문화가 발전할수록 그 문화의 양식은 장식적이고 복잡한 것으로부터 실용적이고 단순한 것으로 변화하는 경향을 보인다. 서구의 경우, 르네상스 이전에는 건축을 비롯하여 실내장식, 가구에 이르기까지 장식과 문양이 대체로 복잡하고 비실용적인 구조를 지니고 있었다. 그러나 산업혁명 이후, 복잡하고 비실용적인 구조의 장식과 문양은 단순하고 실용적으로 변화하기 시작하였고 오늘날에 이르러서는 대담하게 생략된 형태들과 기능성이 건축, 실내환경, 가구 등에서 잘 나타나고 있음을 볼 수 있다. 양식의 단순화와 기능성은 우리 문화에서도 나타난다. 특히 이러한 경향은 단순하면서도 실용적이고 조형적 미(美)까지 강조한 조선시대 목가구에서 잘 나타나고 있음을 볼 수 있다. 조선시대는 장식적인 화려함보다는 서민적인 소박함과 실용적 정신에 큰 가치를 둔 시대였다. 이러한 정신은 조선시대 선비들의 주택 문화와 생활양식에서도 살펴볼 수 있다. 안방과 사랑방, 어느 곳에서도 권위를 과시하려는 장식이 보이지 않으며 ...
문화가 발전할수록 그 문화의 양식은 장식적이고 복잡한 것으로부터 실용적이고 단순한 것으로 변화하는 경향을 보인다. 서구의 경우, 르네상스 이전에는 건축을 비롯하여 실내장식, 가구에 이르기까지 장식과 문양이 대체로 복잡하고 비실용적인 구조를 지니고 있었다. 그러나 산업혁명 이후, 복잡하고 비실용적인 구조의 장식과 문양은 단순하고 실용적으로 변화하기 시작하였고 오늘날에 이르러서는 대담하게 생략된 형태들과 기능성이 건축, 실내환경, 가구 등에서 잘 나타나고 있음을 볼 수 있다. 양식의 단순화와 기능성은 우리 문화에서도 나타난다. 특히 이러한 경향은 단순하면서도 실용적이고 조형적 미(美)까지 강조한 조선시대 목가구에서 잘 나타나고 있음을 볼 수 있다. 조선시대는 장식적인 화려함보다는 서민적인 소박함과 실용적 정신에 큰 가치를 둔 시대였다. 이러한 정신은 조선시대 선비들의 주택 문화와 생활양식에서도 살펴볼 수 있다. 안방과 사랑방, 어느 곳에서도 권위를 과시하려는 장식이 보이지 않으며 빈 공간을 그대로 두고 깨끗함과 단순함을 강조하였다. 따라서 본 연구는 조선시대의 목가구를 통하여 조선시대 선비들의 정신을 되찾고, 현대에 있어 전통문화의 올바른 인식과 계승발전을 통하여 오늘날 서구화된 생활양식에 있어서 전통 목가구가 현대의 생활에 필요한 기능과 무리 없이 합일(合一)되어짐을 밝히고자 하였다. 연구과정은 모두 4장으로 나누었다. 우선 제1장 서론에서는 연구목적 및 범위와 방법을 기술하였다. 제2장 본론에서는 조선시대 목가구의 일반적 개념을 기술하고 주거양식의 특성과 가구양식을 사랑방, 안방, 부엌으로 나누어 살펴보았다. 또한 조선시대 목가구에 나타나는 조형의식(造形意識)을 가구의 구조 및 형태에 담긴 장인(匠人)들의 정신세계를 통하여 고찰하였다. 그리고 조선시대 장인들이 시대적 변화에 의거해 제조한 다목적기능가구의 형성과정을 규명하였으며, 조선시대 다목적기능가구를 찾아 그 기능과 실용성을분석하였다. 제3장은 앞의 연구과정을 통하여 조선시대 선비들과 장인(匠人)들의 정신을 계승하고, 조선시대의 목가구 중 장(欌), 농(籠), 문갑(文匣), 서안(書案), 고비(叩扉)의 형태를 현대의 주거환경과 생활에 응용하여 테이블, CD장, 조명등, 시계, 장식장에 적용하여 보았다. 또한 현대의 감각에 맞고 개성적이며 실용성 및 조형성을 갖춘 다기능적 가구를 제작하였다. 제4장에서는 이러한 작품연구과정을 바탕으로 서구화된 생활 양식에서도 선비들과 장인(匠人)들의 정신이 담겨있는 전통 목가구가 현대생활에 필요한 기능과 무리 없이 합일(合一)되어 졌다는 결론을 내렸다.
문화가 발전할수록 그 문화의 양식은 장식적이고 복잡한 것으로부터 실용적이고 단순한 것으로 변화하는 경향을 보인다. 서구의 경우, 르네상스 이전에는 건축을 비롯하여 실내장식, 가구에 이르기까지 장식과 문양이 대체로 복잡하고 비실용적인 구조를 지니고 있었다. 그러나 산업혁명 이후, 복잡하고 비실용적인 구조의 장식과 문양은 단순하고 실용적으로 변화하기 시작하였고 오늘날에 이르러서는 대담하게 생략된 형태들과 기능성이 건축, 실내환경, 가구 등에서 잘 나타나고 있음을 볼 수 있다. 양식의 단순화와 기능성은 우리 문화에서도 나타난다. 특히 이러한 경향은 단순하면서도 실용적이고 조형적 미(美)까지 강조한 조선시대 목가구에서 잘 나타나고 있음을 볼 수 있다. 조선시대는 장식적인 화려함보다는 서민적인 소박함과 실용적 정신에 큰 가치를 둔 시대였다. 이러한 정신은 조선시대 선비들의 주택 문화와 생활양식에서도 살펴볼 수 있다. 안방과 사랑방, 어느 곳에서도 권위를 과시하려는 장식이 보이지 않으며 빈 공간을 그대로 두고 깨끗함과 단순함을 강조하였다. 따라서 본 연구는 조선시대의 목가구를 통하여 조선시대 선비들의 정신을 되찾고, 현대에 있어 전통문화의 올바른 인식과 계승발전을 통하여 오늘날 서구화된 생활양식에 있어서 전통 목가구가 현대의 생활에 필요한 기능과 무리 없이 합일(合一)되어짐을 밝히고자 하였다. 연구과정은 모두 4장으로 나누었다. 우선 제1장 서론에서는 연구목적 및 범위와 방법을 기술하였다. 제2장 본론에서는 조선시대 목가구의 일반적 개념을 기술하고 주거양식의 특성과 가구양식을 사랑방, 안방, 부엌으로 나누어 살펴보았다. 또한 조선시대 목가구에 나타나는 조형의식(造形意識)을 가구의 구조 및 형태에 담긴 장인(匠人)들의 정신세계를 통하여 고찰하였다. 그리고 조선시대 장인들이 시대적 변화에 의거해 제조한 다목적기능가구의 형성과정을 규명하였으며, 조선시대 다목적기능가구를 찾아 그 기능과 실용성을분석하였다. 제3장은 앞의 연구과정을 통하여 조선시대 선비들과 장인(匠人)들의 정신을 계승하고, 조선시대의 목가구 중 장(欌), 농(籠), 문갑(文匣), 서안(書案), 고비(叩扉)의 형태를 현대의 주거환경과 생활에 응용하여 테이블, CD장, 조명등, 시계, 장식장에 적용하여 보았다. 또한 현대의 감각에 맞고 개성적이며 실용성 및 조형성을 갖춘 다기능적 가구를 제작하였다. 제4장에서는 이러한 작품연구과정을 바탕으로 서구화된 생활 양식에서도 선비들과 장인(匠人)들의 정신이 담겨있는 전통 목가구가 현대생활에 필요한 기능과 무리 없이 합일(合一)되어 졌다는 결론을 내렸다.
As a culture grows, the style of the culture change from the ornamental and complicated to the practical and simple. In the case of Western world, before the age of Renaissance the ornament and the design generally had possessed complicated and impractical structures in the interior design and the f...
As a culture grows, the style of the culture change from the ornamental and complicated to the practical and simple. In the case of Western world, before the age of Renaissance the ornament and the design generally had possessed complicated and impractical structures in the interior design and the furniture as well as the architecture. However, after the age of Industrial Revolution the complicated and impractical structure of the ornament and the design changed into the simple and practical structure, and nowadays the boldly omitted forms and the function appear in the architecture, the interior environment, and the furniture. The simplification and the function appear in Korean culture very well. Especially theses tendencies are expressed in the lumber furniture of Chosun Dynasty emphasizing the simple, practical, and also formative beauty. The tendency of the age of Chosun Dynasty is to endow the furniture with the more value of the popular naivete and the practical spirit rather than the ornamental splendor. These spirits are observed in the housing culture and the life style of the scholars of Chosun Dynasty well. Any place, for example the inner room and the outer room, not shows any ornaments flaunting the authority, but emphasizes the clearness and the simplification with the spaces empty. So the objective of this research is to recover the spirit of the scholars of Chosun Dynasty by way of the lumber furniture, and to investigate the necessary function and the possible unity of the traditional lumber furniture with the modern life in the westernized life style through the correct recognization and the succession and development of the traditional culture in the present time. The research processes are divided into four chapters. Above all, the first chapter, the introduction describes the objective of this research, the category, and the method. The second chapter, the main discourse deals with the general concept of the lumber furniture of Chosun Dynasty, and shows the peculiarity of the housing style and the furniture style with it dividing into the outer room, the inner room, and the kitchen. In addition, I inquire into the formative consciousness which appears in the lumber furniture of Chosun Dynasty by way of the spirit world of handicraftsmen including the structure and form of the furniture. And I examine the formation process of the multi-objective functional furniture which handicraftsmen made according to the historical change, searching the multi-objective functional furniture of Chosun Dynasty, and analyzing the function and utility of it. In the third chapter, through the aboved research processes, I try to uphold the spirit of the scholars and the handicraftsmen of Chosun Dynasty, and apply the forms of a wardrobe, a chest, a stationery, a letter case, and a letter file among the lumber furniture of Chosun Dynasty into a table, a CD case, a lighting, a clock, and a ornamental wardrobe of the modern housing environment. And also I made the multi-functional furniture which fit the modern sense, and have the characteristic, and prepares the practicality and formativeness. And finally, in the fourth chapter, on the basis of these research processes of the works, I conclude that the traditional lumber furniture, containing the spirit of the scholars and handicraftsmen of Chosun Dynasty, possess the function and utility required in the modern life where the westernized life style is emphasized
As a culture grows, the style of the culture change from the ornamental and complicated to the practical and simple. In the case of Western world, before the age of Renaissance the ornament and the design generally had possessed complicated and impractical structures in the interior design and the furniture as well as the architecture. However, after the age of Industrial Revolution the complicated and impractical structure of the ornament and the design changed into the simple and practical structure, and nowadays the boldly omitted forms and the function appear in the architecture, the interior environment, and the furniture. The simplification and the function appear in Korean culture very well. Especially theses tendencies are expressed in the lumber furniture of Chosun Dynasty emphasizing the simple, practical, and also formative beauty. The tendency of the age of Chosun Dynasty is to endow the furniture with the more value of the popular naivete and the practical spirit rather than the ornamental splendor. These spirits are observed in the housing culture and the life style of the scholars of Chosun Dynasty well. Any place, for example the inner room and the outer room, not shows any ornaments flaunting the authority, but emphasizes the clearness and the simplification with the spaces empty. So the objective of this research is to recover the spirit of the scholars of Chosun Dynasty by way of the lumber furniture, and to investigate the necessary function and the possible unity of the traditional lumber furniture with the modern life in the westernized life style through the correct recognization and the succession and development of the traditional culture in the present time. The research processes are divided into four chapters. Above all, the first chapter, the introduction describes the objective of this research, the category, and the method. The second chapter, the main discourse deals with the general concept of the lumber furniture of Chosun Dynasty, and shows the peculiarity of the housing style and the furniture style with it dividing into the outer room, the inner room, and the kitchen. In addition, I inquire into the formative consciousness which appears in the lumber furniture of Chosun Dynasty by way of the spirit world of handicraftsmen including the structure and form of the furniture. And I examine the formation process of the multi-objective functional furniture which handicraftsmen made according to the historical change, searching the multi-objective functional furniture of Chosun Dynasty, and analyzing the function and utility of it. In the third chapter, through the aboved research processes, I try to uphold the spirit of the scholars and the handicraftsmen of Chosun Dynasty, and apply the forms of a wardrobe, a chest, a stationery, a letter case, and a letter file among the lumber furniture of Chosun Dynasty into a table, a CD case, a lighting, a clock, and a ornamental wardrobe of the modern housing environment. And also I made the multi-functional furniture which fit the modern sense, and have the characteristic, and prepares the practicality and formativeness. And finally, in the fourth chapter, on the basis of these research processes of the works, I conclude that the traditional lumber furniture, containing the spirit of the scholars and handicraftsmen of Chosun Dynasty, possess the function and utility required in the modern life where the westernized life style is emphasized
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.