본 연구는 현대미술에 있어서의 키치의 수용적 전개과정을 살펴보고 시대흐름의 변화와 예술의 가치체계의 전환에 따른 키치의 수용적 가치를 분석해 새로운 예술 형식으로서의 키치의 가능성을 밝히고자 하였다. 미술사의 일반적인 흐름에서 나타나듯이 미술작품은 시대적으로 표현 형식을 달리하고 있을 뿐, 항상 그 사회의 정치적, 경제적 변화에 민감한 반응을 보여 왔으며 사회적 욕구에 대한 반영을 통해 실질적 가치를 창출하여 왔다. 산업화이후 현대미술의 작품성향은 대중적이미지를 차용한 키치적감성을 수용하며 우리시대의 소비적 성향과 이데올로기를 대...
본 연구는 현대미술에 있어서의 키치의 수용적 전개과정을 살펴보고 시대흐름의 변화와 예술의 가치체계의 전환에 따른 키치의 수용적 가치를 분석해 새로운 예술 형식으로서의 키치의 가능성을 밝히고자 하였다. 미술사의 일반적인 흐름에서 나타나듯이 미술작품은 시대적으로 표현 형식을 달리하고 있을 뿐, 항상 그 사회의 정치적, 경제적 변화에 민감한 반응을 보여 왔으며 사회적 욕구에 대한 반영을 통해 실질적 가치를 창출하여 왔다. 산업화이후 현대미술의 작품성향은 대중적이미지를 차용한 키치적감성을 수용하며 우리시대의 소비적 성향과 이데올로기를 대변하고 있다고 볼 수 있을 것이다. 키치는 사회구조에 대항하거나 순응하는 문제로써 현대에 이르러서는 고급 지향적인 미술로 변형되기도 하고 사회문화구조안에 자연스레 소통되어지며 표현 형식의 문제에 있어서는 대중과의 소통이 용이한 구상의 형식을 빌어 쓴 미술로 접근되어지기도 한다. 이런점에서 현대미술에 있어서 키치가 가지는 의미는 매우 큰 것이라 하겠다. 키치는 하나의 사회적 현상으로 인간이 사회를 형성하여 살아오면서 존재하였고 19세기 산업혁명으로 인한 사회문화적 변화로 부흥기를 맞이하였으며 폭발적인 소비가 이루어지는 소비사회에 이르러 또 한번의 부흥기를 맞이하고 있다. 키치는 인간과 인간 그리고 인간과 환경사이의 상호작용이자 그 산물이라고 할 수 있을 것이다. 따라서 키치의 부흥에는 심리적 사회적, 환경적 조건이 요구되는 것이며 그 내용은 인류 역사의 곳곳에서 찾을 수 있는 현상이다. 산업혁명이후 생산의 증대에 따른 풍요라는 경제적 기반, 사회적 변화, 자유로운 소비가능성에서 그 발생의 원인을 파악할 수 있으며 그것들의 변화와 함께 발전해옴을 알 수 있다 키치의 주된 동인은 고급문화로부터 소외된 대중들이 그것의 실제적 가치를 모방한 것에서 시작되었다. 키치는 모방, 복제, 대리만족, 장식성, 과시, 가벼움등의 속성을 지니고 있다. 팝아트는 이러한 키치가 취하는 방법적인 면과 이미지의 차용으로 키치적 산물을 전략적으로 이용함으로써 예술에 있어서의 새로운 가능성을 제시했으며 이후 현대미술에서는 키치를 차용해 자본주의 사회에 대한 저항과 풍자의 요소를 한층 강화시키기도 하고 대중감각, 혹은 산업문화의 논리속에서 이미 공유된 정서와 감각을 집어내고 있다. 이러한 일련의 키치적 현상들은 작품적으로 대중적이고 통속적인 현상을 미술로 끌어들여 예술과 대중문화의 경계를 허물어뜨리며 일상생활과 사회의 문화적 성격을 자연스럽게 나타내주는 새로운 형식으로 자리를 잡아가고 있다고 하겠다. 현대미술의 생성과정을 반추해보면 여러 형식으로든 키치를 차용하거나 생산해왔다는 것을 알 수 있다. 이에 따라 키치의 의미와 그 감각성도 보다 넓어지는 것이다. 키치가 예술을 차용할 뿐만 아니라 예술 역시 키치를 차용, 희석시키고 시대적 변화에 따른 사회적인 미의식의 변화로서도 그 의미확대를 구현해왔음은 더 이상 부인할 수 없다. 이러한 사실을 감안해볼 때 더 이상 가치론적인 기준으로 키치를 저울질하기보다 키치를 보다 적극적으로 수용하고, 예술의 가치와 키치의 감각성의 조화로운 결합으로 새로운 예술형식을 정립하는 것이 현대미술의 과제일 것이다.
본 연구는 현대미술에 있어서의 키치의 수용적 전개과정을 살펴보고 시대흐름의 변화와 예술의 가치체계의 전환에 따른 키치의 수용적 가치를 분석해 새로운 예술 형식으로서의 키치의 가능성을 밝히고자 하였다. 미술사의 일반적인 흐름에서 나타나듯이 미술작품은 시대적으로 표현 형식을 달리하고 있을 뿐, 항상 그 사회의 정치적, 경제적 변화에 민감한 반응을 보여 왔으며 사회적 욕구에 대한 반영을 통해 실질적 가치를 창출하여 왔다. 산업화이후 현대미술의 작품성향은 대중적이미지를 차용한 키치적감성을 수용하며 우리시대의 소비적 성향과 이데올로기를 대변하고 있다고 볼 수 있을 것이다. 키치는 사회구조에 대항하거나 순응하는 문제로써 현대에 이르러서는 고급 지향적인 미술로 변형되기도 하고 사회문화구조안에 자연스레 소통되어지며 표현 형식의 문제에 있어서는 대중과의 소통이 용이한 구상의 형식을 빌어 쓴 미술로 접근되어지기도 한다. 이런점에서 현대미술에 있어서 키치가 가지는 의미는 매우 큰 것이라 하겠다. 키치는 하나의 사회적 현상으로 인간이 사회를 형성하여 살아오면서 존재하였고 19세기 산업혁명으로 인한 사회문화적 변화로 부흥기를 맞이하였으며 폭발적인 소비가 이루어지는 소비사회에 이르러 또 한번의 부흥기를 맞이하고 있다. 키치는 인간과 인간 그리고 인간과 환경사이의 상호작용이자 그 산물이라고 할 수 있을 것이다. 따라서 키치의 부흥에는 심리적 사회적, 환경적 조건이 요구되는 것이며 그 내용은 인류 역사의 곳곳에서 찾을 수 있는 현상이다. 산업혁명이후 생산의 증대에 따른 풍요라는 경제적 기반, 사회적 변화, 자유로운 소비가능성에서 그 발생의 원인을 파악할 수 있으며 그것들의 변화와 함께 발전해옴을 알 수 있다 키치의 주된 동인은 고급문화로부터 소외된 대중들이 그것의 실제적 가치를 모방한 것에서 시작되었다. 키치는 모방, 복제, 대리만족, 장식성, 과시, 가벼움등의 속성을 지니고 있다. 팝아트는 이러한 키치가 취하는 방법적인 면과 이미지의 차용으로 키치적 산물을 전략적으로 이용함으로써 예술에 있어서의 새로운 가능성을 제시했으며 이후 현대미술에서는 키치를 차용해 자본주의 사회에 대한 저항과 풍자의 요소를 한층 강화시키기도 하고 대중감각, 혹은 산업문화의 논리속에서 이미 공유된 정서와 감각을 집어내고 있다. 이러한 일련의 키치적 현상들은 작품적으로 대중적이고 통속적인 현상을 미술로 끌어들여 예술과 대중문화의 경계를 허물어뜨리며 일상생활과 사회의 문화적 성격을 자연스럽게 나타내주는 새로운 형식으로 자리를 잡아가고 있다고 하겠다. 현대미술의 생성과정을 반추해보면 여러 형식으로든 키치를 차용하거나 생산해왔다는 것을 알 수 있다. 이에 따라 키치의 의미와 그 감각성도 보다 넓어지는 것이다. 키치가 예술을 차용할 뿐만 아니라 예술 역시 키치를 차용, 희석시키고 시대적 변화에 따른 사회적인 미의식의 변화로서도 그 의미확대를 구현해왔음은 더 이상 부인할 수 없다. 이러한 사실을 감안해볼 때 더 이상 가치론적인 기준으로 키치를 저울질하기보다 키치를 보다 적극적으로 수용하고, 예술의 가치와 키치의 감각성의 조화로운 결합으로 새로운 예술형식을 정립하는 것이 현대미술의 과제일 것이다.
The purpose of this study is to show the possibility of kitsch as a new artistic style by examining the acceptance and development of the style in contemporary art and analyzing acceptable values of kitsch under changes in periods and artistic value systems. As suggested in the history of art, artis...
The purpose of this study is to show the possibility of kitsch as a new artistic style by examining the acceptance and development of the style in contemporary art and analyzing acceptable values of kitsch under changes in periods and artistic value systems. As suggested in the history of art, artistic works were always sensitive to contemporary political and economic variations and represented realistic values through reflecting social needs, although their forms of expression were different depending on situations. Since the period of modernization, contemporary art has tended to accept kitsch-related senses borrowing popular images, representing trends of consumption and ideologies in the modern times. In a dimension of resistance or adaptation to the structure of modern society, kitsch is transformed into an quality-oriented work, smoothly communicated among social cultures or approached as a form of expression to be easily faced by the public. Thus kitsch has a very significant position in contemporary art. As a social phenomenon, kitsch has been always with human society. It was boosted as the Industrial Revolution of the 19th century brought social and cultural changes. Now kitsch is facing its second renaissance as the society of enormous consumption is emerging. It may be said an outcome of interactions among humans and between human and environment.This suggests that the renaissance of kitsch requires reasonable conditions of psychology, society and environment.Such conditions could be identified over many parts of human history. The first emergence and development of kitsch may be attributed to conditions brought by the Industrial Revolution such as production increase and thereon, abundant economic foundations, social changes and free consumption. And the new style of art was promoted by the public alienated from qualitycultures, who tried to imitate realistic values of such cultures. Attributes of kitsch include imitation, copying, substitutional satisfaction, decorativeness, ostentation andlightness. Pop arts provide new possibilities of art by using strategies in which methodologies and images related to kitsch are borrowed. For contemporary art, kitsch becomes a means of strongly resisting or satirizing the capitalist society and drawing common senses and emotions from logics sensitive to the public and industrial culture. All these situations indicates that kitsch is establishing itself as a new artistic style that attracts popular phenomena into art works, break borders between art and public culture and better realizes the composition of daily life and social, cultural aspects. In retrospect, contemporary art has borrowed or produced kitsch in any ways. Accordingly, kitsch has been developed in meaning and senses. Consequently, it is no doubt that kitsch has borrowed art and at the same time art has borrowed anddiluted kitsch to be developed as a change of social aesthetic sense following the turn of the periods. Contemporary art should seek to establish another artistic style based on harmony between artistic values and senses of kitsch through positively accepting kitsch rather than evaluating it from the view of value philosophy.
The purpose of this study is to show the possibility of kitsch as a new artistic style by examining the acceptance and development of the style in contemporary art and analyzing acceptable values of kitsch under changes in periods and artistic value systems. As suggested in the history of art, artistic works were always sensitive to contemporary political and economic variations and represented realistic values through reflecting social needs, although their forms of expression were different depending on situations. Since the period of modernization, contemporary art has tended to accept kitsch-related senses borrowing popular images, representing trends of consumption and ideologies in the modern times. In a dimension of resistance or adaptation to the structure of modern society, kitsch is transformed into an quality-oriented work, smoothly communicated among social cultures or approached as a form of expression to be easily faced by the public. Thus kitsch has a very significant position in contemporary art. As a social phenomenon, kitsch has been always with human society. It was boosted as the Industrial Revolution of the 19th century brought social and cultural changes. Now kitsch is facing its second renaissance as the society of enormous consumption is emerging. It may be said an outcome of interactions among humans and between human and environment.This suggests that the renaissance of kitsch requires reasonable conditions of psychology, society and environment.Such conditions could be identified over many parts of human history. The first emergence and development of kitsch may be attributed to conditions brought by the Industrial Revolution such as production increase and thereon, abundant economic foundations, social changes and free consumption. And the new style of art was promoted by the public alienated from qualitycultures, who tried to imitate realistic values of such cultures. Attributes of kitsch include imitation, copying, substitutional satisfaction, decorativeness, ostentation andlightness. Pop arts provide new possibilities of art by using strategies in which methodologies and images related to kitsch are borrowed. For contemporary art, kitsch becomes a means of strongly resisting or satirizing the capitalist society and drawing common senses and emotions from logics sensitive to the public and industrial culture. All these situations indicates that kitsch is establishing itself as a new artistic style that attracts popular phenomena into art works, break borders between art and public culture and better realizes the composition of daily life and social, cultural aspects. In retrospect, contemporary art has borrowed or produced kitsch in any ways. Accordingly, kitsch has been developed in meaning and senses. Consequently, it is no doubt that kitsch has borrowed art and at the same time art has borrowed anddiluted kitsch to be developed as a change of social aesthetic sense following the turn of the periods. Contemporary art should seek to establish another artistic style based on harmony between artistic values and senses of kitsch through positively accepting kitsch rather than evaluating it from the view of value philosophy.
주제어
#현대미술 키치 kitsch
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