우리 나라에 있어서의 대중문화는 긴 역사를 통해 형성된 서양과 달리 매우 짧은 역사 속에서 고도로 산업화되고 기술 집약적인 문화산업의 발전과 더불어 형성되어 문화적 정체성의 위협을 받고 있는 상황이다. 그러므로 이러한 격변의 상황속에서 전통문화를 찾자는 것은 우리 자신의 존재에 대한 영속성을 확인하며 나아가 건강한 미래사회의 건설을 위해서 그 중요성을 갖는다고 하겠다. 오늘날 우리 사회처럼 가치체계의 혼란 속에서 올바른 가치관의 정립은 더욱 절실하다고 보여지므로 민중의 저항정신과 비판의식을 표출하는데 있어 중요한 역할을 담당했던 탈춤을 우리 민족예술로 정립시키기 위한 대중화 방안에 관한 연구는 당연히 필요성을 인식하게 된다. 그러나 이에 대한 선행연구는 미비한 실정이다. 이 연구는 우리 탈춤 가운데 대표적인 민속 가면극이며 독특한 춤과 동작, 대사등으로 깊이 있는 예술성을 인정받아 그 가치가 높이 평가되고 있는 양주별산대놀이를 연구대상으로 하였다. 양주별산대놀이는 경기도 양주군 주내면 유양리에 전승되고 있는 탈놀이로 ...
우리 나라에 있어서의 대중문화는 긴 역사를 통해 형성된 서양과 달리 매우 짧은 역사 속에서 고도로 산업화되고 기술 집약적인 문화산업의 발전과 더불어 형성되어 문화적 정체성의 위협을 받고 있는 상황이다. 그러므로 이러한 격변의 상황속에서 전통문화를 찾자는 것은 우리 자신의 존재에 대한 영속성을 확인하며 나아가 건강한 미래사회의 건설을 위해서 그 중요성을 갖는다고 하겠다. 오늘날 우리 사회처럼 가치체계의 혼란 속에서 올바른 가치관의 정립은 더욱 절실하다고 보여지므로 민중의 저항정신과 비판의식을 표출하는데 있어 중요한 역할을 담당했던 탈춤을 우리 민족예술로 정립시키기 위한 대중화 방안에 관한 연구는 당연히 필요성을 인식하게 된다. 그러나 이에 대한 선행연구는 미비한 실정이다. 이 연구는 우리 탈춤 가운데 대표적인 민속 가면극이며 독특한 춤과 동작, 대사등으로 깊이 있는 예술성을 인정받아 그 가치가 높이 평가되고 있는 양주별산대놀이를 연구대상으로 하였다. 양주별산대놀이는 경기도 양주군 주내면 유양리에 전승되고 있는 탈놀이로 중요무형문화재 제2호로 지정되어 있으며 우리 나라 탈춤 가운데 변질되지 않고 전승되어 온 대표적인 탈놀이로 탈춤 가운데 가장 먼저 중요무형문화재로 지정되었으며 한국문화의 정통성을 가장 보편적으로 지니고 있다. 그러나 대중화측면에서는 전수교육, 상설공연 그리고 홈페이지를 통한 일반인에 대한 홍보 등에 그치고 있는 실정이다. 일반적으로 탈춤의 종류는 15 종류로 분류되는데 기본적인 분석만 하더라도 분량이 너무 확대되므로 연구의 범위를 양주별산대놀이로 제한하였다. 이 연구를 위해 연구 목적과 관련된 학위논문, 단행본, 춤 전문지 등의 문헌들에 나타난 양주별산대놀이의 단편들을 고찰하며 전문가의 인터뷰와 현장연구를 함께 함으로써 구조적 분석을 수행하였다. 양주별산대놀이는 서울 중심의 경기지방에서 연희되어온 산대도감극의 한 분파로 임란직후인 1613년 시작되었다. 총 8과장으로 구성되어 있으며, 서민들에 의해추어진 생활예술로서 민중 생활사의 일면을 제시해주는 자료적 가치와 특성으로는 사회적, 경제적, 종교적, 예능적, 그리고 대동놀이적인 집단 신명풀이라는 점을 들수 있다. 근래에 이르러 지역문화축제의 활성화 경향으로 그 사회 문화적 가치를 차츰 인정받기 시작하여 발굴이나 계승에 일말의 가능성을 보여주고 있기는 하나이미 세대간의 교체가 본격적으로 이루어진지 오래이기 때문에 양주별산대놀이의 계승은 국가의 적절한 대책을 필요로 하고 있다. 전승상의 문제로는 연희자가 전승에 전념할 수 없는 현실적 제약과 사망에 따른 보유자의 수가 줄어드는 경향, 공연장을 가까이 접할 수 없는 체제의 부족, 현대적 공연장의 부족을 들 수 있다. 현재 양주별산대놀이 마당을 2001년 10월에 새롭게 현대식으로 건립하여 강습 등을 실시하고 있으나 홍보부족으로 주변마을에 제한되고 있으며 홈페이지를 통하여대중화를 시도하고 있으나 아직은 활성화되지 못하고 있는 실정이다. 양주별산대놀이의 대중화 방안을 제시하기 위해 우선 일반적인 탈춤의 대중화에 필요한 조건인 경제적 조건, 여가시간의 보장, 대중들의 문화적 욕구, 과학화에 따른 기술개발 및 발전, 탈춤의 대중화에 따른 인식문제를 살펴보고 이를 토대로 탈춤에 대한 미의식을 높이고 나아가 우리 민족예술로 정립시켜 보호, 계승해 나가기 위한 대중화 방안을 행정적 측면, 사회적 측면, 그리고 문화적 측면으로 나누어제시하였다. 행정적 측면으로는 공연장 설립 및 대중들의 참여공간 제공, 전수자들의 생활보장을 다룬 국가정책의 문제와 전문공연 기획자, 춤 지도자의 양성과 함께 젊은이들의 탈춤 참여유발을 다룬 교육의 문제로 살펴보았다. 사회적 측면으로는 탈춤은 특정인의 전유물이 아니라는 인식의 문제와 가장 실천적이고 구체적이며 지역인의 자긍심을 높일 수 있는 지역의 소집단 활동을 다룬 지역사회의 문제, 각 지방의 지형적 특성을 살려 공간적 축제 형성을 이야기한 축제의 활성화 문제로 세분화하였다. 마지막으로 문화적 측면으로는 무형적인 것은 변형되거나 훼손되더라도 파악하기 힘들므로 이를 해결하기 위한 기록보존의 문제를 다루었으며 축제를 빈번히 하는 것도 중요하지만 매체물을 통해 가시화하고 작은 것이라도 적극적으로 홍보, 보도해야 한다는 대중매체 활용의 문제와 전통문화유산을 상품화시키자는 문화상품화의 문제로 각각 분류하였다. 이상의 세분화된 여덟 가지 방안을 우리민족 고유의 문화적 전통을 계승하면서 현대적으로 발전시켜 대중문화의 장을 개척하기 위한 탈춤 대중화의 구체적인 대안으로 제시하였다.
우리 나라에 있어서의 대중문화는 긴 역사를 통해 형성된 서양과 달리 매우 짧은 역사 속에서 고도로 산업화되고 기술 집약적인 문화산업의 발전과 더불어 형성되어 문화적 정체성의 위협을 받고 있는 상황이다. 그러므로 이러한 격변의 상황속에서 전통문화를 찾자는 것은 우리 자신의 존재에 대한 영속성을 확인하며 나아가 건강한 미래사회의 건설을 위해서 그 중요성을 갖는다고 하겠다. 오늘날 우리 사회처럼 가치체계의 혼란 속에서 올바른 가치관의 정립은 더욱 절실하다고 보여지므로 민중의 저항정신과 비판의식을 표출하는데 있어 중요한 역할을 담당했던 탈춤을 우리 민족예술로 정립시키기 위한 대중화 방안에 관한 연구는 당연히 필요성을 인식하게 된다. 그러나 이에 대한 선행연구는 미비한 실정이다. 이 연구는 우리 탈춤 가운데 대표적인 민속 가면극이며 독특한 춤과 동작, 대사등으로 깊이 있는 예술성을 인정받아 그 가치가 높이 평가되고 있는 양주별산대놀이를 연구대상으로 하였다. 양주별산대놀이는 경기도 양주군 주내면 유양리에 전승되고 있는 탈놀이로 중요무형문화재 제2호로 지정되어 있으며 우리 나라 탈춤 가운데 변질되지 않고 전승되어 온 대표적인 탈놀이로 탈춤 가운데 가장 먼저 중요무형문화재로 지정되었으며 한국문화의 정통성을 가장 보편적으로 지니고 있다. 그러나 대중화측면에서는 전수교육, 상설공연 그리고 홈페이지를 통한 일반인에 대한 홍보 등에 그치고 있는 실정이다. 일반적으로 탈춤의 종류는 15 종류로 분류되는데 기본적인 분석만 하더라도 분량이 너무 확대되므로 연구의 범위를 양주별산대놀이로 제한하였다. 이 연구를 위해 연구 목적과 관련된 학위논문, 단행본, 춤 전문지 등의 문헌들에 나타난 양주별산대놀이의 단편들을 고찰하며 전문가의 인터뷰와 현장연구를 함께 함으로써 구조적 분석을 수행하였다. 양주별산대놀이는 서울 중심의 경기지방에서 연희되어온 산대도감극의 한 분파로 임란직후인 1613년 시작되었다. 총 8과장으로 구성되어 있으며, 서민들에 의해추어진 생활예술로서 민중 생활사의 일면을 제시해주는 자료적 가치와 특성으로는 사회적, 경제적, 종교적, 예능적, 그리고 대동놀이적인 집단 신명풀이라는 점을 들수 있다. 근래에 이르러 지역문화축제의 활성화 경향으로 그 사회 문화적 가치를 차츰 인정받기 시작하여 발굴이나 계승에 일말의 가능성을 보여주고 있기는 하나이미 세대간의 교체가 본격적으로 이루어진지 오래이기 때문에 양주별산대놀이의 계승은 국가의 적절한 대책을 필요로 하고 있다. 전승상의 문제로는 연희자가 전승에 전념할 수 없는 현실적 제약과 사망에 따른 보유자의 수가 줄어드는 경향, 공연장을 가까이 접할 수 없는 체제의 부족, 현대적 공연장의 부족을 들 수 있다. 현재 양주별산대놀이 마당을 2001년 10월에 새롭게 현대식으로 건립하여 강습 등을 실시하고 있으나 홍보부족으로 주변마을에 제한되고 있으며 홈페이지를 통하여대중화를 시도하고 있으나 아직은 활성화되지 못하고 있는 실정이다. 양주별산대놀이의 대중화 방안을 제시하기 위해 우선 일반적인 탈춤의 대중화에 필요한 조건인 경제적 조건, 여가시간의 보장, 대중들의 문화적 욕구, 과학화에 따른 기술개발 및 발전, 탈춤의 대중화에 따른 인식문제를 살펴보고 이를 토대로 탈춤에 대한 미의식을 높이고 나아가 우리 민족예술로 정립시켜 보호, 계승해 나가기 위한 대중화 방안을 행정적 측면, 사회적 측면, 그리고 문화적 측면으로 나누어제시하였다. 행정적 측면으로는 공연장 설립 및 대중들의 참여공간 제공, 전수자들의 생활보장을 다룬 국가정책의 문제와 전문공연 기획자, 춤 지도자의 양성과 함께 젊은이들의 탈춤 참여유발을 다룬 교육의 문제로 살펴보았다. 사회적 측면으로는 탈춤은 특정인의 전유물이 아니라는 인식의 문제와 가장 실천적이고 구체적이며 지역인의 자긍심을 높일 수 있는 지역의 소집단 활동을 다룬 지역사회의 문제, 각 지방의 지형적 특성을 살려 공간적 축제 형성을 이야기한 축제의 활성화 문제로 세분화하였다. 마지막으로 문화적 측면으로는 무형적인 것은 변형되거나 훼손되더라도 파악하기 힘들므로 이를 해결하기 위한 기록보존의 문제를 다루었으며 축제를 빈번히 하는 것도 중요하지만 매체물을 통해 가시화하고 작은 것이라도 적극적으로 홍보, 보도해야 한다는 대중매체 활용의 문제와 전통문화유산을 상품화시키자는 문화상품화의 문제로 각각 분류하였다. 이상의 세분화된 여덟 가지 방안을 우리민족 고유의 문화적 전통을 계승하면서 현대적으로 발전시켜 대중문화의 장을 개척하기 위한 탈춤 대중화의 구체적인 대안으로 제시하였다.
Masscult in our country is situation that is being industrialized highly in very short history unlike West that is formed through long history and receive threat of cultural identity being formed along with development of technology-intensive culture industry. Therefore, thing that find culture heri...
Masscult in our country is situation that is being industrialized highly in very short history unlike West that is formed through long history and receive threat of cultural identity being formed along with development of technology-intensive culture industry. Therefore, thing that find culture heritage in situation of these sudden change has the importance for construction of society the healthy future because it confirms perpetuity about ourselves existence and processes. Thesis of right sense of values is looked that is more serious today in confusion of value system like our society. Therefore, research about popularization way to erect mask dance that took charge important role to express public's resistance mind and way of criticism by our nation art recognizes necessity justly. But, virtue research is real condition that is unprepared in reply. This research did Yangju Byeolsandaenori that the value is evaluated high to research caravan being recognized art department which is deeply as peculiar dance and action, dialogue etc.. being representative ethnic customs mask drama among our mask dance. Yangju Byeolsandaenori was decided by importance intangible cultural assets No. 2 to transmissive mask dance in Kyonggi Province and was decided by importance intangible cultural assets for the first time among mask dance to representative mask dance that is undistorted and transmissive among our country mask dance and have of Korea culture most universally. But, popularization side is misgovernment that is stopping to whole education, permanent establishment performance and public information about ordinary people through homepage etc. Usually, kind of mask dance to be classed by 15 kinds basic that because quantity is magnified so even if analyze extent of research by Yangju Byeolsandaenori limit. Investigate Yangju Byeolsandaenori's short pieces that appear to thesis connected with research purpose, book, literatures of dance technical journal and so on for this research and specialist's interview and local study achieved structural analysis as communion. Yangju Byeolsandaenori was begun in 1613 since Hidyoshi's Invaion of Korea in 1592 to branch of sandaedogam's drama that is given a play in Kyonggi fat of Seoul center. Yangju Byeolsandaenori is consisted of 8 acts all. Data value and characteristic that Yangju Byeolsandaenori presents one side of public life history as life art that is danced by peoples can refer to society, economy, religion, art, and accompaniment play. The sociocultural value is begun to recognize piecemeal and shows possibility of a touch exhumation or succession by activation tendency of area culture festival to arrive at recent times. But, because replace for generation consisted regularly already, Yangju Byeolsandaenori's succession need suitable countermeasure of the country. Inheritance's problem can refer to tendency, the tribe of system that can not receive theaters near, the tribe of modern theaters which possessor's number by realistic restriction and death which play person can not concentrate to inheritance decreases. Because erecting the present Yangju Byeolsandaenori yard newly stylishly at October, 2001, is real condition that is being enforcing lecturing and so on but is limited in the surrounding village to public relations departments and try popularization through homepage but is not activated yet. Examined awareness problem by popularization of Yangju Byeolsandaenori's economical term that is necessary condition in popularization of general mask dance first to present popularization way, guarantee of leisure time, cultural desire of populaces, technology development by science, mask dance. Because raising esthetic sense about mask dance on the basis of this and erect by our nation art going forward, protect and divide for administrative side, social side, and cultural side and presented popularization way to inherit. Administrative side examined to problem of education that handle mask dance participation induction of young persons with positivity of theaters establishment and populaces' participation space tender, problem of country policy and full text performance plan person who handle life guarantee of initiates, dance gurn. Social side atomized to problem and most activation problem of festival that is nuts-and-bolts and specific and talk space festival formation to live problem of local community, each local topography special quality that handle groupuscule activity of area that can raise area person's pride of awareness which mask dance is not specific person's thing. Finally, dealt with problem of recording conservation to solve this because is elusive even if it is deformed or is damaged that cultural side is formlessness partial splinter and that do festival frequently classified each to problem of media practical use that is important but materialize through medium and must publicize small thing actively and report and problem of culture commercialization that do to commercialize tradition cultural inheritance. Presented by specific counterproposal of mask dance popularization to reclaim masscult developing atomized eight plans of something wrong modernly inheriting our nation unique culture tradition.
Masscult in our country is situation that is being industrialized highly in very short history unlike West that is formed through long history and receive threat of cultural identity being formed along with development of technology-intensive culture industry. Therefore, thing that find culture heritage in situation of these sudden change has the importance for construction of society the healthy future because it confirms perpetuity about ourselves existence and processes. Thesis of right sense of values is looked that is more serious today in confusion of value system like our society. Therefore, research about popularization way to erect mask dance that took charge important role to express public's resistance mind and way of criticism by our nation art recognizes necessity justly. But, virtue research is real condition that is unprepared in reply. This research did Yangju Byeolsandaenori that the value is evaluated high to research caravan being recognized art department which is deeply as peculiar dance and action, dialogue etc.. being representative ethnic customs mask drama among our mask dance. Yangju Byeolsandaenori was decided by importance intangible cultural assets No. 2 to transmissive mask dance in Kyonggi Province and was decided by importance intangible cultural assets for the first time among mask dance to representative mask dance that is undistorted and transmissive among our country mask dance and have of Korea culture most universally. But, popularization side is misgovernment that is stopping to whole education, permanent establishment performance and public information about ordinary people through homepage etc. Usually, kind of mask dance to be classed by 15 kinds basic that because quantity is magnified so even if analyze extent of research by Yangju Byeolsandaenori limit. Investigate Yangju Byeolsandaenori's short pieces that appear to thesis connected with research purpose, book, literatures of dance technical journal and so on for this research and specialist's interview and local study achieved structural analysis as communion. Yangju Byeolsandaenori was begun in 1613 since Hidyoshi's Invaion of Korea in 1592 to branch of sandaedogam's drama that is given a play in Kyonggi fat of Seoul center. Yangju Byeolsandaenori is consisted of 8 acts all. Data value and characteristic that Yangju Byeolsandaenori presents one side of public life history as life art that is danced by peoples can refer to society, economy, religion, art, and accompaniment play. The sociocultural value is begun to recognize piecemeal and shows possibility of a touch exhumation or succession by activation tendency of area culture festival to arrive at recent times. But, because replace for generation consisted regularly already, Yangju Byeolsandaenori's succession need suitable countermeasure of the country. Inheritance's problem can refer to tendency, the tribe of system that can not receive theaters near, the tribe of modern theaters which possessor's number by realistic restriction and death which play person can not concentrate to inheritance decreases. Because erecting the present Yangju Byeolsandaenori yard newly stylishly at October, 2001, is real condition that is being enforcing lecturing and so on but is limited in the surrounding village to public relations departments and try popularization through homepage but is not activated yet. Examined awareness problem by popularization of Yangju Byeolsandaenori's economical term that is necessary condition in popularization of general mask dance first to present popularization way, guarantee of leisure time, cultural desire of populaces, technology development by science, mask dance. Because raising esthetic sense about mask dance on the basis of this and erect by our nation art going forward, protect and divide for administrative side, social side, and cultural side and presented popularization way to inherit. Administrative side examined to problem of education that handle mask dance participation induction of young persons with positivity of theaters establishment and populaces' participation space tender, problem of country policy and full text performance plan person who handle life guarantee of initiates, dance gurn. Social side atomized to problem and most activation problem of festival that is nuts-and-bolts and specific and talk space festival formation to live problem of local community, each local topography special quality that handle groupuscule activity of area that can raise area person's pride of awareness which mask dance is not specific person's thing. Finally, dealt with problem of recording conservation to solve this because is elusive even if it is deformed or is damaged that cultural side is formlessness partial splinter and that do festival frequently classified each to problem of media practical use that is important but materialize through medium and must publicize small thing actively and report and problem of culture commercialization that do to commercialize tradition cultural inheritance. Presented by specific counterproposal of mask dance popularization to reclaim masscult developing atomized eight plans of something wrong modernly inheriting our nation unique culture tradition.
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