관광목적지는 관광대상을 기반으로 하여 형성된다. 관광대상은 관광자원뿐만 아니라 위락시설, 교통시설, 숙박시설, 기반시설, 지원시설과 서비스, 환대서비스, 정보시설과 서비스, 판매시설과 서비스로 이루어진다고 할 수 있다. 그 중에 관광 자원의 매력성은 관광지 개발유형 결정에 있어서 핵심요소라고 할 수 있다. 그 이유는 관광자를 유인하는 관광대상의 매력성은 주로 관광자원을 기초로 형성되어 있기 때문이다. 따라서 관광자를 유인할 수 있는 매력성을 가진 관광대상을 개발하기 위해서는 관광자의 입장에서 방문한 관광목적지의 관광대상의 매력성이 무엇이며, 이를 기초하여 개발되어야할 관광지 개발유형은 어떠한 것인가를 살펴볼 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 관광목적지 형성에 기반이 되는 관광대상의 매력성이 관광지 개발유형에 어떠한 영향을 미치는 가를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 부산지역의 대표적인 관광목적지인 해운대, 광안리, 송정, 태종대를 방문한 관광자를 대상으로 하여 그 지역의 매력성과 관광지 이미지, 그리고 관광지 개발유형에 대한 조사를 토대로 하여 이루어졌다. 조사지역 전체에 대한 관광대상의 매력성, 관광지 이미지에 대한 ...
관광목적지는 관광대상을 기반으로 하여 형성된다. 관광대상은 관광자원뿐만 아니라 위락시설, 교통시설, 숙박시설, 기반시설, 지원시설과 서비스, 환대서비스, 정보시설과 서비스, 판매시설과 서비스로 이루어진다고 할 수 있다. 그 중에 관광 자원의 매력성은 관광지 개발유형 결정에 있어서 핵심요소라고 할 수 있다. 그 이유는 관광자를 유인하는 관광대상의 매력성은 주로 관광자원을 기초로 형성되어 있기 때문이다. 따라서 관광자를 유인할 수 있는 매력성을 가진 관광대상을 개발하기 위해서는 관광자의 입장에서 방문한 관광목적지의 관광대상의 매력성이 무엇이며, 이를 기초하여 개발되어야할 관광지 개발유형은 어떠한 것인가를 살펴볼 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 관광목적지 형성에 기반이 되는 관광대상의 매력성이 관광지 개발유형에 어떠한 영향을 미치는 가를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 부산지역의 대표적인 관광목적지인 해운대, 광안리, 송정, 태종대를 방문한 관광자를 대상으로 하여 그 지역의 매력성과 관광지 이미지, 그리고 관광지 개발유형에 대한 조사를 토대로 하여 이루어졌다. 조사지역 전체에 대한 관광대상의 매력성, 관광지 이미지에 대한 요인분석을 실시한 결과, 관광대상의 매력성은 휴양 유인력, 지역활동 유인력, 문화·자연 유인력, 주유 유인력으로 명명하였고, 관광지 이미지는 문화·도시 매력, 주유매력, 지역·체재매력, 여행편리성, 친근감으로 구분되었다. 그리고 조사지역별 매력성과 관광지 이미지에 대한 차이분석(ANOVA)과 관광대상의 매력성과 관광지 이미지가 관광지 개발유형에 미치는 영향을 규명하기 위해 회귀분석(Stepwise)을 실시하였다. 실증조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 관광지목적지별 즉, 해운대, 광안리, 송정, 태종대에 따라 관광대상의 매력성과 관광지 이미지 그리고 필요시설에 대한 차이는 매력성과 관광지 이미지에는 유의한 차이가 있었지만 필요시설에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 관광대상의 매력성이 관광지 개발유형에 대하여 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 해운대 지역의 경우 휴양 유인력이 온천관광지, 역사관광지 그리고 해양/온천관광지에 영향을 미친다는 결과가 추출되었다.. 셋째, 관광지 이미지는 관광지 개발유형에 부분적으로 영향을 주는 것으로 나타났는데, 광안리의 경우는 해양관광지 유형에 자연·활동매력과 도시관광 이미지가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광대상의 매력성은 관광지 이미지에 부분적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 선행연구에서 관광지의 물리적 속성은 관광지 이미지 형성에 영향을 주는 것으로 나타났는데, 본 연구에서는 관광대상의 매력성이 관광지 이미지형성에 부분적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 관광대상의 매력성과 관광지 이미지가 관광지 개발유형에 부분적으로 미치는 것으로 나타났는데, 태종대는 해양관광지 개발에 자연 유인력과 역내활동편리성 이미지가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 다양한 시사점을 제공한다. 관광목적지는 관광대상의 매력성을 강화하고 약점들을 개선하여 관광자에게 제공되어야 한다는 것과 특히, 동일한 관광지 개발유형의 다른 관광목적지와도 차별화되는 구체적인 매력성과 관광지 이미지를 구축해야 할 것을 제시한다.
관광목적지는 관광대상을 기반으로 하여 형성된다. 관광대상은 관광자원뿐만 아니라 위락시설, 교통시설, 숙박시설, 기반시설, 지원시설과 서비스, 환대서비스, 정보시설과 서비스, 판매시설과 서비스로 이루어진다고 할 수 있다. 그 중에 관광 자원의 매력성은 관광지 개발유형 결정에 있어서 핵심요소라고 할 수 있다. 그 이유는 관광자를 유인하는 관광대상의 매력성은 주로 관광자원을 기초로 형성되어 있기 때문이다. 따라서 관광자를 유인할 수 있는 매력성을 가진 관광대상을 개발하기 위해서는 관광자의 입장에서 방문한 관광목적지의 관광대상의 매력성이 무엇이며, 이를 기초하여 개발되어야할 관광지 개발유형은 어떠한 것인가를 살펴볼 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 관광목적지 형성에 기반이 되는 관광대상의 매력성이 관광지 개발유형에 어떠한 영향을 미치는 가를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 부산지역의 대표적인 관광목적지인 해운대, 광안리, 송정, 태종대를 방문한 관광자를 대상으로 하여 그 지역의 매력성과 관광지 이미지, 그리고 관광지 개발유형에 대한 조사를 토대로 하여 이루어졌다. 조사지역 전체에 대한 관광대상의 매력성, 관광지 이미지에 대한 요인분석을 실시한 결과, 관광대상의 매력성은 휴양 유인력, 지역활동 유인력, 문화·자연 유인력, 주유 유인력으로 명명하였고, 관광지 이미지는 문화·도시 매력, 주유매력, 지역·체재매력, 여행편리성, 친근감으로 구분되었다. 그리고 조사지역별 매력성과 관광지 이미지에 대한 차이분석(ANOVA)과 관광대상의 매력성과 관광지 이미지가 관광지 개발유형에 미치는 영향을 규명하기 위해 회귀분석(Stepwise)을 실시하였다. 실증조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 관광지목적지별 즉, 해운대, 광안리, 송정, 태종대에 따라 관광대상의 매력성과 관광지 이미지 그리고 필요시설에 대한 차이는 매력성과 관광지 이미지에는 유의한 차이가 있었지만 필요시설에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 관광대상의 매력성이 관광지 개발유형에 대하여 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 해운대 지역의 경우 휴양 유인력이 온천관광지, 역사관광지 그리고 해양/온천관광지에 영향을 미친다는 결과가 추출되었다.. 셋째, 관광지 이미지는 관광지 개발유형에 부분적으로 영향을 주는 것으로 나타났는데, 광안리의 경우는 해양관광지 유형에 자연·활동매력과 도시관광 이미지가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 관광대상의 매력성은 관광지 이미지에 부분적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 선행연구에서 관광지의 물리적 속성은 관광지 이미지 형성에 영향을 주는 것으로 나타났는데, 본 연구에서는 관광대상의 매력성이 관광지 이미지형성에 부분적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 관광대상의 매력성과 관광지 이미지가 관광지 개발유형에 부분적으로 미치는 것으로 나타났는데, 태종대는 해양관광지 개발에 자연 유인력과 역내활동편리성 이미지가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 다양한 시사점을 제공한다. 관광목적지는 관광대상의 매력성을 강화하고 약점들을 개선하여 관광자에게 제공되어야 한다는 것과 특히, 동일한 관광지 개발유형의 다른 관광목적지와도 차별화되는 구체적인 매력성과 관광지 이미지를 구축해야 할 것을 제시한다.
Tourist Destination is based on tourism attractions. Components of Tourism attraction are included tourist resource, entertainment facilities, transportation, accommodation, infrastructure, assistance facilities & service, hospitality, information facilities & service, and retailing & service. Touri...
Tourist Destination is based on tourism attractions. Components of Tourism attraction are included tourist resource, entertainment facilities, transportation, accommodation, infrastructure, assistance facilities & service, hospitality, information facilities & service, and retailing & service. Tourist resource of them is the key to determine destination development pattern, because tourism attraction that attract tourists is based on tourism resources. Therefore, there are need to study what is tourism attraction of destination at the view of tourists and what is destination development pattern based on it to develop tourism attraction that is able appeal tourists. The purpose of this study is to examine what effect of tourism attraction affects destination development pattern. This study defined Haeundae, Kwanganri, Songjung, Taejongdae in Pusan, Korea as research areas. Research data were collected from 300 respondents by a simple random sampling method. A final 284 usable questionaries were used for empirical analysis after data purification process. Reliability and validity of the scale on the tourism attraction, destination image, and facility needs have been evaluated using Cronbach α, item-total correlations. This study analyzed the factors of the tourism attraction and destination images. The result obtained that tourism attraction is divided relaxation attraction, local activity attraction, culture · nature attraction and touring circuit attraction, and destination image is divided culture · urban attractiveness, touring attractiveness, local · stay attractiveness, convenience of travel and relativeness for destination investigated. ANOVA and regression(stepwise) were used to test hypotheses. Based on the results of hypotheses testing, major findings of the empirical research are as follow : 1. The tourism attraction and destination image are significantly different, but facility needs are not significantly by destinations (e. g. Haeundae, Kwanganri, Songjung, Taejongdae). 2. Destination development pattern is affect by the tourism attraction in partial. In case of Haeundea, relaxation attraction take effect partially spa, history and marine/spa tourism. 3. The destination development pattern is influenced by the destination image in partial. In case of Kwanganri, the natural · activity attractiveness and urban tourism images have been found as influential factors that affect marine tourism. 4. The destination images are influenced the physical attributes in literature review, but the destination image are taken effect partially the tourism attraction in this study, 5. Destination development pattern are influenced by the tourism attraction and the destination image partially. This research has provided a variety of practical suggestions. Especially, it was suggested that the destination have appeal to tourists by strengthening attraction and improving weakness. Also, we need to specialize destination in same destination development pattern.
Tourist Destination is based on tourism attractions. Components of Tourism attraction are included tourist resource, entertainment facilities, transportation, accommodation, infrastructure, assistance facilities & service, hospitality, information facilities & service, and retailing & service. Tourist resource of them is the key to determine destination development pattern, because tourism attraction that attract tourists is based on tourism resources. Therefore, there are need to study what is tourism attraction of destination at the view of tourists and what is destination development pattern based on it to develop tourism attraction that is able appeal tourists. The purpose of this study is to examine what effect of tourism attraction affects destination development pattern. This study defined Haeundae, Kwanganri, Songjung, Taejongdae in Pusan, Korea as research areas. Research data were collected from 300 respondents by a simple random sampling method. A final 284 usable questionaries were used for empirical analysis after data purification process. Reliability and validity of the scale on the tourism attraction, destination image, and facility needs have been evaluated using Cronbach α, item-total correlations. This study analyzed the factors of the tourism attraction and destination images. The result obtained that tourism attraction is divided relaxation attraction, local activity attraction, culture · nature attraction and touring circuit attraction, and destination image is divided culture · urban attractiveness, touring attractiveness, local · stay attractiveness, convenience of travel and relativeness for destination investigated. ANOVA and regression(stepwise) were used to test hypotheses. Based on the results of hypotheses testing, major findings of the empirical research are as follow : 1. The tourism attraction and destination image are significantly different, but facility needs are not significantly by destinations (e. g. Haeundae, Kwanganri, Songjung, Taejongdae). 2. Destination development pattern is affect by the tourism attraction in partial. In case of Haeundea, relaxation attraction take effect partially spa, history and marine/spa tourism. 3. The destination development pattern is influenced by the destination image in partial. In case of Kwanganri, the natural · activity attractiveness and urban tourism images have been found as influential factors that affect marine tourism. 4. The destination images are influenced the physical attributes in literature review, but the destination image are taken effect partially the tourism attraction in this study, 5. Destination development pattern are influenced by the tourism attraction and the destination image partially. This research has provided a variety of practical suggestions. Especially, it was suggested that the destination have appeal to tourists by strengthening attraction and improving weakness. Also, we need to specialize destination in same destination development pattern.
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