본 연구는 수학교육의 실용성 연구에 바탕을 두고 있으며 이러한 연구의 일환으로 중등수학에 암호학을 도입하고자 한다. 지금까지의 수학교육은 수학의 실용적 측면과의 연관성을 무시하고 교과서 중심으로 이루어졌다. 이로 인해 수학교사는 ‘수학의 실용성을 알고 있으면서도 설명할 수 없다’는 딜레마에 빠지게 되었다. 이에 본고에서는 특기적성교육 시간을 이용한 암호학의 도입으로 수학교육의 실용적 가치를 알리고자 한다. 먼저, 중등수학에 도입할 수 있는 암호체계로 초등암호학, Hill 암호체계, ADFGVX 암호체계를 선택하였다. 그리고 학생들이 교과서 내용을 좀 더 의미 있게 받아들일 수 있도록 암호체계의 내용을 초등화하고 지도하는 방법을 탐구하였다. 초등암호학, ADFGVX 암호체계의 지도에서는 역사고(逆思考)와 알고리즘의 중요성, ...
본 연구는 수학교육의 실용성 연구에 바탕을 두고 있으며 이러한 연구의 일환으로 중등수학에 암호학을 도입하고자 한다. 지금까지의 수학교육은 수학의 실용적 측면과의 연관성을 무시하고 교과서 중심으로 이루어졌다. 이로 인해 수학교사는 ‘수학의 실용성을 알고 있으면서도 설명할 수 없다’는 딜레마에 빠지게 되었다. 이에 본고에서는 특기적성교육 시간을 이용한 암호학의 도입으로 수학교육의 실용적 가치를 알리고자 한다. 먼저, 중등수학에 도입할 수 있는 암호체계로 초등암호학, Hill 암호체계, ADFGVX 암호체계를 선택하였다. 그리고 학생들이 교과서 내용을 좀 더 의미 있게 받아들일 수 있도록 암호체계의 내용을 초등화하고 지도하는 방법을 탐구하였다. 초등암호학, ADFGVX 암호체계의 지도에서는 역사고(逆思考)와 알고리즘의 중요성, 역함수의 실용성에 초점을 두었고, Hill 암호체계에서는 행렬, 역행렬 등의 교과과정과의 연관성을 강조하였다. 첨단과학기술의 발달로 수학의 실용성은 점점 커지고 있다. 수학교육이 이를 따라가기 위해서는, 교사의 끊임없는 연구가 요구되는 바이다.
본 연구는 수학교육의 실용성 연구에 바탕을 두고 있으며 이러한 연구의 일환으로 중등수학에 암호학을 도입하고자 한다. 지금까지의 수학교육은 수학의 실용적 측면과의 연관성을 무시하고 교과서 중심으로 이루어졌다. 이로 인해 수학교사는 ‘수학의 실용성을 알고 있으면서도 설명할 수 없다’는 딜레마에 빠지게 되었다. 이에 본고에서는 특기적성교육 시간을 이용한 암호학의 도입으로 수학교육의 실용적 가치를 알리고자 한다. 먼저, 중등수학에 도입할 수 있는 암호체계로 초등암호학, Hill 암호체계, ADFGVX 암호체계를 선택하였다. 그리고 학생들이 교과서 내용을 좀 더 의미 있게 받아들일 수 있도록 암호체계의 내용을 초등화하고 지도하는 방법을 탐구하였다. 초등암호학, ADFGVX 암호체계의 지도에서는 역사고(逆思考)와 알고리즘의 중요성, 역함수의 실용성에 초점을 두었고, Hill 암호체계에서는 행렬, 역행렬 등의 교과과정과의 연관성을 강조하였다. 첨단과학기술의 발달로 수학의 실용성은 점점 커지고 있다. 수학교육이 이를 따라가기 위해서는, 교사의 끊임없는 연구가 요구되는 바이다.
In this thesis, we demonstrate the usefulness of mathematics by introducing the cryptography into the junior high and high school curriculum. So far mathematics education has been conducted using mainly text books ignoring the connection to the practical view of mathematics. Mathematics teachers had...
In this thesis, we demonstrate the usefulness of mathematics by introducing the cryptography into the junior high and high school curriculum. So far mathematics education has been conducted using mainly text books ignoring the connection to the practical view of mathematics. Mathematics teachers had a dilemma because they could not explain the usefulness of mathematics even though they are aware of it. So we intend to notify the practicality of mathematics by introducing the cryptography into the junior high and high school's extra curriculum. We chose elementary cryptography, Hill system and ADFGVX encryption system among the known systems as encryption methods. We made the contents as elementary as possible so that students may understand meaningfully the basic concepts, and sought teaching method. In the instruction of elementary cryptography and Hill system, we emphasized reverse thinking, the importance of algorithm and the inverse function. On the other hand, in Hill system we put the weight on the connectivity of matrix and inverse matrix to the current curriculum. As the high technology develops, the practicality of mathematics increases further. To follow up such a trend, it needs for mathematics teachers to do a research on instruction of new active fields in mathematics.
In this thesis, we demonstrate the usefulness of mathematics by introducing the cryptography into the junior high and high school curriculum. So far mathematics education has been conducted using mainly text books ignoring the connection to the practical view of mathematics. Mathematics teachers had a dilemma because they could not explain the usefulness of mathematics even though they are aware of it. So we intend to notify the practicality of mathematics by introducing the cryptography into the junior high and high school's extra curriculum. We chose elementary cryptography, Hill system and ADFGVX encryption system among the known systems as encryption methods. We made the contents as elementary as possible so that students may understand meaningfully the basic concepts, and sought teaching method. In the instruction of elementary cryptography and Hill system, we emphasized reverse thinking, the importance of algorithm and the inverse function. On the other hand, in Hill system we put the weight on the connectivity of matrix and inverse matrix to the current curriculum. As the high technology develops, the practicality of mathematics increases further. To follow up such a trend, it needs for mathematics teachers to do a research on instruction of new active fields in mathematics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.