본 연구는 알코올 중독자 가족을 위한 집단상담이 알코올 중독자 가족의 인지, 정서, 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보려는 것이다. 1단계 알코올 교육과 2단계 정서완화 프로그램으로 구성된 통합적 집단상담이 알코올 중독자 가족의 우울, 불안, 자기 존중감, 주관적 삶의 질, 공동의존 등에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 본 연구는 알코올 중독자 가족 3 ...
본 연구는 알코올 중독자 가족을 위한 집단상담이 알코올 중독자 가족의 인지, 정서, 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보려는 것이다. 1단계 알코올 교육과 2단계 정서완화 프로그램으로 구성된 통합적 집단상담이 알코올 중독자 가족의 우울, 불안, 자기 존중감, 주관적 삶의 질, 공동의존 등에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 본 연구는 알코올 중독자 가족 3 집단의 30명을 연구 대상으로 하였다. 집단상담의 사전, 중간, 사후 검사를 통해 수집한 내용을 분석하였는데, 그 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 알코올 중독자 가족을 위한 집단상담은 우울과 불안, 공동의존 등의 부정적인 정서와 행동 등을 효과적으로 완화시키는 것으로 나타났다. 또한 이 집단상담은 알코올 중독자 가족들의 자기존중감이나 주관적 삶의 질 등을 매우 향상시킨 것으로 나타났다. 둘째, 집단상담의 어떤 요소들이 변화에 도움이 되었는가에 대한 사후 질문에는 다음과 같은 답변이 나왔다. 1단계 집단상담에서는 자신의 건강 회복에 먼저 힘쓰자, 음주에 대한 올바른 대처법, 알코올 중독자와의 분리 등의 내용이 매우 도움이 된 것으로 나타났다. 2단계 집단상담에서는 경청하기, MBTI를 통한 자신과 타인에 대한 이해, 남이 보는 나와 내가 보는 나 등이 큰 도움이 된 것으로 나타났다. 셋째, 알코올 중독자 가족의 학력, 연령, 가족관계, 자조모임 참석 유무 등을 구별하여 살펴본 결과 학력과 연령에서 유의미한 차이를 보였다. 연령에서는 49세 이하, 50-59세, 60세 이상 세 연령군 중 49세 이하의 연령군이 60세 이상의 연령군보다 자기 존중감이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 학력에서는 고졸이상의 집단원이 중졸이하의 집단원보다 전반적으로 긍정적인 정서를 가진 것으로 나타났다. 이는 기존의 연구와 일치하는 내용이기도 하다. 본 연구의 의의는 알코올 중독자 가족을 위한 체계적인 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증했다는 것이다. 이 연구의 결과는 알코올 중독자 가족을 위한 전문적이고 다양한 프로그램의 개발에 도움이 될 것이다. 단, 본 연구에서 알코올 중독자 가족 30명을 연구 대상으로 하였기 때문에 결과를 일반화하는데는 제한점이 있다. 끝으로 본 연구 결과를 근거로 몇 가지 제언을 하였다.
본 연구는 알코올 중독자 가족을 위한 집단상담이 알코올 중독자 가족의 인지, 정서, 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보려는 것이다. 1단계 알코올 교육과 2단계 정서완화 프로그램으로 구성된 통합적 집단상담이 알코올 중독자 가족의 우울, 불안, 자기 존중감, 주관적 삶의 질, 공동의존 등에 어떤 영향을 미치는지 살펴보았다. 본 연구는 알코올 중독자 가족 3 집단의 30명을 연구 대상으로 하였다. 집단상담의 사전, 중간, 사후 검사를 통해 수집한 내용을 분석하였는데, 그 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 알코올 중독자 가족을 위한 집단상담은 우울과 불안, 공동의존 등의 부정적인 정서와 행동 등을 효과적으로 완화시키는 것으로 나타났다. 또한 이 집단상담은 알코올 중독자 가족들의 자기존중감이나 주관적 삶의 질 등을 매우 향상시킨 것으로 나타났다. 둘째, 집단상담의 어떤 요소들이 변화에 도움이 되었는가에 대한 사후 질문에는 다음과 같은 답변이 나왔다. 1단계 집단상담에서는 자신의 건강 회복에 먼저 힘쓰자, 음주에 대한 올바른 대처법, 알코올 중독자와의 분리 등의 내용이 매우 도움이 된 것으로 나타났다. 2단계 집단상담에서는 경청하기, MBTI를 통한 자신과 타인에 대한 이해, 남이 보는 나와 내가 보는 나 등이 큰 도움이 된 것으로 나타났다. 셋째, 알코올 중독자 가족의 학력, 연령, 가족관계, 자조모임 참석 유무 등을 구별하여 살펴본 결과 학력과 연령에서 유의미한 차이를 보였다. 연령에서는 49세 이하, 50-59세, 60세 이상 세 연령군 중 49세 이하의 연령군이 60세 이상의 연령군보다 자기 존중감이 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 학력에서는 고졸이상의 집단원이 중졸이하의 집단원보다 전반적으로 긍정적인 정서를 가진 것으로 나타났다. 이는 기존의 연구와 일치하는 내용이기도 하다. 본 연구의 의의는 알코올 중독자 가족을 위한 체계적인 집단상담 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증했다는 것이다. 이 연구의 결과는 알코올 중독자 가족을 위한 전문적이고 다양한 프로그램의 개발에 도움이 될 것이다. 단, 본 연구에서 알코올 중독자 가족 30명을 연구 대상으로 하였기 때문에 결과를 일반화하는데는 제한점이 있다. 끝으로 본 연구 결과를 근거로 몇 가지 제언을 하였다.
This study is to determine the effects of group counseling for the family of alcoholics among their emotional, mental and behavioral status. The group counseling consist of two steps, first education and second emotional mitigation, and the effects of which on co-dependency, depression, anxiety, sel...
This study is to determine the effects of group counseling for the family of alcoholics among their emotional, mental and behavioral status. The group counseling consist of two steps, first education and second emotional mitigation, and the effects of which on co-dependency, depression, anxiety, self-esteem, well-being of the family of alcoholics were investigated. Thirty people divided into three groups were included in this study. Results obtained based on the analysis of the data collected before, during and after group counseling are as follows. First, the group counseling is proven to be effective not only in mitigating negative emotions and behaviors such as depression, anxiety and codependency but also in improving self-esteem and well-being of the family. Second, we questioned them on which part of the group counseling was helpful in changing their emotional, mental and behavioral patterns and the answers were that sessions of coping with alcohols, detachment from the alcoholics, and restoring personal health were very helpful in the first step group counseling. In the second step of the group counseling sessions of listening closely to others, understanding both oneself and others via MBTI workshop, and differences between how others see myself and how I see myself were considered to be a great help. Third, when education, age, family relationship, and attendance to the meeting were considered there was a statistically significant difference in self-esteem and positive emotions according to the educational status and age. Those who are less than 49 and more than 60 showed significantly higher level of self-esteem and those with at least high school diploma was more emotionally stabilized than those without high school diploma, which coincides with previously reported studies. This study developed a systemic group counseling for the family of alcoholics and verified the effectiveness of the group counseling. The results of this study will lead to more specialized and various programs for the family of alcoholics. However the limitation of this study lies on the number of study subject and to generalize the results of this study needs further research. Finally several suggestions were made based on the results of this study.
This study is to determine the effects of group counseling for the family of alcoholics among their emotional, mental and behavioral status. The group counseling consist of two steps, first education and second emotional mitigation, and the effects of which on co-dependency, depression, anxiety, self-esteem, well-being of the family of alcoholics were investigated. Thirty people divided into three groups were included in this study. Results obtained based on the analysis of the data collected before, during and after group counseling are as follows. First, the group counseling is proven to be effective not only in mitigating negative emotions and behaviors such as depression, anxiety and codependency but also in improving self-esteem and well-being of the family. Second, we questioned them on which part of the group counseling was helpful in changing their emotional, mental and behavioral patterns and the answers were that sessions of coping with alcohols, detachment from the alcoholics, and restoring personal health were very helpful in the first step group counseling. In the second step of the group counseling sessions of listening closely to others, understanding both oneself and others via MBTI workshop, and differences between how others see myself and how I see myself were considered to be a great help. Third, when education, age, family relationship, and attendance to the meeting were considered there was a statistically significant difference in self-esteem and positive emotions according to the educational status and age. Those who are less than 49 and more than 60 showed significantly higher level of self-esteem and those with at least high school diploma was more emotionally stabilized than those without high school diploma, which coincides with previously reported studies. This study developed a systemic group counseling for the family of alcoholics and verified the effectiveness of the group counseling. The results of this study will lead to more specialized and various programs for the family of alcoholics. However the limitation of this study lies on the number of study subject and to generalize the results of this study needs further research. Finally several suggestions were made based on the results of this study.
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