[학위논문]청소년의 심리적 성장환경과 적응유연성 및 비행성과의 관계 (A) Relationship Psychological Growth Environment, Resilience of Adjustment and Characteristics of Juvenile Delinquency Tendencies원문보기
본 연구는 긍정적인 가정환경이 청소년의 비행행동 나아가서는 어떠한 환경에서도 바람직한 적응을 도울 것이다. 라는 가정에서 시작되었다. 이 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
가. 중·고등학생간 심리적 성장환경의 하위요인과의 관계
나. 중·고등학생간 적응유연성의 하위요인과의 관계
다. 중·고등학생간 비행성향의 하위요인과의 관계
라. 청소년의 심리적 성장환경과 적응유연성의 하위요인과의 관계
마. 청소년의 적응유연성 요인과 비행성향의 하위요인과의 관계
바 청소년의 심리적 성장환경과 비행성향의 하위요인과의 관계
사. 청소년의 심리적 성장환경 및 적응유연성과 비행성향의 하위요인과 의 관계는 어떠한가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 전라북도 익산시, 전주시에 소재하고 있는 중·고등학교 남·여학생 970명(남학생 509명, 여학생 461명)을 표집하여 자료를 수집, 분석하였다.
연구의 도구는 심리적 성장환경 척도(PGES)와 적응유연성 척도, 비행성향 을 측정하기 위한 인지왜곡 척도(...
본 연구는 긍정적인 가정환경이 청소년의 비행행동 나아가서는 어떠한 환경에서도 바람직한 적응을 도울 것이다. 라는 가정에서 시작되었다. 이 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
가. 중·고등학생간 심리적 성장환경의 하위요인과의 관계
나. 중·고등학생간 적응유연성의 하위요인과의 관계
다. 중·고등학생간 비행성향의 하위요인과의 관계
라. 청소년의 심리적 성장환경과 적응유연성의 하위요인과의 관계
마. 청소년의 적응유연성 요인과 비행성향의 하위요인과의 관계
바 청소년의 심리적 성장환경과 비행성향의 하위요인과의 관계
사. 청소년의 심리적 성장환경 및 적응유연성과 비행성향의 하위요인과 의 관계는 어떠한가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 전라북도 익산시, 전주시에 소재하고 있는 중·고등학교 남·여학생 970명(남학생 509명, 여학생 461명)을 표집하여 자료를 수집, 분석하였다.
연구의 도구는 심리적 성장환경 척도(PGES)와 적응유연성 척도, 비행성향 을 측정하기 위한 인지왜곡 척도(HIT)를 사용하였다.
이상의 과정을 통하여 나타난 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째 심리적 성장환경의 하위요인 의사소통, 존경, 상호역할기대, 상호친밀, 집단응집력에서는 중학생이 의의있게 더 높고, 자유, 물질지향에서는 고등학생이 더 높게 나타났다.
둘째, 중·고등학생간 학교환경, 지역사회환경, 또래 환경에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 중학생은 학교환경에서 교사와의 관계, 교육에 대한 태도, 지역사회환경 중 유해환경에서 p<.01 수준의 유의한 차이를 보였다. 고등학생은 또래환경 중 친구관계에서 높은 수준을 보였다.
셋째, 중·고등학교간 비행성향 요인 중 '나'중심적 사고(t=2.57, p<.05)는 고등학생에 비하여 중학생(M=6.89)이 더 높게 나타났으며 축소화사고, 최악을 가정하는 사고, 타인비난사고에서는 중·고등학생간의 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
넷째, 심리적 성장환경에 따른 적응유연성 요인의 차이 검증 결과, 심리적 성장환경에 대해 긍정적인 반응을 보인 청소년들의 적응유연성이 높은 것으로 나타났다
다섯째, 심리적 성장환경이 부정적일수록 '나'중심적 사고(t=3.07, p<.05), 최악을 가정하는 사고(t=4.36, p<.01), 타인비난사고(t=3.78, p<.01)가 높은 것으로 나타났다. 반면 축소화사고는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
여섯째, 적응유연성 요인에 따른 비행성향의 하위요인 차이검증 결과 학교환경, 지역사회환경, 또래환경에 적응이 유연한 청소년들이 비행성향의 하위요인인 '나'중심적 사고, 축소화사고, 최악을 가정하는 사고, 타인비난사고에 대하여 유의한 수준을 보였다.
일곱째, 심리적 성장환경 및 적응유연성과 비행성향 하위요인과의 관계에서 는 '나'중심적 사고와 타인비난사고는 적응유연성과 유의미한 관계를 보인다.
또한 최악을 가정하는 사고는 심리적 성장환경과 적응유연성과의 관계가 유의미하나 상호작용효과는 나타나지 않는다. 축소화사고는 심리적 성장환경과 유의한 관계를 보이지 않았으나 적응유연성과의 관계가 유의미하고 심리적 성장환경과 적응유연성이 축소화사고에 미치는 상호작용효과는 유의하게 나타났다.
본 연구는 청소년의 심리적 성장환경 및 적응유연성과 비행성향과의 관계가 있을 것으로 보고 비행성향을 통제할 수 있는 적응유연성 프로그램 개발과 바람직한 가정환경을 위한 교육프로그램 및 상담프로그램의 필요성을 시사해 주고 있다.
본 연구는 긍정적인 가정환경이 청소년의 비행행동 나아가서는 어떠한 환경에서도 바람직한 적응을 도울 것이다. 라는 가정에서 시작되었다. 이 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
가. 중·고등학생간 심리적 성장환경의 하위요인과의 관계
나. 중·고등학생간 적응유연성의 하위요인과의 관계
다. 중·고등학생간 비행성향의 하위요인과의 관계
라. 청소년의 심리적 성장환경과 적응유연성의 하위요인과의 관계
마. 청소년의 적응유연성 요인과 비행성향의 하위요인과의 관계
바 청소년의 심리적 성장환경과 비행성향의 하위요인과의 관계
사. 청소년의 심리적 성장환경 및 적응유연성과 비행성향의 하위요인과 의 관계는 어떠한가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 전라북도 익산시, 전주시에 소재하고 있는 중·고등학교 남·여학생 970명(남학생 509명, 여학생 461명)을 표집하여 자료를 수집, 분석하였다.
연구의 도구는 심리적 성장환경 척도(PGES)와 적응유연성 척도, 비행성향 을 측정하기 위한 인지왜곡 척도(HIT)를 사용하였다.
이상의 과정을 통하여 나타난 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째 심리적 성장환경의 하위요인 의사소통, 존경, 상호역할기대, 상호친밀, 집단응집력에서는 중학생이 의의있게 더 높고, 자유, 물질지향에서는 고등학생이 더 높게 나타났다.
둘째, 중·고등학생간 학교환경, 지역사회환경, 또래 환경에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 중학생은 학교환경에서 교사와의 관계, 교육에 대한 태도, 지역사회환경 중 유해환경에서 p<.01 수준의 유의한 차이를 보였다. 고등학생은 또래환경 중 친구관계에서 높은 수준을 보였다.
셋째, 중·고등학교간 비행성향 요인 중 '나'중심적 사고(t=2.57, p<.05)는 고등학생에 비하여 중학생(M=6.89)이 더 높게 나타났으며 축소화사고, 최악을 가정하는 사고, 타인비난사고에서는 중·고등학생간의 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
넷째, 심리적 성장환경에 따른 적응유연성 요인의 차이 검증 결과, 심리적 성장환경에 대해 긍정적인 반응을 보인 청소년들의 적응유연성이 높은 것으로 나타났다
다섯째, 심리적 성장환경이 부정적일수록 '나'중심적 사고(t=3.07, p<.05), 최악을 가정하는 사고(t=4.36, p<.01), 타인비난사고(t=3.78, p<.01)가 높은 것으로 나타났다. 반면 축소화사고는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
여섯째, 적응유연성 요인에 따른 비행성향의 하위요인 차이검증 결과 학교환경, 지역사회환경, 또래환경에 적응이 유연한 청소년들이 비행성향의 하위요인인 '나'중심적 사고, 축소화사고, 최악을 가정하는 사고, 타인비난사고에 대하여 유의한 수준을 보였다.
일곱째, 심리적 성장환경 및 적응유연성과 비행성향 하위요인과의 관계에서 는 '나'중심적 사고와 타인비난사고는 적응유연성과 유의미한 관계를 보인다.
또한 최악을 가정하는 사고는 심리적 성장환경과 적응유연성과의 관계가 유의미하나 상호작용효과는 나타나지 않는다. 축소화사고는 심리적 성장환경과 유의한 관계를 보이지 않았으나 적응유연성과의 관계가 유의미하고 심리적 성장환경과 적응유연성이 축소화사고에 미치는 상호작용효과는 유의하게 나타났다.
본 연구는 청소년의 심리적 성장환경 및 적응유연성과 비행성향과의 관계가 있을 것으로 보고 비행성향을 통제할 수 있는 적응유연성 프로그램 개발과 바람직한 가정환경을 위한 교육프로그램 및 상담프로그램의 필요성을 시사해 주고 있다.
This study is designed under the hypothesis that an affirmative family environment would help juveniles refine their conduct and adjust themselves to any given circumstances in a desirable manner.
Following issues will be addressed in this study:
A. The relationship of sub-factors of psychological g...
This study is designed under the hypothesis that an affirmative family environment would help juveniles refine their conduct and adjust themselves to any given circumstances in a desirable manner.
Following issues will be addressed in this study:
A. The relationship of sub-factors of psychological growth environment between middle and high school students
B. The relationship of sub-factors of resilience adjustment between middle and high school students
C. The relationship of sub-factors of juvenile delinquency tendencies between middle and high school students
D. The relationship between sub-factors of resilience adjustment and psychological growth environment of youths
E. The relationship between sub-factors of juvenile delinquency tendencies and resilience adjustment factors of youths
F. The relationship between sub-factors of juvenile delinquency tendencies and psychological growth environment of youths
G. The relationship among sub-factors of juvenile delinquency tendencies, resilience adjustment and psychological growth environment of youths
Nine hundred and seventy students(509 males and 461 females) were sampled as subjects for this study from boys' and girls' middle and high schools located in Iksan and Jeonju cities of Jeonbuk Province and the data collected were analyzed.
As research tools, PGES, scale for resilience adjustment and HIT for delinquency tendencies were employed.
The outcomes of the study may be summarized as follows:
First, middle school students showed significantly higher ratios in such sub-factors of psychological growth environment as communication, respect, expected mutual role, reciprocal intimacy and group cohesiveness, while high schoolers scored higher rates in the tendencies of freedom and materialism.
Second, there appeared to be significant differences in school, community and peer environments between middle and high schoolers. Middle school students demonstrated a significant difference(p<.01) in the relationship with teachers and attitude toward teaching as school environment and in the malignant surroundings as community environment. High school students quoted a high level of peer relationship as peer environment.
Third, from the comparison of delinquency tendencies between middle and high schools, middle school students(M=6.89) appeared to have higher attachment to egocentricity(t=3.07, p<.05), whereas, however, there was no significant difference in minimizing way of thinking, preparedness for the worst and faultfinding attitudes between middle and high schoolers.
Fourth, the investigation into the difference of resilience adjustment factors depending on psychological growth environment turned out that the youths who responded positively to psychological growth environment had higher resilience adjustment.
Fifth, it came true that the more negative one's psychological environment was, the higher tendency there was for egocentric thinking(t=3.07, p<.05), preparedness for the worst(t=4.36, p<.01) and faultfinding attitude(t=3.78, p<.01). On the other hand, there was no significant difference in minimizing way of thinking.
Sixth, from the verification of the difference in sub-factors of delinquency tendencies depending on resilience adjustment factor, it became known that the youths who were resilient in adjustment to school, community and peer environments tended to have significant level of such sub-factors of delinquency tendencies as egocentric way of thinking, minimizing way of thinking, preparedness for the worst and faultfinding attitudes.
Seventh, with regard to the relationship between psychological growth environment as well as resilience adjustment and sub-factors of delinquency tendencies, egocentric and faultfinding way of thinking turned out to have a significant relationship with resilience adjustment. Moreover, preparedness for the worst seemed to have a significant relationship with psychological growth environment and resilience adjustment but no interrelational effect with each other. Minimizing way of thinking showed to have no significant relation with psychological growth environment but was found to have significant relationship with resilience adjustment. The effect of interrelationship that psychological growth environment and resilience adjustment exercised upon minimizing way of thinking proved to be significant.
The findings of this study suggested the necessity to develop resilience adjustment programs and educational as well as counselling programs to encourage desirable family environment and, by thus, to curb delinquency tendencies of youths, since it was assumed that psychological growth environment and resilience adjustment of youths must be closely related to their delinquency tendencies.
This study is designed under the hypothesis that an affirmative family environment would help juveniles refine their conduct and adjust themselves to any given circumstances in a desirable manner.
Following issues will be addressed in this study:
A. The relationship of sub-factors of psychological growth environment between middle and high school students
B. The relationship of sub-factors of resilience adjustment between middle and high school students
C. The relationship of sub-factors of juvenile delinquency tendencies between middle and high school students
D. The relationship between sub-factors of resilience adjustment and psychological growth environment of youths
E. The relationship between sub-factors of juvenile delinquency tendencies and resilience adjustment factors of youths
F. The relationship between sub-factors of juvenile delinquency tendencies and psychological growth environment of youths
G. The relationship among sub-factors of juvenile delinquency tendencies, resilience adjustment and psychological growth environment of youths
Nine hundred and seventy students(509 males and 461 females) were sampled as subjects for this study from boys' and girls' middle and high schools located in Iksan and Jeonju cities of Jeonbuk Province and the data collected were analyzed.
As research tools, PGES, scale for resilience adjustment and HIT for delinquency tendencies were employed.
The outcomes of the study may be summarized as follows:
First, middle school students showed significantly higher ratios in such sub-factors of psychological growth environment as communication, respect, expected mutual role, reciprocal intimacy and group cohesiveness, while high schoolers scored higher rates in the tendencies of freedom and materialism.
Second, there appeared to be significant differences in school, community and peer environments between middle and high schoolers. Middle school students demonstrated a significant difference(p<.01) in the relationship with teachers and attitude toward teaching as school environment and in the malignant surroundings as community environment. High school students quoted a high level of peer relationship as peer environment.
Third, from the comparison of delinquency tendencies between middle and high schools, middle school students(M=6.89) appeared to have higher attachment to egocentricity(t=3.07, p<.05), whereas, however, there was no significant difference in minimizing way of thinking, preparedness for the worst and faultfinding attitudes between middle and high schoolers.
Fourth, the investigation into the difference of resilience adjustment factors depending on psychological growth environment turned out that the youths who responded positively to psychological growth environment had higher resilience adjustment.
Fifth, it came true that the more negative one's psychological environment was, the higher tendency there was for egocentric thinking(t=3.07, p<.05), preparedness for the worst(t=4.36, p<.01) and faultfinding attitude(t=3.78, p<.01). On the other hand, there was no significant difference in minimizing way of thinking.
Sixth, from the verification of the difference in sub-factors of delinquency tendencies depending on resilience adjustment factor, it became known that the youths who were resilient in adjustment to school, community and peer environments tended to have significant level of such sub-factors of delinquency tendencies as egocentric way of thinking, minimizing way of thinking, preparedness for the worst and faultfinding attitudes.
Seventh, with regard to the relationship between psychological growth environment as well as resilience adjustment and sub-factors of delinquency tendencies, egocentric and faultfinding way of thinking turned out to have a significant relationship with resilience adjustment. Moreover, preparedness for the worst seemed to have a significant relationship with psychological growth environment and resilience adjustment but no interrelational effect with each other. Minimizing way of thinking showed to have no significant relation with psychological growth environment but was found to have significant relationship with resilience adjustment. The effect of interrelationship that psychological growth environment and resilience adjustment exercised upon minimizing way of thinking proved to be significant.
The findings of this study suggested the necessity to develop resilience adjustment programs and educational as well as counselling programs to encourage desirable family environment and, by thus, to curb delinquency tendencies of youths, since it was assumed that psychological growth environment and resilience adjustment of youths must be closely related to their delinquency tendencies.
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