전기철도 시스템은 전자기파 장해 발생원으로 간주되어 전철노선에 인접한 시설물 또는 주변 환경에 대한 전자기파 영향평가와 근본적인 대책을 요구가 빈번하게 제기되고 있으며, 전자기파 발생원을 살펴보면 다음과 같다. 1. 고정설비에 의한 발생원 : 전철설비에 의한 전파잡음의 주요 발생개소로서는 ...
전기철도 시스템은 전자기파 장해 발생원으로 간주되어 전철노선에 인접한 시설물 또는 주변 환경에 대한 전자기파 영향평가와 근본적인 대책을 요구가 빈번하게 제기되고 있으며, 전자기파 발생원을 살펴보면 다음과 같다. 1. 고정설비에 의한 발생원 : 전철설비에 의한 전파잡음의 주요 발생개소로서는 전차선로, 송전선로, 전철변전소, 급전구분소 등이 있다. 전차선로에서는 애자 오염에 의한 방전, 금속동사의 접촉불량에 의한 방전, 전선표면에서의 방전 등이 전파잡음의 원인이 되고, 전철변전소와 급전구분소 등에서는 개폐기와 차단기의 동작에 의해 전파잡음이 발생하는 일이 있다. 변전관련 기기에서는 각종 고압대책을 세우고 있기 때문에 방사되는 전파잡음강도는 환경 레벨과 동일한 정도 이하인 경우가 많다. 2. 차량자체에 의한 발생원 : 차량자체의 전파잡음원으로서는 차상의 각종 전기기기 (조명, 공조 등), 차상의 전력변환기기, 차상의 각종 배선부 등을 들 수 있는데 이 각 기기단체에 대해서는 전파잡음이 방사되지 않도록 방지대책을 세우는 경우가 많다. 그러나 기기단체마다 문제가 없어도 차량이라는 시스템으로서 편성할 때에 위장 상태에 의해서는 예상외의 전파잡음이 발생하는 일이 있다. 특히 최근, 차상에 탑재되어 있는 전력변화기기의 고효율화·고속화에 의해 전파잡음이 발생하는 가능성이 높아지고 있다. 3. 열차주행에 수반하는 발생원 : 열차의 주행에 수반하여 생기는 전파잡음의 경우, 열차가 이동함에 따라서 발생원도 이동하기 때문에 전파방해의 현상이 열차의 통과시와 통과 전후에만 발생한다는 특징을 가지고 있다. 분산동력방식의 차량에서는 팬터그래프와 트롤리선의 이선에 의한 전파잡음이 지배적이 되고, 집중동력방식의 차량에서는 차상 탑재기기에서 방사되는 전파잡음이 지배적이 된다고 생각해 왔었다. 그러나 최근에 차상에 VVVF 인버터 등의 전력변환기를 탑재한 차량이 증가하는 것에 수반하여 전차에 입출력되는 전류에 포함되는 고조파성분이 공간에 방사되는 전자기파가 지배적이 되는 가능성이 점차 높아지고 있다. 환경부의 환경영향평가항목에 전자기파가 포함되어 앞으로 이에 대한 규제가 엄격하게 적용될 것이 예상되므로 전기철도에서도 전자기파에 대한 국내기준 설정이 필요하다. 본 연구에서는 우리나라의 전기철도에서 발생하는 전자기파 잡음을 측정하여 국제기준(IEC62236)의 방사기준과 정량적으로 비교 검토하였다. 검토 결과 구배개소, 전기차량, 변전소 및 송전선로에서의 발생하는 전자기파잡음은 모두 방사기준을 만족하는 것으로 나타났으며, 절연개소 발생 잡음의 경우는 기준치를 초과하였고, 차량에서 발생하는 전자기파는 주변잡음과 비슷하여 문제가 없는 것으로 판단된다. 향후에는 전철화 건설전 후 및 운영단계에서도 지속적으로 전자기파 환경을 측정하고 전기철도 건설기준에 이와 관련된 사항을 명시해서 적극적으로 대처하여 전기철도 시설물 주변에서의 전자기파 발생을 최소화 하여야 한다.
전기철도 시스템은 전자기파 장해 발생원으로 간주되어 전철노선에 인접한 시설물 또는 주변 환경에 대한 전자기파 영향평가와 근본적인 대책을 요구가 빈번하게 제기되고 있으며, 전자기파 발생원을 살펴보면 다음과 같다. 1. 고정설비에 의한 발생원 : 전철설비에 의한 전파잡음의 주요 발생개소로서는 전차선로, 송전선로, 전철변전소, 급전구분소 등이 있다. 전차선로에서는 애자 오염에 의한 방전, 금속동사의 접촉불량에 의한 방전, 전선표면에서의 방전 등이 전파잡음의 원인이 되고, 전철변전소와 급전구분소 등에서는 개폐기와 차단기의 동작에 의해 전파잡음이 발생하는 일이 있다. 변전관련 기기에서는 각종 고압대책을 세우고 있기 때문에 방사되는 전파잡음강도는 환경 레벨과 동일한 정도 이하인 경우가 많다. 2. 차량자체에 의한 발생원 : 차량자체의 전파잡음원으로서는 차상의 각종 전기기기 (조명, 공조 등), 차상의 전력변환기기, 차상의 각종 배선부 등을 들 수 있는데 이 각 기기단체에 대해서는 전파잡음이 방사되지 않도록 방지대책을 세우는 경우가 많다. 그러나 기기단체마다 문제가 없어도 차량이라는 시스템으로서 편성할 때에 위장 상태에 의해서는 예상외의 전파잡음이 발생하는 일이 있다. 특히 최근, 차상에 탑재되어 있는 전력변화기기의 고효율화·고속화에 의해 전파잡음이 발생하는 가능성이 높아지고 있다. 3. 열차주행에 수반하는 발생원 : 열차의 주행에 수반하여 생기는 전파잡음의 경우, 열차가 이동함에 따라서 발생원도 이동하기 때문에 전파방해의 현상이 열차의 통과시와 통과 전후에만 발생한다는 특징을 가지고 있다. 분산동력방식의 차량에서는 팬터그래프와 트롤리선의 이선에 의한 전파잡음이 지배적이 되고, 집중동력방식의 차량에서는 차상 탑재기기에서 방사되는 전파잡음이 지배적이 된다고 생각해 왔었다. 그러나 최근에 차상에 VVVF 인버터 등의 전력변환기를 탑재한 차량이 증가하는 것에 수반하여 전차에 입출력되는 전류에 포함되는 고조파성분이 공간에 방사되는 전자기파가 지배적이 되는 가능성이 점차 높아지고 있다. 환경부의 환경영향평가항목에 전자기파가 포함되어 앞으로 이에 대한 규제가 엄격하게 적용될 것이 예상되므로 전기철도에서도 전자기파에 대한 국내기준 설정이 필요하다. 본 연구에서는 우리나라의 전기철도에서 발생하는 전자기파 잡음을 측정하여 국제기준(IEC62236)의 방사기준과 정량적으로 비교 검토하였다. 검토 결과 구배개소, 전기차량, 변전소 및 송전선로에서의 발생하는 전자기파잡음은 모두 방사기준을 만족하는 것으로 나타났으며, 절연개소 발생 잡음의 경우는 기준치를 초과하였고, 차량에서 발생하는 전자기파는 주변잡음과 비슷하여 문제가 없는 것으로 판단된다. 향후에는 전철화 건설전 후 및 운영단계에서도 지속적으로 전자기파 환경을 측정하고 전기철도 건설기준에 이와 관련된 사항을 명시해서 적극적으로 대처하여 전기철도 시설물 주변에서의 전자기파 발생을 최소화 하여야 한다.
The electric railway system the electromagnetic waves was regarded as the cause to which occurs grandly. The near facility or the demand against the evaluation regarding the electromagnetic waves effect against a circumference environment and a basic countermeasure is frequently proposed in the elec...
The electric railway system the electromagnetic waves was regarded as the cause to which occurs grandly. The near facility or the demand against the evaluation regarding the electromagnetic waves effect against a circumference environment and a basic countermeasure is frequently proposed in the electric railway line. When it tries to observe the cause to which the electromagnetic waves occurs with afterwords it is same. 1. The occurrence cause due to a fixation equipment: As important occurrence place of the electronic noise due to an electric railroad equipment are the catenary line, the transmission line, the electric railway substation and sectioning post. From the catenary the discharge due to the contact defectiveness of the discharge due to the foreign material quality of the insulator and the metal, the discharge from the line surface becomes cause of electronic noise. The electric railway substation and the sectioning post by the operation of the switch which stands and the breaker there is a work where the electronic noise occurs. Volume of the electronic noise which is emitted because makes stand a various high tension countermeasure the case which is below the degree which is identical with an environment level is many from the change relation machinery and tools. 2. The occurrence cause due to a vehicle form: The various electric machinery and tools of the vehicle (illumination and air conditioning equipment), voltage converter of the vehicle, various wiring portion of the vehicle there is a possibility with electronic noise cause of vehicle form. Each machinery and tools group in order for the electronic noise not to be radiated, the case which makes stand a prevention countermeasure is many. If but every the machinery and tools group there is not a problem, when as the system which is a vehicle composing to, it follows in condition and there is a work where the unexpected electronic noise occurs. Specially recently, the voltage change machinery and tools which is loaded at the car streamlines, by a high-speed anger the possibility where the electronic noise occurs is coming to be high. Specially recently, the voltage change machinery and tools which is loaded at the car by streamlining and a high-speeding the possibility where the electronic noise occurs is coming to be high. 3. The Occurrence cause which accompanys to train travelling: It accompanys to travelling of the train and case of the electronic noise which gets, the train moves, when actual condition of electronic jamming the train passes in order also for the occurrence cause to move consequently and it occurs it has a feature in approximately passage. It thought that from the vehicle of dispersion power method the electronic noise due to this line of the pantograph and trolly wire becoming govern, from the vehicle of power method and that at the car the electronic noise which is radiated from the loading machinery and tools becomes govern, it came. It follows in recently the voltage converter of VVVF inverter the loading one vehicle increasing but at the car the possibility where the electromagnetic waves where the harmonic ingredient which is contained in the electric current which becomes input-output in the tank is radiated in the space becomes govern is coming to be high gradually. The electromagnetic waves is contained in environment bringing up for discussion environment effect evaluation item and in the future the regulation against hereupon is strict and to be applied, is forecast standard set of the domestic against the electromagnetic waves even from electric railway it is necessary. It measured the electromagnetic waves noise which occurs from our country electric railway from the research which it sees and (IEC62236) the spinning machine it gave, with comparison it investigated fixed quantity. The electromagnetic waves noise which occurs from investigation result grade place, electric rolling stock, the sub station and with the transmission line gave appeared with the fact that it is satisfied. The case of insulation place Occurrence noise is exceeded the standard, the electromagnetic waves which occurs from the vehicle with circumference noise similarly is judged with the fact that it does not have a problem. To hereafter it measures an electromagnetic waves environment continuously even from the electrification and relates with a this in electric railway construction standard the fact which it see clearly it disposes positively and must minimize the electromagnetic waves occurrence from electric railway facility circumference.
The electric railway system the electromagnetic waves was regarded as the cause to which occurs grandly. The near facility or the demand against the evaluation regarding the electromagnetic waves effect against a circumference environment and a basic countermeasure is frequently proposed in the electric railway line. When it tries to observe the cause to which the electromagnetic waves occurs with afterwords it is same. 1. The occurrence cause due to a fixation equipment: As important occurrence place of the electronic noise due to an electric railroad equipment are the catenary line, the transmission line, the electric railway substation and sectioning post. From the catenary the discharge due to the contact defectiveness of the discharge due to the foreign material quality of the insulator and the metal, the discharge from the line surface becomes cause of electronic noise. The electric railway substation and the sectioning post by the operation of the switch which stands and the breaker there is a work where the electronic noise occurs. Volume of the electronic noise which is emitted because makes stand a various high tension countermeasure the case which is below the degree which is identical with an environment level is many from the change relation machinery and tools. 2. The occurrence cause due to a vehicle form: The various electric machinery and tools of the vehicle (illumination and air conditioning equipment), voltage converter of the vehicle, various wiring portion of the vehicle there is a possibility with electronic noise cause of vehicle form. Each machinery and tools group in order for the electronic noise not to be radiated, the case which makes stand a prevention countermeasure is many. If but every the machinery and tools group there is not a problem, when as the system which is a vehicle composing to, it follows in condition and there is a work where the unexpected electronic noise occurs. Specially recently, the voltage change machinery and tools which is loaded at the car streamlines, by a high-speed anger the possibility where the electronic noise occurs is coming to be high. Specially recently, the voltage change machinery and tools which is loaded at the car by streamlining and a high-speeding the possibility where the electronic noise occurs is coming to be high. 3. The Occurrence cause which accompanys to train travelling: It accompanys to travelling of the train and case of the electronic noise which gets, the train moves, when actual condition of electronic jamming the train passes in order also for the occurrence cause to move consequently and it occurs it has a feature in approximately passage. It thought that from the vehicle of dispersion power method the electronic noise due to this line of the pantograph and trolly wire becoming govern, from the vehicle of power method and that at the car the electronic noise which is radiated from the loading machinery and tools becomes govern, it came. It follows in recently the voltage converter of VVVF inverter the loading one vehicle increasing but at the car the possibility where the electromagnetic waves where the harmonic ingredient which is contained in the electric current which becomes input-output in the tank is radiated in the space becomes govern is coming to be high gradually. The electromagnetic waves is contained in environment bringing up for discussion environment effect evaluation item and in the future the regulation against hereupon is strict and to be applied, is forecast standard set of the domestic against the electromagnetic waves even from electric railway it is necessary. It measured the electromagnetic waves noise which occurs from our country electric railway from the research which it sees and (IEC62236) the spinning machine it gave, with comparison it investigated fixed quantity. The electromagnetic waves noise which occurs from investigation result grade place, electric rolling stock, the sub station and with the transmission line gave appeared with the fact that it is satisfied. The case of insulation place Occurrence noise is exceeded the standard, the electromagnetic waves which occurs from the vehicle with circumference noise similarly is judged with the fact that it does not have a problem. To hereafter it measures an electromagnetic waves environment continuously even from the electrification and relates with a this in electric railway construction standard the fact which it see clearly it disposes positively and must minimize the electromagnetic waves occurrence from electric railway facility circumference.
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