영유아에게서 사고는 사망의 제 1원인이 되고 있으며, 심각한 이환과 불구를 초래하기 때문에 중요한 건강문제다. 최근 보육시설에 다니는 영유아의 수가 증가하고 종일반 운영이 확대됨에 따라, 보육시설에서의 영유아 사고예방에 대한 중요성이 대두되고 있다. 그럼에도 불구하고 현재 운영되고 있는 보육시설의 사고예방 프로그램은 거의 없는 실정이다. 몇몇 연구들을 통하여 안전교육에 대한 책자나 유아 대상 안전교육 프로그램이 개발되었으나, 이들 책자나 프로그램은 사고실태와 관련요인에 대한 조사연구를 기반으로 하지 않은 채 전반적인 사고를 다룬다는 점에서 보육시설 현장에서 발생하는 주요 사고를 효율적으로 예방하기에는 한계를 보이고 있다. 이런 문제의식 속에서 본 연구는 보육시설의 사고특성과 관련요인을 파악하고, 이를 토대로 보육시설에 적합한 사고예방 프로그램을 제시함으로써, 영유아의 주요 건강문제인 사고를 예방하기 위한 실질적 대안을 마련해보고자 한다. 보육시설의 영유아 사고예방을 위한 안전진단과 프로그램 개발에 대한 본 연구는 S시 한 구의 구립 보육시설 세 곳을 조사대상으로 선정, 18개월 동안의 상해보험 처리 사고 43건에 대한 관련 기록을 분석하고, 31명의 보육교사를 대상으로 설문지를 통한 면담조사와 평가도구를 통한 환경조사, 그리고 보육교사와 시설장, 관련기관 담당자와의 심층면담을 실시함으로써 구체적인 기본자료를 구축하였다. 연구를 위한 자료수집은 2001년 1월부터 9월에 걸쳐 약 9개월 동안 진행되었다. 또한 자료수집 도구로 역학적, 환경적, 행위적, 교육적/조직적 진단 도구를 개발하여 사용하였으며, 그 결과 본 연구에서의 신뢰도는 Cronbach α값 0.83-0.87에 달한다. ...
영유아에게서 사고는 사망의 제 1원인이 되고 있으며, 심각한 이환과 불구를 초래하기 때문에 중요한 건강문제다. 최근 보육시설에 다니는 영유아의 수가 증가하고 종일반 운영이 확대됨에 따라, 보육시설에서의 영유아 사고예방에 대한 중요성이 대두되고 있다. 그럼에도 불구하고 현재 운영되고 있는 보육시설의 사고예방 프로그램은 거의 없는 실정이다. 몇몇 연구들을 통하여 안전교육에 대한 책자나 유아 대상 안전교육 프로그램이 개발되었으나, 이들 책자나 프로그램은 사고실태와 관련요인에 대한 조사연구를 기반으로 하지 않은 채 전반적인 사고를 다룬다는 점에서 보육시설 현장에서 발생하는 주요 사고를 효율적으로 예방하기에는 한계를 보이고 있다. 이런 문제의식 속에서 본 연구는 보육시설의 사고특성과 관련요인을 파악하고, 이를 토대로 보육시설에 적합한 사고예방 프로그램을 제시함으로써, 영유아의 주요 건강문제인 사고를 예방하기 위한 실질적 대안을 마련해보고자 한다. 보육시설의 영유아 사고예방을 위한 안전진단과 프로그램 개발에 대한 본 연구는 S시 한 구의 구립 보육시설 세 곳을 조사대상으로 선정, 18개월 동안의 상해보험 처리 사고 43건에 대한 관련 기록을 분석하고, 31명의 보육교사를 대상으로 설문지를 통한 면담조사와 평가도구를 통한 환경조사, 그리고 보육교사와 시설장, 관련기관 담당자와의 심층면담을 실시함으로써 구체적인 기본자료를 구축하였다. 연구를 위한 자료수집은 2001년 1월부터 9월에 걸쳐 약 9개월 동안 진행되었다. 또한 자료수집 도구로 역학적, 환경적, 행위적, 교육적/조직적 진단 도구를 개발하여 사용하였으며, 그 결과 본 연구에서의 신뢰도는 Cronbach α값 0.83-0.87에 달한다. 자료분석을 위해서는 양적, 질적인 방법을 동시에 적용하였다. 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 보육시설의 연간 사고발생률은 영유아 100명당 6.9명으로, 연령이 어릴수록 사고발생률은 더욱 높아진다. 발생빈도와 위중도가 높은 사고유형은 열상/치아손상, 골절/탈구, 화상, 이물질 삽입/질식사고이었으며, 이들을 프로그램 대상 사고유형으로 선정하였다. 보육시설의 주요 사고와 연관된 환경요인은 실내 바닥재, 가구 모서리, 계단의 미끄럼 방지턱, 계단 발판의 높이, 가구 배치, 문 끼임 방지장치 미비, 놀이터 바닥의 위험물건, 화상위험물건, 그리고 코, 귀 등에 삽입가능한 작은 물건 등이었다. 이를 토대로, 본 연구는 보육시설 사고를 예방하기 위한 환경 중재목표에 주기적 점검 및 관리, 안전교육 강화, 환경 수정, 안전기구/보호장비의 사용 권장, 시설기준 강화 등을 선정하였다. 주요 사고발생과 관련된 행위요인 중 영유아 행위요인은 놀이기구 사용규칙위반, 놀이 시 안전규칙 위반, 그리고 탈구유발행위 등의 사고유발행위를 들 수 있다. 또한 보육교사의 행위요인은 가구 배치, 문 끼임에 대한 영유아 보호, 놀이공간 바닥 관리, 화상위험물건 관리, 삽입위험물건 관리, 놀이기구 사용 감독, 놀이 시 안전지도, 사고유발행위 감독 등의 소홀로 드러났다. 이를 토대로, 본 연구는 행위 중재목표에 위험물건 관리, 응급처치술 습득, 위험환경 점검/수정, 영유아 보호, 영유아 안전지도 강화, 학부모 대상 안전교육 시행 등을 선정하였다. 성향요인에 관해서는 심폐소생술과 응급처치에 대한 자기효능감과 지식 점수가 낮고 환경의 안전기준에 대한 지식 점수가 낮은 것으로 연구결과 밝혀졌다. 강화요인 중 중요한 요인을 살펴보면 시설장의 예방적 행위를 들 수 있고 촉진요인에서는 안전교육과 교육자료 제공을 들 수 있다. 또한 보육교사의 취업 전 안전교육 이수율과 취업 후 안전교육 이수율은 낮게 드러났다. 취업 후 안전교육은 대부분 2시간이내 강의를 위주로 한 형식적인 교육이었으며, 안전교육자료는 유용성이 낮아서 이용을 하지 않거나 약간 이용하고 있을 뿐이었다. 이를 토대로 본 연구에서 수립한 것은 학습목표와 자원목표다. 이상의 안전진단 결과를 토대로 보육시설의 사고예방 프로그램이 개발되었다. 이 프로그램의 목적은 보육시설 내 사고에 대한 경각심을 높이고, 사고예방행위의 실천률을 증가시키며, 환경의 안전도를 향상시켜서 사고율을 감소시키는데 있다. 구체적인 목표이자 프로그램의 결과평가 기준은 사고발생률과 손상위중도를 감소시키고, 사고예방행위의 실천 점수를 향상시키며, 환경의 안전도 점수를 향상시키는 것이다. 프로그램 대상은 저소득층이 밀집한 지역 내에서 특히 3세미만 영아 비율이 높은 보육시설을 초점 대상으로 선정하고 있다. 그리고 프로그램 내용은 학습목표를 토대로 사고발생 가능성, 응급처치술, 위험환경 점검/관리 및 주요 사고유형별 예방법 등으로 구성되어 있으며, 구체적인 내용과 적절한 교육방법 및 평가방법 등을 제시하고 있다. 이와 같이 주요 사고사례를 중심으로 개발된 사고예방 프로그램은 우선순위가 높은 사고 관련요인 해결에 초점을 두고 있다는 점에서, 제한된 시간과 자원 내에서 보육시설의 주요 사고를 효율적으로 예방하는 데 커다란 도움을 줄 것으로 기대된다. 덧붙이자면 이러한 보육시설의 사고예방 프로그램의 성공적인 운영을 위해서는 보육시설에서 보육교사를 겸직하는 간호사를 활용하여 안전관리를 수행하는 관리체계에 대한 연구가 앞으로 뒤따라야 할 것이다.
영유아에게서 사고는 사망의 제 1원인이 되고 있으며, 심각한 이환과 불구를 초래하기 때문에 중요한 건강문제다. 최근 보육시설에 다니는 영유아의 수가 증가하고 종일반 운영이 확대됨에 따라, 보육시설에서의 영유아 사고예방에 대한 중요성이 대두되고 있다. 그럼에도 불구하고 현재 운영되고 있는 보육시설의 사고예방 프로그램은 거의 없는 실정이다. 몇몇 연구들을 통하여 안전교육에 대한 책자나 유아 대상 안전교육 프로그램이 개발되었으나, 이들 책자나 프로그램은 사고실태와 관련요인에 대한 조사연구를 기반으로 하지 않은 채 전반적인 사고를 다룬다는 점에서 보육시설 현장에서 발생하는 주요 사고를 효율적으로 예방하기에는 한계를 보이고 있다. 이런 문제의식 속에서 본 연구는 보육시설의 사고특성과 관련요인을 파악하고, 이를 토대로 보육시설에 적합한 사고예방 프로그램을 제시함으로써, 영유아의 주요 건강문제인 사고를 예방하기 위한 실질적 대안을 마련해보고자 한다. 보육시설의 영유아 사고예방을 위한 안전진단과 프로그램 개발에 대한 본 연구는 S시 한 구의 구립 보육시설 세 곳을 조사대상으로 선정, 18개월 동안의 상해보험 처리 사고 43건에 대한 관련 기록을 분석하고, 31명의 보육교사를 대상으로 설문지를 통한 면담조사와 평가도구를 통한 환경조사, 그리고 보육교사와 시설장, 관련기관 담당자와의 심층면담을 실시함으로써 구체적인 기본자료를 구축하였다. 연구를 위한 자료수집은 2001년 1월부터 9월에 걸쳐 약 9개월 동안 진행되었다. 또한 자료수집 도구로 역학적, 환경적, 행위적, 교육적/조직적 진단 도구를 개발하여 사용하였으며, 그 결과 본 연구에서의 신뢰도는 Cronbach α값 0.83-0.87에 달한다. 자료분석을 위해서는 양적, 질적인 방법을 동시에 적용하였다. 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 보육시설의 연간 사고발생률은 영유아 100명당 6.9명으로, 연령이 어릴수록 사고발생률은 더욱 높아진다. 발생빈도와 위중도가 높은 사고유형은 열상/치아손상, 골절/탈구, 화상, 이물질 삽입/질식사고이었으며, 이들을 프로그램 대상 사고유형으로 선정하였다. 보육시설의 주요 사고와 연관된 환경요인은 실내 바닥재, 가구 모서리, 계단의 미끄럼 방지턱, 계단 발판의 높이, 가구 배치, 문 끼임 방지장치 미비, 놀이터 바닥의 위험물건, 화상위험물건, 그리고 코, 귀 등에 삽입가능한 작은 물건 등이었다. 이를 토대로, 본 연구는 보육시설 사고를 예방하기 위한 환경 중재목표에 주기적 점검 및 관리, 안전교육 강화, 환경 수정, 안전기구/보호장비의 사용 권장, 시설기준 강화 등을 선정하였다. 주요 사고발생과 관련된 행위요인 중 영유아 행위요인은 놀이기구 사용규칙위반, 놀이 시 안전규칙 위반, 그리고 탈구유발행위 등의 사고유발행위를 들 수 있다. 또한 보육교사의 행위요인은 가구 배치, 문 끼임에 대한 영유아 보호, 놀이공간 바닥 관리, 화상위험물건 관리, 삽입위험물건 관리, 놀이기구 사용 감독, 놀이 시 안전지도, 사고유발행위 감독 등의 소홀로 드러났다. 이를 토대로, 본 연구는 행위 중재목표에 위험물건 관리, 응급처치술 습득, 위험환경 점검/수정, 영유아 보호, 영유아 안전지도 강화, 학부모 대상 안전교육 시행 등을 선정하였다. 성향요인에 관해서는 심폐소생술과 응급처치에 대한 자기효능감과 지식 점수가 낮고 환경의 안전기준에 대한 지식 점수가 낮은 것으로 연구결과 밝혀졌다. 강화요인 중 중요한 요인을 살펴보면 시설장의 예방적 행위를 들 수 있고 촉진요인에서는 안전교육과 교육자료 제공을 들 수 있다. 또한 보육교사의 취업 전 안전교육 이수율과 취업 후 안전교육 이수율은 낮게 드러났다. 취업 후 안전교육은 대부분 2시간이내 강의를 위주로 한 형식적인 교육이었으며, 안전교육자료는 유용성이 낮아서 이용을 하지 않거나 약간 이용하고 있을 뿐이었다. 이를 토대로 본 연구에서 수립한 것은 학습목표와 자원목표다. 이상의 안전진단 결과를 토대로 보육시설의 사고예방 프로그램이 개발되었다. 이 프로그램의 목적은 보육시설 내 사고에 대한 경각심을 높이고, 사고예방행위의 실천률을 증가시키며, 환경의 안전도를 향상시켜서 사고율을 감소시키는데 있다. 구체적인 목표이자 프로그램의 결과평가 기준은 사고발생률과 손상위중도를 감소시키고, 사고예방행위의 실천 점수를 향상시키며, 환경의 안전도 점수를 향상시키는 것이다. 프로그램 대상은 저소득층이 밀집한 지역 내에서 특히 3세미만 영아 비율이 높은 보육시설을 초점 대상으로 선정하고 있다. 그리고 프로그램 내용은 학습목표를 토대로 사고발생 가능성, 응급처치술, 위험환경 점검/관리 및 주요 사고유형별 예방법 등으로 구성되어 있으며, 구체적인 내용과 적절한 교육방법 및 평가방법 등을 제시하고 있다. 이와 같이 주요 사고사례를 중심으로 개발된 사고예방 프로그램은 우선순위가 높은 사고 관련요인 해결에 초점을 두고 있다는 점에서, 제한된 시간과 자원 내에서 보육시설의 주요 사고를 효율적으로 예방하는 데 커다란 도움을 줄 것으로 기대된다. 덧붙이자면 이러한 보육시설의 사고예방 프로그램의 성공적인 운영을 위해서는 보육시설에서 보육교사를 겸직하는 간호사를 활용하여 안전관리를 수행하는 관리체계에 대한 연구가 앞으로 뒤따라야 할 것이다.
This study examines characteristics of injuries and their related factors at child care centers for the prevention of injuries as one of the most important health problems of young children. Based on the examination, this study attempts to develop a program that is appropriate for preventing injurie...
This study examines characteristics of injuries and their related factors at child care centers for the prevention of injuries as one of the most important health problems of young children. Based on the examination, this study attempts to develop a program that is appropriate for preventing injuries at child care centers. Through this process, this study finally presents a plan that can secure the health of young children. The data for this study were gathered from January to September 2001. Three child care centers, run by a district of S-city, were chosen as the object of this research. I gathered the data through analyzing related records of injuries, taking interview surveys to teachers by using questionnaires, observing and measuring environments, and taking in-depth interviews to teachers, directors of facilities, and persons in charge of other related institutions. In order to gather the data, I developed and used evaluation tool that is epidemiological, environmental, behavioral, and educational/organizational. Analysis of the data was done by qualitative and quantitative method. The results of this study are as follows. The yearly rate of injuries occurring in child care centers was 6.9 per one hundred young children. Younger children had higher injury rate. Types of injuries that have higher frequency and seriousness, were laceration/teeth injury, bone fracture/luxation, burn and insertion of small object in the hole of body/suffocation. Environmental factors related to main injuries were: indoor floor texture, corners of furnitures, corners of steps, steep stairs, arrangement of furnitures, small objects and hot materials. Environmental objectives were established based on this analysis. Behavioral factors of young children related to main injuries were:violations of safety regulations when playing and behaviors causing dislocations. In relation to injury occurrences, safety behaviors of teachers keeping the low scores are: arrangement of furnitures, management of small objects, protection of young children from being caught in between the doors, management of sharp materials on floors, supervision of safety regulations when the children play, supervision of behaviors causing injuries, and careful control of hot materials. Behavioral objectives were established based on this analysis. As for predisposing factors, the evaluation scores of knowledge and self-efficacy on heart and lung resuscitation technique and emergency treatment came out low. The evaluation on the knowledge of safety standard of environments came out low as well. An important reinforcing factor was preventional behaviors by the directors of facilities. Among enabling factors, safety education and supply of the materials for safety education were important. Learning objectives were established based on this analysis. Based on the above safety diagnosis result, I developed a program for the prevention of injuries at child care centers. The general goal of this program is to improve the awareness of possible injuries occurring at child care centers and to increase the rates of safety behaviors and safe environment. This program also aims to decrease the rate of injuries and to protect the health of young children. The contents of the program are: probability of injury occurrence, emergency treatment technique, inspection/management of dangerous environments, and prevention methods of each main injury type, all based on the learning objectives. The program presents appropriate teaching method and evaluation criteria as well. This program focuses on the most important factors related to main injuries. Therefore, it will help the teachers to effectively prevent main injuries of child care centers with limited time and resources. For the more successful operation of this program, it is necessary, through further studies, to develop a management system that performs injury control by nurses at child care centers.
This study examines characteristics of injuries and their related factors at child care centers for the prevention of injuries as one of the most important health problems of young children. Based on the examination, this study attempts to develop a program that is appropriate for preventing injuries at child care centers. Through this process, this study finally presents a plan that can secure the health of young children. The data for this study were gathered from January to September 2001. Three child care centers, run by a district of S-city, were chosen as the object of this research. I gathered the data through analyzing related records of injuries, taking interview surveys to teachers by using questionnaires, observing and measuring environments, and taking in-depth interviews to teachers, directors of facilities, and persons in charge of other related institutions. In order to gather the data, I developed and used evaluation tool that is epidemiological, environmental, behavioral, and educational/organizational. Analysis of the data was done by qualitative and quantitative method. The results of this study are as follows. The yearly rate of injuries occurring in child care centers was 6.9 per one hundred young children. Younger children had higher injury rate. Types of injuries that have higher frequency and seriousness, were laceration/teeth injury, bone fracture/luxation, burn and insertion of small object in the hole of body/suffocation. Environmental factors related to main injuries were: indoor floor texture, corners of furnitures, corners of steps, steep stairs, arrangement of furnitures, small objects and hot materials. Environmental objectives were established based on this analysis. Behavioral factors of young children related to main injuries were:violations of safety regulations when playing and behaviors causing dislocations. In relation to injury occurrences, safety behaviors of teachers keeping the low scores are: arrangement of furnitures, management of small objects, protection of young children from being caught in between the doors, management of sharp materials on floors, supervision of safety regulations when the children play, supervision of behaviors causing injuries, and careful control of hot materials. Behavioral objectives were established based on this analysis. As for predisposing factors, the evaluation scores of knowledge and self-efficacy on heart and lung resuscitation technique and emergency treatment came out low. The evaluation on the knowledge of safety standard of environments came out low as well. An important reinforcing factor was preventional behaviors by the directors of facilities. Among enabling factors, safety education and supply of the materials for safety education were important. Learning objectives were established based on this analysis. Based on the above safety diagnosis result, I developed a program for the prevention of injuries at child care centers. The general goal of this program is to improve the awareness of possible injuries occurring at child care centers and to increase the rates of safety behaviors and safe environment. This program also aims to decrease the rate of injuries and to protect the health of young children. The contents of the program are: probability of injury occurrence, emergency treatment technique, inspection/management of dangerous environments, and prevention methods of each main injury type, all based on the learning objectives. The program presents appropriate teaching method and evaluation criteria as well. This program focuses on the most important factors related to main injuries. Therefore, it will help the teachers to effectively prevent main injuries of child care centers with limited time and resources. For the more successful operation of this program, it is necessary, through further studies, to develop a management system that performs injury control by nurses at child care centers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.