본 연구는 간판디자인에 있어서 상호명만을 전달하기 위한, 즉 단순한 메시지의 내용만을 전달하는 소극적인 형식의 글꼴 역할이 아니라 메시지의 내용을 적극적으로 표현하고 그 시대의 정신과 커뮤니케이션 환경을 반영할 수 있는 간판 타이포그래피의 효율적인 커뮤니케이션 방법 연구에 목적이 있다. 오늘날 매순간 쏟아져 나오는 수많은 정보들은 문자가 읽혀지는 기능만으로 충분히 전달되지 못한다. 현대의 커뮤니케이션은 언어에 의한 커뮤니케이션 보다 비언어적 수단(시각적 수단)에 의한 커뮤니케이션 영역이 확대되고 있다. 간판은 짧은 시간에 명확하게 그리고 쉽게 그 내용을 이해할 수 있도록 암시적인 처리가 되어야 한다. 이러한 간판의 기본적이면서 적극적인 기능을 위해서는 그 내용은 이미지로 나타나야 한다. 간판 ...
본 연구는 간판디자인에 있어서 상호명만을 전달하기 위한, 즉 단순한 메시지의 내용만을 전달하는 소극적인 형식의 글꼴 역할이 아니라 메시지의 내용을 적극적으로 표현하고 그 시대의 정신과 커뮤니케이션 환경을 반영할 수 있는 간판 타이포그래피의 효율적인 커뮤니케이션 방법 연구에 목적이 있다. 오늘날 매순간 쏟아져 나오는 수많은 정보들은 문자가 읽혀지는 기능만으로 충분히 전달되지 못한다. 현대의 커뮤니케이션은 언어에 의한 커뮤니케이션 보다 비언어적 수단(시각적 수단)에 의한 커뮤니케이션 영역이 확대되고 있다. 간판은 짧은 시간에 명확하게 그리고 쉽게 그 내용을 이해할 수 있도록 암시적인 처리가 되어야 한다. 이러한 간판의 기본적이면서 적극적인 기능을 위해서는 그 내용은 이미지로 나타나야 한다. 간판 타이포그래피가 읽혀지는 기능을 벗어나 내용을 담은 이미지로 지각되어지기 위해서는 그것에 표정을 부여하여야 한다. 그러한 글꼴의 표정은 어떤 형태소로 이뤄지느냐에 따라 변화무쌍하다. 이미지를 나타내는 특정적인 형태소와 한글 타이포그래피가 가지는 조형성을 결합하여 읽혀지는 글꼴보다는 이미지로 지각되어지는 타이포그래피의 표현 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 오늘날의 도시환경을 오염시키는 간판들에 대한 반성과 새로운 도시환경 창조를 위해 각 단체 및 대학, 관련기관에서 연구?발표한 문헌 자료를 통하여 우리나라 간판디자인의 문제점을 행정적, 그리고 업주와 소비자의 의식 등 다각도로 분석한다. 둘째, 간판의 특성상 많은 영향을 끼치는 그 시대의 커뮤니케이션 환경을 효과적으로 표현할 수 있는 타이포그래피 표현방법을 기호학적 측면에서 풀어본다. 셋째, 간판 타이포그래피의 조형적 분석을 통해 그 문제점을 파악하고 그 해결방안을 제시한다. 이 과정을 통하여 간판에 사용되어지는 타이포그래피가 단순히 읽혀지는 협의의 기능을 벗어나 그 내용을 효과적으로 커뮤니케이션 할 수 있는 방법들을 제시함으로써 간판에 본래의 역할인 업태의 성격과 이미지를 보다 쉽고 빠르게 전달하며 나아가 그 지역의 문화환경과 융화될 수 있는 방법을 모색하였다. 연구자는 본 연구를 통하여 간판의 주목적인 광고의 기능을 살리고 지역사회의 공감을 얻을 수 있는 효과적인 타이포그래피 표현방법에 관하여 다음과 같이 확인할 수 있었다. 첫째, 현시점에서 나타나는 간판디자인의 문제점은 그 지역성과 커뮤니케이션 환경과 결부되며, 둘째, 간판 구성요소의 가장 많은 비중을 차지하는 타이포그래피를 통한 문제 해결 접근 가능성을 확인할 수 있었으며, 셋째, 이러한 타이포그래피는 독특한 개성과 이미지를 가지고 업태의 내용과 성격을 효과적으로 표현하였을 때 단순한 상호명 전달의 수준을 벗어나 복잡 다분한 정보시대에 피전달자에게 효율적으로 인식되고 접근할 수 있음을 확인할 수 있었다.
본 연구는 간판디자인에 있어서 상호명만을 전달하기 위한, 즉 단순한 메시지의 내용만을 전달하는 소극적인 형식의 글꼴 역할이 아니라 메시지의 내용을 적극적으로 표현하고 그 시대의 정신과 커뮤니케이션 환경을 반영할 수 있는 간판 타이포그래피의 효율적인 커뮤니케이션 방법 연구에 목적이 있다. 오늘날 매순간 쏟아져 나오는 수많은 정보들은 문자가 읽혀지는 기능만으로 충분히 전달되지 못한다. 현대의 커뮤니케이션은 언어에 의한 커뮤니케이션 보다 비언어적 수단(시각적 수단)에 의한 커뮤니케이션 영역이 확대되고 있다. 간판은 짧은 시간에 명확하게 그리고 쉽게 그 내용을 이해할 수 있도록 암시적인 처리가 되어야 한다. 이러한 간판의 기본적이면서 적극적인 기능을 위해서는 그 내용은 이미지로 나타나야 한다. 간판 타이포그래피가 읽혀지는 기능을 벗어나 내용을 담은 이미지로 지각되어지기 위해서는 그것에 표정을 부여하여야 한다. 그러한 글꼴의 표정은 어떤 형태소로 이뤄지느냐에 따라 변화무쌍하다. 이미지를 나타내는 특정적인 형태소와 한글 타이포그래피가 가지는 조형성을 결합하여 읽혀지는 글꼴보다는 이미지로 지각되어지는 타이포그래피의 표현 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 오늘날의 도시환경을 오염시키는 간판들에 대한 반성과 새로운 도시환경 창조를 위해 각 단체 및 대학, 관련기관에서 연구?발표한 문헌 자료를 통하여 우리나라 간판디자인의 문제점을 행정적, 그리고 업주와 소비자의 의식 등 다각도로 분석한다. 둘째, 간판의 특성상 많은 영향을 끼치는 그 시대의 커뮤니케이션 환경을 효과적으로 표현할 수 있는 타이포그래피 표현방법을 기호학적 측면에서 풀어본다. 셋째, 간판 타이포그래피의 조형적 분석을 통해 그 문제점을 파악하고 그 해결방안을 제시한다. 이 과정을 통하여 간판에 사용되어지는 타이포그래피가 단순히 읽혀지는 협의의 기능을 벗어나 그 내용을 효과적으로 커뮤니케이션 할 수 있는 방법들을 제시함으로써 간판에 본래의 역할인 업태의 성격과 이미지를 보다 쉽고 빠르게 전달하며 나아가 그 지역의 문화환경과 융화될 수 있는 방법을 모색하였다. 연구자는 본 연구를 통하여 간판의 주목적인 광고의 기능을 살리고 지역사회의 공감을 얻을 수 있는 효과적인 타이포그래피 표현방법에 관하여 다음과 같이 확인할 수 있었다. 첫째, 현시점에서 나타나는 간판디자인의 문제점은 그 지역성과 커뮤니케이션 환경과 결부되며, 둘째, 간판 구성요소의 가장 많은 비중을 차지하는 타이포그래피를 통한 문제 해결 접근 가능성을 확인할 수 있었으며, 셋째, 이러한 타이포그래피는 독특한 개성과 이미지를 가지고 업태의 내용과 성격을 효과적으로 표현하였을 때 단순한 상호명 전달의 수준을 벗어나 복잡 다분한 정보시대에 피전달자에게 효율적으로 인식되고 접근할 수 있음을 확인할 수 있었다.
The purpose of study is to find efficient communication of board typographic which not merely acts type of letter communicating contents of message but shows actively the contents of message and reflects the mental and communication circumstance in the times. A lot of information coming out continuo...
The purpose of study is to find efficient communication of board typographic which not merely acts type of letter communicating contents of message but shows actively the contents of message and reflects the mental and communication circumstance in the times. A lot of information coming out continuously in every minutes can not be communicated sufficiently through the word as read. communication in modern times are made better by visual method, not letter, than word itself. Commercial signboard should contain something revealing the contents to be understood clearly and easily in short. For this basic and active function of sign board, the contents should be imaged. Signboard typographic to be image perceived to containing contents, not letter itself has expression melted and it will be various with its look. The method of study of expression of typographic perceived as image combining charactered look and mold, not letter itself are as below. In first, Analysis in every aspect the problem of design of signboard in Korea in administration and thinking of installer and customer through the material or treaties issued by School or related office for regretting to sign board injuring of beauty of city and create new city. In second, Analysis typo graphic in aspect of symbol expressing communication circumstance in the times effecting character of sign board. Third, find problem and provide its solution through type analysis of typographic. With that, we can find the solution for efficient communication and make good typographic getting out from limited means of typographic just read so that it communicates its actual character and image as real mean of signboard and matches with culture in the region. I here confirmed that efficient expression method of typographic which makes purpose of advertisement as its main mean and get sympathy in the region as below First, the problem found at the moment is connected with regional character and communication circumstance Second, Approached the possibility of solution of problem through typographic taking main part among the factors in constitution. Third, such typographic expressing contents and characters of the shop with identity and image is recognized and approached to passive people living in complicated information time getting out form transfer of name of the shop.
The purpose of study is to find efficient communication of board typographic which not merely acts type of letter communicating contents of message but shows actively the contents of message and reflects the mental and communication circumstance in the times. A lot of information coming out continuously in every minutes can not be communicated sufficiently through the word as read. communication in modern times are made better by visual method, not letter, than word itself. Commercial signboard should contain something revealing the contents to be understood clearly and easily in short. For this basic and active function of sign board, the contents should be imaged. Signboard typographic to be image perceived to containing contents, not letter itself has expression melted and it will be various with its look. The method of study of expression of typographic perceived as image combining charactered look and mold, not letter itself are as below. In first, Analysis in every aspect the problem of design of signboard in Korea in administration and thinking of installer and customer through the material or treaties issued by School or related office for regretting to sign board injuring of beauty of city and create new city. In second, Analysis typo graphic in aspect of symbol expressing communication circumstance in the times effecting character of sign board. Third, find problem and provide its solution through type analysis of typographic. With that, we can find the solution for efficient communication and make good typographic getting out from limited means of typographic just read so that it communicates its actual character and image as real mean of signboard and matches with culture in the region. I here confirmed that efficient expression method of typographic which makes purpose of advertisement as its main mean and get sympathy in the region as below First, the problem found at the moment is connected with regional character and communication circumstance Second, Approached the possibility of solution of problem through typographic taking main part among the factors in constitution. Third, such typographic expressing contents and characters of the shop with identity and image is recognized and approached to passive people living in complicated information time getting out form transfer of name of the shop.
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