본 연구물은 제품수명주기(product life cycle: PLC) 단계별 이론을 이동통신시장과 접목시켜 시장의 단계별 특징과 전략점을 재 조명해보려는 의도에서 집필되었다. 연구결과는 첫째, PLC단계별 광고비의 변화로, 이동 통신시장에서는 경쟁업체가 출현한 시점에, 그렇지 않은 단계보다 더 높은 광고비를 투입하였고, 제품시장에 뛰어든 기업은 자신의 도입기 시점에 광고비를 집중 투자하였다. 매체별 경향으로 TV 광고비는 PLC단계에 따라 계속 증가하다가 성숙기에 정체현상을 보이나, 신문은 PLC단계에 따라 점차 하락하는 경향을 보인다. 전반적으로 PLC단계에 따라 TV매체를 신문보다 더 중요시 하는 경향을 보였다. 둘째, PLC단계별 광고 건수의 변화는, 도입기가 1차성장기보다 더 많은 집행건 수를 보여주며 이후 단계별에 따라 계속 증가하는 경향을 보인다. 이러한 변화를 매체와 연관시켜보면 TV는 PLC단계에 따라 계속 증가된 현상을 보이고 신문은 도입기와 2차성장기 시점에서 각 다음 단계보다 높은 집행 건수 경향을 나타낸다. 정리해보면 전반적으로 PLC단계에 따라 TV매체의 중요도는 계속적으로 부각 되지만, 신문은 인지도와 제품차별화가 많이 요구되는 단계에서 주로 이용되었다. 셋째, PLC단계별 광고크리에이티브 전략으로 분석방향인 컨셉과 소구형태에 따라 요약해보면, 도입기때는 제품과 홍보컨셉을 이용한 뉴스고지형 광고를 주로 집행하여 브랜드와 제품인지확립에 전력을 다했다. 1차성장기때는 경쟁업체가 출현하는 시기이다. 이 시기에 주목할점은 비교형 광고가 처음 나타났다는 것이다. 이 시기 주된 광고전략은 제품 속성 차별화전략이다. 즉 비교형, 효용이익형, 실증형 광고기법을 사용하여 제품에 대한 차별성을 확립하려는 전략을 썼다. 2차성장기에 주목할점은 경쟁업체의 수가 크게 증가하고, 유머형 광고와 판촉광고가 처음으로 나타났다는 것이다. 이 시기의 유머형 광고는 브랜드이미지 차별화를 위해 의도된 전략이고, 판촉광고는 기업과 제품 차별화를 위한 촉진의 의도에서 집행되었다. 전반적으로 이 시기의 주된 광고컨셉은 판촉과 품질이었으며, 광고소구기법은 유머형·효용이익형·실증형 광고등 포괄적인 광고기법이 이용되었다. 성숙기에 주목할점은 유머형·정서형 광고 기법이 많이 늘어났다는 것이다. 이 시기의 광고컨셉의 주된 방향은 판촉광고이다. 이 판촉광고는 2차성장기의 판촉광고와 성격을 달리한다. 즉 2차성장기의 판촉은 기업과 제품차별화를 시장에서의 경쟁력 제고와 시장규모확대전략이 포인트였다면, 성숙기의 판촉은 브랜드로얄티확립을 통한 브랜드충성심을 이루려하는 전략이라는 점이다. 전반적으로 성숙기의 광고전략은 유머형·정서형 광고 기법을 주로 활용하였다. 2차성장기와 달리 제품속성의 차이가 없어진 이 시기에 각 기업은 브랜드 이미지 차별화 도구로서 이들 유머형·정서형 광고를 집중했다. 종합해보면 성숙기에는 판촉컨셉을 주로 활용하여 브랜드 로얄티 확립을 도모하려 했다. 또 광고기법으로는 유머형·정서형 광고를 집중적으로 활용하여 브랜드 이미지 차별화를 통한 경쟁력제고와 시장규모확대를 꾀했다. PLC 단계 이론에 따른 전체 이동 통신 회사의 전반적인 광고 전략 변화와 매체별 광고의 주된 흐름을 살펴보면 첫째, 광고전략의 변화는 다음과 같이 이루어졌다. 도입기에는 제품과 기업의 인지확립을 위한 방향으로 전략을 세웠으며, 성장기에는 제품 속성 차별성을 이루려는 전략이 주된 흐름이었고 브랜드 이미지 확립을 염두해둔 전략 또한 사용되었다. 마지막 성숙기에는 브랜드 이미지 차별성과 브랜드 로얄티 확립을 이루기 위해 광고전략을 펼쳤음이 본 논문을 통해 입증되었다. 두 번째, 매체별 주된 광고의 흐름은 단계가 지속될수록 TV매체의 중요성은 증가하는 반면, 인쇄매체인 신문은 도입기와 2차성장기에 중요한 광고 매체로서 역할을 했다. TV는 매체의 성격상 주로 브랜드 이미지와 로얄티를 확립하려는 의도로 이용되어져갔고, 인쇄매체인 신문은 제품의 속성적 차별성을 강조하는 쪽으로 이용되었음이 본 논문을 통해 입증되었다.
본 연구물은 제품수명주기(product life cycle: PLC) 단계별 이론을 이동통신시장과 접목시켜 시장의 단계별 특징과 전략점을 재 조명해보려는 의도에서 집필되었다. 연구결과는 첫째, PLC단계별 광고비의 변화로, 이동 통신시장에서는 경쟁업체가 출현한 시점에, 그렇지 않은 단계보다 더 높은 광고비를 투입하였고, 제품시장에 뛰어든 기업은 자신의 도입기 시점에 광고비를 집중 투자하였다. 매체별 경향으로 TV 광고비는 PLC단계에 따라 계속 증가하다가 성숙기에 정체현상을 보이나, 신문은 PLC단계에 따라 점차 하락하는 경향을 보인다. 전반적으로 PLC단계에 따라 TV매체를 신문보다 더 중요시 하는 경향을 보였다. 둘째, PLC단계별 광고 건수의 변화는, 도입기가 1차성장기보다 더 많은 집행건 수를 보여주며 이후 단계별에 따라 계속 증가하는 경향을 보인다. 이러한 변화를 매체와 연관시켜보면 TV는 PLC단계에 따라 계속 증가된 현상을 보이고 신문은 도입기와 2차성장기 시점에서 각 다음 단계보다 높은 집행 건수 경향을 나타낸다. 정리해보면 전반적으로 PLC단계에 따라 TV매체의 중요도는 계속적으로 부각 되지만, 신문은 인지도와 제품차별화가 많이 요구되는 단계에서 주로 이용되었다. 셋째, PLC단계별 광고크리에이티브 전략으로 분석방향인 컨셉과 소구형태에 따라 요약해보면, 도입기때는 제품과 홍보컨셉을 이용한 뉴스고지형 광고를 주로 집행하여 브랜드와 제품인지확립에 전력을 다했다. 1차성장기때는 경쟁업체가 출현하는 시기이다. 이 시기에 주목할점은 비교형 광고가 처음 나타났다는 것이다. 이 시기 주된 광고전략은 제품 속성 차별화전략이다. 즉 비교형, 효용이익형, 실증형 광고기법을 사용하여 제품에 대한 차별성을 확립하려는 전략을 썼다. 2차성장기에 주목할점은 경쟁업체의 수가 크게 증가하고, 유머형 광고와 판촉광고가 처음으로 나타났다는 것이다. 이 시기의 유머형 광고는 브랜드이미지 차별화를 위해 의도된 전략이고, 판촉광고는 기업과 제품 차별화를 위한 촉진의 의도에서 집행되었다. 전반적으로 이 시기의 주된 광고컨셉은 판촉과 품질이었으며, 광고소구기법은 유머형·효용이익형·실증형 광고등 포괄적인 광고기법이 이용되었다. 성숙기에 주목할점은 유머형·정서형 광고 기법이 많이 늘어났다는 것이다. 이 시기의 광고컨셉의 주된 방향은 판촉광고이다. 이 판촉광고는 2차성장기의 판촉광고와 성격을 달리한다. 즉 2차성장기의 판촉은 기업과 제품차별화를 시장에서의 경쟁력 제고와 시장규모확대전략이 포인트였다면, 성숙기의 판촉은 브랜드로얄티확립을 통한 브랜드충성심을 이루려하는 전략이라는 점이다. 전반적으로 성숙기의 광고전략은 유머형·정서형 광고 기법을 주로 활용하였다. 2차성장기와 달리 제품속성의 차이가 없어진 이 시기에 각 기업은 브랜드 이미지 차별화 도구로서 이들 유머형·정서형 광고를 집중했다. 종합해보면 성숙기에는 판촉컨셉을 주로 활용하여 브랜드 로얄티 확립을 도모하려 했다. 또 광고기법으로는 유머형·정서형 광고를 집중적으로 활용하여 브랜드 이미지 차별화를 통한 경쟁력제고와 시장규모확대를 꾀했다. PLC 단계 이론에 따른 전체 이동 통신 회사의 전반적인 광고 전략 변화와 매체별 광고의 주된 흐름을 살펴보면 첫째, 광고전략의 변화는 다음과 같이 이루어졌다. 도입기에는 제품과 기업의 인지확립을 위한 방향으로 전략을 세웠으며, 성장기에는 제품 속성 차별성을 이루려는 전략이 주된 흐름이었고 브랜드 이미지 확립을 염두해둔 전략 또한 사용되었다. 마지막 성숙기에는 브랜드 이미지 차별성과 브랜드 로얄티 확립을 이루기 위해 광고전략을 펼쳤음이 본 논문을 통해 입증되었다. 두 번째, 매체별 주된 광고의 흐름은 단계가 지속될수록 TV매체의 중요성은 증가하는 반면, 인쇄매체인 신문은 도입기와 2차성장기에 중요한 광고 매체로서 역할을 했다. TV는 매체의 성격상 주로 브랜드 이미지와 로얄티를 확립하려는 의도로 이용되어져갔고, 인쇄매체인 신문은 제품의 속성적 차별성을 강조하는 쪽으로 이용되었음이 본 논문을 통해 입증되었다.
The thesis of this paper is to prescribe the peculiarity and the strategy of mobile communication market by the PLC(Product Life Cycle) stages. The first assignment-change of advertising cost as PLC stage-showed that leading brand invested much more cost than before when competing brands appeared an...
The thesis of this paper is to prescribe the peculiarity and the strategy of mobile communication market by the PLC(Product Life Cycle) stages. The first assignment-change of advertising cost as PLC stage-showed that leading brand invested much more cost than before when competing brands appeared and rival brands invested fully for advertisement at the time of their introduction stage in mobile communicational market. As the analysis of medium, the cost by TV continually increased until its maturity stage-no movement in this term- but newspaper tended to decrease as the PLC stage. Generally TV lied in higher position than newspaper as PLC stage. The second thing is that the change of number in advertising works showed that more action happened in introduction stage than first growth stage and then increased step by step with PLC. Compared with media, as PLC stage advertising works increased continually in TV and more increase in introduction stage, the second growth stage than each next stage in case of newspaper. This means TV stood out continually, newspaper was used in stage which was required recognition and product distinction. The third , to be brief, through concept and infuse in PLC stage adcreative strategy, when it begin, news notice type used goods quality and publicity concept was analyzed. As a result, brand and product-acknowledge settlement was concentrated. In first growth stage, competing company was appeared. therefore, it was noticed to come out comparison type initially which would be never appeared in market monopoly and oligopoly. At that time, main ad. strategy was concentrated on product attribute distinction. So strategy for distinction in product used comparison, efficient profit, demonstration types was used for establishment. The second growth stage, many competing companies was established, also humorous and promoting sales appeared firstly. Humorous thing made for brand-image distinction promoted sales for company and product distinction. Generally the main advertising concept in this time promotion and ad. infuse way was used comprehensive ad. way such as comparison, efficient profit, demonstration types. Noticeable thing in maturity is to be increased humor emotional ad. type. Sales promotion is the leading method of ad. concept at the time. This sales promotion was different from the sales promotion of second growth stage. While the sales promotion of second growth stage is forced to high comparison and expending market scale, the sales promotion of the growth stage is to establish brand loyalty through brand loyalty establishment. The ad. strategy in entire maturity utilized humor and emotional types. Apart second growth stage, in this time goods attribute disappeared, each company concentrate on the humor and emotional ad. as brand image distinction device. In short brand-royalty settlement was planned by promoting concept in maturity stage and using humorous, emotional advertisement fully, competing settlement and expansion of market was achieved through brand-image distinction. Checking out the main stream of each media advertisement and change of advertising strategy in all mobile communication company according to PLC, At first, in introduction stage, the strategy was built toward notice-settlement of product and company. In growth stage, product attribute distinction was main stream for strategy. Also strategy for brand-image settlement was used. At the last maturity stage, the advertising strategy for brand-image distinction and brand-royalty settlement was acted. And next, while the importance of TV media increased, newspaper played a main role in introduction stage and second growth stage as the stage went on in case of the main stream of each media. Also TV was mainly used for settlement of loyalty and brand-image and newspaper was used for emphasizing quality distinction of product. These contents were improved in this thesis.
The thesis of this paper is to prescribe the peculiarity and the strategy of mobile communication market by the PLC(Product Life Cycle) stages. The first assignment-change of advertising cost as PLC stage-showed that leading brand invested much more cost than before when competing brands appeared and rival brands invested fully for advertisement at the time of their introduction stage in mobile communicational market. As the analysis of medium, the cost by TV continually increased until its maturity stage-no movement in this term- but newspaper tended to decrease as the PLC stage. Generally TV lied in higher position than newspaper as PLC stage. The second thing is that the change of number in advertising works showed that more action happened in introduction stage than first growth stage and then increased step by step with PLC. Compared with media, as PLC stage advertising works increased continually in TV and more increase in introduction stage, the second growth stage than each next stage in case of newspaper. This means TV stood out continually, newspaper was used in stage which was required recognition and product distinction. The third , to be brief, through concept and infuse in PLC stage adcreative strategy, when it begin, news notice type used goods quality and publicity concept was analyzed. As a result, brand and product-acknowledge settlement was concentrated. In first growth stage, competing company was appeared. therefore, it was noticed to come out comparison type initially which would be never appeared in market monopoly and oligopoly. At that time, main ad. strategy was concentrated on product attribute distinction. So strategy for distinction in product used comparison, efficient profit, demonstration types was used for establishment. The second growth stage, many competing companies was established, also humorous and promoting sales appeared firstly. Humorous thing made for brand-image distinction promoted sales for company and product distinction. Generally the main advertising concept in this time promotion and ad. infuse way was used comprehensive ad. way such as comparison, efficient profit, demonstration types. Noticeable thing in maturity is to be increased humor emotional ad. type. Sales promotion is the leading method of ad. concept at the time. This sales promotion was different from the sales promotion of second growth stage. While the sales promotion of second growth stage is forced to high comparison and expending market scale, the sales promotion of the growth stage is to establish brand loyalty through brand loyalty establishment. The ad. strategy in entire maturity utilized humor and emotional types. Apart second growth stage, in this time goods attribute disappeared, each company concentrate on the humor and emotional ad. as brand image distinction device. In short brand-royalty settlement was planned by promoting concept in maturity stage and using humorous, emotional advertisement fully, competing settlement and expansion of market was achieved through brand-image distinction. Checking out the main stream of each media advertisement and change of advertising strategy in all mobile communication company according to PLC, At first, in introduction stage, the strategy was built toward notice-settlement of product and company. In growth stage, product attribute distinction was main stream for strategy. Also strategy for brand-image settlement was used. At the last maturity stage, the advertising strategy for brand-image distinction and brand-royalty settlement was acted. And next, while the importance of TV media increased, newspaper played a main role in introduction stage and second growth stage as the stage went on in case of the main stream of each media. Also TV was mainly used for settlement of loyalty and brand-image and newspaper was used for emphasizing quality distinction of product. These contents were improved in this thesis.
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