이미 교육 선진국에서는 교육시설의 물리적 환경을 ‘제3의 교사’라 하며 환경이 교사와 마찬가지로 학생을 교육한다고 본다. 이러한 개념은 물리적 공간과 환경 속의 시설, 설비, 자료 등을 수동적 요소로 보지 않으며, 오히려 학생이나 성인의 행동을 조정하고 이들의 행동에 의해 조정 받기도 하는 적극적인 요인으로 인식하고 있다. 현재 우리나라에도 교육시설들은 프로그램적인면이나 환경적측면에서 시대의 요구에 따라 기존의 주입식 교육, 일방적 교육체제에서 열린교육, 입체적 교육을 위한 장으로의 변화를 맞고 있다. 이러한 교육의 변화는 우리의 실정에 맞는 새로운 건축공간의 요구를 낳고 있으며, 현재는 열린교육의 장으로서의 건축공간을 찾아나가는 과도기적인 시기라고 할 수 있겠다. 그러나, 기초교육시설의 하나인 유아교육시설에서는 특성에 맞는 건축공간에 대한 배려가 아직은 미흡한 상황이다. 더욱이 도심지의 경우에는 협소한 대지와 단순적층으로 인해 유아교육시설의 특성을 살리지 못하는 결과를 초래하고 있다. 따라서 본 연구는 유아교육시설인 유치원 건축에서 수평적으로는 교실과 부설 교육공간들을 연계하고, 수직적으로는 상하층과도 적극적으로 연계되는 건물전체에 있어서 유아중심의 구심적 공간을 계획하고자 한다. 첫째, 현재 우리나라 유치원의 공간배치를 살펴보면 구조적 구성의 교실유니트들이 한켠에 복도를 둔 일렬의 배치가 주를 이루고 있으며, 구심형의 배치를 이루는 경우에는 홀을 공유하고는 있으나 유아들의 액티비티를 담는 홀이 아닌 일반 건물에서 나타나는 기능을 담고 있는 것이 대부분이다. 이 또한 수직적으로는 공유되는 공간 없이 개별적인 구성을 하고있을 뿐이다. 열린교육과 아동의 사회화 학습이라는 요구에 대응할 수 있는 공간이 필요하게 되었다. 이러한 유아들의 직간접 대인학습 공간을 일종의 Plaza로서 구성하여 그 안에서 놀이학습과 소그룹 활동 등을 담고, 작업결과물들의 전시도 하며, 각 교실들간 연계가 가능한 공간을 구성하면 유아들간의 상호작용을 촉진할 수 있다. 둘째, 도심지 유치원에서 발생하는 문제는 ...
이미 교육 선진국에서는 교육시설의 물리적 환경을 ‘제3의 교사’라 하며 환경이 교사와 마찬가지로 학생을 교육한다고 본다. 이러한 개념은 물리적 공간과 환경 속의 시설, 설비, 자료 등을 수동적 요소로 보지 않으며, 오히려 학생이나 성인의 행동을 조정하고 이들의 행동에 의해 조정 받기도 하는 적극적인 요인으로 인식하고 있다. 현재 우리나라에도 교육시설들은 프로그램적인면이나 환경적측면에서 시대의 요구에 따라 기존의 주입식 교육, 일방적 교육체제에서 열린교육, 입체적 교육을 위한 장으로의 변화를 맞고 있다. 이러한 교육의 변화는 우리의 실정에 맞는 새로운 건축공간의 요구를 낳고 있으며, 현재는 열린교육의 장으로서의 건축공간을 찾아나가는 과도기적인 시기라고 할 수 있겠다. 그러나, 기초교육시설의 하나인 유아교육시설에서는 특성에 맞는 건축공간에 대한 배려가 아직은 미흡한 상황이다. 더욱이 도심지의 경우에는 협소한 대지와 단순적층으로 인해 유아교육시설의 특성을 살리지 못하는 결과를 초래하고 있다. 따라서 본 연구는 유아교육시설인 유치원 건축에서 수평적으로는 교실과 부설 교육공간들을 연계하고, 수직적으로는 상하층과도 적극적으로 연계되는 건물전체에 있어서 유아중심의 구심적 공간을 계획하고자 한다. 첫째, 현재 우리나라 유치원의 공간배치를 살펴보면 구조적 구성의 교실유니트들이 한켠에 복도를 둔 일렬의 배치가 주를 이루고 있으며, 구심형의 배치를 이루는 경우에는 홀을 공유하고는 있으나 유아들의 액티비티를 담는 홀이 아닌 일반 건물에서 나타나는 기능을 담고 있는 것이 대부분이다. 이 또한 수직적으로는 공유되는 공간 없이 개별적인 구성을 하고있을 뿐이다. 열린교육과 아동의 사회화 학습이라는 요구에 대응할 수 있는 공간이 필요하게 되었다. 이러한 유아들의 직간접 대인학습 공간을 일종의 Plaza로서 구성하여 그 안에서 놀이학습과 소그룹 활동 등을 담고, 작업결과물들의 전시도 하며, 각 교실들간 연계가 가능한 공간을 구성하면 유아들간의 상호작용을 촉진할 수 있다. 둘째, 도심지 유치원에서 발생하는 문제는 적층에 의한 상하층간의 공간분리에 의한 유아들간의 상호작용문제, 외기를 접할 수 있는 공간의 부족에서 오는 교실위주 공간구성에 대한 문제, 좋지 않은 외부환경과의 접촉에 대한 문제라는 3가지를 들수 있다. 위의 3가지 문제점을 해결하기 위한 방법으로 유아들의 스케일에 맞도록 skip floor를 이용한 연속되는 plaza공간의 연계와 병행하여 2개층이 void된 개방공간을 통하여 상하층간의 상호작용을 유도할 수 있고, 그러한 plaza를 중심으로 각층마다 deck와 실내정원을 둠으로 인해 중심공간에서 외기를 접촉할 수 있다. 또한, 실내공간들은 plaza를 중심으로 내부화 하고, 조망의 촛점은 back court로 마련한 옥외유원장에 두며, 관입된 실내정원을 통한 외부조망으로 좋지 않은 외부환경과의 적절한 차단을 꾀할 수 있다. 셋째, 이렇게 구성된 유치원 내부의 중심이 되는 개방되어진 공간을 본 연구에서는 ‘Common Space’라 부르도록 한다. Common Space라는 유아 중심적 공간의 새로운 부여를 통해 교실내부 위주의 교육이 아닌 교실간의 연계를 도모하고 유아들이 함께 모여질 수 있는, 그리하여 유아들간의 상호작용이 일어나고 공동의 관심사를 갖는 소그룹별 놀이, 작업활동이 일어날 수 있는 공간여건을 마련한다. 중심이 되는 공간은 기존의 홀과는 그 특성에 차이가 있으며 유아들이 맘껏 뛰어놀 수 있는 실내에 또는 실외에 존재하는 play court가 되어야 한다. 이러한 개념을 갖고 단순 반복적이며, 상하층의 연계가 미흡한 과밀 도심지 유치원에 새로운 하나의 계획안을 제시하였다. 이와 같이 본 연구에서는 현재 협소한 도심지에 위치한 유치원건축을 단순히 적층된 획일적인 공간만 구성할 것이 아니라, 상호 연계되며 유아들의 액티비티들을 담을 수 있는 내부화되고 개방된 중심공간을 구성함으로서, 공간의 흥미를 유발하고 사용자인 유아들이 중심이 되는 유치원을 계획하고자 한다.
이미 교육 선진국에서는 교육시설의 물리적 환경을 ‘제3의 교사’라 하며 환경이 교사와 마찬가지로 학생을 교육한다고 본다. 이러한 개념은 물리적 공간과 환경 속의 시설, 설비, 자료 등을 수동적 요소로 보지 않으며, 오히려 학생이나 성인의 행동을 조정하고 이들의 행동에 의해 조정 받기도 하는 적극적인 요인으로 인식하고 있다. 현재 우리나라에도 교육시설들은 프로그램적인면이나 환경적측면에서 시대의 요구에 따라 기존의 주입식 교육, 일방적 교육체제에서 열린교육, 입체적 교육을 위한 장으로의 변화를 맞고 있다. 이러한 교육의 변화는 우리의 실정에 맞는 새로운 건축공간의 요구를 낳고 있으며, 현재는 열린교육의 장으로서의 건축공간을 찾아나가는 과도기적인 시기라고 할 수 있겠다. 그러나, 기초교육시설의 하나인 유아교육시설에서는 특성에 맞는 건축공간에 대한 배려가 아직은 미흡한 상황이다. 더욱이 도심지의 경우에는 협소한 대지와 단순적층으로 인해 유아교육시설의 특성을 살리지 못하는 결과를 초래하고 있다. 따라서 본 연구는 유아교육시설인 유치원 건축에서 수평적으로는 교실과 부설 교육공간들을 연계하고, 수직적으로는 상하층과도 적극적으로 연계되는 건물전체에 있어서 유아중심의 구심적 공간을 계획하고자 한다. 첫째, 현재 우리나라 유치원의 공간배치를 살펴보면 구조적 구성의 교실유니트들이 한켠에 복도를 둔 일렬의 배치가 주를 이루고 있으며, 구심형의 배치를 이루는 경우에는 홀을 공유하고는 있으나 유아들의 액티비티를 담는 홀이 아닌 일반 건물에서 나타나는 기능을 담고 있는 것이 대부분이다. 이 또한 수직적으로는 공유되는 공간 없이 개별적인 구성을 하고있을 뿐이다. 열린교육과 아동의 사회화 학습이라는 요구에 대응할 수 있는 공간이 필요하게 되었다. 이러한 유아들의 직간접 대인학습 공간을 일종의 Plaza로서 구성하여 그 안에서 놀이학습과 소그룹 활동 등을 담고, 작업결과물들의 전시도 하며, 각 교실들간 연계가 가능한 공간을 구성하면 유아들간의 상호작용을 촉진할 수 있다. 둘째, 도심지 유치원에서 발생하는 문제는 적층에 의한 상하층간의 공간분리에 의한 유아들간의 상호작용문제, 외기를 접할 수 있는 공간의 부족에서 오는 교실위주 공간구성에 대한 문제, 좋지 않은 외부환경과의 접촉에 대한 문제라는 3가지를 들수 있다. 위의 3가지 문제점을 해결하기 위한 방법으로 유아들의 스케일에 맞도록 skip floor를 이용한 연속되는 plaza공간의 연계와 병행하여 2개층이 void된 개방공간을 통하여 상하층간의 상호작용을 유도할 수 있고, 그러한 plaza를 중심으로 각층마다 deck와 실내정원을 둠으로 인해 중심공간에서 외기를 접촉할 수 있다. 또한, 실내공간들은 plaza를 중심으로 내부화 하고, 조망의 촛점은 back court로 마련한 옥외유원장에 두며, 관입된 실내정원을 통한 외부조망으로 좋지 않은 외부환경과의 적절한 차단을 꾀할 수 있다. 셋째, 이렇게 구성된 유치원 내부의 중심이 되는 개방되어진 공간을 본 연구에서는 ‘Common Space’라 부르도록 한다. Common Space라는 유아 중심적 공간의 새로운 부여를 통해 교실내부 위주의 교육이 아닌 교실간의 연계를 도모하고 유아들이 함께 모여질 수 있는, 그리하여 유아들간의 상호작용이 일어나고 공동의 관심사를 갖는 소그룹별 놀이, 작업활동이 일어날 수 있는 공간여건을 마련한다. 중심이 되는 공간은 기존의 홀과는 그 특성에 차이가 있으며 유아들이 맘껏 뛰어놀 수 있는 실내에 또는 실외에 존재하는 play court가 되어야 한다. 이러한 개념을 갖고 단순 반복적이며, 상하층의 연계가 미흡한 과밀 도심지 유치원에 새로운 하나의 계획안을 제시하였다. 이와 같이 본 연구에서는 현재 협소한 도심지에 위치한 유치원건축을 단순히 적층된 획일적인 공간만 구성할 것이 아니라, 상호 연계되며 유아들의 액티비티들을 담을 수 있는 내부화되고 개방된 중심공간을 구성함으로서, 공간의 흥미를 유발하고 사용자인 유아들이 중심이 되는 유치원을 계획하고자 한다.
Physical environment in education, which is called 'the third teacher', is already considered as the element that educates students in educational developed countries. In this concept, they consider physical space, equipment in environments, facilities and so on as positive elements, which adjust st...
Physical environment in education, which is called 'the third teacher', is already considered as the element that educates students in educational developed countries. In this concept, they consider physical space, equipment in environments, facilities and so on as positive elements, which adjust students and adults' behavior, not negative ones. Now, we are also face to face with changes from cramming and one-sided education to opened and cubic education at the point of programming and environment in Korea. This kind of changes in education require architectural spaces, which are satisfied with our present situation. We can regard the present as a transitional period in architecture for educational circumstances. However, architectural spaces in the infantile educational equipment, which is one of the basic educational equipment, is still insufficient, now. In addition, we aren't able to make use of the features of infantile educational equipment efficiently in downtown area because of limited space and piled up structure. Therefore, this study is performed in order to design the central space, which is connected to classrooms and other educational spaces horizontally and up and down stairs vertically in kindergarten architecture. At first, take a look at the arrangement of space in Korean kindergarten. Most spaces of kindergartens are composed of arrangement in a line. - classrooms beside corridor. Even though we have several central spaces, which have halls, the spaces don't accept infants' activities. They don't have the shared spaces, which are connected vertically, either. Therefore, we need spaces which are able to cope with the opened education and demand of infants' social study. We are able to promote infants' interaction through composing the spaces, which connect to classrooms and organizing the space of infants' interpersonal study as a kind of plaza which can take activities of small group and be a exhibition space for infants' works. Second, There are three problems in the kindergarten which is located in downtown area. 1. The problem of infants' interaction caused by the spaces which are separated vertically by piled up structure. 2. The problem of the space organization which is classroom-centered. - this causes the insufficience of external fresh air 3. The problem of contacting with undesirable external circumstances. The solution of the first problem is the continuous connecting of plaza spaces running parallel with void space over the two stairs through the using of skipped floor, which is suitable for infant's scale. We are able to expect the interaction between up stairs and down stairs through the continuous connecting of plaza space. The second problem can be solved by placing decks and indoor gardens in the plaza spaces. We are able to contact with external fresh air through the decks and indoor gardens. Lastly, through internalizing indoor spaces with a plaza as the central figure, laying visual point on the outdoor playground, which is prepared as a back-court, and the view throughout the indoor gardens, we can seek proper isolation from undesirable circumstances. Third, I call this central and opened indoor space in the kindergarten 'Common Space' in this study. With this concept, I suggest a plan in order to improve the weakness of kindergartens - simple repetition of space and insufficient connection between up stairs and down stairs - in downtown area. In conclusion, not through regimental organization of spaces, but through making the internalized, connected and opened spaces which accept infants' activities, I would design the infant-centered kindergarten, which instigates the interests in space, in downtown area.
Physical environment in education, which is called 'the third teacher', is already considered as the element that educates students in educational developed countries. In this concept, they consider physical space, equipment in environments, facilities and so on as positive elements, which adjust students and adults' behavior, not negative ones. Now, we are also face to face with changes from cramming and one-sided education to opened and cubic education at the point of programming and environment in Korea. This kind of changes in education require architectural spaces, which are satisfied with our present situation. We can regard the present as a transitional period in architecture for educational circumstances. However, architectural spaces in the infantile educational equipment, which is one of the basic educational equipment, is still insufficient, now. In addition, we aren't able to make use of the features of infantile educational equipment efficiently in downtown area because of limited space and piled up structure. Therefore, this study is performed in order to design the central space, which is connected to classrooms and other educational spaces horizontally and up and down stairs vertically in kindergarten architecture. At first, take a look at the arrangement of space in Korean kindergarten. Most spaces of kindergartens are composed of arrangement in a line. - classrooms beside corridor. Even though we have several central spaces, which have halls, the spaces don't accept infants' activities. They don't have the shared spaces, which are connected vertically, either. Therefore, we need spaces which are able to cope with the opened education and demand of infants' social study. We are able to promote infants' interaction through composing the spaces, which connect to classrooms and organizing the space of infants' interpersonal study as a kind of plaza which can take activities of small group and be a exhibition space for infants' works. Second, There are three problems in the kindergarten which is located in downtown area. 1. The problem of infants' interaction caused by the spaces which are separated vertically by piled up structure. 2. The problem of the space organization which is classroom-centered. - this causes the insufficience of external fresh air 3. The problem of contacting with undesirable external circumstances. The solution of the first problem is the continuous connecting of plaza spaces running parallel with void space over the two stairs through the using of skipped floor, which is suitable for infant's scale. We are able to expect the interaction between up stairs and down stairs through the continuous connecting of plaza space. The second problem can be solved by placing decks and indoor gardens in the plaza spaces. We are able to contact with external fresh air through the decks and indoor gardens. Lastly, through internalizing indoor spaces with a plaza as the central figure, laying visual point on the outdoor playground, which is prepared as a back-court, and the view throughout the indoor gardens, we can seek proper isolation from undesirable circumstances. Third, I call this central and opened indoor space in the kindergarten 'Common Space' in this study. With this concept, I suggest a plan in order to improve the weakness of kindergartens - simple repetition of space and insufficient connection between up stairs and down stairs - in downtown area. In conclusion, not through regimental organization of spaces, but through making the internalized, connected and opened spaces which accept infants' activities, I would design the infant-centered kindergarten, which instigates the interests in space, in downtown area.
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