인간은 역사가 시작되면서부터 시간과 공간과 함께 존재하여왔다. 따라서 공간은 현존재의 근본규정이라 말 할 수 있다. 오늘날 와서 공간의 개념은 실질적인 공간 뿐만 가상공간으로까지 확대되어왔다. 즉 일상공간인 기존의 공간에서 탈피하여 인간은 리모콘 하나만으로 자동화된 시스템을 구축하고 있다. 하지만 정보화되고 정보화가 될수록 인간은 정적이고 수동적이게 되어버리며, 커뮤니케이션의 단절 하에 인간은 고립되어 버릴 것이다. 그리하여 인간은 새로운 요구를 하기 시작했다. 바로 사람과 사람의 접촉에 의한 직접적인 커뮤니케이션의 세계를 요구하...
인간은 역사가 시작되면서부터 시간과 공간과 함께 존재하여왔다. 따라서 공간은 현존재의 근본규정이라 말 할 수 있다. 오늘날 와서 공간의 개념은 실질적인 공간 뿐만 가상공간으로까지 확대되어왔다. 즉 일상공간인 기존의 공간에서 탈피하여 인간은 리모콘 하나만으로 자동화된 시스템을 구축하고 있다. 하지만 정보화되고 정보화가 될수록 인간은 정적이고 수동적이게 되어버리며, 커뮤니케이션의 단절 하에 인간은 고립되어 버릴 것이다. 그리하여 인간은 새로운 요구를 하기 시작했다. 바로 사람과 사람의 접촉에 의한 직접적인 커뮤니케이션의 세계를 요구하게 된다. 이러한 현상은 공연예술인 무용에까지 영향을 미친다. 무용은 극장이라는 특정한 공간을 빌어 관객들 앞에서 신체적 표현을 통해 작품을 보여주는 예술이다. 이처럼 보여주는 공연에 있어 극장은 중요한 부분을 차지하지만 수동적인 관객의 반응을 요구하게 된다. 그러나 이제는 관객도 보여주는 것만을 보는 수동적인 관객에서 점차적으로 행위가 벌어지는 장으로 참여하려는 관객으로 변모(變貌)해 가고 있다. 이렇게 변화하는 관객의 반응을 살펴보기 위해 한국의 전통 공간과 서양의 극장 공간을 살펴 볼 필요성이 있다. 먼저, 한국의 마당공간은 관객과 함께 공유하는 열린 공간으로 관객이 직접 극에 참여하여 능동적이고 적극적인 관객의 반응을 나타내고 있으며, 서양의 프로시니엄 무대는 무대와 관객이 분리된 닫혀진 공간으로 관객은 다만 관조자의 역할만을 하는 수동적인 관객의 반응이 나타난다. 그러므로 본 논문은 동·서양의 무용공간을 분석하여 무대공간과 관객과의 관계를 비교하고자 한다. 본 논문의 주제인 '한국 전통 민속 무용공간과 서양 극장 무용공간의 비교연구'는 각기 다른 공연공간에서 공연된 춤의 성격과 관객과의 관계를 통해 무용공연예술이 대중과 함께 참여할 수 있는 공연을 모색하기 위한 방법론의 일환으로 연구되었다. 연구의 방법은 문헌과 논문을 중심으로 한국전통 무용공간인 마당에서 연행되어진 탈춤의 성격과 서양 극장 무용공간인 프로시니엄 무대로 옮겨지면서 발전하게 되는 17세기 발레의 성격을 중심으로 살펴보았다. 연구의 전개는 '공간의 개념'과 '조선후기와 17세기 프랑스의 시대적 배경의 이론적 고찰' 그리고 '무용공간의 비교'와 '동·서양의 무대 공간이 춤 성격에 끼친 영향'의 순으로 전개되어졌다. 연구의 목적은 동·서양의 무대공간의 이해를 통해 춤의 성격에 끼친 영향과 관객과의 커뮤니케이션의 장으로 활용할 수 있는 가능성을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구는, 각기 다른 무대공간의 이해, 관객과의 관계의 인식, 그리고 다양해지는 무용작품으로 발전되어 대중에게 가까이 다가설 수 있는 지름길이 되고자 함이다.
인간은 역사가 시작되면서부터 시간과 공간과 함께 존재하여왔다. 따라서 공간은 현존재의 근본규정이라 말 할 수 있다. 오늘날 와서 공간의 개념은 실질적인 공간 뿐만 가상공간으로까지 확대되어왔다. 즉 일상공간인 기존의 공간에서 탈피하여 인간은 리모콘 하나만으로 자동화된 시스템을 구축하고 있다. 하지만 정보화되고 정보화가 될수록 인간은 정적이고 수동적이게 되어버리며, 커뮤니케이션의 단절 하에 인간은 고립되어 버릴 것이다. 그리하여 인간은 새로운 요구를 하기 시작했다. 바로 사람과 사람의 접촉에 의한 직접적인 커뮤니케이션의 세계를 요구하게 된다. 이러한 현상은 공연예술인 무용에까지 영향을 미친다. 무용은 극장이라는 특정한 공간을 빌어 관객들 앞에서 신체적 표현을 통해 작품을 보여주는 예술이다. 이처럼 보여주는 공연에 있어 극장은 중요한 부분을 차지하지만 수동적인 관객의 반응을 요구하게 된다. 그러나 이제는 관객도 보여주는 것만을 보는 수동적인 관객에서 점차적으로 행위가 벌어지는 장으로 참여하려는 관객으로 변모(變貌)해 가고 있다. 이렇게 변화하는 관객의 반응을 살펴보기 위해 한국의 전통 공간과 서양의 극장 공간을 살펴 볼 필요성이 있다. 먼저, 한국의 마당공간은 관객과 함께 공유하는 열린 공간으로 관객이 직접 극에 참여하여 능동적이고 적극적인 관객의 반응을 나타내고 있으며, 서양의 프로시니엄 무대는 무대와 관객이 분리된 닫혀진 공간으로 관객은 다만 관조자의 역할만을 하는 수동적인 관객의 반응이 나타난다. 그러므로 본 논문은 동·서양의 무용공간을 분석하여 무대공간과 관객과의 관계를 비교하고자 한다. 본 논문의 주제인 '한국 전통 민속 무용공간과 서양 극장 무용공간의 비교연구'는 각기 다른 공연공간에서 공연된 춤의 성격과 관객과의 관계를 통해 무용공연예술이 대중과 함께 참여할 수 있는 공연을 모색하기 위한 방법론의 일환으로 연구되었다. 연구의 방법은 문헌과 논문을 중심으로 한국전통 무용공간인 마당에서 연행되어진 탈춤의 성격과 서양 극장 무용공간인 프로시니엄 무대로 옮겨지면서 발전하게 되는 17세기 발레의 성격을 중심으로 살펴보았다. 연구의 전개는 '공간의 개념'과 '조선후기와 17세기 프랑스의 시대적 배경의 이론적 고찰' 그리고 '무용공간의 비교'와 '동·서양의 무대 공간이 춤 성격에 끼친 영향'의 순으로 전개되어졌다. 연구의 목적은 동·서양의 무대공간의 이해를 통해 춤의 성격에 끼친 영향과 관객과의 커뮤니케이션의 장으로 활용할 수 있는 가능성을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구는, 각기 다른 무대공간의 이해, 관객과의 관계의 인식, 그리고 다양해지는 무용작품으로 발전되어 대중에게 가까이 다가설 수 있는 지름길이 되고자 함이다.
In this thesis, assuming that Korean traditional dancing stage and the stage of Western theatre have an effect on the character of each dance, I can understand that dancing stage affected the character of dance through the comparative study on the characters of two stages. First of all, I regard a s...
In this thesis, assuming that Korean traditional dancing stage and the stage of Western theatre have an effect on the character of each dance, I can understand that dancing stage affected the character of dance through the comparative study on the characters of two stages. First of all, I regard a space as a general idea of physical. This is not only the general idea of Aristotle's place but absolute concept of geographical space. And this means vessels that is filled with a substance. In other words, this means arrangement of simply built surroundings, or the form of space that is controlled by that. So I understand the Madang, Korean traditional dancing stage, was the space of naturalism, strength and weakness, and multi-functional. On the other side, Proscenium stage, Western dancing stage, was the space of realism, spectacle, and public performance. On the basis of this general idea, comparing the Madang that is Korean traditional dancing stage with Proscenium stage that is Western dancing stage, the Madang was multi-dimension, discontinuous, and divisional. On the other hand, Proscenium stage was fixed, consecutive, and dramatic. Comparing dancing stage in a general idea and meaning of the space, the structure of Madang, Korean traditional stage, was circular shape and dances and spectators were not divided, so that dancers and spectators could be in a body. And as the scene changed without the stage setting and lighting apparatus, there wasn't phantasm in the Madang. On the other hand, in the structure of Proscenium stage, dancers and spectators were divided definitely, so that spectators concentrated their attention on the stage, and there was the sense of distance between the stage and spectators. And the stage setting(1ighting) and perspective made spectators to feel phantom. Spectators enjoyed the ghost on the stage. Like this, for the different stage, the dance of the East and the West show the character as follow. first, I researched the character of a masque dance of the Madang, Korean traditional stage. First, open circle of the Madang got rid of phantom of a masque dance. Second, as the stage was free, they could dance with extempore amusement and have a tender feeling for their life. Third, through the free stage that spectators could join in, the masque dance became collective, common, and actual. I researched the character of Ballet of the Proscenium stage, Western dancing stage, in the 17th Century. First, as the Proscenium stage divided spectators from the stage, the sense of distance arose, and the perspective and stage setting made phantom on the stage. So that spectators couldn't join in the performance and the Ballet in the 17th Century wasn't noble exclusive possession any more, but became representing and phantom art Second, development of Turn-out, five basic positions of foot, twelve basic positions of arm, and artistic technique bring the characters of body into relief. And many dancers pursued physical beauty. For the development of the stage setting and lighting apparatus, the stage could take the character of theatre. Third, not only nobility but also the general public could be spectators, so professional dancer got a job, and the Ballet dancers could become specialists. Like this, the stage of the masque dance was for living and working so that it got rid of phantom without stage setting and lighting apparatus, and represented the image of Korean living with natural motion. And it was collective and common through its intimacy and positiveness. On the other side, as the Ballet began to represent on the stage in the 17th Century, it became an independent art and a theatre art with technique and stage setting. And the popularization of spectators made the Ballet common and sensible. Because of the appearance of professional dancer, the Ballet became specialize as presenting art, and it began to grow in the 17th Century. In this thesis, assuming that Eastern and Western stage that was physical space had an effect on the character and content of each dance, I could understand that stage deeply affected the character and content of dance because each stage were different from each other in the environmental and living aspect. And I could find the possibility for analyzing various meaning of a space as well as general idea of physical space. Finally it is problem how to change spectators who join in the Ballet stage positively. From now, spectators will search about for a communicating space that they can join in. In order to solve this problem, I think it shall be important task to find works that contain the important factors of modem dance of West and the structure and character of Madang that spectators can join in.
In this thesis, assuming that Korean traditional dancing stage and the stage of Western theatre have an effect on the character of each dance, I can understand that dancing stage affected the character of dance through the comparative study on the characters of two stages. First of all, I regard a space as a general idea of physical. This is not only the general idea of Aristotle's place but absolute concept of geographical space. And this means vessels that is filled with a substance. In other words, this means arrangement of simply built surroundings, or the form of space that is controlled by that. So I understand the Madang, Korean traditional dancing stage, was the space of naturalism, strength and weakness, and multi-functional. On the other side, Proscenium stage, Western dancing stage, was the space of realism, spectacle, and public performance. On the basis of this general idea, comparing the Madang that is Korean traditional dancing stage with Proscenium stage that is Western dancing stage, the Madang was multi-dimension, discontinuous, and divisional. On the other hand, Proscenium stage was fixed, consecutive, and dramatic. Comparing dancing stage in a general idea and meaning of the space, the structure of Madang, Korean traditional stage, was circular shape and dances and spectators were not divided, so that dancers and spectators could be in a body. And as the scene changed without the stage setting and lighting apparatus, there wasn't phantasm in the Madang. On the other hand, in the structure of Proscenium stage, dancers and spectators were divided definitely, so that spectators concentrated their attention on the stage, and there was the sense of distance between the stage and spectators. And the stage setting(1ighting) and perspective made spectators to feel phantom. Spectators enjoyed the ghost on the stage. Like this, for the different stage, the dance of the East and the West show the character as follow. first, I researched the character of a masque dance of the Madang, Korean traditional stage. First, open circle of the Madang got rid of phantom of a masque dance. Second, as the stage was free, they could dance with extempore amusement and have a tender feeling for their life. Third, through the free stage that spectators could join in, the masque dance became collective, common, and actual. I researched the character of Ballet of the Proscenium stage, Western dancing stage, in the 17th Century. First, as the Proscenium stage divided spectators from the stage, the sense of distance arose, and the perspective and stage setting made phantom on the stage. So that spectators couldn't join in the performance and the Ballet in the 17th Century wasn't noble exclusive possession any more, but became representing and phantom art Second, development of Turn-out, five basic positions of foot, twelve basic positions of arm, and artistic technique bring the characters of body into relief. And many dancers pursued physical beauty. For the development of the stage setting and lighting apparatus, the stage could take the character of theatre. Third, not only nobility but also the general public could be spectators, so professional dancer got a job, and the Ballet dancers could become specialists. Like this, the stage of the masque dance was for living and working so that it got rid of phantom without stage setting and lighting apparatus, and represented the image of Korean living with natural motion. And it was collective and common through its intimacy and positiveness. On the other side, as the Ballet began to represent on the stage in the 17th Century, it became an independent art and a theatre art with technique and stage setting. And the popularization of spectators made the Ballet common and sensible. Because of the appearance of professional dancer, the Ballet became specialize as presenting art, and it began to grow in the 17th Century. In this thesis, assuming that Eastern and Western stage that was physical space had an effect on the character and content of each dance, I could understand that stage deeply affected the character and content of dance because each stage were different from each other in the environmental and living aspect. And I could find the possibility for analyzing various meaning of a space as well as general idea of physical space. Finally it is problem how to change spectators who join in the Ballet stage positively. From now, spectators will search about for a communicating space that they can join in. In order to solve this problem, I think it shall be important task to find works that contain the important factors of modem dance of West and the structure and character of Madang that spectators can join in.
주제어
#한국 전통 민속무용 공간 서양극장 무용공간 민속무용
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.