 연구의 목적은 국·공립 유치원에서 유치원을 전담하는 원감이 없는 경우 교사가 대행하는 원감 역할의 정도와 그에 따른 교사 스트레스의 정도를 알아보고, 나아가서 교사들의 개인 변인이 교사들의 원감 역할 수행정도와 스트레스에 어느 정도 영향을 미치는지를 살펴보는 것이다.
이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 국·공립 유치원에서 유치원 업무를 전담하는 원감이 없는 경우 업무 전담 교사의 원감 역할 수행 정도는 어떠한가?
2. 업무 전담 교사의 배경변인(학력, 경력, 학급수)과 교사의 원감 역할 수행은 어떤 관계가 있는가?
3. 국·공립 유치원에서 교사가 원감의 역할을 대신하여 수행하는 경우, 교사가 느끼는 직무 스트레스의 정도는 어떠한가?
4. 업무 전담 교사의 배경변인(학력, 경력, 학급수)과 교사가 느끼는 원감 역할 수행 스트레스는 어떤 관계가 있는가?
5. 원감과 업무 전담 교사의 원감 역할 수행과 스트레스 관계는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 경기도 시지역에 소재하고 있는 국·공립 유치원에 재직중인 원감 37명과 업무 전담 교사 154명이었다. 본 연구에서는 최용식(1988)이 '국민학교 교감의 직무에 대한 ...
본 연구의 목적은 국·공립 유치원에서 유치원을 전담하는 원감이 없는 경우 교사가 대행하는 원감 역할의 정도와 그에 따른 교사 스트레스의 정도를 알아보고, 나아가서 교사들의 개인 변인이 교사들의 원감 역할 수행정도와 스트레스에 어느 정도 영향을 미치는지를 살펴보는 것이다.
이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 국·공립 유치원에서 유치원 업무를 전담하는 원감이 없는 경우 업무 전담 교사의 원감 역할 수행 정도는 어떠한가?
2. 업무 전담 교사의 배경변인(학력, 경력, 학급수)과 교사의 원감 역할 수행은 어떤 관계가 있는가?
3. 국·공립 유치원에서 교사가 원감의 역할을 대신하여 수행하는 경우, 교사가 느끼는 직무 스트레스의 정도는 어떠한가?
4. 업무 전담 교사의 배경변인(학력, 경력, 학급수)과 교사가 느끼는 원감 역할 수행 스트레스는 어떤 관계가 있는가?
5. 원감과 업무 전담 교사의 원감 역할 수행과 스트레스 관계는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 경기도 시지역에 소재하고 있는 국·공립 유치원에 재직중인 원감 37명과 업무 전담 교사 154명이었다. 본 연구에서는 최용식(1988)이 '국민학교 교감의 직무에 대한 요구 분석'에서 사용한 질문지와 정용현(1990)의 '교감의 역할 수행 능력 평가 준거 모형'을 참고로 박양인(1999)이 작성하여 사용한 '유치원 원감의 역할 지각과 역할 수행에 대한 설문지'를 유아교육 전문가 1인과 연구자가 교사의 역할 수행 여부와 스트레스 정도를 체크할수 있도록 설문지 형식만 바꾸어 사용하였다.
수집된 자료는 빈도 분석, 분산 분석, t검정을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 국·공립 유치원에서 원감 없는 곳의 업무 전담 교사와 원감이 수행하고 있는 원감 역할 빈도에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 업무 전담 교사가 원감의 역할을 완벽하게 대신하여 수행하지는 못하는 것을 의미한다.
둘째, 경력이 많은 업무 전담 교사는 경력이 낮은 업무 전담 교사에 비해 원감의 역할중 '지도적 역할'을 특히 더 많이 수행하고 있는 것으로 나타났다. 이는 업무 전담 교사의 경우도 경력이 많아지면 다른 교사의 수업에 대해 지도·조언하거나, 유치원에서 이루어지는 다양한 분야의 교육과 관련하여 지도·조언하는 역할을 수행할 기회가 그만큼 많아지게 된다는 것을 의미한다.
셋째, 업무 전담 교사는 원감에 비해 원감 역할을 수행하는 것에 대한 스트레스가 심한 것으로 나타났다. 이것은 교사가 교사의 지위에서 자신의 지위와 맞지 않는 원감의 역할을 수행하는데서 느끼는 스트레스가 그만큼 크다는 것을 의미한다.
넷째, 업무 전담 교사의 배경 변인에 따라 원감 역할 수행에 따른 스트레스 정도를 살펴본 결과 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이것은 교사의 배경 변인과 관계없이 교사의 지위에서 원감의 역할을 수행하는 것 자체에 스트레스를 느끼고 있음을 나타낸다.
다섯째, 업무 전담교사나 원감 모두 원감 역할 수행 정도와 스트레스의 상관 관계가 없는 것으로 나타났다. 이것은 스트레스를 받게되는 원인을 단순히 원감 역할 수행 정도로 파악할수 없으며, 이외에도 많은 요인들이 복합적으로 작용하기 때문이다.
본 연구의 목적은 국·공립 유치원에서 유치원을 전담하는 원감이 없는 경우 교사가 대행하는 원감 역할의 정도와 그에 따른 교사 스트레스의 정도를 알아보고, 나아가서 교사들의 개인 변인이 교사들의 원감 역할 수행정도와 스트레스에 어느 정도 영향을 미치는지를 살펴보는 것이다.
이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
1. 국·공립 유치원에서 유치원 업무를 전담하는 원감이 없는 경우 업무 전담 교사의 원감 역할 수행 정도는 어떠한가?
2. 업무 전담 교사의 배경변인(학력, 경력, 학급수)과 교사의 원감 역할 수행은 어떤 관계가 있는가?
3. 국·공립 유치원에서 교사가 원감의 역할을 대신하여 수행하는 경우, 교사가 느끼는 직무 스트레스의 정도는 어떠한가?
4. 업무 전담 교사의 배경변인(학력, 경력, 학급수)과 교사가 느끼는 원감 역할 수행 스트레스는 어떤 관계가 있는가?
5. 원감과 업무 전담 교사의 원감 역할 수행과 스트레스 관계는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울과 경기도 시지역에 소재하고 있는 국·공립 유치원에 재직중인 원감 37명과 업무 전담 교사 154명이었다. 본 연구에서는 최용식(1988)이 '국민학교 교감의 직무에 대한 요구 분석'에서 사용한 질문지와 정용현(1990)의 '교감의 역할 수행 능력 평가 준거 모형'을 참고로 박양인(1999)이 작성하여 사용한 '유치원 원감의 역할 지각과 역할 수행에 대한 설문지'를 유아교육 전문가 1인과 연구자가 교사의 역할 수행 여부와 스트레스 정도를 체크할수 있도록 설문지 형식만 바꾸어 사용하였다.
수집된 자료는 빈도 분석, 분산 분석, t검정을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 국·공립 유치원에서 원감 없는 곳의 업무 전담 교사와 원감이 수행하고 있는 원감 역할 빈도에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 업무 전담 교사가 원감의 역할을 완벽하게 대신하여 수행하지는 못하는 것을 의미한다.
둘째, 경력이 많은 업무 전담 교사는 경력이 낮은 업무 전담 교사에 비해 원감의 역할중 '지도적 역할'을 특히 더 많이 수행하고 있는 것으로 나타났다. 이는 업무 전담 교사의 경우도 경력이 많아지면 다른 교사의 수업에 대해 지도·조언하거나, 유치원에서 이루어지는 다양한 분야의 교육과 관련하여 지도·조언하는 역할을 수행할 기회가 그만큼 많아지게 된다는 것을 의미한다.
셋째, 업무 전담 교사는 원감에 비해 원감 역할을 수행하는 것에 대한 스트레스가 심한 것으로 나타났다. 이것은 교사가 교사의 지위에서 자신의 지위와 맞지 않는 원감의 역할을 수행하는데서 느끼는 스트레스가 그만큼 크다는 것을 의미한다.
넷째, 업무 전담 교사의 배경 변인에 따라 원감 역할 수행에 따른 스트레스 정도를 살펴본 결과 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이것은 교사의 배경 변인과 관계없이 교사의 지위에서 원감의 역할을 수행하는 것 자체에 스트레스를 느끼고 있음을 나타낸다.
다섯째, 업무 전담교사나 원감 모두 원감 역할 수행 정도와 스트레스의 상관 관계가 없는 것으로 나타났다. 이것은 스트레스를 받게되는 원인을 단순히 원감 역할 수행 정도로 파악할수 없으며, 이외에도 많은 요인들이 복합적으로 작용하기 때문이다.
This study attempts to, in the case that there is no supervising teacher who assumes full charge of services in the public and private kindergartens, investigate the degree of teachers' stress by levels of the supervising teacher's roles for which teachers act, and then look into how much do the tea...
This study attempts to, in the case that there is no supervising teacher who assumes full charge of services in the public and private kindergartens, investigate the degree of teachers' stress by levels of the supervising teacher's roles for which teachers act, and then look into how much do the teachers' individual factors influence teachers' performance of the supervising teacher's roles and their stress.
The research subjects of this study are as follows:
1. What is the degree of teachers' performance of the supervising teacher's roles in the event that there is no supervising teacher who assumes full charge of services in the public and private kindergartens?
2. What is the correlation between the background factors(education, job experience and number of classes) of the teachers in full charge of services and the teachers' performance of the supervising teacher's roles?
3. In the case that the teachers act for the supervising teacher's roles in the public and private kindergartens, what's the degree of job stress teachers feel?
4. What's the correlation between the background factors(education, job experience and number of classes) of the teachers in full charge of services and the teachers' stress in performance of the supervising teacher's roles?
5. What's the correlation between performance of the supervising teacher's roles and his/her stress of the supervising teacher and teachers in full charge of services?
The subjects of this study were 37 supervising teachers and 154 teachers in full charge of services in the public and private kindergartens, which are located in the cities of Seoul and Gyoenggi Province. In this study, the 'questionnaire on the perception of roles of the supervising teachers in kindergartens and their role performance' written by Yang-in Park(1999) was used, which was written by referring to the questionnaire by Yong-sik Choi(1988) in the 'Analysis on the Requirement of the Roles of Vice-principals in Elementary Schools' and the 'Evaluation Reference Model for Vice-principal's Role Performance' by Yong-hyeon' Jeong(1990), just by changing its form, so that 1 specialist in infant education and the researcher can check whether the teachers performed their roles, and the degree of their stress.
The collected data was analyzed by frequency ANOVA, and t-test.
Findings of this study are as follows:
First, there was a difference in the frequency of the supervising teacher's roles performed by between the teachers in full charge of services in the kindergartens which do not employ any supervising teacher and the supervising teachers in the public and private kindergartens - that is, the teachers in full charge of services do not completely perform the supervising teacher's roles.
Second, the teachers in full charge of services with many experiences, specially, more performed 'the role of the leader' than those with little experiences among the supervising teacher's roles - namely, the more experiences the teachers in full charge of services have, the more they have opportunities to guide and advise on other teachers' classes or various fields of each kindergartens.
Third, the teachers in full charge of services had more severe stress in performing the supervising teacher's roles than the supervising teachers - which means they felt much stress in performing the supervising teacher's roles beyond their position.
Fourth, there was no significant difference in the level of stress in performing the supervising teacher's roles by the background factors of the teachers in full charge of services - that is, they felt much stress in performing the supervising teacher's roles as such in their position irrespective of the teachers' background factors.
Fifth, for the supervising teachers and the teachers in full charge of services, there was no correlation between the teachers' performance of the supervising teacher's roles and their stress - that is, many factors complicatedly act on their stress beyond the degree of teachers' performance of the supervising teacher's roles.
This study attempts to, in the case that there is no supervising teacher who assumes full charge of services in the public and private kindergartens, investigate the degree of teachers' stress by levels of the supervising teacher's roles for which teachers act, and then look into how much do the teachers' individual factors influence teachers' performance of the supervising teacher's roles and their stress.
The research subjects of this study are as follows:
1. What is the degree of teachers' performance of the supervising teacher's roles in the event that there is no supervising teacher who assumes full charge of services in the public and private kindergartens?
2. What is the correlation between the background factors(education, job experience and number of classes) of the teachers in full charge of services and the teachers' performance of the supervising teacher's roles?
3. In the case that the teachers act for the supervising teacher's roles in the public and private kindergartens, what's the degree of job stress teachers feel?
4. What's the correlation between the background factors(education, job experience and number of classes) of the teachers in full charge of services and the teachers' stress in performance of the supervising teacher's roles?
5. What's the correlation between performance of the supervising teacher's roles and his/her stress of the supervising teacher and teachers in full charge of services?
The subjects of this study were 37 supervising teachers and 154 teachers in full charge of services in the public and private kindergartens, which are located in the cities of Seoul and Gyoenggi Province. In this study, the 'questionnaire on the perception of roles of the supervising teachers in kindergartens and their role performance' written by Yang-in Park(1999) was used, which was written by referring to the questionnaire by Yong-sik Choi(1988) in the 'Analysis on the Requirement of the Roles of Vice-principals in Elementary Schools' and the 'Evaluation Reference Model for Vice-principal's Role Performance' by Yong-hyeon' Jeong(1990), just by changing its form, so that 1 specialist in infant education and the researcher can check whether the teachers performed their roles, and the degree of their stress.
The collected data was analyzed by frequency ANOVA, and t-test.
Findings of this study are as follows:
First, there was a difference in the frequency of the supervising teacher's roles performed by between the teachers in full charge of services in the kindergartens which do not employ any supervising teacher and the supervising teachers in the public and private kindergartens - that is, the teachers in full charge of services do not completely perform the supervising teacher's roles.
Second, the teachers in full charge of services with many experiences, specially, more performed 'the role of the leader' than those with little experiences among the supervising teacher's roles - namely, the more experiences the teachers in full charge of services have, the more they have opportunities to guide and advise on other teachers' classes or various fields of each kindergartens.
Third, the teachers in full charge of services had more severe stress in performing the supervising teacher's roles than the supervising teachers - which means they felt much stress in performing the supervising teacher's roles beyond their position.
Fourth, there was no significant difference in the level of stress in performing the supervising teacher's roles by the background factors of the teachers in full charge of services - that is, they felt much stress in performing the supervising teacher's roles as such in their position irrespective of the teachers' background factors.
Fifth, for the supervising teachers and the teachers in full charge of services, there was no correlation between the teachers' performance of the supervising teacher's roles and their stress - that is, many factors complicatedly act on their stress beyond the degree of teachers' performance of the supervising teacher's roles.
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