한국 전통색채를 활용한 한과류 패키지디자인에 대한 연구 : 五方色의 상징성과 전통염색을 중심으로 (A) Study on the Package Design of Traditional Korean snacks utilizing O-Bang-Sec (5 Representative Color for Korean Traditional) : Focused on the Symbol and Traditional Dyeing of O-Bang-Sec원문보기
오늘날과 같은 후기 산업사회의 주요관심은 'Identity'다. 즉 '정체성'은 21세기를 이끌어갈 가장 중요한 요인이다. 정보화시대는 디지털과 함께, 지식·창조 ·문화라는 새로운 키워드들이 강하게 부각되면서, 자아의 정체성이 차별적 경쟁요인으로 대두되고 있다. 그리고 다시 이러한 정체성은 디자인에서도 Native Design에서 시작하여, 정체성이 없는 디자인은 경쟁력을 잃고, 정체성과 역사성을 함께 지닌 디자인은 고부가가치로써 세계 시장에 ...
오늘날과 같은 후기 산업사회의 주요관심은 'Identity'다. 즉 '정체성'은 21세기를 이끌어갈 가장 중요한 요인이다. 정보화시대는 디지털과 함께, 지식·창조 ·문화라는 새로운 키워드들이 강하게 부각되면서, 자아의 정체성이 차별적 경쟁요인으로 대두되고 있다. 그리고 다시 이러한 정체성은 디자인에서도 Native Design에서 시작하여, 정체성이 없는 디자인은 경쟁력을 잃고, 정체성과 역사성을 함께 지닌 디자인은 고부가가치로써 세계 시장에 발돋움하게 되는 사례와 흐름을 낳고 있는 것이 사실이다. 그러므로 국가간 무한 경쟁시대의 국가 경쟁력을 위해서 한국적 이미지의 연구와 제품의 개발은 중요한 과제이다. 이러한 제품의 생산에 있어서 색채는 생산에 있어서 고부가가치를 줄 수 있을 뿐만 아니라 소비에 있어서도 상품에 대한 지속적인 흥미와 유쾌한 감각을 줄 수 있는 중요한 요소이다. 즉 색채는 상품의 기능 이상으로 상품을 선택하게 하는 직접적 결정 요소라고 할 수 있다. 우리보다 전통색채 표준화 작업이 발달된 일본의 경우 자국민의 선호색채를 분석하고 상품화하여 일본의 독특한 문화적 이미지를 외국에 알리고 있다. 따라서 전통색의 활용은 민족 전통의 본질을 규명하고 그 특성을 현대 생활에 요구되는 문화 상품으로 재창조하여 세계적인 것으로 발전시키는데 큰 역활을 하고 있다. 이에 본 연구는 전통색채에 올바른 해석과 구성을 통해 한과 포장활용 함으로써 가장 한국적인것을 가장 한국적으로 표현하는 방법을 연구하는데 중점을 두었다.
오늘날과 같은 후기 산업사회의 주요관심은 'Identity'다. 즉 '정체성'은 21세기를 이끌어갈 가장 중요한 요인이다. 정보화시대는 디지털과 함께, 지식·창조 ·문화라는 새로운 키워드들이 강하게 부각되면서, 자아의 정체성이 차별적 경쟁요인으로 대두되고 있다. 그리고 다시 이러한 정체성은 디자인에서도 Native Design에서 시작하여, 정체성이 없는 디자인은 경쟁력을 잃고, 정체성과 역사성을 함께 지닌 디자인은 고부가가치로써 세계 시장에 발돋움하게 되는 사례와 흐름을 낳고 있는 것이 사실이다. 그러므로 국가간 무한 경쟁시대의 국가 경쟁력을 위해서 한국적 이미지의 연구와 제품의 개발은 중요한 과제이다. 이러한 제품의 생산에 있어서 색채는 생산에 있어서 고부가가치를 줄 수 있을 뿐만 아니라 소비에 있어서도 상품에 대한 지속적인 흥미와 유쾌한 감각을 줄 수 있는 중요한 요소이다. 즉 색채는 상품의 기능 이상으로 상품을 선택하게 하는 직접적 결정 요소라고 할 수 있다. 우리보다 전통색채 표준화 작업이 발달된 일본의 경우 자국민의 선호색채를 분석하고 상품화하여 일본의 독특한 문화적 이미지를 외국에 알리고 있다. 따라서 전통색의 활용은 민족 전통의 본질을 규명하고 그 특성을 현대 생활에 요구되는 문화 상품으로 재창조하여 세계적인 것으로 발전시키는데 큰 역활을 하고 있다. 이에 본 연구는 전통색채에 올바른 해석과 구성을 통해 한과 포장활용 함으로써 가장 한국적인것을 가장 한국적으로 표현하는 방법을 연구하는데 중점을 두었다.
'Identity' is one of the main interests of today's post-industrial society. Inother words, identity is the most important driving force in the 21st century. As new key words like Knowledge, Creativity and Culture along with Digital markedly stand out, the identity of ego is emphasized as a preferent...
'Identity' is one of the main interests of today's post-industrial society. Inother words, identity is the most important driving force in the 21st century. As new key words like Knowledge, Creativity and Culture along with Digital markedly stand out, the identity of ego is emphasized as a preferential competitive factor in this Informationizstion Age. When identity is applied to design, it creates cases and currents in which, starting from native designs, a design without its own identity loses its competitiveness, while the one with identity and history leads the way in the world markets as a high value-added good. Therefore it is very important to study Korean images and develop products with Korean identity to improve the country's competitiveness in this age of limitless global competition. In this sense, colors area very important factor that provides manufacturers with high added value, and consumers with pleasure and continuous interest in products. In short, colors are a factor, more than function, which directly determines consumers' choice of products. Japan whose standardization of traditional colors is much developed compared to Korea, continues to introduce their unique cultural images to the world by analyzing preferred colors of the nation and applying them to production. Therefore it is clear that the use of traditional colors reveals the essence of a nation's and recreates its characteristics. And it plays a great role in changing their own cultural goods into global ones. The purpose of this thesis is to study how to express things which are most Korean as most Korean using the package designs of Hangwa, a traditional Korean snack, by the right interpretation and well-defined composition of traditional Korean colors.
'Identity' is one of the main interests of today's post-industrial society. Inother words, identity is the most important driving force in the 21st century. As new key words like Knowledge, Creativity and Culture along with Digital markedly stand out, the identity of ego is emphasized as a preferential competitive factor in this Informationizstion Age. When identity is applied to design, it creates cases and currents in which, starting from native designs, a design without its own identity loses its competitiveness, while the one with identity and history leads the way in the world markets as a high value-added good. Therefore it is very important to study Korean images and develop products with Korean identity to improve the country's competitiveness in this age of limitless global competition. In this sense, colors area very important factor that provides manufacturers with high added value, and consumers with pleasure and continuous interest in products. In short, colors are a factor, more than function, which directly determines consumers' choice of products. Japan whose standardization of traditional colors is much developed compared to Korea, continues to introduce their unique cultural images to the world by analyzing preferred colors of the nation and applying them to production. Therefore it is clear that the use of traditional colors reveals the essence of a nation's and recreates its characteristics. And it plays a great role in changing their own cultural goods into global ones. The purpose of this thesis is to study how to express things which are most Korean as most Korean using the package designs of Hangwa, a traditional Korean snack, by the right interpretation and well-defined composition of traditional Korean colors.
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