본 연구는 장애인의 사회통합이 중요 이슈로 등장하고, 장애인 복지서비스가 의료재활, 교육재활, 직업재활 중심의 의존적 복지서비스에서 통합적 복지서비스로 이동을 하고 있는 시점에서 장애인들이 인간으로서 실추되었던 권리가 실현ㆍ보장되는 사회적 환경의 변화를 맞이하는 가운데 사회복지분야에서 새로운 패러다임으로 나타나고 있는 장애인들을 위한 사례관리(Case Management)에 관한 연구로 장애인들이 가지고 있는 현재의 ...
본 연구는 장애인의 사회통합이 중요 이슈로 등장하고, 장애인 복지서비스가 의료재활, 교육재활, 직업재활 중심의 의존적 복지서비스에서 통합적 복지서비스로 이동을 하고 있는 시점에서 장애인들이 인간으로서 실추되었던 권리가 실현ㆍ보장되는 사회적 환경의 변화를 맞이하는 가운데 사회복지분야에서 새로운 패러다임으로 나타나고 있는 장애인들을 위한 사례관리(Case Management)에 관한 연구로 장애인들이 가지고 있는 현재의 삶의 질과 욕구 그리고 필요로 하는 것이 무엇인가를 알아봄으로써 충족될 수 있는 방안에 대한 기틀을 마련하고자 하는 것이다. 그리고 본 연구를 수행하기 위해 의료ㆍ재활서비스 시설을 이용하고 있는 편마비 장애인들을 대상으로 제도의 시행과 이용의 견해와 문제점, 의료 및 재활서비스에 대한 욕구를 설문하여 빈도분석과 t-test(검증), 그리고 One-way ANOVA(일원변량분석)을 통해 장애인들의 현재의 복지수혜 실태와 사례관리에 대한 인식과 욕구를 파악 분석하고, 이론적 고찰과 선행연구를 근거로 활성화 방안을 모색하였다. 본 연구의 연구대상자의 일반적 특성으로는 남자가 58.3%, 여자 41.7%이고, 50세 미만이 30.0%, 60∼70세 미만 25.0%, 50∼60세 미만 22.9%, 70세 이상 22.1%였으며, 병명별로는 뇌출혈이 49.2%, 뇌경색 37.1%, 뇌좌상 외 13.8%이고, 발병 후 치료기간은 1년 미만이 47.9%, 1∼3년 미만 35.0%, 3년 이상 17.1%였다. 설문에 따른 결과를 요약해 보면 제도에 대해서 알지 못하는 경우가 많음에도 필요성에 대해서는 높게 나타났으며, 제도의 시행에 대해 배우자가 있는 편마비 장애인과 일반보험 편마비 장애인, 발병 후 기간이 적을수록, 발병 후 치료기간이 짧을수록 긍정적으로 인식하였고, 편마비 장애인의 일상생활에서의 문제점으로는 장애와 건강상의 문제를 이유로 걱정을 가장 많이 하고 있었으며, 생활수준이 낮고, 발병기간이 오래될수록 일상생활 및 사회생활에서의 문제점이 크게 나타났으며, 직업과 의료 서비스 대한 욕구도 높았다. 즉, 사례관리 서비스에 있어서 장기적이고 복합적인 편마비 장애인의 욕구를 중심으로, 원조에 참여하는 전달체계가 통합되어 편마비 장애인의 욕구에 연결되어, 다양한 사회적 자원을 사례관리서비스의 영역 안에서 활용될수 있도록 하는 보다 현실적인 사례관리 적용이 필요하다는 인식을 할 수 있었다. 따라서 사례관리서비스를 적용함에 있어서 활성화 방안을 요약해보면 다음과 같다. 첫째, 편마비 장애인의 욕구를 중심으로 하는 서비스전달체계의 확립하고, 선별적인 원조를 극복하여, 사례관리서비스의 연속성과 효과성을 이룰 수 있도록 노력하여야 한다. 둘?, 급격한 사회변화에 따른 복합적이고 장기적인 편마비 장애인의 욕구를 사례관리서비스의 영역 안에서 원조할 수 있도록 다각적인 방안의 모색하고, 사례관리서비스를 제공하는 모든 분야는 상호 협력하여야 한다. 셋째, 통합적인 접근의 서비스전달체계를 확립함으로써 재가효과적으로 전개해 나갈 수 있도록 한다. 넷째, 사례관리 사업을 수행하는 사회복지기관과 공식적인 자원체계의 연결을 통하여 기존 서비스의 단편성을 극복하고 이를 통합적으로 조정이 가능케 한다. 다섯째, 지역사회의 비공식적 자원체계를 사례관리서비스 전달체계와 연결함으로써 서비스전달의 효과성을 높이고, 지역주민의 사회복지의식에 대한 저변을 확대하여 지역사회의 복지증진에 기여할 수 있도록 한다. 여섯째, 다양한 편마비 장애인의 욕구에 대한 원조과정을 통하여 사회복지사의 전문적 업무영역의 폭을 확대하고 전문성에 대한 사회적인가와 사회적 지지의 효과를 가져올 수 있도록 한다. 결론적으로 이러한 사례관리실천을 위한 사례관리전문가들의 통합적 접근을 위한 노력과 시설들의 최대한 활용을 통하여 편마비 장애인들이 보다나은 삶을 영위할 수 있도록 제고되어 지고, 이러한 방안들의 결과는 판단 및 조정을 통해 계속적으로 이어져야 한다는 것이다.
본 연구는 장애인의 사회통합이 중요 이슈로 등장하고, 장애인 복지서비스가 의료재활, 교육재활, 직업재활 중심의 의존적 복지서비스에서 통합적 복지서비스로 이동을 하고 있는 시점에서 장애인들이 인간으로서 실추되었던 권리가 실현ㆍ보장되는 사회적 환경의 변화를 맞이하는 가운데 사회복지분야에서 새로운 패러다임으로 나타나고 있는 장애인들을 위한 사례관리(Case Management)에 관한 연구로 장애인들이 가지고 있는 현재의 삶의 질과 욕구 그리고 필요로 하는 것이 무엇인가를 알아봄으로써 충족될 수 있는 방안에 대한 기틀을 마련하고자 하는 것이다. 그리고 본 연구를 수행하기 위해 의료ㆍ재활서비스 시설을 이용하고 있는 편마비 장애인들을 대상으로 제도의 시행과 이용의 견해와 문제점, 의료 및 재활서비스에 대한 욕구를 설문하여 빈도분석과 t-test(검증), 그리고 One-way ANOVA(일원변량분석)을 통해 장애인들의 현재의 복지수혜 실태와 사례관리에 대한 인식과 욕구를 파악 분석하고, 이론적 고찰과 선행연구를 근거로 활성화 방안을 모색하였다. 본 연구의 연구대상자의 일반적 특성으로는 남자가 58.3%, 여자 41.7%이고, 50세 미만이 30.0%, 60∼70세 미만 25.0%, 50∼60세 미만 22.9%, 70세 이상 22.1%였으며, 병명별로는 뇌출혈이 49.2%, 뇌경색 37.1%, 뇌좌상 외 13.8%이고, 발병 후 치료기간은 1년 미만이 47.9%, 1∼3년 미만 35.0%, 3년 이상 17.1%였다. 설문에 따른 결과를 요약해 보면 제도에 대해서 알지 못하는 경우가 많음에도 필요성에 대해서는 높게 나타났으며, 제도의 시행에 대해 배우자가 있는 편마비 장애인과 일반보험 편마비 장애인, 발병 후 기간이 적을수록, 발병 후 치료기간이 짧을수록 긍정적으로 인식하였고, 편마비 장애인의 일상생활에서의 문제점으로는 장애와 건강상의 문제를 이유로 걱정을 가장 많이 하고 있었으며, 생활수준이 낮고, 발병기간이 오래될수록 일상생활 및 사회생활에서의 문제점이 크게 나타났으며, 직업과 의료 서비스 대한 욕구도 높았다. 즉, 사례관리 서비스에 있어서 장기적이고 복합적인 편마비 장애인의 욕구를 중심으로, 원조에 참여하는 전달체계가 통합되어 편마비 장애인의 욕구에 연결되어, 다양한 사회적 자원을 사례관리서비스의 영역 안에서 활용될수 있도록 하는 보다 현실적인 사례관리 적용이 필요하다는 인식을 할 수 있었다. 따라서 사례관리서비스를 적용함에 있어서 활성화 방안을 요약해보면 다음과 같다. 첫째, 편마비 장애인의 욕구를 중심으로 하는 서비스전달체계의 확립하고, 선별적인 원조를 극복하여, 사례관리서비스의 연속성과 효과성을 이룰 수 있도록 노력하여야 한다. 둘?, 급격한 사회변화에 따른 복합적이고 장기적인 편마비 장애인의 욕구를 사례관리서비스의 영역 안에서 원조할 수 있도록 다각적인 방안의 모색하고, 사례관리서비스를 제공하는 모든 분야는 상호 협력하여야 한다. 셋째, 통합적인 접근의 서비스전달체계를 확립함으로써 재가효과적으로 전개해 나갈 수 있도록 한다. 넷째, 사례관리 사업을 수행하는 사회복지기관과 공식적인 자원체계의 연결을 통하여 기존 서비스의 단편성을 극복하고 이를 통합적으로 조정이 가능케 한다. 다섯째, 지역사회의 비공식적 자원체계를 사례관리서비스 전달체계와 연결함으로써 서비스전달의 효과성을 높이고, 지역주민의 사회복지의식에 대한 저변을 확대하여 지역사회의 복지증진에 기여할 수 있도록 한다. 여섯째, 다양한 편마비 장애인의 욕구에 대한 원조과정을 통하여 사회복지사의 전문적 업무영역의 폭을 확대하고 전문성에 대한 사회적인가와 사회적 지지의 효과를 가져올 수 있도록 한다. 결론적으로 이러한 사례관리실천을 위한 사례관리전문가들의 통합적 접근을 위한 노력과 시설들의 최대한 활용을 통하여 편마비 장애인들이 보다나은 삶을 영위할 수 있도록 제고되어 지고, 이러한 방안들의 결과는 판단 및 조정을 통해 계속적으로 이어져야 한다는 것이다.
On the way from the existing welfare service depending on medical/educational/occupational rehabilitation to integrated welfare service, where the social integration of the handicapped becomes a big issue, the handicapped have been facing the change of social environment where they are assured to ha...
On the way from the existing welfare service depending on medical/educational/occupational rehabilitation to integrated welfare service, where the social integration of the handicapped becomes a big issue, the handicapped have been facing the change of social environment where they are assured to have and realize their own human rights which have been lost so far. In this context, this study focused on the Case Management for the handicapped which has been noted as a new paradigm in social welfare. This study intends to find out how much their quality of life and their own desire are and what they need, then to make the framework on the solutions to implement their needs. To perform this study, the hemiplegic who used medical and rehabilitation service facilities were asked to fill out the questionnaire on the opinions and issues for the execution and use of relevant systems as well as the desire for medical and rehabilitation service. And through frequency analysis, t-test and one-way ANOVA, the study also identified and analyzed their recognition and desire for the current welfare benefit conditions and the case management, while seeking how to facilitate such case management based on theoretical considerations and advanced studies. According to the general features of the subjects in this study, it was shown that male was 58.3% and female 41.7% in gender; below 50 years old(30.0%), 60∼70 years old(25.0%), 50∼60 years old(22.9%) and over 70 years old(22.1%); cerebral hemorrhage(49.2%), cerebral infarction(37.1%) and cerebral contusion, etc.(13.8%) in disease; below 1 year(47.9%), 1∼3 years(35.0%) and over 3 years(17.1%) in the medical treatment period after onset. According to the questionnaire as described above, the results can be summarized as follows: It was found that there was high necessity for relevant systems which were actually not familiar to the handicapped. It was also found that the hemiplegic with spouse and the hemiplegic with general insurance, the shorter period after onset and the shorter period of medical treatment after onset more positively recognized the execution of rehabilitation systems. It was also found that the major problem in the daily lives of the hemiplegic mostly consisted of the worry about disorders and health problems, and the lower living level and the longer onset period might be led to the bigger problems in their daily and social lives. It was shown that their desires for occupation and medical services were high. That is, it was also shown that they could recognize the necessity of more actual application of case management which facilitates various social resources to be available in the field of Case Management Service by integrating service delivery systems which participate in rehabilitative support and connecting such integrated systems to the desires of the hemiplegic, on the basis of the desires of the long-term and complex hemiplegic in terms of Case Management Service. Thus, the solutions to facilitate the Case Management Service before its application can be summarized as follows: Firstly, it is required that the service delivery systems should be built up based on the desires of the hemiplegic beyond the existing classified supports in an effort to achieve the continuity and effectiveness of the Case Management Service. Second, it is required that diversified support solutions should be sought so as to properly meet the desires of the long-term and complex hemiplegic within the field of Case Management Service under rapid social changes and all fields available for such service should mutually cooperate. Third, it is necessary that homestay welfare business should be effectively deployed by the establishment of integrated service delivery systems. Fourthly, it is also necessary that the uniformity of existing rehabilitative services should be overcome and rather integratively adjusted under the connection between the social welfare organizations in charge of case management business and the official resource systems. Fifthly, it is required that the effects of service delivery should be enhanced by connecting the unofficial resource systems to the delivery system of Case Management Service, and each regional community should more widely recognize the social welfare so as to contribute to enhancing the welfare of regional community. Finally, it is required that the specialized business of social welfare agent should be more expanded through the process of supporting various needs of the hemiplegic, ultimately to bring about the social approval for such specialty as well as the effects of social support. In conclusion, it is recommended that these case management practices should be enhanced by leveraging the efforts and facilities for the integrated approaches of experts specializing in case management service so as to implement the better life of the hemiplegic, and the results of these solutions should be steadily continued through proper judgment and adjustment.
On the way from the existing welfare service depending on medical/educational/occupational rehabilitation to integrated welfare service, where the social integration of the handicapped becomes a big issue, the handicapped have been facing the change of social environment where they are assured to have and realize their own human rights which have been lost so far. In this context, this study focused on the Case Management for the handicapped which has been noted as a new paradigm in social welfare. This study intends to find out how much their quality of life and their own desire are and what they need, then to make the framework on the solutions to implement their needs. To perform this study, the hemiplegic who used medical and rehabilitation service facilities were asked to fill out the questionnaire on the opinions and issues for the execution and use of relevant systems as well as the desire for medical and rehabilitation service. And through frequency analysis, t-test and one-way ANOVA, the study also identified and analyzed their recognition and desire for the current welfare benefit conditions and the case management, while seeking how to facilitate such case management based on theoretical considerations and advanced studies. According to the general features of the subjects in this study, it was shown that male was 58.3% and female 41.7% in gender; below 50 years old(30.0%), 60∼70 years old(25.0%), 50∼60 years old(22.9%) and over 70 years old(22.1%); cerebral hemorrhage(49.2%), cerebral infarction(37.1%) and cerebral contusion, etc.(13.8%) in disease; below 1 year(47.9%), 1∼3 years(35.0%) and over 3 years(17.1%) in the medical treatment period after onset. According to the questionnaire as described above, the results can be summarized as follows: It was found that there was high necessity for relevant systems which were actually not familiar to the handicapped. It was also found that the hemiplegic with spouse and the hemiplegic with general insurance, the shorter period after onset and the shorter period of medical treatment after onset more positively recognized the execution of rehabilitation systems. It was also found that the major problem in the daily lives of the hemiplegic mostly consisted of the worry about disorders and health problems, and the lower living level and the longer onset period might be led to the bigger problems in their daily and social lives. It was shown that their desires for occupation and medical services were high. That is, it was also shown that they could recognize the necessity of more actual application of case management which facilitates various social resources to be available in the field of Case Management Service by integrating service delivery systems which participate in rehabilitative support and connecting such integrated systems to the desires of the hemiplegic, on the basis of the desires of the long-term and complex hemiplegic in terms of Case Management Service. Thus, the solutions to facilitate the Case Management Service before its application can be summarized as follows: Firstly, it is required that the service delivery systems should be built up based on the desires of the hemiplegic beyond the existing classified supports in an effort to achieve the continuity and effectiveness of the Case Management Service. Second, it is required that diversified support solutions should be sought so as to properly meet the desires of the long-term and complex hemiplegic within the field of Case Management Service under rapid social changes and all fields available for such service should mutually cooperate. Third, it is necessary that homestay welfare business should be effectively deployed by the establishment of integrated service delivery systems. Fourthly, it is also necessary that the uniformity of existing rehabilitative services should be overcome and rather integratively adjusted under the connection between the social welfare organizations in charge of case management business and the official resource systems. Fifthly, it is required that the effects of service delivery should be enhanced by connecting the unofficial resource systems to the delivery system of Case Management Service, and each regional community should more widely recognize the social welfare so as to contribute to enhancing the welfare of regional community. Finally, it is required that the specialized business of social welfare agent should be more expanded through the process of supporting various needs of the hemiplegic, ultimately to bring about the social approval for such specialty as well as the effects of social support. In conclusion, it is recommended that these case management practices should be enhanced by leveraging the efforts and facilities for the integrated approaches of experts specializing in case management service so as to implement the better life of the hemiplegic, and the results of these solutions should be steadily continued through proper judgment and adjustment.
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