학교 현장에서 전통음악에 대한 관심이 높아지면서 장단 지도에 대한 여러 가지 방법들이 강구되고 있으나 장단 지도에서 가장 기초적인 호흡과 움직임은 무시된 채 악보상의 장단 지도에만 급급하고 있어 이에 대한 지도 방법의 필요성이 절실하게 되었다. 이에 본 연구에서는 장단을 치기 전에 호흡을 익히고 호흡에 따른 움직임을 몸동작을 통해서 체득하게 한 뒤, 장단과 함께 연주할 수 있도록 단계적으로 지도 방법을 제시하는 데 그 목적을 두었다. 연구의 내용과 방법은 초등학교 전 과정에서 나오는 장단 중 주로 지도해야 하는 자진모리, 세마치, 굿거리, 중중모리 장단을 위주로 하였으며 교과서에서 지도해야 할 장단 지도 요소를 분석하여 호흡과 움직임을 이용한 지도 체계를 구성하여 지도할 수 있는 지도 방안을 모색하였다. 연구의 이론적 배경으로는 전통음악에서의 호흡인 한배의 정의와 그에 따른 움직임의 표현 방법, 우리 나라 장단의 기본 개념 및 짜임, 종류에 대해 알아 보았다. 또 초등학교 1·2년 즐거운 생활에서의 음악 영역, 3∼6학년 음악교과서의 전통음악곡 분석을 통하여 장단의 구성 및 지도 방법, 호흡과 움직임에 대한 지도 내용, 학년별 지도 중점 내용 등을 알아 보았다. 호흡과 움직임을 이용한 기본 장단 지도 방법으로 우선 교과서의 장단을 먼저 3분박과 2분박으로 분류하여 호흡과 움직임의 방법을 제시하고 기초, 표현, 심화의 세 단계로 지도 계획을 수립하였다. 기초 단계에서는 누워서, 서서, �瞞티�하는 호흡법과 3분박, 2분박의 호흡과 움직임에 대한 지도 방법을 제시하였으며, 표현 단계에서는 먼저 장구를 이용해 '궁', '덕', '궁덕' 등 장구의 채 연주 방법을 호흡과 움직임과 함께 익히게 하고, 이 단계가 익숙해지면 장구를 이용하여 자진모리, 세마치, 굿거리, 중중모리장단의 각 장단별로 지도 단계를 제시하였다. 심화 단계에서는 표현 단계에서 익힌 장단을 활용하여 장구 외의 사물악기를 익혀 장단별 합주 및 민요 합주를 해 보는 활동 및 호흡을 여러 가지 방법으로 응용해서 해보는 활동으로 제시하였다. 이와 같은 연구 과정으로 얻은 결과는 첫째, 호흡과 움직임을 이용해 장단을 연주함으로써 장단을 더 잘 연주하게 되었고, 둘째, 전통음악의 다른 활동, 즉 민요 부르기나 소고춤 ...
학교 현장에서 전통음악에 대한 관심이 높아지면서 장단 지도에 대한 여러 가지 방법들이 강구되고 있으나 장단 지도에서 가장 기초적인 호흡과 움직임은 무시된 채 악보상의 장단 지도에만 급급하고 있어 이에 대한 지도 방법의 필요성이 절실하게 되었다. 이에 본 연구에서는 장단을 치기 전에 호흡을 익히고 호흡에 따른 움직임을 몸동작을 통해서 체득하게 한 뒤, 장단과 함께 연주할 수 있도록 단계적으로 지도 방법을 제시하는 데 그 목적을 두었다. 연구의 내용과 방법은 초등학교 전 과정에서 나오는 장단 중 주로 지도해야 하는 자진모리, 세마치, 굿거리, 중중모리 장단을 위주로 하였으며 교과서에서 지도해야 할 장단 지도 요소를 분석하여 호흡과 움직임을 이용한 지도 체계를 구성하여 지도할 수 있는 지도 방안을 모색하였다. 연구의 이론적 배경으로는 전통음악에서의 호흡인 한배의 정의와 그에 따른 움직임의 표현 방법, 우리 나라 장단의 기본 개념 및 짜임, 종류에 대해 알아 보았다. 또 초등학교 1·2년 즐거운 생활에서의 음악 영역, 3∼6학년 음악교과서의 전통음악곡 분석을 통하여 장단의 구성 및 지도 방법, 호흡과 움직임에 대한 지도 내용, 학년별 지도 중점 내용 등을 알아 보았다. 호흡과 움직임을 이용한 기본 장단 지도 방법으로 우선 교과서의 장단을 먼저 3분박과 2분박으로 분류하여 호흡과 움직임의 방법을 제시하고 기초, 표현, 심화의 세 단계로 지도 계획을 수립하였다. 기초 단계에서는 누워서, 서서, �瞞티�하는 호흡법과 3분박, 2분박의 호흡과 움직임에 대한 지도 방법을 제시하였으며, 표현 단계에서는 먼저 장구를 이용해 '궁', '덕', '궁덕' 등 장구의 채 연주 방법을 호흡과 움직임과 함께 익히게 하고, 이 단계가 익숙해지면 장구를 이용하여 자진모리, 세마치, 굿거리, 중중모리장단의 각 장단별로 지도 단계를 제시하였다. 심화 단계에서는 표현 단계에서 익힌 장단을 활용하여 장구 외의 사물악기를 익혀 장단별 합주 및 민요 합주를 해 보는 활동 및 호흡을 여러 가지 방법으로 응용해서 해보는 활동으로 제시하였다. 이와 같은 연구 과정으로 얻은 결과는 첫째, 호흡과 움직임을 이용해 장단을 연주함으로써 장단을 더 잘 연주하게 되었고, 둘째, 전통음악의 다른 활동, 즉 민요 부르기나 소고춤 추기, 전통무용 표현하기 활동에 자연스럽게 호흡과 움직임이 배어 나왔으며, 셋째, 사물악기를 가지고 여러 사람이 함께 연주해 봄으로써 협동하는 마음 및 자신감을 갖게 되었고, 넷째, 학생들이 장단 치기 활동을 통해 우리 전통음악에 대한 전반작인 관심이 높아졌으며, 다섯째, 장단 치기를 통해 전통음악의 표현력 신장에 많은 도움이 되었다. 전통음악에 대한 관심과 비중이 예전에 배해 많이 나아지고 있으나 학교의 교육적, 행정적 책임을 지고 있는 학교장의 인식 전환, 전통음악에 대한 교육 강화 및 질높은 연수, 전통음악 학습 환경의 개선, 국악 방송의 시간대 안배 고려 등 개선되어야 할 문제점들이 많이 있다. 우리 국악교육의 내실화를 위한 재정적, 행정적 지원 및 일선 교사들의 국악에 대한 사랑과 열정이 함께 한다면 우리 국악은 멀지않은 날 좋은 결과로 나타날 것이다.
학교 현장에서 전통음악에 대한 관심이 높아지면서 장단 지도에 대한 여러 가지 방법들이 강구되고 있으나 장단 지도에서 가장 기초적인 호흡과 움직임은 무시된 채 악보상의 장단 지도에만 급급하고 있어 이에 대한 지도 방법의 필요성이 절실하게 되었다. 이에 본 연구에서는 장단을 치기 전에 호흡을 익히고 호흡에 따른 움직임을 몸동작을 통해서 체득하게 한 뒤, 장단과 함께 연주할 수 있도록 단계적으로 지도 방법을 제시하는 데 그 목적을 두었다. 연구의 내용과 방법은 초등학교 전 과정에서 나오는 장단 중 주로 지도해야 하는 자진모리, 세마치, 굿거리, 중중모리 장단을 위주로 하였으며 교과서에서 지도해야 할 장단 지도 요소를 분석하여 호흡과 움직임을 이용한 지도 체계를 구성하여 지도할 수 있는 지도 방안을 모색하였다. 연구의 이론적 배경으로는 전통음악에서의 호흡인 한배의 정의와 그에 따른 움직임의 표현 방법, 우리 나라 장단의 기본 개념 및 짜임, 종류에 대해 알아 보았다. 또 초등학교 1·2년 즐거운 생활에서의 음악 영역, 3∼6학년 음악교과서의 전통음악곡 분석을 통하여 장단의 구성 및 지도 방법, 호흡과 움직임에 대한 지도 내용, 학년별 지도 중점 내용 등을 알아 보았다. 호흡과 움직임을 이용한 기본 장단 지도 방법으로 우선 교과서의 장단을 먼저 3분박과 2분박으로 분류하여 호흡과 움직임의 방법을 제시하고 기초, 표현, 심화의 세 단계로 지도 계획을 수립하였다. 기초 단계에서는 누워서, 서서, �瞞티�하는 호흡법과 3분박, 2분박의 호흡과 움직임에 대한 지도 방법을 제시하였으며, 표현 단계에서는 먼저 장구를 이용해 '궁', '덕', '궁덕' 등 장구의 채 연주 방법을 호흡과 움직임과 함께 익히게 하고, 이 단계가 익숙해지면 장구를 이용하여 자진모리, 세마치, 굿거리, 중중모리장단의 각 장단별로 지도 단계를 제시하였다. 심화 단계에서는 표현 단계에서 익힌 장단을 활용하여 장구 외의 사물악기를 익혀 장단별 합주 및 민요 합주를 해 보는 활동 및 호흡을 여러 가지 방법으로 응용해서 해보는 활동으로 제시하였다. 이와 같은 연구 과정으로 얻은 결과는 첫째, 호흡과 움직임을 이용해 장단을 연주함으로써 장단을 더 잘 연주하게 되었고, 둘째, 전통음악의 다른 활동, 즉 민요 부르기나 소고춤 추기, 전통무용 표현하기 활동에 자연스럽게 호흡과 움직임이 배어 나왔으며, 셋째, 사물악기를 가지고 여러 사람이 함께 연주해 봄으로써 협동하는 마음 및 자신감을 갖게 되었고, 넷째, 학생들이 장단 치기 활동을 통해 우리 전통음악에 대한 전반작인 관심이 높아졌으며, 다섯째, 장단 치기를 통해 전통음악의 표현력 신장에 많은 도움이 되었다. 전통음악에 대한 관심과 비중이 예전에 배해 많이 나아지고 있으나 학교의 교육적, 행정적 책임을 지고 있는 학교장의 인식 전환, 전통음악에 대한 교육 강화 및 질높은 연수, 전통음악 학습 환경의 개선, 국악 방송의 시간대 안배 고려 등 개선되어야 할 문제점들이 많이 있다. 우리 국악교육의 내실화를 위한 재정적, 행정적 지원 및 일선 교사들의 국악에 대한 사랑과 열정이 함께 한다면 우리 국악은 멀지않은 날 좋은 결과로 나타날 것이다.
As the interest for traditional music on the school grounds is increasing, various methods of teaching rhythm has been considered. However, the teaching methodes has been only enerossed in the rhythms written on the score, totally neglecting the two most basic aspects of rhythm: respiration and move...
As the interest for traditional music on the school grounds is increasing, various methods of teaching rhythm has been considered. However, the teaching methodes has been only enerossed in the rhythms written on the score, totally neglecting the two most basic aspects of rhythm: respiration and movement. Therefore, a teaching method relating to such aspects are urgently needed. The purpose of this study is to persent a step-by-step teaching method that allows a person to first inure the breathing techniques, then master the body movements according to the breathing, and then finally play with the rhythm. The contents and methods of this study is centered to the rhythms such as ja-jin-mo-ri, sae-ma-chi, gut-goe-rl and joong-joong-mo-ri, that are mainly taught in the elementary schools, and I found a teaching method constructing a teaching system that utilizes breathing skills and movement by analyzing the elements of teaching rhythm. For the theoretical background for this study, I investigated the definition of tempo, which is the breathing skill in traditional music, and the ways of expressing movements according to the tempo, the basic concept, structure and types of Korea's rhythm structure. Also, by analyzing the musical section of the textbook jeul-go-eun-saeng-whal for grades one and two, and the traditional songs of the music textbook grodes three to six, I examined the structure and teaching method of rhythm, the ways of teaching breathing skills and movement, and the important facts of teaching rhythm to each grade. I first assorted the rhythms in the textbooks to three times and two times, then presented methods of breathing and movement for each of those two times, and then established a three stage teaching scheme: basics, expression and depth. In the basic stage, I presented a teaching method according to the breathing method while lying down, standing up and sitting down, and the breathing skills and movement of the three times and the two times. In the expression stage, first, by using the changgu, a Korean drum, I made the students familiar with the changgu, using the breathing skills and movements when tapping it with the sick. And when the students are familiar with this stage, I presented a teaching stage for each rhythm, such as a-jin-mo-ri, sae-ma-chi, gut-goe-ri and joong-joong-mo-ri. In the depth stage, by applying the familiarized rhythms, I let the students use and be familiarized with the instruments other than the changgu, so that it is possible to play an ensemble of both different rhythms and folk songs. As a result of this study, first, by using breathing techniques and movement in playing the rhythms, it made the players play better, second, in the activities of traditional music, such as singing folk songs, dancing to the sogo, and expressing traditional dance, breathing and movement was well experienced, third, students gained cooperation and confidence through playing the traditional instruments with many other people, forth, students gained an overall higher interest in our traditional music by the rhythm activities, fifth, the rhythm activities helped students greatly in developing expressing oneself in traditional music. Interest and gravity towards traditional music is increasing, however, in education, there still are many problems for example a need of a change of perception of the school principal, solidifition of education and a high-quality study of traditional music, improvement of the studying environment of traditional music, and the arranging of broadcasting traditional music shows, that need to be adjusted. If there is fiscal and administrative support and the love and passion for traditional Korean music of all the teachers for making our traditional music substantial, then in no time, there will be a good future for traditional music.
As the interest for traditional music on the school grounds is increasing, various methods of teaching rhythm has been considered. However, the teaching methodes has been only enerossed in the rhythms written on the score, totally neglecting the two most basic aspects of rhythm: respiration and movement. Therefore, a teaching method relating to such aspects are urgently needed. The purpose of this study is to persent a step-by-step teaching method that allows a person to first inure the breathing techniques, then master the body movements according to the breathing, and then finally play with the rhythm. The contents and methods of this study is centered to the rhythms such as ja-jin-mo-ri, sae-ma-chi, gut-goe-rl and joong-joong-mo-ri, that are mainly taught in the elementary schools, and I found a teaching method constructing a teaching system that utilizes breathing skills and movement by analyzing the elements of teaching rhythm. For the theoretical background for this study, I investigated the definition of tempo, which is the breathing skill in traditional music, and the ways of expressing movements according to the tempo, the basic concept, structure and types of Korea's rhythm structure. Also, by analyzing the musical section of the textbook jeul-go-eun-saeng-whal for grades one and two, and the traditional songs of the music textbook grodes three to six, I examined the structure and teaching method of rhythm, the ways of teaching breathing skills and movement, and the important facts of teaching rhythm to each grade. I first assorted the rhythms in the textbooks to three times and two times, then presented methods of breathing and movement for each of those two times, and then established a three stage teaching scheme: basics, expression and depth. In the basic stage, I presented a teaching method according to the breathing method while lying down, standing up and sitting down, and the breathing skills and movement of the three times and the two times. In the expression stage, first, by using the changgu, a Korean drum, I made the students familiar with the changgu, using the breathing skills and movements when tapping it with the sick. And when the students are familiar with this stage, I presented a teaching stage for each rhythm, such as a-jin-mo-ri, sae-ma-chi, gut-goe-ri and joong-joong-mo-ri. In the depth stage, by applying the familiarized rhythms, I let the students use and be familiarized with the instruments other than the changgu, so that it is possible to play an ensemble of both different rhythms and folk songs. As a result of this study, first, by using breathing techniques and movement in playing the rhythms, it made the players play better, second, in the activities of traditional music, such as singing folk songs, dancing to the sogo, and expressing traditional dance, breathing and movement was well experienced, third, students gained cooperation and confidence through playing the traditional instruments with many other people, forth, students gained an overall higher interest in our traditional music by the rhythm activities, fifth, the rhythm activities helped students greatly in developing expressing oneself in traditional music. Interest and gravity towards traditional music is increasing, however, in education, there still are many problems for example a need of a change of perception of the school principal, solidifition of education and a high-quality study of traditional music, improvement of the studying environment of traditional music, and the arranging of broadcasting traditional music shows, that need to be adjusted. If there is fiscal and administrative support and the love and passion for traditional Korean music of all the teachers for making our traditional music substantial, then in no time, there will be a good future for traditional music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.