본 연구에서는 초등학교 영어 말하기·듣기 영역 중 특히 발음학습에 초점을 맞춘 자료의 개발 방향을 모색하기 위하여, 학교 현장의 영어 담당 교사와 학습자의 의견을 조사·분석하고 초등학교 영어교재 내용을 분석하였다. 이를 위해 3·4학년 영어 담당 교사 250명과 3·4학년 학습자 510명, 총 760명을 대상으로 한 설문조사를 통하여 영어의 말하기·듣기 학습 중 발음 교수-학습과정에 관련된 교사의 요구와 학습자의 발음에 대한 정의적인 면과 기능, 학습현장에서 필요한 학습자료 유형을 조사하였고, 3·4학년 영어 교과서 내용에 있는 발음요소를 단원·차시별로 분석하였다. 이 설문 응답과 ...
본 연구에서는 초등학교 영어 말하기·듣기 영역 중 특히 발음학습에 초점을 맞춘 자료의 개발 방향을 모색하기 위하여, 학교 현장의 영어 담당 교사와 학습자의 의견을 조사·분석하고 초등학교 영어교재 내용을 분석하였다. 이를 위해 3·4학년 영어 담당 교사 250명과 3·4학년 학습자 510명, 총 760명을 대상으로 한 설문조사를 통하여 영어의 말하기·듣기 학습 중 발음 교수-학습과정에 관련된 교사의 요구와 학습자의 발음에 대한 정의적인 면과 기능, 학습현장에서 필요한 학습자료 유형을 조사하였고, 3·4학년 영어 교과서 내용에 있는 발음요소를 단원·차시별로 분석하였다. 이 설문 응답과 교과서 분석 내용을 바탕으로 발음 교수-학습의 효율성을 제고하고자 음성인식 웹 교육 자료 개발의 방향을 모색하였다. 이상과 같이 조사하고 연구한 바를 요약해서 제시하고 몇 가지 제언을 함으로서 결론으로 삼고자 한다. 첫째, 컴퓨터의 음성 인식 기술을 이용하여 음파를 시각적으로 모니터에 출력시켜 학습자 자신의 발음에 대한 자기 감시기능을 강화하고, 초분절음(supra-segment) 발음 과정에서 자기 발음이 틀린 곳을 지적 받을 수 있게 하며, 원어민 발음의 기준 파형과 학습자의 발음을 상호 비교하여 학습자의 억양 패턴에 대해 시각적인 피드백(Feedback)을 받을 수 있도록 함으로써 원어민 발음에 접근이 용이하도록 하는 자료를 개발한다. 또한 연음, 축약 등의 발음을 문장 속에서 익힐 수 있는 자료도 개발한다. 이러한 학습환경에서 주의할 점은 음조분석기를 학습자가가 자기 중심으로 이용할 수 있도록 컴퓨터를 충분히 확보하고 교사의 간섭을 될 수 있는 한 줄이며, 학습자들이 충분하게 음조분석기를 사용할 수 있도록 네트워크 체제를 갖추어야 할 것이다. 둘째, 캐릭터를 여러 종류 개발한 후 학습자들의 의견을 종합하여 그들이 좋아하는 캐릭터를 선정하여 이용하고, 가상체험 형태로 자료를 개발함으로서 학습에 흥미를 제고하고 학습 욕구를 유발시켜야 할 것이다. 셋째, 학습자들이 수준별로 발음 학습을 할 수 있도록 문장의 발음 속도를 몇 단계로 나누고, 단어의 조음 위치와 공기흐름을 보여주는 동영상 자료를 제작하여 발음 수정에 용이하도록 하며, 또한 학습자들 개개인의 발음 능력을 퍼센트(%)로 평가하여 달성도가 충분치 못한 부분을 쉽게 접근하여 수정 반복 연습할 수 있도록 하고 평가된 점수를 단원별로 누적하여 학기말이나 학년말에 평가자료로 활용할 수 있도록 하면 영어 담당교사들의 평가에 대한 업무부담도 줄일 수 있을 것이다. 또한 발음 자료를 제작할 때 영어 교과서에 분석된 내용 중 특히, 우리말에 없는 음소 /f/, /r/, /v/, /θ/, /ð/ 등을 중심으로 발음 교수-학습 자료를 개발하여 발음상의 문제점을 해결하고 교사의 발음 지도력 향상을 위하여 교과 내용에 근거한 교사의 발음 교정 전문 프로그램 개발도 요구된다고 본다. 넷째, 교수-학습 자료의 활용도를 극대화시키기고 손쉽게 이용할 수 있도록 교과서를 단원·차시별로 구분하여 자료를 제작하고, 단어와 문장의 듣기와 따라 말하기, 게임, 심화학습 형태로 자료를 개발한다. 다섯째, 웹 상에서 학습자가 발음하면 틀린 부분과 맞는 부분을 음성이나 문자로 지원할 수 있는 시스템을 구축하여 학습자와 컴퓨터간에 상호작용을 할 수 있도록 자료를 개발한다. 본 연구와 관련하여 앞으로 발전적 연구를 위해 다음과 같은 몇 가지 제언을 하고자한다. 첫째, 본 연구는 현장 교사와 학습자의 발음에 대한 욕구를 설문 조사하고 초등 3·4학년 영어교과를 분석하여 교실현장에서 사용하기에 용이하고 효율적인 학습 자료의 개발 방향을 제시하는데 그쳤다. 그러므로 차후에 이 논문을 바탕으로 개발된 자료를 학교 현장에 실제로 적용하여 학습의 효과 면과 사용의 편리성이 검증되는 연구가 계속되었으면 한다. 둘째, 본 연구에서 제시한 자료 개발은 상당한 예산과 인력이 소요될 것이므로 자료의 제작은 교육기관 단위에서 예산을 편성하여 제작하여야 할 것이다. 셋째, 고도의 기술, 많은 시간과 자본을 투자하여 자료를 제작하였더라도 학습자가 이용하지 않으면 가치 없는 학습자료이다. 또한 교사가 수업 중 이용하는 데 불편하고 필요한 부분의 학습자료를 찾는데 시간이 많이 소요된다면 이것 역시 가치 없는 자료가 될 것이다. 이러한 관점에서 교재를 개발할 때는 학교 현장 교사와 학습자들의 의견과 욕구를 듣는 것이 이용가치가 높은 자료를 개발하는데 도움이 될 것이다. 넷째, 학습자들이 학습자료를 효과적으로 이용할 수 있도록 컴퓨터활용 능력을 사전에 파악하여 필요한 교육을 사전에 하여야 할 것이다. 다섯째, 현 단계의 음성인식 기술은 발음학습 자료를 구현하는데 부족한 면이 많다. 자료 제작 시 항상 이 분야의 새로운 기술의 추이를 살펴 적용하도록 노력해야 할 것이다.
본 연구에서는 초등학교 영어 말하기·듣기 영역 중 특히 발음학습에 초점을 맞춘 자료의 개발 방향을 모색하기 위하여, 학교 현장의 영어 담당 교사와 학습자의 의견을 조사·분석하고 초등학교 영어교재 내용을 분석하였다. 이를 위해 3·4학년 영어 담당 교사 250명과 3·4학년 학습자 510명, 총 760명을 대상으로 한 설문조사를 통하여 영어의 말하기·듣기 학습 중 발음 교수-학습과정에 관련된 교사의 요구와 학습자의 발음에 대한 정의적인 면과 기능, 학습현장에서 필요한 학습자료 유형을 조사하였고, 3·4학년 영어 교과서 내용에 있는 발음요소를 단원·차시별로 분석하였다. 이 설문 응답과 교과서 분석 내용을 바탕으로 발음 교수-학습의 효율성을 제고하고자 음성인식 웹 교육 자료 개발의 방향을 모색하였다. 이상과 같이 조사하고 연구한 바를 요약해서 제시하고 몇 가지 제언을 함으로서 결론으로 삼고자 한다. 첫째, 컴퓨터의 음성 인식 기술을 이용하여 음파를 시각적으로 모니터에 출력시켜 학습자 자신의 발음에 대한 자기 감시기능을 강화하고, 초분절음(supra-segment) 발음 과정에서 자기 발음이 틀린 곳을 지적 받을 수 있게 하며, 원어민 발음의 기준 파형과 학습자의 발음을 상호 비교하여 학습자의 억양 패턴에 대해 시각적인 피드백(Feedback)을 받을 수 있도록 함으로써 원어민 발음에 접근이 용이하도록 하는 자료를 개발한다. 또한 연음, 축약 등의 발음을 문장 속에서 익힐 수 있는 자료도 개발한다. 이러한 학습환경에서 주의할 점은 음조분석기를 학습자가가 자기 중심으로 이용할 수 있도록 컴퓨터를 충분히 확보하고 교사의 간섭을 될 수 있는 한 줄이며, 학습자들이 충분하게 음조분석기를 사용할 수 있도록 네트워크 체제를 갖추어야 할 것이다. 둘째, 캐릭터를 여러 종류 개발한 후 학습자들의 의견을 종합하여 그들이 좋아하는 캐릭터를 선정하여 이용하고, 가상체험 형태로 자료를 개발함으로서 학습에 흥미를 제고하고 학습 욕구를 유발시켜야 할 것이다. 셋째, 학습자들이 수준별로 발음 학습을 할 수 있도록 문장의 발음 속도를 몇 단계로 나누고, 단어의 조음 위치와 공기흐름을 보여주는 동영상 자료를 제작하여 발음 수정에 용이하도록 하며, 또한 학습자들 개개인의 발음 능력을 퍼센트(%)로 평가하여 달성도가 충분치 못한 부분을 쉽게 접근하여 수정 반복 연습할 수 있도록 하고 평가된 점수를 단원별로 누적하여 학기말이나 학년말에 평가자료로 활용할 수 있도록 하면 영어 담당교사들의 평가에 대한 업무부담도 줄일 수 있을 것이다. 또한 발음 자료를 제작할 때 영어 교과서에 분석된 내용 중 특히, 우리말에 없는 음소 /f/, /r/, /v/, /θ/, /ð/ 등을 중심으로 발음 교수-학습 자료를 개발하여 발음상의 문제점을 해결하고 교사의 발음 지도력 향상을 위하여 교과 내용에 근거한 교사의 발음 교정 전문 프로그램 개발도 요구된다고 본다. 넷째, 교수-학습 자료의 활용도를 극대화시키기고 손쉽게 이용할 수 있도록 교과서를 단원·차시별로 구분하여 자료를 제작하고, 단어와 문장의 듣기와 따라 말하기, 게임, 심화학습 형태로 자료를 개발한다. 다섯째, 웹 상에서 학습자가 발음하면 틀린 부분과 맞는 부분을 음성이나 문자로 지원할 수 있는 시스템을 구축하여 학습자와 컴퓨터간에 상호작용을 할 수 있도록 자료를 개발한다. 본 연구와 관련하여 앞으로 발전적 연구를 위해 다음과 같은 몇 가지 제언을 하고자한다. 첫째, 본 연구는 현장 교사와 학습자의 발음에 대한 욕구를 설문 조사하고 초등 3·4학년 영어교과를 분석하여 교실현장에서 사용하기에 용이하고 효율적인 학습 자료의 개발 방향을 제시하는데 그쳤다. 그러므로 차후에 이 논문을 바탕으로 개발된 자료를 학교 현장에 실제로 적용하여 학습의 효과 면과 사용의 편리성이 검증되는 연구가 계속되었으면 한다. 둘째, 본 연구에서 제시한 자료 개발은 상당한 예산과 인력이 소요될 것이므로 자료의 제작은 교육기관 단위에서 예산을 편성하여 제작하여야 할 것이다. 셋째, 고도의 기술, 많은 시간과 자본을 투자하여 자료를 제작하였더라도 학습자가 이용하지 않으면 가치 없는 학습자료이다. 또한 교사가 수업 중 이용하는 데 불편하고 필요한 부분의 학습자료를 찾는데 시간이 많이 소요된다면 이것 역시 가치 없는 자료가 될 것이다. 이러한 관점에서 교재를 개발할 때는 학교 현장 교사와 학습자들의 의견과 욕구를 듣는 것이 이용가치가 높은 자료를 개발하는데 도움이 될 것이다. 넷째, 학습자들이 학습자료를 효과적으로 이용할 수 있도록 컴퓨터활용 능력을 사전에 파악하여 필요한 교육을 사전에 하여야 할 것이다. 다섯째, 현 단계의 음성인식 기술은 발음학습 자료를 구현하는데 부족한 면이 많다. 자료 제작 시 항상 이 분야의 새로운 기술의 추이를 살펴 적용하도록 노력해야 할 것이다.
The purpose of this study was to develop English materials based particularly on the learning of pronunciation in speaking and listening of elementary school students by questioning teachers in charge of English, and the analysis of the contents of elementary English text books. For this purpose, qu...
The purpose of this study was to develop English materials based particularly on the learning of pronunciation in speaking and listening of elementary school students by questioning teachers in charge of English, and the analysis of the contents of elementary English text books. For this purpose, questions concerning difficulties caused in the process of the learning and teaching of pronunciation, and teachers' requests and learners' desire for materials for pronunciation skills were given to 250 English teachers and 510 third and fourth grade students. Also, the necessary materials for practicing pronunciation were investigated. For the efficient materials in class, first, difficult pronunciation factors in the English text book were analysed. After that, materials for the Web were sought to raise the efficiency of the teaching and learning of pronunciation using a speech recognition system. The conclusions of my study about developing English pronunciation materials were as follows. First, make visual sound wave displays on the computer using a speech recognition system, and then let students compare their pronunciation with a English native speaker's pronunciation. It makes students pay attention to their incorrect pronunciation in the process of practicing suprasegmental features and lets them keep practicing to modify incorrect pronunciation. And the purpose of these materials is to give them access to English native speakers' pronunciation easily and to give visual feedback about the learner's intonation pattern from visual sound waves on the computer. Also, materials need to be developed so that students can learn various pronunciation factors in words and sentences. In this learning environment, it is necessary to provide personal computers so that student can individually use the self-centered intonation analysis system adequately. It is required to reduce the teacher's interference as much as possible. Second it is necessary to choose and use characters that students like after gathering the learners' opinions about several kinds of developed characters, and develop materials in an imaginative experience style to raise interest in learning and to promote the desire to study. Third, the pronunciation speed of sentences need to be divided into steps so that students can study according to their speaking levels. Articulatory positions of words, air flow when speaking, and moving pictures need to be shown for amending inaccurate or wrong pronunciation easily. Also, each learner's pronunciation ability need to be evaluated by percentage cumulatively by unit for their references of correct or incorrect pronunciation. At the same time, teachers can use the results of students' valued points for the students' school record materials at the end of a term or end of a school year, so teachers can minimize efforts to evaluate their students evaluaion. Also, when pronunciation materials are developed, they have to be focused on phonemes that are not in our language like /f/, /r/, /v/, /z/, /θ/, /ð/ and so on, among the factors of pronunciation in contents of English text books to solve problems of pronunciation in class. It is also important to develop materials for improving teachers' pronunciation ability based on text books. Fourth, the materials should be made by unit and period of text so that the learner can use the materials easily, and the rate of its utilities can be maximized. Its contents can consist of a game, a section of intensive learning activities, a section of listening and repeating sentences. Fifth, materials should be made for interaction between the learner and computer by constructing a system that can display correct and incorrect parts, and fit part by character or sound on the Web when the learner pronounces words or sentences.
The purpose of this study was to develop English materials based particularly on the learning of pronunciation in speaking and listening of elementary school students by questioning teachers in charge of English, and the analysis of the contents of elementary English text books. For this purpose, questions concerning difficulties caused in the process of the learning and teaching of pronunciation, and teachers' requests and learners' desire for materials for pronunciation skills were given to 250 English teachers and 510 third and fourth grade students. Also, the necessary materials for practicing pronunciation were investigated. For the efficient materials in class, first, difficult pronunciation factors in the English text book were analysed. After that, materials for the Web were sought to raise the efficiency of the teaching and learning of pronunciation using a speech recognition system. The conclusions of my study about developing English pronunciation materials were as follows. First, make visual sound wave displays on the computer using a speech recognition system, and then let students compare their pronunciation with a English native speaker's pronunciation. It makes students pay attention to their incorrect pronunciation in the process of practicing suprasegmental features and lets them keep practicing to modify incorrect pronunciation. And the purpose of these materials is to give them access to English native speakers' pronunciation easily and to give visual feedback about the learner's intonation pattern from visual sound waves on the computer. Also, materials need to be developed so that students can learn various pronunciation factors in words and sentences. In this learning environment, it is necessary to provide personal computers so that student can individually use the self-centered intonation analysis system adequately. It is required to reduce the teacher's interference as much as possible. Second it is necessary to choose and use characters that students like after gathering the learners' opinions about several kinds of developed characters, and develop materials in an imaginative experience style to raise interest in learning and to promote the desire to study. Third, the pronunciation speed of sentences need to be divided into steps so that students can study according to their speaking levels. Articulatory positions of words, air flow when speaking, and moving pictures need to be shown for amending inaccurate or wrong pronunciation easily. Also, each learner's pronunciation ability need to be evaluated by percentage cumulatively by unit for their references of correct or incorrect pronunciation. At the same time, teachers can use the results of students' valued points for the students' school record materials at the end of a term or end of a school year, so teachers can minimize efforts to evaluate their students evaluaion. Also, when pronunciation materials are developed, they have to be focused on phonemes that are not in our language like /f/, /r/, /v/, /z/, /θ/, /ð/ and so on, among the factors of pronunciation in contents of English text books to solve problems of pronunciation in class. It is also important to develop materials for improving teachers' pronunciation ability based on text books. Fourth, the materials should be made by unit and period of text so that the learner can use the materials easily, and the rate of its utilities can be maximized. Its contents can consist of a game, a section of intensive learning activities, a section of listening and repeating sentences. Fifth, materials should be made for interaction between the learner and computer by constructing a system that can display correct and incorrect parts, and fit part by character or sound on the Web when the learner pronounces words or sentences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.