본 연구에서는 도로교량의 유지관리체계의 과학화와 효율화, 선진화를 위하여 교량유지관리에 수명주기비용(Life-Cycle Cost : LCC) 분석기법 도입의 필요성과 우리나라의 현재 유지관리상의 문제점을 도출하고 그 개선 방안을 제시하였다. LCC분석기법을 교량의 유지관리단계에 도입하기 위하여 시설물의 유지관리에 관한 경제적 의의와 LCC개념을 명확히 하였다. 또한, 사례교량에 대하여 유지관리수준을 설정한 다음 각 유지관리수준별로 LCC를 예측한 결과 예방유지관리체제로 유지관리하는 것이 현행 유지관리수준보다 2020년까지 5조원, 2100년까지 약 21조원의 막대한 손실을 미연에 방지할 수 있음을 정량적으로 분석하였다. 우리나라에 LCC분석기법을 성공적으로 도입하기 위해서는 표준화된 LCC분석 절차 수립 및 분석프로그램의 개발, 시설물정보의 통합관리체계 구축을 통한 LCC분석 자료의 신뢰성 확보가 필요하다. 우리나라의 현재 도로교량의 유지관리는 문제가 있는 교량위주로 긴급 보수하는 현행유지관리체계로서 노후화된 교량 수가 점차 증가함에 따라 전면 보수.보강비율이 급증하여 교량의 신설에 사용하여야 할 예산이 기존교량의 유지보수비로 거의 사용하게 될 가능성이 높다. 따라서 국가의 예산집행의 효율성을 높이고 경제적 손실을 최소화하기 위해서는 시설물에 대한 적정유지관리전략을 수립.시행하여야 하며 이를 위한 개선사항은 다음과 같다. 첫째, 현행유지관리체제에서 예방유지관리체제로 정책을 전환하고 이를 위하여 가장 먼저 이루어져야 하는 것은 예방유지관리체제로 ...
본 연구에서는 도로교량의 유지관리체계의 과학화와 효율화, 선진화를 위하여 교량유지관리에 수명주기비용(Life-Cycle Cost : LCC) 분석기법 도입의 필요성과 우리나라의 현재 유지관리상의 문제점을 도출하고 그 개선 방안을 제시하였다. LCC분석기법을 교량의 유지관리단계에 도입하기 위하여 시설물의 유지관리에 관한 경제적 의의와 LCC개념을 명확히 하였다. 또한, 사례교량에 대하여 유지관리수준을 설정한 다음 각 유지관리수준별로 LCC를 예측한 결과 예방유지관리체제로 유지관리하는 것이 현행 유지관리수준보다 2020년까지 5조원, 2100년까지 약 21조원의 막대한 손실을 미연에 방지할 수 있음을 정량적으로 분석하였다. 우리나라에 LCC분석기법을 성공적으로 도입하기 위해서는 표준화된 LCC분석 절차 수립 및 분석프로그램의 개발, 시설물정보의 통합관리체계 구축을 통한 LCC분석 자료의 신뢰성 확보가 필요하다. 우리나라의 현재 도로교량의 유지관리는 문제가 있는 교량위주로 긴급 보수하는 현행유지관리체계로서 노후화된 교량 수가 점차 증가함에 따라 전면 보수.보강비율이 급증하여 교량의 신설에 사용하여야 할 예산이 기존교량의 유지보수비로 거의 사용하게 될 가능성이 높다. 따라서 국가의 예산집행의 효율성을 높이고 경제적 손실을 최소화하기 위해서는 시설물에 대한 적정유지관리전략을 수립.시행하여야 하며 이를 위한 개선사항은 다음과 같다. 첫째, 현행유지관리체제에서 예방유지관리체제로 정책을 전환하고 이를 위하여 가장 먼저 이루어져야 하는 것은 예방유지관리체제로 갈 수 있도록 하는 제도 및 법규를 정비하는 것이다. 이러한 제도, 법규상에 미래에 발생할 수 있는 유지보수비를 최소화 할 수 있도록 하기 위하여 기획, 설계, 시공단계 뿐만 아니라 유지관리단계에서도 LCC의 검토를 반드시 이행토록 규정하여야 한다. 둘째, 교량의 투자 우선순위를 선정하는데 있어 현행과 같이 다분히 경험적, 형식적, 정치적으로 결정할 것이 아니라 LCC에 바탕을 둔 네트워크 수준에서 교량의 손상상태, 지역경제손실, 도로사용자비용 등을 종합적으로 분석, 판단함으로써 최적 투자대안을 선정할 수 있도록 각 관리주체는 노력하여야 한다. 셋째, 기존교량의 유지관리 뿐만 아니라 교량신설시 초기건설비용은 다소 비싸지만 성능이 좋은 신소재를 사용하여 수명 연장을 도모함으로서 향후 돌아오게 될 대대적인 보수.보강 대상교량의 수를 줄여야 한다. 넷째, 기존교량의 성능개선을 위한 보수.보강 기술개발, 성능검증을 통한 공법의 적용 그리고 수명주기에 기초한 유지관리예산의 사전 확보가 필요하다.
본 연구에서는 도로교량의 유지관리체계의 과학화와 효율화, 선진화를 위하여 교량유지관리에 수명주기비용(Life-Cycle Cost : LCC) 분석기법 도입의 필요성과 우리나라의 현재 유지관리상의 문제점을 도출하고 그 개선 방안을 제시하였다. LCC분석기법을 교량의 유지관리단계에 도입하기 위하여 시설물의 유지관리에 관한 경제적 의의와 LCC개념을 명확히 하였다. 또한, 사례교량에 대하여 유지관리수준을 설정한 다음 각 유지관리수준별로 LCC를 예측한 결과 예방유지관리체제로 유지관리하는 것이 현행 유지관리수준보다 2020년까지 5조원, 2100년까지 약 21조원의 막대한 손실을 미연에 방지할 수 있음을 정량적으로 분석하였다. 우리나라에 LCC분석기법을 성공적으로 도입하기 위해서는 표준화된 LCC분석 절차 수립 및 분석프로그램의 개발, 시설물정보의 통합관리체계 구축을 통한 LCC분석 자료의 신뢰성 확보가 필요하다. 우리나라의 현재 도로교량의 유지관리는 문제가 있는 교량위주로 긴급 보수하는 현행유지관리체계로서 노후화된 교량 수가 점차 증가함에 따라 전면 보수.보강비율이 급증하여 교량의 신설에 사용하여야 할 예산이 기존교량의 유지보수비로 거의 사용하게 될 가능성이 높다. 따라서 국가의 예산집행의 효율성을 높이고 경제적 손실을 최소화하기 위해서는 시설물에 대한 적정유지관리전략을 수립.시행하여야 하며 이를 위한 개선사항은 다음과 같다. 첫째, 현행유지관리체제에서 예방유지관리체제로 정책을 전환하고 이를 위하여 가장 먼저 이루어져야 하는 것은 예방유지관리체제로 갈 수 있도록 하는 제도 및 법규를 정비하는 것이다. 이러한 제도, 법규상에 미래에 발생할 수 있는 유지보수비를 최소화 할 수 있도록 하기 위하여 기획, 설계, 시공단계 뿐만 아니라 유지관리단계에서도 LCC의 검토를 반드시 이행토록 규정하여야 한다. 둘째, 교량의 투자 우선순위를 선정하는데 있어 현행과 같이 다분히 경험적, 형식적, 정치적으로 결정할 것이 아니라 LCC에 바탕을 둔 네트워크 수준에서 교량의 손상상태, 지역경제손실, 도로사용자비용 등을 종합적으로 분석, 판단함으로써 최적 투자대안을 선정할 수 있도록 각 관리주체는 노력하여야 한다. 셋째, 기존교량의 유지관리 뿐만 아니라 교량신설시 초기건설비용은 다소 비싸지만 성능이 좋은 신소재를 사용하여 수명 연장을 도모함으로서 향후 돌아오게 될 대대적인 보수.보강 대상교량의 수를 줄여야 한다. 넷째, 기존교량의 성능개선을 위한 보수.보강 기술개발, 성능검증을 통한 공법의 적용 그리고 수명주기에 기초한 유지관리예산의 사전 확보가 필요하다.
The Life-Cycle Cost (LCC) method has been popular among developed nations since 1980's as one of the analysis tools for decision-making. The underlying concept for LCC method is that structures such as buildings and bridges should be constructed and managed to minimize the total cost based on life-s...
The Life-Cycle Cost (LCC) method has been popular among developed nations since 1980's as one of the analysis tools for decision-making. The underlying concept for LCC method is that structures such as buildings and bridges should be constructed and managed to minimize the total cost based on life-span of structures. After the Korean government adopted "Enforcement Ordinance of Construction Technology Management Act" in 2000, construction industry should adopt the LCC method to relatively large construction projects. According to the Article 38-13 in the Act, it is mandated that construction projects valued 50 billion won or more are reviewed on the basis of LCC perspectives. However, there are a lot of challenges to be addressed for implementing LCC concept into practice successfully. This study aims to conduct actual LCC estimations for the randomly sampled 60 bridges in Korea, to estimate economic benefits due to preventive maintenance of the bridges, and to suggest policy implications for successful implementation of LCC analysis. In the advanced nations, the structural safety and maintenance scheme has been well established under the government's supervision, and the practice is systematically organized and implemented by the agencies in charge. Also the structure maintenance system was developed using the LCC technique, thereby, preventive safety and maintenance system has been built over structure's entire life cycle. Such system will eventually result in the enhanced safety so that the use of structure can be promoted as well as reducing the financial burden to the national economy by extending the life of a structure. Therefore, to achieve the goal of optimizing the investment at national level, while sustaining the improved structure safety and maintenance, the nationwide structure safety and maintenance scheme should be established. And the safety and maintenance system based on the LCC technique should be built. In this study LCC analysis was conducted to each of the 60 bridges with the recommendation on appropriate maintenance level considering the potential economic benefit. The analysis results are summarized as follows: 1) The LCC of both current and preventive maintenance levels on each type of bridge were estimated and compared to each other. Results show that the economic benefit can be expected when apreventive maintenance system is adopted. 2) When the LCC concept is introduced to the maintenance of the bridges on national expressway, national highway and special. great city road, economic gains can be generated as much as 17 trillion won by 2050 and 21.4 trillion won by 2100 including user's cost. Considering the economic benefits, LCC analysis, when successfully introduced, can contribute to identifying tremendous social and economic impact in a positive way to a nation. LCC analysis will become a new paradigm in Korea as a basic tool in decision making process over the entire stages in construction project, including planning, designing, construction, and maintenance. Korean market, however, has yet to recognize the need for adopting the LCC analysis technique, and to be matured enough to accommodate it. For the bridge structure, unlike other civil or architectural structures, it is necessary to improve the cost function models of LCC, and to complete the standardization of the models to forecast the user's cost. Particularly, the user's expected loss and regional economic loss in the event of repair or rehabilitation works should be considered as an indirect cost loss. Also, the basic statistical data needed to estimate the variables in cost function and/or the techniques required to predict uncertainties of the variables need further study. Another challenge is to set up a model to forecast the expected loss caused by the damage due to the excessive loads and/or natural disasters such as typhoon, earthquake and flooding. Thus, to introduce LCC analysis in practice, development of relevant technology should be sustained as well. Given the fact that a variety of structures are maintained by many different agencies in Korea, the priority shall be placed on the in-depth research and development of LCC technique. More specifically, standardized LCC analysis procedure, software, and data base system should be developed. The outcome of LCC analysis will contribute to establishing a safety and maintenance scheme and to estimating the standard life span of major structures. The level of nation's safety and maintenance system can be upgraded through developing and making use of a standard maintenance criteria.
The Life-Cycle Cost (LCC) method has been popular among developed nations since 1980's as one of the analysis tools for decision-making. The underlying concept for LCC method is that structures such as buildings and bridges should be constructed and managed to minimize the total cost based on life-span of structures. After the Korean government adopted "Enforcement Ordinance of Construction Technology Management Act" in 2000, construction industry should adopt the LCC method to relatively large construction projects. According to the Article 38-13 in the Act, it is mandated that construction projects valued 50 billion won or more are reviewed on the basis of LCC perspectives. However, there are a lot of challenges to be addressed for implementing LCC concept into practice successfully. This study aims to conduct actual LCC estimations for the randomly sampled 60 bridges in Korea, to estimate economic benefits due to preventive maintenance of the bridges, and to suggest policy implications for successful implementation of LCC analysis. In the advanced nations, the structural safety and maintenance scheme has been well established under the government's supervision, and the practice is systematically organized and implemented by the agencies in charge. Also the structure maintenance system was developed using the LCC technique, thereby, preventive safety and maintenance system has been built over structure's entire life cycle. Such system will eventually result in the enhanced safety so that the use of structure can be promoted as well as reducing the financial burden to the national economy by extending the life of a structure. Therefore, to achieve the goal of optimizing the investment at national level, while sustaining the improved structure safety and maintenance, the nationwide structure safety and maintenance scheme should be established. And the safety and maintenance system based on the LCC technique should be built. In this study LCC analysis was conducted to each of the 60 bridges with the recommendation on appropriate maintenance level considering the potential economic benefit. The analysis results are summarized as follows: 1) The LCC of both current and preventive maintenance levels on each type of bridge were estimated and compared to each other. Results show that the economic benefit can be expected when apreventive maintenance system is adopted. 2) When the LCC concept is introduced to the maintenance of the bridges on national expressway, national highway and special. great city road, economic gains can be generated as much as 17 trillion won by 2050 and 21.4 trillion won by 2100 including user's cost. Considering the economic benefits, LCC analysis, when successfully introduced, can contribute to identifying tremendous social and economic impact in a positive way to a nation. LCC analysis will become a new paradigm in Korea as a basic tool in decision making process over the entire stages in construction project, including planning, designing, construction, and maintenance. Korean market, however, has yet to recognize the need for adopting the LCC analysis technique, and to be matured enough to accommodate it. For the bridge structure, unlike other civil or architectural structures, it is necessary to improve the cost function models of LCC, and to complete the standardization of the models to forecast the user's cost. Particularly, the user's expected loss and regional economic loss in the event of repair or rehabilitation works should be considered as an indirect cost loss. Also, the basic statistical data needed to estimate the variables in cost function and/or the techniques required to predict uncertainties of the variables need further study. Another challenge is to set up a model to forecast the expected loss caused by the damage due to the excessive loads and/or natural disasters such as typhoon, earthquake and flooding. Thus, to introduce LCC analysis in practice, development of relevant technology should be sustained as well. Given the fact that a variety of structures are maintained by many different agencies in Korea, the priority shall be placed on the in-depth research and development of LCC technique. More specifically, standardized LCC analysis procedure, software, and data base system should be developed. The outcome of LCC analysis will contribute to establishing a safety and maintenance scheme and to estimating the standard life span of major structures. The level of nation's safety and maintenance system can be upgraded through developing and making use of a standard maintenance criteria.
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