훌륭한 자질을 가진 사람이 교사가 되고, 그런 교사가 교직에 계속 머문다면 학생들에게 긍정적인 결과로 나타날 것이며, 교육의 질적 향상도 도모할 수 있을 것이다. 그러므로 능력과 자질이 있는 사람을 교직으로 유인하기 위해서는 우수한 교사에 대한 별도의 보상이 필요하다. 최근 우리나라에서는 '공무원 사기 진작 및 근무의욕의 고취를 위한 방안'으로 성과급의 일종인 '특별상여수당'을 1년에 한 차례씩 지급하도록 하였다. 그러나 교육현장에 나타나야 할 긍정적인 교육열정보다는 교직 사회 내에 경쟁 분위기를 조장한다는 거부감이 표출되고, 성과급 수여를 둘러싼 동료간의 불화와 위화감이 조성되고, 관리자들에 대한 불만이 표출되고 있을 뿐만 아니라 성과급을 받으면 전교직원 모두에게 균등분배하는 등 변칙 운영되는 사례가 나타나는 경우가 빈번한 실정에서 성과급 제도가 본래의 취지에 맞게 운영되려면 이러한 문제점이 해소되어야 할 것이다. 이러한 연구의 필요에 따라서 교원 성과급 제도의 현황과 성과급 제도에 대한 교사들의 인식을 조사·분석하여 문제점 및 개선방안을 제시하는데 이 연구의 목적이 있다. 연구를 위한 설문지 문항은 모두 26문항이며 문헌고찰 결과를 토대로 성과주의 보수체제의 장단점과 평가와 보상, 지급준거 등을 파악하고 서연수가 제작한 질문지를 참고하여, 지도 교수의 지도를 받아 질문지를 작성하였다. 또 조사 대상자의 배경 변인적 특성으로는 성별, 직위, 담임여부, 교직경험, 특별상여금 수혜 유무, 교원성과상여금 반납 경험 등의 6개 항목을 조사하였다. 각 설문지는 각 질문 문항별로 Likert의 5단계 평정척도를 사용하였다. 조사 대상은 부산광역시 서부교육청 관내의 15개교의 공립중학교에 근무하는 현직교사 300명이었으며 회수된 질문지는 294부로 98%의 회수율을 보였다. 수집된 자료의 통계처리는 ...
훌륭한 자질을 가진 사람이 교사가 되고, 그런 교사가 교직에 계속 머문다면 학생들에게 긍정적인 결과로 나타날 것이며, 교육의 질적 향상도 도모할 수 있을 것이다. 그러므로 능력과 자질이 있는 사람을 교직으로 유인하기 위해서는 우수한 교사에 대한 별도의 보상이 필요하다. 최근 우리나라에서는 '공무원 사기 진작 및 근무의욕의 고취를 위한 방안'으로 성과급의 일종인 '특별상여수당'을 1년에 한 차례씩 지급하도록 하였다. 그러나 교육현장에 나타나야 할 긍정적인 교육열정보다는 교직 사회 내에 경쟁 분위기를 조장한다는 거부감이 표출되고, 성과급 수여를 둘러싼 동료간의 불화와 위화감이 조성되고, 관리자들에 대한 불만이 표출되고 있을 뿐만 아니라 성과급을 받으면 전교직원 모두에게 균등분배하는 등 변칙 운영되는 사례가 나타나는 경우가 빈번한 실정에서 성과급 제도가 본래의 취지에 맞게 운영되려면 이러한 문제점이 해소되어야 할 것이다. 이러한 연구의 필요에 따라서 교원 성과급 제도의 현황과 성과급 제도에 대한 교사들의 인식을 조사·분석하여 문제점 및 개선방안을 제시하는데 이 연구의 목적이 있다. 연구를 위한 설문지 문항은 모두 26문항이며 문헌고찰 결과를 토대로 성과주의 보수체제의 장단점과 평가와 보상, 지급준거 등을 파악하고 서연수가 제작한 질문지를 참고하여, 지도 교수의 지도를 받아 질문지를 작성하였다. 또 조사 대상자의 배경 변인적 특성으로는 성별, 직위, 담임여부, 교직경험, 특별상여금 수혜 유무, 교원성과상여금 반납 경험 등의 6개 항목을 조사하였다. 각 설문지는 각 질문 문항별로 Likert의 5단계 평정척도를 사용하였다. 조사 대상은 부산광역시 서부교육청 관내의 15개교의 공립중학교에 근무하는 현직교사 300명이었으며 회수된 질문지는 294부로 98%의 회수율을 보였다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS(Version 10.0)프로그램을 사용하였고, 성별, 직위별, 담임여부, 교직경험별, 특별상여금 수혜 경험 유무별, 교원성과상여금 반납 경험 유무 등의 배경 변인에 따라 성과상여금제에 관한 인식, 성과상여금제 평가준거에 대한 인식, 성과상여금제에 대한 집단의 평균간 차이가 의미가 있는 것인지를 검증하기 위해서는 변량분석 기법(ANOVA)을 사용하였다. 조사 연구에 의한 분석 결과는 다음과 같다. 1. 성과상여금제에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 가. 우수 교사의 성과에 대한 보상의 기능은 현실적으로 그 기능을 수행하기에 부적당하다는데 의견을 보이고 있다. 우수 교사 확보 및 교직에로의 유인책의 기능, 교사 자신의 성과를 개선하려는 동기 부여의 기능, 교사에 대한 평가과정 개선의 기능, 교사들의 근무 의욕에 미치는 영향에 대한 전체적인 인식에는 부정적인 견해를 가지고 있다. 나. 성과금 차등 지급은 교사들의 근무 의욕 저하에 영향을 미치며 교사들 간의 협동정신의 약화시키고 교사들간의 위화감을 조성하며 교사들을 선정하는 방법뿐만 아니라 선정하는 그 자체에 대해서 불공정하다는 생각을 하고 있다. 다. 대상자 선정 후 그 결과가 공개되어야 한다는 결과가 압도적이다. 2. 성과상여금제 평가준거에 대한 인식은 어떠한가? 가. 교사들은 성과상여금 지급을 위한 교사들의 평가자로는 교장, 교감 등 관료자들보다는 동료교사의 의견을 더 많이 선호하는 것으로 나타났다. 나. 교사 평가 준거로 학교 전체에 대한 기여도는 적절하지 않다는 견해가 많으며 주당 수업시간 수 및 담임여부나 보직 여부 등도 평가 준거가 될 수 있다는 견해를 가지고 있다. 다. 보상 방식으로는 개별, 부서별, 학교별 보상 모두 그다지 만족할 만한 것은 아니라고 생각하고 있다. 3. 성과상여금제에 대한 의견은 어떠한가? 성과상여금제의 유지에 대해서도 회의적인 반응을 보이고 있다. 그러므로 대다수의 교사들은 현행 성과상여금제를 폐지하거나 다른 형태로의 전환, 즉 연구수당이나 연수지원비 등의 형태로 전환하는 것에 대해서 긍정적인 견해를 가지고 있다.
훌륭한 자질을 가진 사람이 교사가 되고, 그런 교사가 교직에 계속 머문다면 학생들에게 긍정적인 결과로 나타날 것이며, 교육의 질적 향상도 도모할 수 있을 것이다. 그러므로 능력과 자질이 있는 사람을 교직으로 유인하기 위해서는 우수한 교사에 대한 별도의 보상이 필요하다. 최근 우리나라에서는 '공무원 사기 진작 및 근무의욕의 고취를 위한 방안'으로 성과급의 일종인 '특별상여수당'을 1년에 한 차례씩 지급하도록 하였다. 그러나 교육현장에 나타나야 할 긍정적인 교육열정보다는 교직 사회 내에 경쟁 분위기를 조장한다는 거부감이 표출되고, 성과급 수여를 둘러싼 동료간의 불화와 위화감이 조성되고, 관리자들에 대한 불만이 표출되고 있을 뿐만 아니라 성과급을 받으면 전교직원 모두에게 균등분배하는 등 변칙 운영되는 사례가 나타나는 경우가 빈번한 실정에서 성과급 제도가 본래의 취지에 맞게 운영되려면 이러한 문제점이 해소되어야 할 것이다. 이러한 연구의 필요에 따라서 교원 성과급 제도의 현황과 성과급 제도에 대한 교사들의 인식을 조사·분석하여 문제점 및 개선방안을 제시하는데 이 연구의 목적이 있다. 연구를 위한 설문지 문항은 모두 26문항이며 문헌고찰 결과를 토대로 성과주의 보수체제의 장단점과 평가와 보상, 지급준거 등을 파악하고 서연수가 제작한 질문지를 참고하여, 지도 교수의 지도를 받아 질문지를 작성하였다. 또 조사 대상자의 배경 변인적 특성으로는 성별, 직위, 담임여부, 교직경험, 특별상여금 수혜 유무, 교원성과상여금 반납 경험 등의 6개 항목을 조사하였다. 각 설문지는 각 질문 문항별로 Likert의 5단계 평정척도를 사용하였다. 조사 대상은 부산광역시 서부교육청 관내의 15개교의 공립중학교에 근무하는 현직교사 300명이었으며 회수된 질문지는 294부로 98%의 회수율을 보였다. 수집된 자료의 통계처리는 SPSS(Version 10.0)프로그램을 사용하였고, 성별, 직위별, 담임여부, 교직경험별, 특별상여금 수혜 경험 유무별, 교원성과상여금 반납 경험 유무 등의 배경 변인에 따라 성과상여금제에 관한 인식, 성과상여금제 평가준거에 대한 인식, 성과상여금제에 대한 집단의 평균간 차이가 의미가 있는 것인지를 검증하기 위해서는 변량분석 기법(ANOVA)을 사용하였다. 조사 연구에 의한 분석 결과는 다음과 같다. 1. 성과상여금제에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 가. 우수 교사의 성과에 대한 보상의 기능은 현실적으로 그 기능을 수행하기에 부적당하다는데 의견을 보이고 있다. 우수 교사 확보 및 교직에로의 유인책의 기능, 교사 자신의 성과를 개선하려는 동기 부여의 기능, 교사에 대한 평가과정 개선의 기능, 교사들의 근무 의욕에 미치는 영향에 대한 전체적인 인식에는 부정적인 견해를 가지고 있다. 나. 성과금 차등 지급은 교사들의 근무 의욕 저하에 영향을 미치며 교사들 간의 협동정신의 약화시키고 교사들간의 위화감을 조성하며 교사들을 선정하는 방법뿐만 아니라 선정하는 그 자체에 대해서 불공정하다는 생각을 하고 있다. 다. 대상자 선정 후 그 결과가 공개되어야 한다는 결과가 압도적이다. 2. 성과상여금제 평가준거에 대한 인식은 어떠한가? 가. 교사들은 성과상여금 지급을 위한 교사들의 평가자로는 교장, 교감 등 관료자들보다는 동료교사의 의견을 더 많이 선호하는 것으로 나타났다. 나. 교사 평가 준거로 학교 전체에 대한 기여도는 적절하지 않다는 견해가 많으며 주당 수업시간 수 및 담임여부나 보직 여부 등도 평가 준거가 될 수 있다는 견해를 가지고 있다. 다. 보상 방식으로는 개별, 부서별, 학교별 보상 모두 그다지 만족할 만한 것은 아니라고 생각하고 있다. 3. 성과상여금제에 대한 의견은 어떠한가? 성과상여금제의 유지에 대해서도 회의적인 반응을 보이고 있다. 그러므로 대다수의 교사들은 현행 성과상여금제를 폐지하거나 다른 형태로의 전환, 즉 연구수당이나 연수지원비 등의 형태로 전환하는 것에 대해서 긍정적인 견해를 가지고 있다.
If a person who has good quality become a teacher and then keep his position, he will have positive influence on students and the quality of education will be promoted. In recruiting people who have good qualities and skills, there should be an extra compensation for excellent teachers. Recently we ...
If a person who has good quality become a teacher and then keep his position, he will have positive influence on students and the quality of education will be promoted. In recruiting people who have good qualities and skills, there should be an extra compensation for excellent teachers. Recently we set a regulation to give a special bonus, a kind of fruit-age bonus once a year as 'a plan to promote the working desire of government officials' in Korea. But they say there are several negative aspects in that system; there can be competitive atmosphere in teaching society rather than positive passion for teaching. Also there can be discord and a sense of incompatibility among teachers. Teachers can complain against their supervisors. Teachers who got bonuses with their fruit-age are to be forced to share it with others. The purpose of this thesis is on finding problems in fruit-age bonus system and presenting improvement devices by analyzing fruit-age bonus system and also teacher's opinions on it. There were 26 questions in questionnaire; about the system's benefits, evaluation, bonus and grant evaluation. I referred Seo Young-Soo's questionnaire with my supervising professor's aid. I also checked 6 items; the subject's sex, position, his being in charge of a class or not, teaching experience, his getting bonus or not, and the experience that he has ever forced his bonus with his fruit-age with others or ever returned it back. In each questionnaire I used Likert's 5 step equity measurement for each question. 300 teachers, who are now working in 15 public junior high schools within Seo-Bu education district, Busan, were asked to respond it. Responses were 294 teachers, which is 98% of all responses. In statistics, I used SPSS(Version10.0)program and ANOVA to inspect what meanings average difference among groups whose recognitions about such as fruit-age bonus system and evaluation depending on the factors; the subject's sex, position, his being in charge of a class or not, teaching experience, his getting bonus or not, and the experience that he has ever forced his bonus with his fruit-age with others or ever returned it back. Findings indicated as follows; The first, teachers' opinions on fruit-age bonus system were like this; in short, the functions of bonuses for excellent teachers are not proper in practical aspect. The functions are to secure excellent teachers and induce them to education field, to motivate teachers to develop their own fruit-ages, to improve evaluation process of teachers, and to have an effect on teachers' working desire. The second thing is that differentiating grant of the fruit-age bonus decreases and reduces their desire of working and a sense of cooperation. So teachers think they are getting discriminated in selection and evaluation in the system. The third one is most teachers insisted that selections for the fruit-age bonuses be publicly listed. The second, teachers' recognition of the evaluation of fruit-age bonus system; first of all, they prefer their co-workers as the evaluator in the system to supervisors like president, vice president and so on. The second, almost of them insisted that their contribution to whole school system not be one of evaluation factors. While some teacher have an opinion that working hour in a week, charging class or not, and taking extra position can be an evaluation factor. Finally, they don't think it is not a good way granting to a person, to a department, or to whole school. The third, their opinions' on maintaining fruit-age bonus system; they have skeptical views in maintaining it. Therefore most teachers hope this system abolished or changed into other system which supports grant for study or research.
If a person who has good quality become a teacher and then keep his position, he will have positive influence on students and the quality of education will be promoted. In recruiting people who have good qualities and skills, there should be an extra compensation for excellent teachers. Recently we set a regulation to give a special bonus, a kind of fruit-age bonus once a year as 'a plan to promote the working desire of government officials' in Korea. But they say there are several negative aspects in that system; there can be competitive atmosphere in teaching society rather than positive passion for teaching. Also there can be discord and a sense of incompatibility among teachers. Teachers can complain against their supervisors. Teachers who got bonuses with their fruit-age are to be forced to share it with others. The purpose of this thesis is on finding problems in fruit-age bonus system and presenting improvement devices by analyzing fruit-age bonus system and also teacher's opinions on it. There were 26 questions in questionnaire; about the system's benefits, evaluation, bonus and grant evaluation. I referred Seo Young-Soo's questionnaire with my supervising professor's aid. I also checked 6 items; the subject's sex, position, his being in charge of a class or not, teaching experience, his getting bonus or not, and the experience that he has ever forced his bonus with his fruit-age with others or ever returned it back. In each questionnaire I used Likert's 5 step equity measurement for each question. 300 teachers, who are now working in 15 public junior high schools within Seo-Bu education district, Busan, were asked to respond it. Responses were 294 teachers, which is 98% of all responses. In statistics, I used SPSS(Version10.0)program and ANOVA to inspect what meanings average difference among groups whose recognitions about such as fruit-age bonus system and evaluation depending on the factors; the subject's sex, position, his being in charge of a class or not, teaching experience, his getting bonus or not, and the experience that he has ever forced his bonus with his fruit-age with others or ever returned it back. Findings indicated as follows; The first, teachers' opinions on fruit-age bonus system were like this; in short, the functions of bonuses for excellent teachers are not proper in practical aspect. The functions are to secure excellent teachers and induce them to education field, to motivate teachers to develop their own fruit-ages, to improve evaluation process of teachers, and to have an effect on teachers' working desire. The second thing is that differentiating grant of the fruit-age bonus decreases and reduces their desire of working and a sense of cooperation. So teachers think they are getting discriminated in selection and evaluation in the system. The third one is most teachers insisted that selections for the fruit-age bonuses be publicly listed. The second, teachers' recognition of the evaluation of fruit-age bonus system; first of all, they prefer their co-workers as the evaluator in the system to supervisors like president, vice president and so on. The second, almost of them insisted that their contribution to whole school system not be one of evaluation factors. While some teacher have an opinion that working hour in a week, charging class or not, and taking extra position can be an evaluation factor. Finally, they don't think it is not a good way granting to a person, to a department, or to whole school. The third, their opinions' on maintaining fruit-age bonus system; they have skeptical views in maintaining it. Therefore most teachers hope this system abolished or changed into other system which supports grant for study or research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.