현대사회문제의 해결의 책임이 가족으로부터 사회로 이양되면서 사회복지 서비스에 대한 기대와 욕구가 날로 증대되어 왔으며 이에 따라 다양한 사회복지 조직이 운영되고 있다. 이러한 사회복지 조직에서 제공되는 서비스와 프로그램이 세분화, 전문화 되어감에 따라 효과적으로 서비스를 제공하기 위해 조직의 목표, 조직 구성원, 그리고 조직관리라는 제 요소를 조정하고 통합하는 행정가의 역할이 중요하게 인식되고 있는 추세다. 사회복지 행정은 타 행정과 비교하여 조직의 목표달성에 대한 책임이 구성원 모두에게 공유되는 민주적인 개념을 내포하고 있다고 한다. 이는 사회복지 조직에서 제공되는 서비스와 프로그램 대부분이 클라이언트와 직원의 관계를 통해 이루어지는 것이기 때문이라 할 수 있다. 그러므로 구성원 개개인이 행정가로서의 역할을 인식하고 대처하는 것이 더욱 필요한 조직이라 할 수 있다. 따라서 직원들이 조직 행정의 한 역할을 수행하고 있다는 총체적인 관점과 사명감으로 서비스를 제공할 수 있도록 능력과 자질을 갖추어야 하며 이는 개인과 조직 차원에서 함께 연구되고 시도되어야 할 것이다. 현대 조직 관리의 유효한 방법으로 제시되고 있는 권한위임은 일정한 조직에서 그 직무의 기능을 원활히 수행하기 위해 공식적으로 인정된 권리를 최고 관리 층에서 실무 현장으로 분배하는 행동 또는 과정이다. 이로써 직원들을 동기화하고 자기계발을 촉진하며 직무에 대한 성취감을 높여 조직효과에 긍정적인 영향을 미친다는 것이다. 이러한 연구 결과는 사회복지 행정에서도 효과적일 것이라는 가정을 하게 한다. 이에 본 연구는 사회복지 조직에서 중간관리자들에게 부여되는 권한위임과 ...
현대사회문제의 해결의 책임이 가족으로부터 사회로 이양되면서 사회복지 서비스에 대한 기대와 욕구가 날로 증대되어 왔으며 이에 따라 다양한 사회복지 조직이 운영되고 있다. 이러한 사회복지 조직에서 제공되는 서비스와 프로그램이 세분화, 전문화 되어감에 따라 효과적으로 서비스를 제공하기 위해 조직의 목표, 조직 구성원, 그리고 조직관리라는 제 요소를 조정하고 통합하는 행정가의 역할이 중요하게 인식되고 있는 추세다. 사회복지 행정은 타 행정과 비교하여 조직의 목표달성에 대한 책임이 구성원 모두에게 공유되는 민주적인 개념을 내포하고 있다고 한다. 이는 사회복지 조직에서 제공되는 서비스와 프로그램 대부분이 클라이언트와 직원의 관계를 통해 이루어지는 것이기 때문이라 할 수 있다. 그러므로 구성원 개개인이 행정가로서의 역할을 인식하고 대처하는 것이 더욱 필요한 조직이라 할 수 있다. 따라서 직원들이 조직 행정의 한 역할을 수행하고 있다는 총체적인 관점과 사명감으로 서비스를 제공할 수 있도록 능력과 자질을 갖추어야 하며 이는 개인과 조직 차원에서 함께 연구되고 시도되어야 할 것이다. 현대 조직 관리의 유효한 방법으로 제시되고 있는 권한위임은 일정한 조직에서 그 직무의 기능을 원활히 수행하기 위해 공식적으로 인정된 권리를 최고 관리 층에서 실무 현장으로 분배하는 행동 또는 과정이다. 이로써 직원들을 동기화하고 자기계발을 촉진하며 직무에 대한 성취감을 높여 조직효과에 긍정적인 영향을 미친다는 것이다. 이러한 연구 결과는 사회복지 행정에서도 효과적일 것이라는 가정을 하게 한다. 이에 본 연구는 사회복지 조직에서 중간관리자들에게 부여되는 권한위임과 조직효과성 관계를 연구하고자 하였다. 이를 위해 권한위임과 직무만족의 관계, 권한위임과 조직효과성의 관계를 설명하는 이론 연구와 실증 연구를 하였다. 이론적 연구에서는 문헌을 통해 관찰하였고 실증적 분석에는 구조화된 설문지를 사용하여 2000년 10월 23일부터 11월 3일까지 서울 및 수도권 일부 지역(인천,부천,광명,과천,안양,성남,안산) 사회복지조직에 근무하고 있는 중간관리자(주임급 이상)을 대상으로 방문 면접 조사한 자료를 이용하였다. 조사도구로는 선행연구에서 사용된 설문지를 사전조사를 통해 신뢰도를 검증한 후 권한위임, 직무만족, 조직효과성 각 17문항으로 측정하였다. 회수된 자료는 SPSSWIN 통계처리 방법으로 빈도, 백분율, T-test, ANOVA, 상관관계 분석 방법으로 분석하였다. 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 1) 조사대상 중간관리자 54.7%는 여성 45.3%는 남성이었으며 평균연령은 33세로 실무경력은 5년 미만 48명(32%), 5년에서 9년 55명(37%) 10년 이상 근속자는 47명(31%) 이었다. 2) 학력은 86%가 대졸이상(대학원 졸 포함)의 학력을 보유한 자격증은 사회복지사가 60.7%로 가장 많았다. 3) 조직의 서비스분야는 청소년, 장애인, 노인, 아동, 재가, 외국인 노동자보호, 노숙자, 자활센터로 조사대상 조직은 10인 이하의 소규모 조직이 27%, 20인에서 40인 이하가 58%, 41인 이상이 14%였다. 4) 권한위임과 직무만족, 조직효과의 상관관계에서는 상관관계가 모두 정(+)의 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 5) 표본 특성별 각 변수간의 차이 분석 결과 실무경력이 적은 사람이 권한위임을 더 원하는 것으로 조사되었고, 업무분야에서는 직접 서비스를 하는 사람이 행정관리직에 있는 사람보다 권한위임을 더 원하는 것으로 나타났으며 직무만족에서는 남성이 여성보다 높게 나타났으며 조직 효과성과 인구사회학적 특성간에 유의미한 결과는 나타나지 않았다. 본 연구의 핵심적인 문제인 권한위임과 조직효과성은 정(+)의 관계를 가지는 것으로 나타나 사회복지 조직에서 적절한 권한위임이 조직행정의 효과적인 관리행동임을 설명할 수 있으며 사회복지 조직에서 구체적인 방법을 개발하고 시행하는데 기초 자료로 제시될 수 있다고 보여진다.
현대사회문제의 해결의 책임이 가족으로부터 사회로 이양되면서 사회복지 서비스에 대한 기대와 욕구가 날로 증대되어 왔으며 이에 따라 다양한 사회복지 조직이 운영되고 있다. 이러한 사회복지 조직에서 제공되는 서비스와 프로그램이 세분화, 전문화 되어감에 따라 효과적으로 서비스를 제공하기 위해 조직의 목표, 조직 구성원, 그리고 조직관리라는 제 요소를 조정하고 통합하는 행정가의 역할이 중요하게 인식되고 있는 추세다. 사회복지 행정은 타 행정과 비교하여 조직의 목표달성에 대한 책임이 구성원 모두에게 공유되는 민주적인 개념을 내포하고 있다고 한다. 이는 사회복지 조직에서 제공되는 서비스와 프로그램 대부분이 클라이언트와 직원의 관계를 통해 이루어지는 것이기 때문이라 할 수 있다. 그러므로 구성원 개개인이 행정가로서의 역할을 인식하고 대처하는 것이 더욱 필요한 조직이라 할 수 있다. 따라서 직원들이 조직 행정의 한 역할을 수행하고 있다는 총체적인 관점과 사명감으로 서비스를 제공할 수 있도록 능력과 자질을 갖추어야 하며 이는 개인과 조직 차원에서 함께 연구되고 시도되어야 할 것이다. 현대 조직 관리의 유효한 방법으로 제시되고 있는 권한위임은 일정한 조직에서 그 직무의 기능을 원활히 수행하기 위해 공식적으로 인정된 권리를 최고 관리 층에서 실무 현장으로 분배하는 행동 또는 과정이다. 이로써 직원들을 동기화하고 자기계발을 촉진하며 직무에 대한 성취감을 높여 조직효과에 긍정적인 영향을 미친다는 것이다. 이러한 연구 결과는 사회복지 행정에서도 효과적일 것이라는 가정을 하게 한다. 이에 본 연구는 사회복지 조직에서 중간관리자들에게 부여되는 권한위임과 조직효과성 관계를 연구하고자 하였다. 이를 위해 권한위임과 직무만족의 관계, 권한위임과 조직효과성의 관계를 설명하는 이론 연구와 실증 연구를 하였다. 이론적 연구에서는 문헌을 통해 관찰하였고 실증적 분석에는 구조화된 설문지를 사용하여 2000년 10월 23일부터 11월 3일까지 서울 및 수도권 일부 지역(인천,부천,광명,과천,안양,성남,안산) 사회복지조직에 근무하고 있는 중간관리자(주임급 이상)을 대상으로 방문 면접 조사한 자료를 이용하였다. 조사도구로는 선행연구에서 사용된 설문지를 사전조사를 통해 신뢰도를 검증한 후 권한위임, 직무만족, 조직효과성 각 17문항으로 측정하였다. 회수된 자료는 SPSS WIN 통계처리 방법으로 빈도, 백분율, T-test, ANOVA, 상관관계 분석 방법으로 분석하였다. 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 1) 조사대상 중간관리자 54.7%는 여성 45.3%는 남성이었으며 평균연령은 33세로 실무경력은 5년 미만 48명(32%), 5년에서 9년 55명(37%) 10년 이상 근속자는 47명(31%) 이었다. 2) 학력은 86%가 대졸이상(대학원 졸 포함)의 학력을 보유한 자격증은 사회복지사가 60.7%로 가장 많았다. 3) 조직의 서비스분야는 청소년, 장애인, 노인, 아동, 재가, 외국인 노동자보호, 노숙자, 자활센터로 조사대상 조직은 10인 이하의 소규모 조직이 27%, 20인에서 40인 이하가 58%, 41인 이상이 14%였다. 4) 권한위임과 직무만족, 조직효과의 상관관계에서는 상관관계가 모두 정(+)의 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 5) 표본 특성별 각 변수간의 차이 분석 결과 실무경력이 적은 사람이 권한위임을 더 원하는 것으로 조사되었고, 업무분야에서는 직접 서비스를 하는 사람이 행정관리직에 있는 사람보다 권한위임을 더 원하는 것으로 나타났으며 직무만족에서는 남성이 여성보다 높게 나타났으며 조직 효과성과 인구사회학적 특성간에 유의미한 결과는 나타나지 않았다. 본 연구의 핵심적인 문제인 권한위임과 조직효과성은 정(+)의 관계를 가지는 것으로 나타나 사회복지 조직에서 적절한 권한위임이 조직행정의 효과적인 관리행동임을 설명할 수 있으며 사회복지 조직에서 구체적인 방법을 개발하고 시행하는데 기초 자료로 제시될 수 있다고 보여진다.
As the responsibility for resolution of social problems today are handed to society from the family, the expectations and needs on social welfare services are increasing day by day so that a variety of social welfare organizations are operating. Since services and programs provided by these organiza...
As the responsibility for resolution of social problems today are handed to society from the family, the expectations and needs on social welfare services are increasing day by day so that a variety of social welfare organizations are operating. Since services and programs provided by these organizations are specialized, a administrators role that integrates and coordinates all factors of a organization such as goals, members, and management to provide services effectively are perceived to be important. In comparison to other organizational administration, social welfare organizations tend to include the concept of democracy in which all members hold the responsibility to accomplish the organizational goals. Since most of the organizational services and programs are accomplished by an interpersonal relationship between a client and a staff member, each member is needed to perceive her/his role as a administrator. Thus, those working in the organization are required to provide quality services with a wholistic perspective and a sense of mission. Delegation of authority as an effective way of organizational administration today is a process or an act that allocates the formal right from the top managers to those in the lowest echelon to perform job functions, delegation of authority influences positively on organizational effectiveness through motivating staff, promoting self-development and task attainment. These findings are assumed to be effective in social welfare organizations. The study aims to investigate the relationship between delegation of authority as perceived by middle managers and organizational effectiveness. For the social survey study, the data were collected from 150 middle managers working in social welfare organizations in and around Seoul from October to November 2000. The methods used were structured questionnaires and direct interviews. The questionnaire used for the study consisted of 17 items with three domains: delegation of authority, job satisfaction, and organizational effectiveness. The data were analyzed using frequency, t-test, ANOVA, Cronbachs alpha coefficient, Person Correlation coefficients. The results of the study were as follows: 1.The participants had a mean age of 33 years and comprised 54.7 percent female and 45.3 percent male. 2. Of the participants those with career experience of five years to nine were the most frequent (37%), followed by those who had worked less than five years (32%) and then those who had worked ten years or more(18%). 3. In education and qualifications, 86 percent had a college degree or higher, 60.7 percent had a license as a social worker, 14 percent as a teacher, 11 percent as rehabilitation therapist, 2 percent as counselor, and 12 percent had no license at all. 4. Service areas of the organizations were children welfare, youth, the disabled, the elderly, home, foreign laborer, homeless people, and those who are self-supporting. 5. Regarding the size of the organization, those who had personnel between 20 to 40 persons were the most frequent (58%), followed by those who had less than 10 persons (27%), and those who had over 41 persons on staff (14%). 6. There are positive correlations between delegation of authority, job satisfaction, and organizational effectiveness. 7. There were higher demands for delegation of authority with those who had shorter careers and with those who provide direct services than for those working in management. Men had a higher level of job satisfaction than did women. The study will be a basis to develop a detailed way for delegation of authority in social welfare organizations since the study results showed a positive correlation between delegation of authority and organizational effectiveness.
As the responsibility for resolution of social problems today are handed to society from the family, the expectations and needs on social welfare services are increasing day by day so that a variety of social welfare organizations are operating. Since services and programs provided by these organizations are specialized, a administrators role that integrates and coordinates all factors of a organization such as goals, members, and management to provide services effectively are perceived to be important. In comparison to other organizational administration, social welfare organizations tend to include the concept of democracy in which all members hold the responsibility to accomplish the organizational goals. Since most of the organizational services and programs are accomplished by an interpersonal relationship between a client and a staff member, each member is needed to perceive her/his role as a administrator. Thus, those working in the organization are required to provide quality services with a wholistic perspective and a sense of mission. Delegation of authority as an effective way of organizational administration today is a process or an act that allocates the formal right from the top managers to those in the lowest echelon to perform job functions, delegation of authority influences positively on organizational effectiveness through motivating staff, promoting self-development and task attainment. These findings are assumed to be effective in social welfare organizations. The study aims to investigate the relationship between delegation of authority as perceived by middle managers and organizational effectiveness. For the social survey study, the data were collected from 150 middle managers working in social welfare organizations in and around Seoul from October to November 2000. The methods used were structured questionnaires and direct interviews. The questionnaire used for the study consisted of 17 items with three domains: delegation of authority, job satisfaction, and organizational effectiveness. The data were analyzed using frequency, t-test, ANOVA, Cronbachs alpha coefficient, Person Correlation coefficients. The results of the study were as follows: 1.The participants had a mean age of 33 years and comprised 54.7 percent female and 45.3 percent male. 2. Of the participants those with career experience of five years to nine were the most frequent (37%), followed by those who had worked less than five years (32%) and then those who had worked ten years or more(18%). 3. In education and qualifications, 86 percent had a college degree or higher, 60.7 percent had a license as a social worker, 14 percent as a teacher, 11 percent as rehabilitation therapist, 2 percent as counselor, and 12 percent had no license at all. 4. Service areas of the organizations were children welfare, youth, the disabled, the elderly, home, foreign laborer, homeless people, and those who are self-supporting. 5. Regarding the size of the organization, those who had personnel between 20 to 40 persons were the most frequent (58%), followed by those who had less than 10 persons (27%), and those who had over 41 persons on staff (14%). 6. There are positive correlations between delegation of authority, job satisfaction, and organizational effectiveness. 7. There were higher demands for delegation of authority with those who had shorter careers and with those who provide direct services than for those working in management. Men had a higher level of job satisfaction than did women. The study will be a basis to develop a detailed way for delegation of authority in social welfare organizations since the study results showed a positive correlation between delegation of authority and organizational effectiveness.
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