아동미술교육은 어린이의 지적·정서적·신체적·창의적 발달을 도모할 수 있다는 점에서 교육의 중요한 한 부분이다.
아동들은 보고, 들으며 느낌과 생각을 표출하고, 대면의 욕구를 충족시킨다. 즉, 표현활동은 아동들이 자신들이 살고 있는 세계에 대해 무엇을 어떻게 인식하고 있는가를 보여줄 뿐만 아니라, 신체적·정신적 성숙의 정도를 파악하게 해 준다. 아동들의 표현활동을 통해서 그들의 정서상태와 문제해결의 정보를 찾아낼 수 있다. 따라서, 아동들의 표현활동에서 가장 중요한 것은 무엇을 얼마나 잘 그리고 표현했는지 보다는 자신의 생각과 느낌...
아동미술교육은 어린이의 지적·정서적·신체적·창의적 발달을 도모할 수 있다는 점에서 교육의 중요한 한 부분이다.
아동들은 보고, 들으며 느낌과 생각을 표출하고, 대면의 욕구를 충족시킨다. 즉, 표현활동은 아동들이 자신들이 살고 있는 세계에 대해 무엇을 어떻게 인식하고 있는가를 보여줄 뿐만 아니라, 신체적·정신적 성숙의 정도를 파악하게 해 준다. 아동들의 표현활동을 통해서 그들의 정서상태와 문제해결의 정보를 찾아낼 수 있다. 따라서, 아동들의 표현활동에서 가장 중요한 것은 무엇을 얼마나 잘 그리고 표현했는지 보다는 자신의 생각과 느낌을 얼마나 자유롭고 다양하게 나타내는가 하는 것이다. 미술지도에서 교사는 아동 스스로 선택하고, 결정하여 작업하도록 하며 아동 나름대로의 생각이나 느낌을 그들의 방법대로 표현할 수 있도록 허용하는 분위기를 만들어야 한다. 아동의 능동적인 표현에 대한 지도 환경조성에 관심을 가지고 하려한다면 아동의 개성이 잘 나타나고 아동 개개인의 창의성을 발달시키는데 도움을 줄 것이다.
이와 같은 관점에서 본 연구는 아동 미술교육이 조화롭고 창의적인 인간을 구현하는 데에 중요한 영향력이 있다고 본다. 또한 아동 미술교육 중 평면표현 활동을 통한 아동미술의 지도환경을 조성하여 그 특성을 이해하고, 교사의 지도성에 따른 다양하고 창의적인 표현력을 모색하려는데 그 목적이 있다. 따라서 아동의 미술교육은 창의성 교육이 바탕이 되어야 하며, 아동미술지도에 있어 교사의 수업내용을 통한 바람직한 환경조성에 대한 관심과 세심한 배려, 그리고 끊임없는 학문적 연구가 뒷받침되어야 한다는 결론에 도달하게 되었다.
본 논문에서는 아동미술지도에 있어서 교사의 수업내용에 따른 수업환경 설정을 여러 가지 측면으로 시도함으로써 그 과정과 결과를 조사, 연구하여 창의력 향상에 미치는 영향을 분석해 보았다. 아동의 자유롭고 다양한 표현활동을 위한 효율적인 미술지도환경이 교육현장에서 구체적이고 적극적으로 실천될 수 있다면 우리의 미술교육은 전인교육과 창의적 인간을 육성하는 본연의 교육적 역할을 다할 수 있을 것이다.
아동미술교육은 어린이의 지적·정서적·신체적·창의적 발달을 도모할 수 있다는 점에서 교육의 중요한 한 부분이다.
아동들은 보고, 들으며 느낌과 생각을 표출하고, 대면의 욕구를 충족시킨다. 즉, 표현활동은 아동들이 자신들이 살고 있는 세계에 대해 무엇을 어떻게 인식하고 있는가를 보여줄 뿐만 아니라, 신체적·정신적 성숙의 정도를 파악하게 해 준다. 아동들의 표현활동을 통해서 그들의 정서상태와 문제해결의 정보를 찾아낼 수 있다. 따라서, 아동들의 표현활동에서 가장 중요한 것은 무엇을 얼마나 잘 그리고 표현했는지 보다는 자신의 생각과 느낌을 얼마나 자유롭고 다양하게 나타내는가 하는 것이다. 미술지도에서 교사는 아동 스스로 선택하고, 결정하여 작업하도록 하며 아동 나름대로의 생각이나 느낌을 그들의 방법대로 표현할 수 있도록 허용하는 분위기를 만들어야 한다. 아동의 능동적인 표현에 대한 지도 환경조성에 관심을 가지고 하려한다면 아동의 개성이 잘 나타나고 아동 개개인의 창의성을 발달시키는데 도움을 줄 것이다.
이와 같은 관점에서 본 연구는 아동 미술교육이 조화롭고 창의적인 인간을 구현하는 데에 중요한 영향력이 있다고 본다. 또한 아동 미술교육 중 평면표현 활동을 통한 아동미술의 지도환경을 조성하여 그 특성을 이해하고, 교사의 지도성에 따른 다양하고 창의적인 표현력을 모색하려는데 그 목적이 있다. 따라서 아동의 미술교육은 창의성 교육이 바탕이 되어야 하며, 아동미술지도에 있어 교사의 수업내용을 통한 바람직한 환경조성에 대한 관심과 세심한 배려, 그리고 끊임없는 학문적 연구가 뒷받침되어야 한다는 결론에 도달하게 되었다.
본 논문에서는 아동미술지도에 있어서 교사의 수업내용에 따른 수업환경 설정을 여러 가지 측면으로 시도함으로써 그 과정과 결과를 조사, 연구하여 창의력 향상에 미치는 영향을 분석해 보았다. 아동의 자유롭고 다양한 표현활동을 위한 효율적인 미술지도환경이 교육현장에서 구체적이고 적극적으로 실천될 수 있다면 우리의 미술교육은 전인교육과 창의적 인간을 육성하는 본연의 교육적 역할을 다할 수 있을 것이다.
Teaching fine arts to children is an important facet of education in the sense that it can help children develop intelligence, emotion, physical competence and creativity.
Children are busy expressing their emotions and thoughts and also busy satisfying their internal desire by observing and listeni...
Teaching fine arts to children is an important facet of education in the sense that it can help children develop intelligence, emotion, physical competence and creativity.
Children are busy expressing their emotions and thoughts and also busy satisfying their internal desire by observing and listening. In other words, their activities of expression not only represent how and what they feel about the world they are living in but also allude to the extent of their physical and mental maturity. These activities of children provide the key information about their emotional status and for solution of their troubles. What is most important in children's activities of expression is rather how freely and diversely they are expressing their feelings and thoughts, than what and how well they can draw and express. In teaching fine arts, therefore, teachers should strive to create an atmosphere in which children are allowed to select and decide and are encouraged to express whatever they want in the way they feel and think. If care is taken to promote and upkeep the environment where children are instructed to express activity, it will be most advantageous for children to develop creativity individually and to express personal character skilfully.
From this viewpoint, fine arts education for children can be seen to exercise an import influence upon bringing up harmonious and creative human beings. In view of this, fine arts should be taught in the manner that children can understand the characters of the arts formed through plane expression activities and can get equipped with the ability of diverse and creative expression by help of teachers. It may be, thus, concluded that fine arts education for children should be based on the creative teaching method and that careful consideration, concern and academic research should be poured in forming desirable environment through reinforced teaching contents of the fine arts teachers.
In this study, various approacher have been made to search for the influence affecting the development of creativity by examining such various aspects as process and result of teachers' efforts to form desirable teaching environment by means of teaching contents. If and when an environment for efficient fine arts education can be realized concretely and activity through these efforts, it may be said that our fine arts education has successfully played its role to conduct the education for the whole man and to foster creative human beings.
Teaching fine arts to children is an important facet of education in the sense that it can help children develop intelligence, emotion, physical competence and creativity.
Children are busy expressing their emotions and thoughts and also busy satisfying their internal desire by observing and listening. In other words, their activities of expression not only represent how and what they feel about the world they are living in but also allude to the extent of their physical and mental maturity. These activities of children provide the key information about their emotional status and for solution of their troubles. What is most important in children's activities of expression is rather how freely and diversely they are expressing their feelings and thoughts, than what and how well they can draw and express. In teaching fine arts, therefore, teachers should strive to create an atmosphere in which children are allowed to select and decide and are encouraged to express whatever they want in the way they feel and think. If care is taken to promote and upkeep the environment where children are instructed to express activity, it will be most advantageous for children to develop creativity individually and to express personal character skilfully.
From this viewpoint, fine arts education for children can be seen to exercise an import influence upon bringing up harmonious and creative human beings. In view of this, fine arts should be taught in the manner that children can understand the characters of the arts formed through plane expression activities and can get equipped with the ability of diverse and creative expression by help of teachers. It may be, thus, concluded that fine arts education for children should be based on the creative teaching method and that careful consideration, concern and academic research should be poured in forming desirable environment through reinforced teaching contents of the fine arts teachers.
In this study, various approacher have been made to search for the influence affecting the development of creativity by examining such various aspects as process and result of teachers' efforts to form desirable teaching environment by means of teaching contents. If and when an environment for efficient fine arts education can be realized concretely and activity through these efforts, it may be said that our fine arts education has successfully played its role to conduct the education for the whole man and to foster creative human beings.
주제어
#아동미술
#창의적표현
#미술교육
#미술지도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.