[학위논문]통합적 접근에 의한 초등학교 1학년 음악 창작 지도 과정 연구 : 문학작품과 미술작품을 도입하여 Study on the music creating lesson process for 1st grade elementary school students according to the integrated approach : adopting the literature and fine art work원문보기
음악의 창작은 음악 예술의 본질이며 자신의 아이디어로 창출하는 음악 기회로서 가장 적극적이고 종합적인 적용력이 요구되는 음악 활동이다. 이 연구는 어린이들에게 음악이 추상적이고 먼 것이 아니라 어린이 자신이 활용하고 싶어하는 의사 소통의 한 방법임을 깨닫게 하는 것이 목적이다. 이를 위해 어린이들에게 작곡이란 말하기, 글쓰기 그리기의 활동과 마찬가지로 자기 표현의 도구임을 이해시키는 것이 필요하다. 본 연구에서는 초등학교 1학년 아동들의 음악적 창의력을 기르기 위하여 어린이들과 친숙하고 가까운 음악적 소재들을, 아동들의 사고 수준에서 이해 가능한 방법으로 조직하여 공급하고자 하였다. 교사가 아동들에게 적절한 수준의 프로그램을 조직하여 제공한다면 음악을 자신의 수준에서 재미있게 만들어 가는 다양한 학습 활동이 가능하리라고 전제하였다. 그에 따라 단계적으로 음악 구성요소의 지도를 하고 문학작품과 미술작품을 음악 창작에 활용하여 지도하였다. 초등학교 1학년의 교과 특성상 통합 교과적인 수업이 효과적인 측면이 있어서 국어과의 문학 요소와 미술과의 그림 요소를 음악 창작에 도입하게 된 것이다. 동시와 동화, 그림에 이미 익숙해 있는 아동들에게 이 방법은 음악 창작을 보다 친숙하고 쉽게 받아들이고 감성적으로 자극하는 효과가 있었다. 지도 내용을 보면 우선 작곡이란, 다른 여러 예술과 함께 사람의 느낌과 생각의 표현 방법임을 깨닫게 하고 소리의 관찰과 모방을 통하여 소리를 재료로 한 표현이 작곡임을 확인시키며, 음악의 구성 요소(리듬, 가락, 음색, 빠르기, 셈여림, 화성, 형식)의 개념을 주로 놀이를 이용하여 단계적으로 접근시키고 후반부에 문학 작품, 미술 작품을 도입한 ...
음악의 창작은 음악 예술의 본질이며 자신의 아이디어로 창출하는 음악 기회로서 가장 적극적이고 종합적인 적용력이 요구되는 음악 활동이다. 이 연구는 어린이들에게 음악이 추상적이고 먼 것이 아니라 어린이 자신이 활용하고 싶어하는 의사 소통의 한 방법임을 깨닫게 하는 것이 목적이다. 이를 위해 어린이들에게 작곡이란 말하기, 글쓰기 그리기의 활동과 마찬가지로 자기 표현의 도구임을 이해시키는 것이 필요하다. 본 연구에서는 초등학교 1학년 아동들의 음악적 창의력을 기르기 위하여 어린이들과 친숙하고 가까운 음악적 소재들을, 아동들의 사고 수준에서 이해 가능한 방법으로 조직하여 공급하고자 하였다. 교사가 아동들에게 적절한 수준의 프로그램을 조직하여 제공한다면 음악을 자신의 수준에서 재미있게 만들어 가는 다양한 학습 활동이 가능하리라고 전제하였다. 그에 따라 단계적으로 음악 구성요소의 지도를 하고 문학작품과 미술작품을 음악 창작에 활용하여 지도하였다. 초등학교 1학년의 교과 특성상 통합 교과적인 수업이 효과적인 측면이 있어서 국어과의 문학 요소와 미술과의 그림 요소를 음악 창작에 도입하게 된 것이다. 동시와 동화, 그림에 이미 익숙해 있는 아동들에게 이 방법은 음악 창작을 보다 친숙하고 쉽게 받아들이고 감성적으로 자극하는 효과가 있었다. 지도 내용을 보면 우선 작곡이란, 다른 여러 예술과 함께 사람의 느낌과 생각의 표현 방법임을 깨닫게 하고 소리의 관찰과 모방을 통하여 소리를 재료로 한 표현이 작곡임을 확인시키며, 음악의 구성 요소(리듬, 가락, 음색, 빠르기, 셈여림, 화성, 형식)의 개념을 주로 놀이를 이용하여 단계적으로 접근시키고 후반부에 문학 작품, 미술 작품을 도입한 통합적 접근에 의해 음악을 창작하게 하였다. 본 연구는 초등학교 1학년 어린이들에게 음악 창작을 시도하게 하는 지도 과정의 한 예이다. 어린이들에게 음악 창작이 어렵기만 한 것이 아니라 ‘소리로 이루어지는 의사소통’으로 감지된다면 또 다른 방향의 다양한 수업 방법의 개발이 이루어지리라 기대한다.
음악의 창작은 음악 예술의 본질이며 자신의 아이디어로 창출하는 음악 기회로서 가장 적극적이고 종합적인 적용력이 요구되는 음악 활동이다. 이 연구는 어린이들에게 음악이 추상적이고 먼 것이 아니라 어린이 자신이 활용하고 싶어하는 의사 소통의 한 방법임을 깨닫게 하는 것이 목적이다. 이를 위해 어린이들에게 작곡이란 말하기, 글쓰기 그리기의 활동과 마찬가지로 자기 표현의 도구임을 이해시키는 것이 필요하다. 본 연구에서는 초등학교 1학년 아동들의 음악적 창의력을 기르기 위하여 어린이들과 친숙하고 가까운 음악적 소재들을, 아동들의 사고 수준에서 이해 가능한 방법으로 조직하여 공급하고자 하였다. 교사가 아동들에게 적절한 수준의 프로그램을 조직하여 제공한다면 음악을 자신의 수준에서 재미있게 만들어 가는 다양한 학습 활동이 가능하리라고 전제하였다. 그에 따라 단계적으로 음악 구성요소의 지도를 하고 문학작품과 미술작품을 음악 창작에 활용하여 지도하였다. 초등학교 1학년의 교과 특성상 통합 교과적인 수업이 효과적인 측면이 있어서 국어과의 문학 요소와 미술과의 그림 요소를 음악 창작에 도입하게 된 것이다. 동시와 동화, 그림에 이미 익숙해 있는 아동들에게 이 방법은 음악 창작을 보다 친숙하고 쉽게 받아들이고 감성적으로 자극하는 효과가 있었다. 지도 내용을 보면 우선 작곡이란, 다른 여러 예술과 함께 사람의 느낌과 생각의 표현 방법임을 깨닫게 하고 소리의 관찰과 모방을 통하여 소리를 재료로 한 표현이 작곡임을 확인시키며, 음악의 구성 요소(리듬, 가락, 음색, 빠르기, 셈여림, 화성, 형식)의 개념을 주로 놀이를 이용하여 단계적으로 접근시키고 후반부에 문학 작품, 미술 작품을 도입한 통합적 접근에 의해 음악을 창작하게 하였다. 본 연구는 초등학교 1학년 어린이들에게 음악 창작을 시도하게 하는 지도 과정의 한 예이다. 어린이들에게 음악 창작이 어렵기만 한 것이 아니라 ‘소리로 이루어지는 의사소통’으로 감지된다면 또 다른 방향의 다양한 수업 방법의 개발이 이루어지리라 기대한다.
The creation of music is the essence of music art in its most active form; it needs comprehensive applicability as the musical opportunity for creating an original idea. The purpose of this study is to assist children in recognizing music as a communication method rather than as an abstract ambiguit...
The creation of music is the essence of music art in its most active form; it needs comprehensive applicability as the musical opportunity for creating an original idea. The purpose of this study is to assist children in recognizing music as a communication method rather than as an abstract ambiguity.So, this study is initiated for the child for whom composition is regarded as a self-expression method similar to speaking, writing and drawing activities. This study provides children with friendly and easily accessible musical resources based on their level of thinking so as to raise the musical creativity of 1st grade elementary school students. It is assumed that music would make various activities possible at an appropriate level for children if the instructor systemized appropriate level programs and provided those. Therefore, this study guides children's 58 in the path of creating lessons using the literature and art works that are well known to children. Since the integrated 1st grade elementary school course has a more effective approach, the Korean literature element and the drawing element are adopted in the creation of music. Children may accept the music more graciously and easily because they are familiar with children verses, children songs and drawings. And the creation of music has the stimulate effect on their motion. First of all, in the lesson contents, children may realize and confirm that composition is not only a method used to express human feelings and thoughts but is also a way for expression through observing and imitating sound. They would gradually access the music creation process by playing that is associated with the concept of the area of musical understanding (rhythm, melody, tone color, tempo, dynamics, harmony, and form). In the latter part, this study allows children to create music in accordance with an integrated approach adopting both literature and fine art work. This study shows an lesson case to make 1st grade elementary school students to attempt the creation of music. As a result, the creation of music is not difficult to do for children. And it is hoped that various lesson methods may be developed at diversified ways if the children recognize the creation of music as a way of mutual understanding associated with sounds.
The creation of music is the essence of music art in its most active form; it needs comprehensive applicability as the musical opportunity for creating an original idea. The purpose of this study is to assist children in recognizing music as a communication method rather than as an abstract ambiguity.So, this study is initiated for the child for whom composition is regarded as a self-expression method similar to speaking, writing and drawing activities. This study provides children with friendly and easily accessible musical resources based on their level of thinking so as to raise the musical creativity of 1st grade elementary school students. It is assumed that music would make various activities possible at an appropriate level for children if the instructor systemized appropriate level programs and provided those. Therefore, this study guides children's 58 in the path of creating lessons using the literature and art works that are well known to children. Since the integrated 1st grade elementary school course has a more effective approach, the Korean literature element and the drawing element are adopted in the creation of music. Children may accept the music more graciously and easily because they are familiar with children verses, children songs and drawings. And the creation of music has the stimulate effect on their motion. First of all, in the lesson contents, children may realize and confirm that composition is not only a method used to express human feelings and thoughts but is also a way for expression through observing and imitating sound. They would gradually access the music creation process by playing that is associated with the concept of the area of musical understanding (rhythm, melody, tone color, tempo, dynamics, harmony, and form). In the latter part, this study allows children to create music in accordance with an integrated approach adopting both literature and fine art work. This study shows an lesson case to make 1st grade elementary school students to attempt the creation of music. As a result, the creation of music is not difficult to do for children. And it is hoped that various lesson methods may be developed at diversified ways if the children recognize the creation of music as a way of mutual understanding associated with sounds.
Keyword
#초등학교 1학년 음악 창작 지도 과정 문학 미술 음악 통합적 접근 music creating lesson process 1st grade elementary school students the integrated approach literature fine art work
학위논문 정보
저자
황신영
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
주대창
발행연도
2003
총페이지
v, 58p.
키워드
초등학교 1학년 음악 창작 지도 과정 문학 미술 음악 통합적 접근 music creating lesson process 1st grade elementary school students the integrated approach literature fine art work
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.