리노베이션을 통한 폐교시설 재활용 경향과 계획방향에 관한 연구 : 전남지역 폐교시설을 중심으로 (A) Study on the Trend and Planning Direction for Recycling of the Closed School by Renovation원문보기
현재 일반적으로 통용되는 리노베이션이란 매우 다양한 범주를 가지고 있으며 실제 재활용 계획에 있어 여러 방법들이 복합적으로 적용되고 있다. 폐교시설의 대부분은 도로망이나 전기 및 상하수도 등 기반시설이 갖추어져 있고, 대지조건이 남향의 평지로 양호하며 건축물 역시 구조적으로 건실하기 때문에 국가 자산의 효율적인 이용은 물론 환경과 자원의 보존이라는 측면에서 적절한 용도로 재활용되어야 한다. 폐교의 발생은 근본적으로 학교의 고유한 기능인 교육시설의 부재로 경제적 손실의 문제뿐만 아니라, 지역적 범주와 영역적 범주에서 볼 수 있는 지역 단위적 기능과 지역 사회적 기능의 부재를 의미한다. 인근 학교로의 통합으로 교육환경의 개선으로 교육적인 기능은 해결될 수 있지만, 지역사회에서 학교의 중요한 기능인 지역커뮤니티 공간의 기능으로서의 부재는 심각한 문제가 되고 있다. 전남지역의 폐교시설 현황을 분석하면서 살펴본 바에 의하면 대개 수십년전에 신축하였던 학교건축은 현대사회의 급속한 변화에 의해 교육system과 방법, 수준, 환경들 또한 변화되고 있는 상황에서 기존의 건축물로는 학교의 기능이 원활히 수행될 수 없을 뿐 아니라 농촌인구의 도시화 현상으로 인한 취학아동의 감소, 교육부의 방침 등 사회적, 행정적, 환경적인 원인들로 인하여 기능이 정지된 상태임을 볼 수 있다. 리노베이션에 의한 폐교시설의 공간구성 기법은 이전의 상황이나 상태에 여러 가지 처리 기법을 써서 활용되고 있으나 소극적인 재활용이 되고 있다. 본 연구에서는 리노베이션을 통한 폐교시설 재활용 경향을 전남지역에 있는 폐교를 대상으로 1차 조사를 하였고, 2차로 교육청의 자료들로 인해 30여 개의 모범사례중 용도별로 7군데의 사례를 선정하여 폐교활용전후의 시설현황과 재활용후의 현황들을 도면들과 사진들의 비교를 통해서 조사하였다. 그리고 폐교시설 재활용 계획방향을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 사용연도는 21-30년 된 낡은 건물이 많았으며 용도별로는 수련/연수시설, 농업기반시설로 활용이 가장 많음을 볼 수 있었고, 폐교시설이 매각의 경우를 제외하고는 향후 학교시설로의 재사용을 전제로 하고 있기 때문에 임대나 자체활용의 부분에서는 적극적인 활용이 이루어지지 않았다. 둘째, 리노베이션의 개념으로는 Remodeling과 Recycling & Adaptive Reuse가 주로 사용되는 것으로 나타나고 있고, 폐교시설 renovation은 대부분 그 기능이 변경되기 때문에 리노베이션의 범위는 교육시설을 제외하고는 대부분 공간 기능 변경이 이루어지며 외관변경과 내관변경이 이루어지고 있다. 또한 노후화된 건물이 많아 구조변경, 설비변경 또한 이루어지고 있는 경우가 많았다. 셋째, 이러한 내용들은 계획과정에서 세심한 검토와 분석이 요구되어야 하며, 리노베이션을 통한 폐교시설 재활용 계획시 고려해야할 사항을 제시해보면 다음과 같다. 1) 매각의 경우가 아니더라도 기존 건물의 내부변경을 가능케 하는 제도적 보완이 있어야 할 것이다. 2) 폐교시설은 좋은 ...
현재 일반적으로 통용되는 리노베이션이란 매우 다양한 범주를 가지고 있으며 실제 재활용 계획에 있어 여러 방법들이 복합적으로 적용되고 있다. 폐교시설의 대부분은 도로망이나 전기 및 상하수도 등 기반시설이 갖추어져 있고, 대지조건이 남향의 평지로 양호하며 건축물 역시 구조적으로 건실하기 때문에 국가 자산의 효율적인 이용은 물론 환경과 자원의 보존이라는 측면에서 적절한 용도로 재활용되어야 한다. 폐교의 발생은 근본적으로 학교의 고유한 기능인 교육시설의 부재로 경제적 손실의 문제뿐만 아니라, 지역적 범주와 영역적 범주에서 볼 수 있는 지역 단위적 기능과 지역 사회적 기능의 부재를 의미한다. 인근 학교로의 통합으로 교육환경의 개선으로 교육적인 기능은 해결될 수 있지만, 지역사회에서 학교의 중요한 기능인 지역커뮤니티 공간의 기능으로서의 부재는 심각한 문제가 되고 있다. 전남지역의 폐교시설 현황을 분석하면서 살펴본 바에 의하면 대개 수십년전에 신축하였던 학교건축은 현대사회의 급속한 변화에 의해 교육system과 방법, 수준, 환경들 또한 변화되고 있는 상황에서 기존의 건축물로는 학교의 기능이 원활히 수행될 수 없을 뿐 아니라 농촌인구의 도시화 현상으로 인한 취학아동의 감소, 교육부의 방침 등 사회적, 행정적, 환경적인 원인들로 인하여 기능이 정지된 상태임을 볼 수 있다. 리노베이션에 의한 폐교시설의 공간구성 기법은 이전의 상황이나 상태에 여러 가지 처리 기법을 써서 활용되고 있으나 소극적인 재활용이 되고 있다. 본 연구에서는 리노베이션을 통한 폐교시설 재활용 경향을 전남지역에 있는 폐교를 대상으로 1차 조사를 하였고, 2차로 교육청의 자료들로 인해 30여 개의 모범사례중 용도별로 7군데의 사례를 선정하여 폐교활용전후의 시설현황과 재활용후의 현황들을 도면들과 사진들의 비교를 통해서 조사하였다. 그리고 폐교시설 재활용 계획방향을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 사용연도는 21-30년 된 낡은 건물이 많았으며 용도별로는 수련/연수시설, 농업기반시설로 활용이 가장 많음을 볼 수 있었고, 폐교시설이 매각의 경우를 제외하고는 향후 학교시설로의 재사용을 전제로 하고 있기 때문에 임대나 자체활용의 부분에서는 적극적인 활용이 이루어지지 않았다. 둘째, 리노베이션의 개념으로는 Remodeling과 Recycling & Adaptive Reuse가 주로 사용되는 것으로 나타나고 있고, 폐교시설 renovation은 대부분 그 기능이 변경되기 때문에 리노베이션의 범위는 교육시설을 제외하고는 대부분 공간 기능 변경이 이루어지며 외관변경과 내관변경이 이루어지고 있다. 또한 노후화된 건물이 많아 구조변경, 설비변경 또한 이루어지고 있는 경우가 많았다. 셋째, 이러한 내용들은 계획과정에서 세심한 검토와 분석이 요구되어야 하며, 리노베이션을 통한 폐교시설 재활용 계획시 고려해야할 사항을 제시해보면 다음과 같다. 1) 매각의 경우가 아니더라도 기존 건물의 내부변경을 가능케 하는 제도적 보완이 있어야 할 것이다. 2) 폐교시설은 좋은 입지 조건에 넓은 대지를 가지고 있으므로 지역 커뮤니티의 역할을 수용할 수 있는 공간으로 보다 적극적인 공간 활용이 요구된다. 3) 폐교시설 리노베이션은 대부분 노후된 건물로 새로운 기능이 수용되기 때문에 구조검토와 설비변경, 법규적인 제약등의 자세한 검토가 필요하며, 그 기능을 충분히 수행할 수 있는 공간구성이 이루어져야 한다. 4) 재활용되는 공간의 구성, 기능, 동선, 진입 등이 고려 되야 하며, 무분별한 삭제 및 제거와 의장요소의 무분별한 도입을 지양해야한다. 5) 새로운 기능의 역할과 특성을 잘 표현 할 수 있는 재료와 색채 사용이 이뤄져야 된다.
현재 일반적으로 통용되는 리노베이션이란 매우 다양한 범주를 가지고 있으며 실제 재활용 계획에 있어 여러 방법들이 복합적으로 적용되고 있다. 폐교시설의 대부분은 도로망이나 전기 및 상하수도 등 기반시설이 갖추어져 있고, 대지조건이 남향의 평지로 양호하며 건축물 역시 구조적으로 건실하기 때문에 국가 자산의 효율적인 이용은 물론 환경과 자원의 보존이라는 측면에서 적절한 용도로 재활용되어야 한다. 폐교의 발생은 근본적으로 학교의 고유한 기능인 교육시설의 부재로 경제적 손실의 문제뿐만 아니라, 지역적 범주와 영역적 범주에서 볼 수 있는 지역 단위적 기능과 지역 사회적 기능의 부재를 의미한다. 인근 학교로의 통합으로 교육환경의 개선으로 교육적인 기능은 해결될 수 있지만, 지역사회에서 학교의 중요한 기능인 지역커뮤니티 공간의 기능으로서의 부재는 심각한 문제가 되고 있다. 전남지역의 폐교시설 현황을 분석하면서 살펴본 바에 의하면 대개 수십년전에 신축하였던 학교건축은 현대사회의 급속한 변화에 의해 교육system과 방법, 수준, 환경들 또한 변화되고 있는 상황에서 기존의 건축물로는 학교의 기능이 원활히 수행될 수 없을 뿐 아니라 농촌인구의 도시화 현상으로 인한 취학아동의 감소, 교육부의 방침 등 사회적, 행정적, 환경적인 원인들로 인하여 기능이 정지된 상태임을 볼 수 있다. 리노베이션에 의한 폐교시설의 공간구성 기법은 이전의 상황이나 상태에 여러 가지 처리 기법을 써서 활용되고 있으나 소극적인 재활용이 되고 있다. 본 연구에서는 리노베이션을 통한 폐교시설 재활용 경향을 전남지역에 있는 폐교를 대상으로 1차 조사를 하였고, 2차로 교육청의 자료들로 인해 30여 개의 모범사례중 용도별로 7군데의 사례를 선정하여 폐교활용전후의 시설현황과 재활용후의 현황들을 도면들과 사진들의 비교를 통해서 조사하였다. 그리고 폐교시설 재활용 계획방향을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 사용연도는 21-30년 된 낡은 건물이 많았으며 용도별로는 수련/연수시설, 농업기반시설로 활용이 가장 많음을 볼 수 있었고, 폐교시설이 매각의 경우를 제외하고는 향후 학교시설로의 재사용을 전제로 하고 있기 때문에 임대나 자체활용의 부분에서는 적극적인 활용이 이루어지지 않았다. 둘째, 리노베이션의 개념으로는 Remodeling과 Recycling & Adaptive Reuse가 주로 사용되는 것으로 나타나고 있고, 폐교시설 renovation은 대부분 그 기능이 변경되기 때문에 리노베이션의 범위는 교육시설을 제외하고는 대부분 공간 기능 변경이 이루어지며 외관변경과 내관변경이 이루어지고 있다. 또한 노후화된 건물이 많아 구조변경, 설비변경 또한 이루어지고 있는 경우가 많았다. 셋째, 이러한 내용들은 계획과정에서 세심한 검토와 분석이 요구되어야 하며, 리노베이션을 통한 폐교시설 재활용 계획시 고려해야할 사항을 제시해보면 다음과 같다. 1) 매각의 경우가 아니더라도 기존 건물의 내부변경을 가능케 하는 제도적 보완이 있어야 할 것이다. 2) 폐교시설은 좋은 입지 조건에 넓은 대지를 가지고 있으므로 지역 커뮤니티의 역할을 수용할 수 있는 공간으로 보다 적극적인 공간 활용이 요구된다. 3) 폐교시설 리노베이션은 대부분 노후된 건물로 새로운 기능이 수용되기 때문에 구조검토와 설비변경, 법규적인 제약등의 자세한 검토가 필요하며, 그 기능을 충분히 수행할 수 있는 공간구성이 이루어져야 한다. 4) 재활용되는 공간의 구성, 기능, 동선, 진입 등이 고려 되야 하며, 무분별한 삭제 및 제거와 의장요소의 무분별한 도입을 지양해야한다. 5) 새로운 기능의 역할과 특성을 잘 표현 할 수 있는 재료와 색채 사용이 이뤄져야 된다.
There are variable kinds of category in currently available renovation and various methods are applicable to reapplication. Most of the closed school has basic infrastructure such as electricity, water and drainage services, and a network of roads. Since closed school is facing the south and has a r...
There are variable kinds of category in currently available renovation and various methods are applicable to reapplication. Most of the closed school has basic infrastructure such as electricity, water and drainage services, and a network of roads. Since closed school is facing the south and has a reliable structure, it should be reapplicate for acceptable purpose on the viewpoint of integrity of environment and national resources. Occurrence of closed school means basically the problems of economical loss due to the absence of educational facilities, and means the absence of function of community or local society. Although educational function can be solved by unification to the neighboring school, there has become important problem on the absence of one of the important function of school in local society as a function of local community. On the analysis of present condition of closed school in the Chonnam, most of the schools established several tens years ago have lost their duty as a educational function because of they can not accomplish their function in the altered educational system of methodology, environment, and level of educational system. Also, their function has been stopped due to the social, administrative, environmental causes such as decrease of student, changes of policy of the Education Ministry. Current space reconstitution techniques of closed schools are limited to the passive reuse by various simple techniques. In this study, at first examination, the reapplication trendy of closed school by renovation was performed for the closed school in Chonnam. At second examination, 7 cases among 30 cases of typical reuse of closed school was select ed to compare the present state of establishment of closed school before/after reapplication of closed school using photographs and blueprint. And plan for reapplication of closed school present as follows: At first, there are so many 21-30 years old building and most of their uses were agricultural base establishment and training institution. Due to that reapplication of closed school is based on reuse except for sale of it, active reapplication using it self or sale were not performed. At second, "Remodeling" and "Recycling & Adaptive Reuse" was currently main issues for concept of renovation. Renovation of closed school was almost changes of their function in their space function as a changes of interior and exterior modification. Also, there are so many very old constructions and their structure and equipment were extensively changed. At third, detailed analysis and study must be performed and consideration factor of reapplication of closed school through renovation are as follows: 1. Even though not for sale, systemic supplimentation are required available to change extensive changes of interior of closed school. 2. Since closed school has good condition in their space, more active reapplication are required as a space for local community. 3. Since renovation of closed school contains new function by old building, there need precise examination on the changes of structure, equipment, and consideration of law enough to use their function. 4. There must be considered composition of space, function, the line of flow, and entry. Unplanned remove and introduction are not recommended. 5. Novel material and colour must be used for new functions and specification.
There are variable kinds of category in currently available renovation and various methods are applicable to reapplication. Most of the closed school has basic infrastructure such as electricity, water and drainage services, and a network of roads. Since closed school is facing the south and has a reliable structure, it should be reapplicate for acceptable purpose on the viewpoint of integrity of environment and national resources. Occurrence of closed school means basically the problems of economical loss due to the absence of educational facilities, and means the absence of function of community or local society. Although educational function can be solved by unification to the neighboring school, there has become important problem on the absence of one of the important function of school in local society as a function of local community. On the analysis of present condition of closed school in the Chonnam, most of the schools established several tens years ago have lost their duty as a educational function because of they can not accomplish their function in the altered educational system of methodology, environment, and level of educational system. Also, their function has been stopped due to the social, administrative, environmental causes such as decrease of student, changes of policy of the Education Ministry. Current space reconstitution techniques of closed schools are limited to the passive reuse by various simple techniques. In this study, at first examination, the reapplication trendy of closed school by renovation was performed for the closed school in Chonnam. At second examination, 7 cases among 30 cases of typical reuse of closed school was select ed to compare the present state of establishment of closed school before/after reapplication of closed school using photographs and blueprint. And plan for reapplication of closed school present as follows: At first, there are so many 21-30 years old building and most of their uses were agricultural base establishment and training institution. Due to that reapplication of closed school is based on reuse except for sale of it, active reapplication using it self or sale were not performed. At second, "Remodeling" and "Recycling & Adaptive Reuse" was currently main issues for concept of renovation. Renovation of closed school was almost changes of their function in their space function as a changes of interior and exterior modification. Also, there are so many very old constructions and their structure and equipment were extensively changed. At third, detailed analysis and study must be performed and consideration factor of reapplication of closed school through renovation are as follows: 1. Even though not for sale, systemic supplimentation are required available to change extensive changes of interior of closed school. 2. Since closed school has good condition in their space, more active reapplication are required as a space for local community. 3. Since renovation of closed school contains new function by old building, there need precise examination on the changes of structure, equipment, and consideration of law enough to use their function. 4. There must be considered composition of space, function, the line of flow, and entry. Unplanned remove and introduction are not recommended. 5. Novel material and colour must be used for new functions and specification.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.