본 연구는 여섯 가지 색깔의 사고 모자 기법에 기초한 사고 활동 프로그램이 유아의 창의성 증진에 미치는 효과를 규명하는데 그 목적을 두고 있다. 연구대상은 부산시 강서구에 소재한 2개의 유치원의 만 5세 36명을 대상으로 하였다. 사고 활동 프로그램은 유치원 제6차 교육과정 중 사회생활 영역에서의 5가지 목표에 적합한 생활동화 10편으로 구성하였으며 이들 생활동화에 여섯 가지 색깔의 사고 모자 기법을 적용시켰다. 가설을 검증하기 위하여 공변량분석을 사용하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 여섯 가지 색깔 사고 모자 기법에 기초한 사고 활동 프로그램은 유아의 창의성 총점 증진에 효과가 있었다. 또한 창의성 하위요인별로 살펴보면 유아의 유창성, 독창성, ...
본 연구는 여섯 가지 색깔의 사고 모자 기법에 기초한 사고 활동 프로그램이 유아의 창의성 증진에 미치는 효과를 규명하는데 그 목적을 두고 있다. 연구대상은 부산시 강서구에 소재한 2개의 유치원의 만 5세 36명을 대상으로 하였다. 사고 활동 프로그램은 유치원 제6차 교육과정 중 사회생활 영역에서의 5가지 목표에 적합한 생활동화 10편으로 구성하였으며 이들 생활동화에 여섯 가지 색깔의 사고 모자 기법을 적용시켰다. 가설을 검증하기 위하여 공변량분석을 사용하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 여섯 가지 색깔 사고 모자 기법에 기초한 사고 활동 프로그램은 유아의 창의성 총점 증진에 효과가 있었다. 또한 창의성 하위요인별로 살펴보면 유아의 유창성, 독창성, 정교성, 개방성 증진에 효과가 있었다. 둘째, 여섯 가지 색깔 사고 모자 기법에 기초한 사고 활동 프로그램에 대한 유아의 반응을 분석하여 보면 사고와 감정의 폭이 확장되어 창의성이 증진되었으며, 또한 의사표현 능력이 증진되었다. 즉, 유아의 창의성 발달에 효과가 있을 뿐만 마니라 사고 발달, 언어발달 등 여러 측면에서도 효과적이었다. 본 연구를 통해 추후 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 여러 연령층을 대상으로, 장기간에 걸쳐 다양한 교육과정 영역에서, 유아의 발달 측면을 고려한 후 활동 방법을 이용하여 여섯 가지 색깔의 사고 모자 기법의 효과를 검증하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 여섯 가지 색깔의 사고 모자 기법에 기초한 사고 활동 프로그램이 유아의 창의성 증진에 미치는 효과를 규명하는데 그 목적을 두고 있다. 연구대상은 부산시 강서구에 소재한 2개의 유치원의 만 5세 36명을 대상으로 하였다. 사고 활동 프로그램은 유치원 제6차 교육과정 중 사회생활 영역에서의 5가지 목표에 적합한 생활동화 10편으로 구성하였으며 이들 생활동화에 여섯 가지 색깔의 사고 모자 기법을 적용시켰다. 가설을 검증하기 위하여 공변량분석을 사용하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 여섯 가지 색깔 사고 모자 기법에 기초한 사고 활동 프로그램은 유아의 창의성 총점 증진에 효과가 있었다. 또한 창의성 하위요인별로 살펴보면 유아의 유창성, 독창성, 정교성, 개방성 증진에 효과가 있었다. 둘째, 여섯 가지 색깔 사고 모자 기법에 기초한 사고 활동 프로그램에 대한 유아의 반응을 분석하여 보면 사고와 감정의 폭이 확장되어 창의성이 증진되었으며, 또한 의사표현 능력이 증진되었다. 즉, 유아의 창의성 발달에 효과가 있을 뿐만 마니라 사고 발달, 언어발달 등 여러 측면에서도 효과적이었다. 본 연구를 통해 추후 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 여러 연령층을 대상으로, 장기간에 걸쳐 다양한 교육과정 영역에서, 유아의 발달 측면을 고려한 후 활동 방법을 이용하여 여섯 가지 색깔의 사고 모자 기법의 효과를 검증하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study in to investigate the effects of the thinking program applied Six Thinking Hats skills to kindergarten curriculum on the Creative ability. The subject of this study were 36, 5-year-old children who were attending a kindergarten located in Kangse-gu Pusan. Among them, 18subj...
The purpose of this study in to investigate the effects of the thinking program applied Six Thinking Hats skills to kindergarten curriculum on the Creative ability. The subject of this study were 36, 5-year-old children who were attending a kindergarten located in Kangse-gu Pusan. Among them, 18subjects were assigned as experimental group joined in the thinking program based on Six Thinking Hats skills, while the rest of them were assigned as control group. The statistical method for verifying the hypotheses were t-test, ANCOVA and case studies were used. The results of this study were as follows : 1) The thinking, program of Six thinking Hats techniques improved children's creativity. And four sub-components of creativity-fluency, originality, elaboration, resistance to premature closure were improved. 2) Analysis of children's transition processes during the program revealed children were improved thinking skills, self asserting skills, and reapers language skills. Teachers suggested that the various activities of the program enabled children having interests and the time and preparations of the program were proper for kindergarten.
The purpose of this study in to investigate the effects of the thinking program applied Six Thinking Hats skills to kindergarten curriculum on the Creative ability. The subject of this study were 36, 5-year-old children who were attending a kindergarten located in Kangse-gu Pusan. Among them, 18subjects were assigned as experimental group joined in the thinking program based on Six Thinking Hats skills, while the rest of them were assigned as control group. The statistical method for verifying the hypotheses were t-test, ANCOVA and case studies were used. The results of this study were as follows : 1) The thinking, program of Six thinking Hats techniques improved children's creativity. And four sub-components of creativity-fluency, originality, elaboration, resistance to premature closure were improved. 2) Analysis of children's transition processes during the program revealed children were improved thinking skills, self asserting skills, and reapers language skills. Teachers suggested that the various activities of the program enabled children having interests and the time and preparations of the program were proper for kindergarten.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.