본 연구는 기업이 추구하는 목표를 실현하기 위한 정체성의 확립인 기업CI를 웹상에 응용함으로써, 웹 디자인의 시각적인 조형요소의 분석에 따른 디자인적인 측면의 아이덴티티를 제시하여 웹 디자인 시의 기초 자료로 활용함에 그 목적이 있다. 전통적인 기업CI(Corporate Identity)라 함은 기업의 새로운 경영 이념의 구축에 필요한 이미지와 커뮤니케이션 시스템을 계획적으로 만들어 내어 기업의 정체성의 확립과 공통의 목표를 달성하기 위한 전략이라 말할 수 있다. 이런 기존의 CI를 바탕으로 한 웹 아이덴티티(Web Identity)는 아이덴티티를 새로이 구축하는 개념은 아니지만 전통적인 시각적, 언어적, 통일화의 전략에 웹이라는 신매체가 가미되면서 기업을 알릴 수 있는 새로운 방법적 채널이 확장된 개념이라고 할 수 있다. 따라서 이런 전통적인 기업CI의 고찰을 통한 웹 아이덴티티의 응용은 다음과 같다. 인터넷이 제공하는 멀티미디어의 환경은 기존의 오프라인 환경을 주도하던 비주얼 아이덴티티와는 다른, 웹이라는 특수한 환경에 부합하는 요소들이 필요한데 이들 요소로는 시각적 아이덴티티(Visual Identity), 마인드 아이덴티티(Mind Identity), 행위적 아이덴티티(Behavior Identity), 언어적 아이덴티티(Verbal Written Identity), 체험적 아이덴티티(Experimental Identity), 멀티미디어 아이덴티티(Multimedia Identity), 모션 아이덴티티(Motion Identity), ...
본 연구는 기업이 추구하는 목표를 실현하기 위한 정체성의 확립인 기업CI를 웹상에 응용함으로써, 웹 디자인의 시각적인 조형요소의 분석에 따른 디자인적인 측면의 아이덴티티를 제시하여 웹 디자인 시의 기초 자료로 활용함에 그 목적이 있다. 전통적인 기업CI(Corporate Identity)라 함은 기업의 새로운 경영 이념의 구축에 필요한 이미지와 커뮤니케이션 시스템을 계획적으로 만들어 내어 기업의 정체성의 확립과 공통의 목표를 달성하기 위한 전략이라 말할 수 있다. 이런 기존의 CI를 바탕으로 한 웹 아이덴티티(Web Identity)는 아이덴티티를 새로이 구축하는 개념은 아니지만 전통적인 시각적, 언어적, 통일화의 전략에 웹이라는 신매체가 가미되면서 기업을 알릴 수 있는 새로운 방법적 채널이 확장된 개념이라고 할 수 있다. 따라서 이런 전통적인 기업CI의 고찰을 통한 웹 아이덴티티의 응용은 다음과 같다. 인터넷이 제공하는 멀티미디어의 환경은 기존의 오프라인 환경을 주도하던 비주얼 아이덴티티와는 다른, 웹이라는 특수한 환경에 부합하는 요소들이 필요한데 이들 요소로는 시각적 아이덴티티(Visual Identity), 마인드 아이덴티티(Mind Identity), 행위적 아이덴티티(Behavior Identity), 언어적 아이덴티티(Verbal Written Identity), 체험적 아이덴티티(Experimental Identity), 멀티미디어 아이덴티티(Multimedia Identity), 모션 아이덴티티(Motion Identity), 사운드 아이덴티티(Sound Identity) 등으로 구분할 수 있다. 또한 이들 요소를 기본으로 한 웹 아이덴티티의 항목은 본 연구의 제3.3절에서 제시하고 있다. 따라서 이들 개발 항목 중에서 웹 디자인의 시각적 조형요소에 해당하는 항목만을 발췌하여 개개를 분석하였는데 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 웹 코퍼레이트 스테이트먼트(Web Corporate Statement)로 여기에는 캐치프레이즈(Catch Phrase)나 슬로건(Slogan)에서부터 필로소피 브랜드(Philosophy Brand)까지 여러 종류가 있는데 웹에서는 기존 CI의 코퍼레이트 스테이트먼트를 도입하여 온라인과 오프라인의 통합적인 연상을 이룰 수 있다. 둘째, 레이아웃 및 네비게이션으로 색상이나 텍스트, 그래픽의 사용 등 전반적인 시각적 요소들의 배치로 주목성과 함께 심미성, 사용자의 편의성 등이 고려되어야 하는 항목이다. 셋째, 그래픽은 회사 심벌마크 및 로고타입(Corporate Symbol & Logotype) 아이콘, 버튼 및 배너(Corporate Icon, Button & Banner), 동영상(Corporate Movie) 등의 이미지 관련 항목으로, 개개인의 PC환경, 브라우저간의 호환성, 파일 크기 등의 웹 특수성과 기업 CI와의 조화에 따른 구현으로 각 브랜드의 특징을 살린, 전체 그룹사의 연계된 사이트의 개발을 가능하게 하여 업체의 통일감 형성에 이바지 할 수 있다. 넷째, 컬러 시스템으로 기업CI에 부합하는 전용 컬러의 도입은 웹에서의 계열사 간의 통일감을 형성하고 색에 의한 아이덴티티의 확립은 사용자들에게 시각적 효과의 극대화로 인한 '색깔=브랜드 이미지'의 메시지를 창출 하게 하여 광고에 있어서 잔상의 효과를 기대할 수 있다. 다섯째, 전용서체에서는 수십 년에 걸쳐 연구된 타이포그라피의 관례를 웹 환경에 적합하게 구현하기 위한 개념과 제시를 살펴봄으로써, 기업에서 이미 개발된 서체의 사용이 웹에서의 보편적인 서체와 조화를 이룰 수 있도록 그 기초를 살펴 기업의 이미지 제고에 도움이 될 수 있도록 하였다. 이상 전통적인 기업CI를 바탕으로 한 웹 아이덴티티의 시각적 요소의 항목을 구체적으로 살펴 보았다. 이로써 웹의 기술적인 환경을 이해하고 활용하여 웹사이트의 구축이, 기업의 마케팅 전략과 병행이 되어 기업의 메시지를 효과적으로 전달할 수 있는 기초로서의 역할을 할 수 있을 것이다.
본 연구는 기업이 추구하는 목표를 실현하기 위한 정체성의 확립인 기업CI를 웹상에 응용함으로써, 웹 디자인의 시각적인 조형요소의 분석에 따른 디자인적인 측면의 아이덴티티를 제시하여 웹 디자인 시의 기초 자료로 활용함에 그 목적이 있다. 전통적인 기업CI(Corporate Identity)라 함은 기업의 새로운 경영 이념의 구축에 필요한 이미지와 커뮤니케이션 시스템을 계획적으로 만들어 내어 기업의 정체성의 확립과 공통의 목표를 달성하기 위한 전략이라 말할 수 있다. 이런 기존의 CI를 바탕으로 한 웹 아이덴티티(Web Identity)는 아이덴티티를 새로이 구축하는 개념은 아니지만 전통적인 시각적, 언어적, 통일화의 전략에 웹이라는 신매체가 가미되면서 기업을 알릴 수 있는 새로운 방법적 채널이 확장된 개념이라고 할 수 있다. 따라서 이런 전통적인 기업CI의 고찰을 통한 웹 아이덴티티의 응용은 다음과 같다. 인터넷이 제공하는 멀티미디어의 환경은 기존의 오프라인 환경을 주도하던 비주얼 아이덴티티와는 다른, 웹이라는 특수한 환경에 부합하는 요소들이 필요한데 이들 요소로는 시각적 아이덴티티(Visual Identity), 마인드 아이덴티티(Mind Identity), 행위적 아이덴티티(Behavior Identity), 언어적 아이덴티티(Verbal Written Identity), 체험적 아이덴티티(Experimental Identity), 멀티미디어 아이덴티티(Multimedia Identity), 모션 아이덴티티(Motion Identity), 사운드 아이덴티티(Sound Identity) 등으로 구분할 수 있다. 또한 이들 요소를 기본으로 한 웹 아이덴티티의 항목은 본 연구의 제3.3절에서 제시하고 있다. 따라서 이들 개발 항목 중에서 웹 디자인의 시각적 조형요소에 해당하는 항목만을 발췌하여 개개를 분석하였는데 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 웹 코퍼레이트 스테이트먼트(Web Corporate Statement)로 여기에는 캐치프레이즈(Catch Phrase)나 슬로건(Slogan)에서부터 필로소피 브랜드(Philosophy Brand)까지 여러 종류가 있는데 웹에서는 기존 CI의 코퍼레이트 스테이트먼트를 도입하여 온라인과 오프라인의 통합적인 연상을 이룰 수 있다. 둘째, 레이아웃 및 네비게이션으로 색상이나 텍스트, 그래픽의 사용 등 전반적인 시각적 요소들의 배치로 주목성과 함께 심미성, 사용자의 편의성 등이 고려되어야 하는 항목이다. 셋째, 그래픽은 회사 심벌마크 및 로고타입(Corporate Symbol & Logotype) 아이콘, 버튼 및 배너(Corporate Icon, Button & Banner), 동영상(Corporate Movie) 등의 이미지 관련 항목으로, 개개인의 PC환경, 브라우저간의 호환성, 파일 크기 등의 웹 특수성과 기업 CI와의 조화에 따른 구현으로 각 브랜드의 특징을 살린, 전체 그룹사의 연계된 사이트의 개발을 가능하게 하여 업체의 통일감 형성에 이바지 할 수 있다. 넷째, 컬러 시스템으로 기업CI에 부합하는 전용 컬러의 도입은 웹에서의 계열사 간의 통일감을 형성하고 색에 의한 아이덴티티의 확립은 사용자들에게 시각적 효과의 극대화로 인한 '색깔=브랜드 이미지'의 메시지를 창출 하게 하여 광고에 있어서 잔상의 효과를 기대할 수 있다. 다섯째, 전용서체에서는 수십 년에 걸쳐 연구된 타이포그라피의 관례를 웹 환경에 적합하게 구현하기 위한 개념과 제시를 살펴봄으로써, 기업에서 이미 개발된 서체의 사용이 웹에서의 보편적인 서체와 조화를 이룰 수 있도록 그 기초를 살펴 기업의 이미지 제고에 도움이 될 수 있도록 하였다. 이상 전통적인 기업CI를 바탕으로 한 웹 아이덴티티의 시각적 요소의 항목을 구체적으로 살펴 보았다. 이로써 웹의 기술적인 환경을 이해하고 활용하여 웹사이트의 구축이, 기업의 마케팅 전략과 병행이 되어 기업의 메시지를 효과적으로 전달할 수 있는 기초로서의 역할을 할 수 있을 것이다.
This research has the purpose to suggest the identity for web design according to its visual composition elements and to utilize as elementary materials for the web designing. The Corporate Identity (here below called as 'CI') of enterprise at the past is a strategy for establishing the identity of ...
This research has the purpose to suggest the identity for web design according to its visual composition elements and to utilize as elementary materials for the web designing. The Corporate Identity (here below called as 'CI') of enterprise at the past is a strategy for establishing the identity of the business company and for accomplishing the aim of the company by making systematically images needed for establishing new management ideologies and communication systems. The Web Identity based under the line of above-mentioned past CI is not the concepts of establishing completely new identity. Nevertheless this web identity is the concept enlarged new methodical channel for advertising the corporate using Web tool, new media, together with traditional visual, verbal-written, unified strategy. Therefore, the application of web identity according to the research of the traditional CI is as follows: The circumstance of multi-media based on the Internet need some elements for Web, the unique and/or special circumstance. These elements are divided Visual Identity, Mind Identity, Behavior Identity, Verbal Written Identity, Experimental Identity, Multimedia Identity, Motion Identity and Sound Identity. This research suggests the Web Identity development elements at the clause 3.3. This research also analyze the development elements of visual parts of Web design and the details are as follows: 1. Web Corporate Statement - This element has the variable types just as Catch Phrase, Slogan, Philosophy Brand and etc. It is possible to achieve association between On-line and Off-line by introducing Corporate Statement of already-existed CI. 2. Layout and Navigation - This element is to consider Attention, Beauty and users' convenience by arrangement of visual contents just as colors, texts and graphics. 3. Graphic - This element is regarding the image of Corporate Symbol & Logotype, Corporate Icon, Button & Banner, Corporate Movie and etc. This helps making the Unification of Corporate and being possible to develop the related Web Site of the full group companies by matching coordinately between the Web particularity - the individual PC circumstance, mutual compatibility among the browsers, Volume of the file and etc. and the corporate CI. 4. Color system - The introduction of exclusive-using color to match the corporate CI gives the unity between the related corporate in Web and the establishment of color identity gives color effects to the customers up to maximum and give the message of 'color=Brand image' and therefore this also expects the after-image effects in the field of advertisement. 5. Private font - The research of concepts and suggestions for proper using typography already researched in decades, helps the image making of corporate by using the developed typography with cordially the general font in Web. In conclusion, by understanding and using the Web technical circumstance, the establishment of Web Site together with marketing strategy of the corporate complete its aim as the roll of element for present the corporate message effectively.
This research has the purpose to suggest the identity for web design according to its visual composition elements and to utilize as elementary materials for the web designing. The Corporate Identity (here below called as 'CI') of enterprise at the past is a strategy for establishing the identity of the business company and for accomplishing the aim of the company by making systematically images needed for establishing new management ideologies and communication systems. The Web Identity based under the line of above-mentioned past CI is not the concepts of establishing completely new identity. Nevertheless this web identity is the concept enlarged new methodical channel for advertising the corporate using Web tool, new media, together with traditional visual, verbal-written, unified strategy. Therefore, the application of web identity according to the research of the traditional CI is as follows: The circumstance of multi-media based on the Internet need some elements for Web, the unique and/or special circumstance. These elements are divided Visual Identity, Mind Identity, Behavior Identity, Verbal Written Identity, Experimental Identity, Multimedia Identity, Motion Identity and Sound Identity. This research suggests the Web Identity development elements at the clause 3.3. This research also analyze the development elements of visual parts of Web design and the details are as follows: 1. Web Corporate Statement - This element has the variable types just as Catch Phrase, Slogan, Philosophy Brand and etc. It is possible to achieve association between On-line and Off-line by introducing Corporate Statement of already-existed CI. 2. Layout and Navigation - This element is to consider Attention, Beauty and users' convenience by arrangement of visual contents just as colors, texts and graphics. 3. Graphic - This element is regarding the image of Corporate Symbol & Logotype, Corporate Icon, Button & Banner, Corporate Movie and etc. This helps making the Unification of Corporate and being possible to develop the related Web Site of the full group companies by matching coordinately between the Web particularity - the individual PC circumstance, mutual compatibility among the browsers, Volume of the file and etc. and the corporate CI. 4. Color system - The introduction of exclusive-using color to match the corporate CI gives the unity between the related corporate in Web and the establishment of color identity gives color effects to the customers up to maximum and give the message of 'color=Brand image' and therefore this also expects the after-image effects in the field of advertisement. 5. Private font - The research of concepts and suggestions for proper using typography already researched in decades, helps the image making of corporate by using the developed typography with cordially the general font in Web. In conclusion, by understanding and using the Web technical circumstance, the establishment of Web Site together with marketing strategy of the corporate complete its aim as the roll of element for present the corporate message effectively.
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