본 연구는 기능성 섬유제품에 관한 연구로서 크게 두 가지 부분으로 전개된다. 먼저 기능성 섬유의 개념과 특징, 국내 기능성 섬유제품의 개발현황을 통해 오늘날 기능성 섬유제품이 갖는 의의를 알아보고자 한다. 그리고, 기능성 섬유제품에 대한 소비자의 구매행동을 알아보기 위하여 우선, 구매자와 비구매자의 특성을 파악하고, 구매자의 구매행동을 알아보고자 한다. 또 비구매자의 비구매 이유와 앞으로 구매의사가 있는지에 대해 알아보고자 한다. 이러한 연구가 앞으로 가능성 섬유제품을 판매하는 기업에 실증적 인 자료를 제공하여 마케팅 전략을 수립하는데 도움이 되고자 하는데 목적이 있다. 연구방법으로는 문헌적 조사에 의한 이론적 고찰과 실증적 고찰로 이루어졌다. 실증적 고찰로 서울에 거주하는 성인 남녀를 대상으로 선정하여 설문조사를 실시하였으며, 임의 표본추출방법에 의해 최종 196명에 대한 자료를 수집하였다. 자료의 통계적 분석을 위해 ...
본 연구는 기능성 섬유제품에 관한 연구로서 크게 두 가지 부분으로 전개된다. 먼저 기능성 섬유의 개념과 특징, 국내 기능성 섬유제품의 개발현황을 통해 오늘날 기능성 섬유제품이 갖는 의의를 알아보고자 한다. 그리고, 기능성 섬유제품에 대한 소비자의 구매행동을 알아보기 위하여 우선, 구매자와 비구매자의 특성을 파악하고, 구매자의 구매행동을 알아보고자 한다. 또 비구매자의 비구매 이유와 앞으로 구매의사가 있는지에 대해 알아보고자 한다. 이러한 연구가 앞으로 가능성 섬유제품을 판매하는 기업에 실증적 인 자료를 제공하여 마케팅 전략을 수립하는데 도움이 되고자 하는데 목적이 있다. 연구방법으로는 문헌적 조사에 의한 이론적 고찰과 실증적 고찰로 이루어졌다. 실증적 고찰로 서울에 거주하는 성인 남녀를 대상으로 선정하여 설문조사를 실시하였으며, 임의 표본추출방법에 의해 최종 196명에 대한 자료를 수집하였다. 자료의 통계적 분석을 위해 SAS Package를 이용하여 빈도분석, χ² 검정을 실시하였다. 기능성 섬유는 1980년대 중반부터 일본에서 개발되기 시작했으며, 환경오염이 심해지고, 여가시간이 늘어나 건강에 대한 관심이 증대되면서 각각 이들 용도의 기능성 섬유소재들이 개발되고 있다. 또한 소비자들이 착용감과 섬유 소재뿐만이 아니라 건강까지 고려한 의류를 선호하면서 보온성, 항균 방취 효과 등 특수한 기능을 가진 섬유를 찾게 되었다. 기능성 섬유란 직물 자체에 어떤 특별한 기능을 가지고 있는 소재를 말하는 것으로, 그 기능에 따라 분류하면 쾌적 기능, 위생 건강 기능, 안전성 기능, 촉감 심미 기능, 관리 편리성 기능으로 분류할 수 있다. 기능성 소재는 스포츠웨어 회사들에 의해서 주도되었다. 방수, 방풍 소재의 개발로 스키복 형태에 큰 변화를 가져왔으며, 등산이나 아웃도어 레저웨어에 방한용 재킷 등은 일상 생활에서도 인기 있는 아이템이 되었다. 또한, 1998년 남성복 대형 3사인 제일모직, 코오롱 상사, LG패션은 신 소재 개발에 나서기 시작했고, 다양한 제품을 선보였다. 현재 기능성 섬유제품을 개발하여 시판하고 있는 업체의 제품을 살펴보면, '제일모직'은 전자파 차폐 복지, 원적외선 방사 복지, 자외선 차단 복지, 향기 나는 복지 등을 「갤럭시」와 「로가디스」에 사용하고 있으며, '좋은 사람들'은 황토내의, 옥내의, 키토산 함유 속옷 등을 시판하고 있다. 앞으로 섬유시장의 기능성 섬유에 대한 개발은 계속 이루어질 것이며, 이를 구매하는 소비자가 다양해 질 것이다. 이러한 이유로 기능성 섬유제품에 대한 소비자의 구매행동을 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 가능성 섬유제품을 구매하지 않은 경우가 많았다. 둘째, 기능성 섬유제품을 구매한 경우는 30대의 기혼 여성이 주로 구매를 많이 하였으며, 구매자들 대부분이 대졸로 월평균 �雍撚堧�150~200만원 미만인 경우가 많은 것으로 나타났다. 셋째, 구매동기는 자신이 특별한 기능을 원하거나 건강에 관심이 많아서, 또 선물하기 위해서 구매를 하는 것으로 나타났으며, 제품 구매시 중요하게 생각하는 정보원으로는 방송매체를 통한 광고로 정확하고 신뢰성 있는 정보를 전달하는 것이 중요한 것으로 나타났다. 넷째, 구매한 제품으로는 '흡습속건 섬유', '정전기 방지 섬유', '황토내의', '항균방취 섬유' 등의 제품을 많이 구매한 것으로 나타났으며, 구매장소는 백화점, 전문점, 할인점에서 많이 구매하는 것으로 나타났다. 다섯째, 기능성 섬유제품에 대한 불만사항은 '생각보다 기능적 효과가 적은 것 같다'로 제품에 대한 효과를 중요시하는 것으로 나타났다. 여섯째, 비구매자의 비구매 이유는 필요성을 못 느끼기 때문이었으며, 대부분이 앞으로 구매의사가 없는 것으로 나타났다. 일곱째, 인지하고 있는 제품으로는 '황토내의', '정전기 방지 섬유' 등이었으며, 인지제품에 대한 정보원천은 'TV(뉴스, 광고)'에서 가장 많은 정보를 얻는 것으로 나타났다. 여덟째, 구매 집단이 비구매 집단보다 광고 접촉 경험이 많은 것으로 나타났다. 또 비구매 집단보다 구매집단이 건강에 대해 관심이 많았으며, 건강에 대한 정보를 TV에서 많이 얻는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 기능성 섬유제품을 구매하는데 있어 소비자��중요하게 인식되는 요인을 파악하게 함으로써 효율적인 제품판매를 위한 마케팅 방안으로 활용될 수 있을 것이다. 각 업체에서는 소비자들��기능성 섬유제품에 대한 정확한 정보를 전달할 수 있는 광고전략을 세워야 할 것이며, 제품에 대한 인지도와 상표인지도를 높이는데 좀 더 노력해야 할 것이다.
본 연구는 기능성 섬유제품에 관한 연구로서 크게 두 가지 부분으로 전개된다. 먼저 기능성 섬유의 개념과 특징, 국내 기능성 섬유제품의 개발현황을 통해 오늘날 기능성 섬유제품이 갖는 의의를 알아보고자 한다. 그리고, 기능성 섬유제품에 대한 소비자의 구매행동을 알아보기 위하여 우선, 구매자와 비구매자의 특성을 파악하고, 구매자의 구매행동을 알아보고자 한다. 또 비구매자의 비구매 이유와 앞으로 구매의사가 있는지에 대해 알아보고자 한다. 이러한 연구가 앞으로 가능성 섬유제품을 판매하는 기업에 실증적 인 자료를 제공하여 마케팅 전략을 수립하는데 도움이 되고자 하는데 목적이 있다. 연구방법으로는 문헌적 조사에 의한 이론적 고찰과 실증적 고찰로 이루어졌다. 실증적 고찰로 서울에 거주하는 성인 남녀를 대상으로 선정하여 설문조사를 실시하였으며, 임의 표본추출방법에 의해 최종 196명에 대한 자료를 수집하였다. 자료의 통계적 분석을 위해 SAS Package를 이용하여 빈도분석, χ² 검정을 실시하였다. 기능성 섬유는 1980년대 중반부터 일본에서 개발되기 시작했으며, 환경오염이 심해지고, 여가시간이 늘어나 건강에 대한 관심이 증대되면서 각각 이들 용도의 기능성 섬유소재들이 개발되고 있다. 또한 소비자들이 착용감과 섬유 소재뿐만이 아니라 건강까지 고려한 의류를 선호하면서 보온성, 항균 방취 효과 등 특수한 기능을 가진 섬유를 찾게 되었다. 기능성 섬유란 직물 자체에 어떤 특별한 기능을 가지고 있는 소재를 말하는 것으로, 그 기능에 따라 분류하면 쾌적 기능, 위생 건강 기능, 안전성 기능, 촉감 심미 기능, 관리 편리성 기능으로 분류할 수 있다. 기능성 소재는 스포츠웨어 회사들에 의해서 주도되었다. 방수, 방풍 소재의 개발로 스키복 형태에 큰 변화를 가져왔으며, 등산이나 아웃도어 레저웨어에 방한용 재킷 등은 일상 생활에서도 인기 있는 아이템이 되었다. 또한, 1998년 남성복 대형 3사인 제일모직, 코오롱 상사, LG패션은 신 소재 개발에 나서기 시작했고, 다양한 제품을 선보였다. 현재 기능성 섬유제품을 개발하여 시판하고 있는 업체의 제품을 살펴보면, '제일모직'은 전자파 차폐 복지, 원적외선 방사 복지, 자외선 차단 복지, 향기 나는 복지 등을 「갤럭시」와 「로가디스」에 사용하고 있으며, '좋은 사람들'은 황토내의, 옥내의, 키토산 함유 속옷 등을 시판하고 있다. 앞으로 섬유시장의 기능성 섬유에 대한 개발은 계속 이루어질 것이며, 이를 구매하는 소비자가 다양해 질 것이다. 이러한 이유로 기능성 섬유제품에 대한 소비자의 구매행동을 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 가능성 섬유제품을 구매하지 않은 경우가 많았다. 둘째, 기능성 섬유제품을 구매한 경우는 30대의 기혼 여성이 주로 구매를 많이 하였으며, 구매자들 대부분이 대졸로 월평균 �雍撚堧�150~200만원 미만인 경우가 많은 것으로 나타났다. 셋째, 구매동기는 자신이 특별한 기능을 원하거나 건강에 관심이 많아서, 또 선물하기 위해서 구매를 하는 것으로 나타났으며, 제품 구매시 중요하게 생각하는 정보원으로는 방송매체를 통한 광고로 정확하고 신뢰성 있는 정보를 전달하는 것이 중요한 것으로 나타났다. 넷째, 구매한 제품으로는 '흡습속건 섬유', '정전기 방지 섬유', '황토내의', '항균방취 섬유' 등의 제품을 많이 구매한 것으로 나타났으며, 구매장소는 백화점, 전문점, 할인점에서 많이 구매하는 것으로 나타났다. 다섯째, 기능성 섬유제품에 대한 불만사항은 '생각보다 기능적 효과가 적은 것 같다'로 제품에 대한 효과를 중요시하는 것으로 나타났다. 여섯째, 비구매자의 비구매 이유는 필요성을 못 느끼기 때문이었으며, 대부분이 앞으로 구매의사가 없는 것으로 나타났다. 일곱째, 인지하고 있는 제품으로는 '황토내의', '정전기 방지 섬유' 등이었으며, 인지제품에 대한 정보원천은 'TV(뉴스, 광고)'에서 가장 많은 정보를 얻는 것으로 나타났다. 여덟째, 구매 집단이 비구매 집단보다 광고 접촉 경험이 많은 것으로 나타났다. 또 비구매 집단보다 구매집단이 건강에 대해 관심이 많았으며, 건강에 대한 정보를 TV에서 많이 얻는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 기능성 섬유제품을 구매하는데 있어 소비자��중요하게 인식되는 요인을 파악하게 함으로써 효율적인 제품판매를 위한 마케팅 방안으로 활용될 수 있을 것이다. 각 업체에서는 소비자들��기능성 섬유제품에 대한 정확한 정보를 전달할 수 있는 광고전략을 세워야 할 것이며, 제품에 대한 인지도와 상표인지도를 높이는데 좀 더 노력해야 할 것이다.
This research witch investigate functional textile products described with two section broadly. In the First, I am going to deal with the concept and features of functional textile and intend to understand it's significance using present development situation of functional textile goods in the insid...
This research witch investigate functional textile products described with two section broadly. In the First, I am going to deal with the concept and features of functional textile and intend to understand it's significance using present development situation of functional textile goods in the inside of country. Secondly, I establish the factors that affects buyer's decision to be or not to be purchasing functional textile products. In the result, purpose of this research support company, selling functional textile goods, to make a marketing strategy by providing actual data. Research method is based on theoretical consideration by documents and actual consideration by survey. As fulfilling the actual consideration, I would survey general man and women over 20's who live in Seoul and then obtain the actual data with 196 people through a method of random sampling. Also, I performed frequency analysis and χ²-test, using SAS Package for statistical analysis of the data. Functional textile has been developed since the middle of 1980's in Japan. As we're suffering from environmental pollution, having more time for leisure, and increasingly getting more interests about health, a variety of functional textile has been showing up. Moreover, consumers prefer clothes designed by considering health as well as comfortable feeling, material, and they came to look for textile with special functions such as warmth, antibacterial, deodorization. Functional textile is said to be the material that has special function in itself. According to its function, it is classified comfort, sanitary health, safety, smoothness, convenience to keep. Sportswear industry has led the field in functional materials, it brought about big changes in a ski suit by developing waterproof, windproof materials. The jackets that keep out the cold for climbing, outdoor leisure became popular items in daily life. Also, Jeil Mozik, Koron Cor., LG Fashion, so-called, the big three in Men's wear started to go forth into the development of new materials and showed various products to the world. Let's take a look at products from the companies that develop and sell functional textiles. 'Jeil Mozik' is using materials that can keep out electromagnetic waves, one that can protect infrared rays radiation and fragrant materials in Galaxy and Logadis. 'Good People' sells 'Whangtonaei', the underwear containing substances of yellow soil, 'oknaei', the one containing jade substance, and the one containing chitosan. The development for functional textile will be continued, and the layer of consumers who purchase these items will be variously. The results from researching and analyzing consumers' purchasing behavior for functional textile is as follows. 1. There are many cases of not purchasing functional products. 2. Mostly single women in their 30's purchase these goods and most of them are graduated from universities, salaried between one and a half and two million won . 3. Some of the purchasing reasons are that they want clothes with special functions or have much interests in health, and that they often buy it for a gift. The sources that they consider most important in purchasing are the advertisements through broadcasting, which convey the information with accuracy and reliability. 4. For the purchasing goods, there were 'material that absorb dampness easily and dry fast', 'material that protect static electricity', 'Whangtonaei', 'antibacterial and deodorant material'. They mostly show the inclination purchasing from department stores, specialized shops and discount stores. 5. The complaint about products is that 'these items were less effective than they expected', it means that they put the most emphasis on its effectiveness. 6. The reason why they didn't purchase products is that they don't feel like to buying these products at present, and survey showed that they don't have any purchasing intention in the future too. 7. The products that they've recognized are 'Whangtonaei', 'material that protect static electricity', etc.. and they mostly get the information from TV news and TV commercials. 8. It appears that Purchasing group has more contact with advertisements than non-purchasing one. Also, it seems that the former has more interests in health than the latter, get mostly information about health from TV. This research results would be very helpful for making marketing plans for efficient products sales by recognizing the factors consumers considers very important when they purchase functional goods. Each company has to make an advertisement strategy that convey the accurate information for these products and make an effort to improve consumers' recognition for products and brand name.
This research witch investigate functional textile products described with two section broadly. In the First, I am going to deal with the concept and features of functional textile and intend to understand it's significance using present development situation of functional textile goods in the inside of country. Secondly, I establish the factors that affects buyer's decision to be or not to be purchasing functional textile products. In the result, purpose of this research support company, selling functional textile goods, to make a marketing strategy by providing actual data. Research method is based on theoretical consideration by documents and actual consideration by survey. As fulfilling the actual consideration, I would survey general man and women over 20's who live in Seoul and then obtain the actual data with 196 people through a method of random sampling. Also, I performed frequency analysis and χ²-test, using SAS Package for statistical analysis of the data. Functional textile has been developed since the middle of 1980's in Japan. As we're suffering from environmental pollution, having more time for leisure, and increasingly getting more interests about health, a variety of functional textile has been showing up. Moreover, consumers prefer clothes designed by considering health as well as comfortable feeling, material, and they came to look for textile with special functions such as warmth, antibacterial, deodorization. Functional textile is said to be the material that has special function in itself. According to its function, it is classified comfort, sanitary health, safety, smoothness, convenience to keep. Sportswear industry has led the field in functional materials, it brought about big changes in a ski suit by developing waterproof, windproof materials. The jackets that keep out the cold for climbing, outdoor leisure became popular items in daily life. Also, Jeil Mozik, Koron Cor., LG Fashion, so-called, the big three in Men's wear started to go forth into the development of new materials and showed various products to the world. Let's take a look at products from the companies that develop and sell functional textiles. 'Jeil Mozik' is using materials that can keep out electromagnetic waves, one that can protect infrared rays radiation and fragrant materials in Galaxy and Logadis. 'Good People' sells 'Whangtonaei', the underwear containing substances of yellow soil, 'oknaei', the one containing jade substance, and the one containing chitosan. The development for functional textile will be continued, and the layer of consumers who purchase these items will be variously. The results from researching and analyzing consumers' purchasing behavior for functional textile is as follows. 1. There are many cases of not purchasing functional products. 2. Mostly single women in their 30's purchase these goods and most of them are graduated from universities, salaried between one and a half and two million won . 3. Some of the purchasing reasons are that they want clothes with special functions or have much interests in health, and that they often buy it for a gift. The sources that they consider most important in purchasing are the advertisements through broadcasting, which convey the information with accuracy and reliability. 4. For the purchasing goods, there were 'material that absorb dampness easily and dry fast', 'material that protect static electricity', 'Whangtonaei', 'antibacterial and deodorant material'. They mostly show the inclination purchasing from department stores, specialized shops and discount stores. 5. The complaint about products is that 'these items were less effective than they expected', it means that they put the most emphasis on its effectiveness. 6. The reason why they didn't purchase products is that they don't feel like to buying these products at present, and survey showed that they don't have any purchasing intention in the future too. 7. The products that they've recognized are 'Whangtonaei', 'material that protect static electricity', etc.. and they mostly get the information from TV news and TV commercials. 8. It appears that Purchasing group has more contact with advertisements than non-purchasing one. Also, it seems that the former has more interests in health than the latter, get mostly information about health from TV. This research results would be very helpful for making marketing plans for efficient products sales by recognizing the factors consumers considers very important when they purchase functional goods. Each company has to make an advertisement strategy that convey the accurate information for these products and make an effort to improve consumers' recognition for products and brand name.
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