이 글의 목적은 자유주의와 공동체주의의 논쟁을 통해 우리가 상식적으로 이해하고 있는 자유주의에 대한 이해의 수준을 높이고, 이들간의 논쟁을 토론수업에 적용해보는 것이다. 오늘날 우리가 사회적 맥락에서 경험하는 자유주의 현상은 개인화이다. 사회가 분화됨에 따라 유기적으로 결합되어 있던 전통사회의 공동체적 성격은 점차 유실되고 있다. 이 과정에서 공동체주의자로 명명되는 일군의 이론가들이 자유주의 정치이론에 문제를 제기 하면서 자유주의 대 공동체주의 논쟁은 본격적인 궤도에 올라섰다. 공동체주의는 자유주의적 인간관, 개인주의, 보편주의, 사회의 중립성과 반완전주의, 현대 사회의 문제, 등을 들어 자유주의를 비판한다. 필자는 각 쟁점별로 공동체주의자들의 자유주의에 대한 비판을 소개하고 이러한 비판에 대한 자유주의자들의 대응을 후속 논쟁들과 연관시키면서 고찰했다. (1) 자유주의적 자아관은 공동체주의자들이 생각하듯이 순전히 무연고적인 존재론적인 자아가 아니다. 자유주의적 자아관은 가치관에 대한 합의가 없는 다원주의 사회에서의 자유롭고 평등한 시민이라는 관점이다. (2) 자유주의적 개인주의는 공동체주의자들이 비판하듯이 순전히 자기이익 추구를 지상목적으로 하는 반사회적 개인주의가 아니라 가치와 의무와 책임의 원천은 개인에게 있다는 도덕적 개인주의이다. (3) 자유주의적 보편주의는 공동체주의자들이 비판하듯이 역사적 공동체가 처한 특수성과 다원성을 무시하는 추상적이고 비현실적인 관점이 아니다. 자유주의적 보편주의는 서구 자유민주주의 사회의 공공적인 정치문화와 전통에 내재한 근본적인 직관적 신념들을 배경으로 구성된 것이다. (4) 중립성과 반완전주의는 공동체들이 비판하듯이 자유주의적 개인주의만을 조장하는 위선성과 편협성만을 위한 것은 아니다. 자유주의의 중립성과 반완전주의는 근대 다원주의 사회에서의 도덕과 정치 체계에 대한 피할 수 없는 제약 조건으로 보지 않으면 안 된다. (5) 자유주의적 개인주의 문화가 현대사회 문제에 대한 전적인 책임을 져야 한다는 공동체주의자들의 비판은 지나친 것으로 판단되며, 그러한 문제에 대한 공동체주의적 해결도 현실적 역량을 결여하고 있는 것으로 나타난다. 공동체주의자들의 비판에 대해서 자유주의자들은 이상과 같이 방어적으로 대응하면서 자유주의에 대한 적극적 재구성을 시도함과 아울러 공동체주의자들에게 다양한 직접적인 반박을 가한다. 자유주의자들은 대체로 자유주의가 가진 문제점을 인정하기는 하지만, 공동체주의적 대안은 더 참혹한 결과일 것이라고 응수한다. 우선 공동체주의는 공동체 개념과 공동체 구성의 현실적 방안에 관련된 신뢰할 만한 대안을 결코 제시한 적이 없다는 사실이 지적된다. 공동체주의자들의 비판에 대한 자유주의자들의 대응과 그들의 자유주의의 적극적 재구성 노력과 아울러 공동체주의에 대한 역공을 종합적으로 평가한 결과, 자유주의에 대한 공동체주의의 비판이 논쟁에서 우위를 점할 정도가 못된다고 결론을 내려도 좋을 것 같다. 이 논쟁은 토론 수업의 주제로 매우 좋아 초등학교 5∼6학년 영재아들을 대상으로 하는 토론 수업 지도안을 구성해 보았다. 이런 토론을 통해 영재아들이 자신의 주장을 펼칠 때, 다양한 예를 들어 정당화하는 훈련을 하게 될 것이다. 영재아들은 Bloomd의 교육목표 분류학의 최고수준에 해당하는 종합·평가의 수준으로 자유주의 대 공동체주의 논쟁과 관련된 딜레마 상황을 만들어보고, 자신의 입장을 옹호하는데 자신이 만든 딜레마를 적극 활용하게 될 것이다. 나아가 논리적 사고에 기반한 도덕적 관점을 가짐으로써 보다 합리적인 판단을 내리는 능력을 기르게 될 것이다.
이 글의 목적은 자유주의와 공동체주의의 논쟁을 통해 우리가 상식적으로 이해하고 있는 자유주의에 대한 이해의 수준을 높이고, 이들간의 논쟁을 토론수업에 적용해보는 것이다. 오늘날 우리가 사회적 맥락에서 경험하는 자유주의 현상은 개인화이다. 사회가 분화됨에 따라 유기적으로 결합되어 있던 전통사회의 공동체적 성격은 점차 유실되고 있다. 이 과정에서 공동체주의자로 명명되는 일군의 이론가들이 자유주의 정치이론에 문제를 제기 하면서 자유주의 대 공동체주의 논쟁은 본격적인 궤도에 올라섰다. 공동체주의는 자유주의적 인간관, 개인주의, 보편주의, 사회의 중립성과 반완전주의, 현대 사회의 문제, 등을 들어 자유주의를 비판한다. 필자는 각 쟁점별로 공동체주의자들의 자유주의에 대한 비판을 소개하고 이러한 비판에 대한 자유주의자들의 대응을 후속 논쟁들과 연관시키면서 고찰했다. (1) 자유주의적 자아관은 공동체주의자들이 생각하듯이 순전히 무연고적인 존재론적인 자아가 아니다. 자유주의적 자아관은 가치관에 대한 합의가 없는 다원주의 사회에서의 자유롭고 평등한 시민이라는 관점이다. (2) 자유주의적 개인주의는 공동체주의자들이 비판하듯이 순전히 자기이익 추구를 지상목적으로 하는 반사회적 개인주의가 아니라 가치와 의무와 책임의 원천은 개인에게 있다는 도덕적 개인주의이다. (3) 자유주의적 보편주의는 공동체주의자들이 비판하듯이 역사적 공동체가 처한 특수성과 다원성을 무시하는 추상적이고 비현실적인 관점이 아니다. 자유주의적 보편주의는 서구 자유민주주의 사회의 공공적인 정치문화와 전통에 내재한 근본적인 직관적 신념들을 배경으로 구성된 것이다. (4) 중립성과 반완전주의는 공동체들이 비판하듯이 자유주의적 개인주의만을 조장하는 위선성과 편협성만을 위한 것은 아니다. 자유주의의 중립성과 반완전주의는 근대 다원주의 사회에서의 도덕과 정치 체계에 대한 피할 수 없는 제약 조건으로 보지 않으면 안 된다. (5) 자유주의적 개인주의 문화가 현대사회 문제에 대한 전적인 책임을 져야 한다는 공동체주의자들의 비판은 지나친 것으로 판단되며, 그러한 문제에 대한 공동체주의적 해결도 현실적 역량을 결여하고 있는 것으로 나타난다. 공동체주의자들의 비판에 대해서 자유주의자들은 이상과 같이 방어적으로 대응하면서 자유주의에 대한 적극적 재구성을 시도함과 아울러 공동체주의자들에게 다양한 직접적인 반박을 가한다. 자유주의자들은 대체로 자유주의가 가진 문제점을 인정하기는 하지만, 공동체주의적 대안은 더 참혹한 결과일 것이라고 응수한다. 우선 공동체주의는 공동체 개념과 공동체 구성의 현실적 방안에 관련된 신뢰할 만한 대안을 결코 제시한 적이 없다는 사실이 지적된다. 공동체주의자들의 비판에 대한 자유주의자들의 대응과 그들의 자유주의의 적극적 재구성 노력과 아울러 공동체주의에 대한 역공을 종합적으로 평가한 결과, 자유주의에 대한 공동체주의의 비판이 논쟁에서 우위를 점할 정도가 못된다고 결론을 내려도 좋을 것 같다. 이 논쟁은 토론 수업의 주제로 매우 좋아 초등학교 5∼6학년 영재아들을 대상으로 하는 토론 수업 지도안을 구성해 보았다. 이런 토론을 통해 영재아들이 자신의 주장을 펼칠 때, 다양한 예를 들어 정당화하는 훈련을 하게 될 것이다. 영재아들은 Bloomd의 교육목표 분류학의 최고수준에 해당하는 종합·평가의 수준으로 자유주의 대 공동체주의 논쟁과 관련된 딜레마 상황을 만들어보고, 자신의 입장을 옹호하는데 자신이 만든 딜레마를 적극 활용하게 될 것이다. 나아가 논리적 사고에 기반한 도덕적 관점을 가짐으로써 보다 합리적인 판단을 내리는 능력을 기르게 될 것이다.
The purpose of this paper is to improve our understanding of liberalism through a study of the debate between Liberals and Communitarians and furthermore to apply the issue to discussion activity. Today we confront individualizing from the viewpoint of society. As society is getting divided, the org...
The purpose of this paper is to improve our understanding of liberalism through a study of the debate between Liberals and Communitarians and furthermore to apply the issue to discussion activity. Today we confront individualizing from the viewpoint of society. As society is getting divided, the organically combined communitarian character of traditional society has gradually disappeared. In this connection, while communitarians raise a question in argument, Debate between Liberals and Communitarians appear upon the scene of history. Communitarians raise a question in; Liberal concept of self, indivisualism, universalism, social neutrality and anti-perfectionism, and present-day Social problems etc. This paper will introduce the communitarian's critique of liberalism and review liberals' opposition regarding the communitarian's critique. (1) Unlike that of Communitarians, Liberal concept of self is not purely unconcerned ontological concept of self. Liberal concept of self is the viewpoint that it is liberal and equal citizenhood in plural society without agreement of value. (2) Liberal individualism is not anti-social individualism which spent his whole life in pursuit of his profit, but moral individualism that the individual has the foundation of the value, obligation and responsibility. (3) Liberal universalism is not the viewpoint that it disregards traditional community's particularity and pluralism as communitarians criticize but is composed of the intuitional belief which takes its place in the public politic culture of the Western liberal-democratic society. (4) Social neutrality and anti-perfectionism are not only hypocrisy and dogma which promote liberal individualism as communitarians criticize. It must be considered that social neutrality and anti-perfectionism is necessary condition for moral and political system in modern pluralism-society. (5) Communitarians' critique that Liberal individualism-culture is entirely responsible for the Social problems nowadays is not proper. Moreover, it is revealed that Communitarians' solution is unable to solve these problems in real world. With respect to Communitarians' critique, Liberals confront defensively as mentioned above, try Liberalism to reconstruct positively and have a directly various refutation. Liberals admit their problems but make a countermovement that Communitarians' solution is crueler than Liberal's. Above all, communitarians never have an alternative plan to the faithful concept of community and actual plan for construction community. As a result of evaluation of the Liberals' confrontation about Communitarians' critique, their positive reconstruct-effort and countermovement about synthetical communitarianism, it can be concluded that Communitarian's critique of liberalism don't obtain a superiority over that of Liberals in this debate. This debate is very good source of discussion activity so that it is made a manual for elementary school 5∼6 grade gifted-children to do discussion activity in their classes. Through they discuss each other, they will be trained to justify self-assertion with various example. Gifted children make a dilemma relating to the Debate between Liberals and Communitarians with highest level(synthesis·evaluation) in Bloom's objectives of education and will put a dilemma to practical use to support their positions. In addition, the moral viewpoint based on logical thinking make the children to have an opportunity to improve their reasonable judgements.
The purpose of this paper is to improve our understanding of liberalism through a study of the debate between Liberals and Communitarians and furthermore to apply the issue to discussion activity. Today we confront individualizing from the viewpoint of society. As society is getting divided, the organically combined communitarian character of traditional society has gradually disappeared. In this connection, while communitarians raise a question in argument, Debate between Liberals and Communitarians appear upon the scene of history. Communitarians raise a question in; Liberal concept of self, indivisualism, universalism, social neutrality and anti-perfectionism, and present-day Social problems etc. This paper will introduce the communitarian's critique of liberalism and review liberals' opposition regarding the communitarian's critique. (1) Unlike that of Communitarians, Liberal concept of self is not purely unconcerned ontological concept of self. Liberal concept of self is the viewpoint that it is liberal and equal citizenhood in plural society without agreement of value. (2) Liberal individualism is not anti-social individualism which spent his whole life in pursuit of his profit, but moral individualism that the individual has the foundation of the value, obligation and responsibility. (3) Liberal universalism is not the viewpoint that it disregards traditional community's particularity and pluralism as communitarians criticize but is composed of the intuitional belief which takes its place in the public politic culture of the Western liberal-democratic society. (4) Social neutrality and anti-perfectionism are not only hypocrisy and dogma which promote liberal individualism as communitarians criticize. It must be considered that social neutrality and anti-perfectionism is necessary condition for moral and political system in modern pluralism-society. (5) Communitarians' critique that Liberal individualism-culture is entirely responsible for the Social problems nowadays is not proper. Moreover, it is revealed that Communitarians' solution is unable to solve these problems in real world. With respect to Communitarians' critique, Liberals confront defensively as mentioned above, try Liberalism to reconstruct positively and have a directly various refutation. Liberals admit their problems but make a countermovement that Communitarians' solution is crueler than Liberal's. Above all, communitarians never have an alternative plan to the faithful concept of community and actual plan for construction community. As a result of evaluation of the Liberals' confrontation about Communitarians' critique, their positive reconstruct-effort and countermovement about synthetical communitarianism, it can be concluded that Communitarian's critique of liberalism don't obtain a superiority over that of Liberals in this debate. This debate is very good source of discussion activity so that it is made a manual for elementary school 5∼6 grade gifted-children to do discussion activity in their classes. Through they discuss each other, they will be trained to justify self-assertion with various example. Gifted children make a dilemma relating to the Debate between Liberals and Communitarians with highest level(synthesis·evaluation) in Bloom's objectives of education and will put a dilemma to practical use to support their positions. In addition, the moral viewpoint based on logical thinking make the children to have an opportunity to improve their reasonable judgements.
주제어
#자유주의 공동체주의 자유주의적 자아관 개인주의 보편주의 반완전주의 토론수업 딜레마 liberalism communitarianism liberal concept of self individualism universalism anti-perfectionism discussion-activity dilemma
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.