통합적 접근에 의한 물리적 지식 활동 경험이 유아의 과학적 개념 및 탐구능력에 미치는 효과 The Effects of Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach on Preschool Children's Scientific Concepts. Process skills원문보기
본 연구의 목적은 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동 경험이 유아의 과학적 개념, 탐구능력에 어떤 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이와 같은 연구의 목적을 검증하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1 : 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동에 참여한 유아(실험집단)와 교사 주도에 의한 과학 활동에 참여한 유아(비교집단)간에는 과학적 탐구능력에 차이가 나타날 것인가? 연구문제 2 : 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동에 참여한 유아(실험집단)와 교사 주도에 의한 과학 활동에 참여한 유아(비교집단)간에는 과학적 개념에 차이가 나타날 것인가? 위와 같은 문제를 알아보기 위해 청원군에 소재한 O유치원의 만 5세 유아 50명(실험집단 25명, 비교집단 25명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 사전검사 결과 실험집단과 비교집단 유아들간의 과학적 개념과 탐구능력에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 실험처치 기간은 총 10주로 이 기간 동안 두 집단의 유아들에게 서로 다른 과학교육 활동을 실시하였다. 실험집단의 과학활동은 유아들이 토의를 통해 주제를 선정한 후 주제에 대한 사전 개념망을 형성하고, 물리적 지식 활동 단계를 거친 후 사후 개념망을 구성하고 사전 개념망과 사후 개념망을 비교·평가하는 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동을 실시하였고 비교집단의 과학활동은 교사가 생활주제와 유아의 사전 경험에 기초하여 활동을 미리 계획한 후 학습활동을 선택하고 적당한 교수 수준에서 자료를 제공하면서 유아에게 자료의 특징과 활동방법을 자세히 설명하며 시범을 보여 주면서 실험 결과를 중심으로 이야기 나누고 결론을 지어주는 교사 주도의 과학교육 활동을 실시하였다. 실험처치 후 두 집단의 유아를 대상으로 사전검사와 동일한 방법으로 과학적 탐구능력과 과학적 개념에 대한 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 자료의 통계적 처리에 사용한 통계패키지는 SPSS/WIN 10.0이었으며 연구문제를 확인하기 위해 기술통계, ...
본 연구의 목적은 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동 경험이 유아의 과학적 개념, 탐구능력에 어떤 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이와 같은 연구의 목적을 검증하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1 : 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동에 참여한 유아(실험집단)와 교사 주도에 의한 과학 활동에 참여한 유아(비교집단)간에는 과학적 탐구능력에 차이가 나타날 것인가? 연구문제 2 : 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동에 참여한 유아(실험집단)와 교사 주도에 의한 과학 활동에 참여한 유아(비교집단)간에는 과학적 개념에 차이가 나타날 것인가? 위와 같은 문제를 알아보기 위해 청원군에 소재한 O유치원의 만 5세 유아 50명(실험집단 25명, 비교집단 25명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 사전검사 결과 실험집단과 비교집단 유아들간의 과학적 개념과 탐구능력에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 실험처치 기간은 총 10주로 이 기간 동안 두 집단의 유아들에게 서로 다른 과학교육 활동을 실시하였다. 실험집단의 과학활동은 유아들이 토의를 통해 주제를 선정한 후 주제에 대한 사전 개념망을 형성하고, 물리적 지식 활동 단계를 거친 후 사후 개념망을 구성하고 사전 개념망과 사후 개념망을 비교·평가하는 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동을 실시하였고 비교집단의 과학활동은 교사가 생활주제와 유아의 사전 경험에 기초하여 활동을 미리 계획한 후 학습활동을 선택하고 적당한 교수 수준에서 자료를 제공하면서 유아에게 자료의 특징과 활동방법을 자세히 설명하며 시범을 보여 주면서 실험 결과를 중심으로 이야기 나누고 결론을 지어주는 교사 주도의 과학교육 활동을 실시하였다. 실험처치 후 두 집단의 유아를 대상으로 사전검사와 동일한 방법으로 과학적 탐구능력과 과학적 개념에 대한 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 자료의 통계적 처리에 사용한 통계패키지는 SPSS/WIN 10.0이었으며 연구문제를 확인하기 위해 기술통계, t-test, 백분률을 사용하였다. 본 연구에서 얻은 주요 결과를 요약 정리하면 다음과 같다. 첫째, 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동 경험을 한 집단의 유아들은 교사 주도에 의한 과학활동을 경험한 집단의 유아들보다 탐구능력 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났으며 과학적 탐구능력의 모든 요소 즉, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 예측하기, 토의하기에서 비교집단의 유아보다 의미 있게 높은 향상을 보였다. 둘째, 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동을 경험한 유아들은 교사 주도에 의한 과학활동을 경험한 집단의 유아들보다 과학적 개념이 사전 검사 결과에 비해 향상된 것으로 나타났다.「씨앗」주제에서는 실험집단의 유아들은 '씨는 여러 가지 종류가있다.'를 제외한 하위 범주에서 높은 향상치를 나타냈다. 「물」 주제에서는 실험집단의 유아들이 '물은 여러 가지 성질이 있다'. '물은 생물체를 구성하는 성분이다', '물은 생물에게 필요하다'를 제외한 하위 범주에서 비교집단 유아들 보다 높은 향상치가 나타났으나 비교집단의 유아들은 개념 변화가 거의 나타나지 않았다. 이상의 결과를 통해 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동 경혐은 교사 주도에 의한 과학활동에 비해 유이.들의 과학적 개념, 탐구능력을 양상시길 수 있는 교수·학습 방법임이 입증되있다. ※ 본 논문은 2002년 8월 서원대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
본 연구의 목적은 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동 경험이 유아의 과학적 개념, 탐구능력에 어떤 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이와 같은 연구의 목적을 검증하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1 : 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동에 참여한 유아(실험집단)와 교사 주도에 의한 과학 활동에 참여한 유아(비교집단)간에는 과학적 탐구능력에 차이가 나타날 것인가? 연구문제 2 : 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동에 참여한 유아(실험집단)와 교사 주도에 의한 과학 활동에 참여한 유아(비교집단)간에는 과학적 개념에 차이가 나타날 것인가? 위와 같은 문제를 알아보기 위해 청원군에 소재한 O유치원의 만 5세 유아 50명(실험집단 25명, 비교집단 25명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 사전검사 결과 실험집단과 비교집단 유아들간의 과학적 개념과 탐구능력에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 실험처치 기간은 총 10주로 이 기간 동안 두 집단의 유아들에게 서로 다른 과학교육 활동을 실시하였다. 실험집단의 과학활동은 유아들이 토의를 통해 주제를 선정한 후 주제에 대한 사전 개념망을 형성하고, 물리적 지식 활동 단계를 거친 후 사후 개념망을 구성하고 사전 개념망과 사후 개념망을 비교·평가하는 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동을 실시하였고 비교집단의 과학활동은 교사가 생활주제와 유아의 사전 경험에 기초하여 활동을 미리 계획한 후 학습활동을 선택하고 적당한 교수 수준에서 자료를 제공하면서 유아에게 자료의 특징과 활동방법을 자세히 설명하며 시범을 보여 주면서 실험 결과를 중심으로 이야기 나누고 결론을 지어주는 교사 주도의 과학교육 활동을 실시하였다. 실험처치 후 두 집단의 유아를 대상으로 사전검사와 동일한 방법으로 과학적 탐구능력과 과학적 개념에 대한 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 자료의 통계적 처리에 사용한 통계패키지는 SPSS/WIN 10.0이었으며 연구문제를 확인하기 위해 기술통계, t-test, 백분률을 사용하였다. 본 연구에서 얻은 주요 결과를 요약 정리하면 다음과 같다. 첫째, 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동 경험을 한 집단의 유아들은 교사 주도에 의한 과학활동을 경험한 집단의 유아들보다 탐구능력 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났으며 과학적 탐구능력의 모든 요소 즉, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 예측하기, 토의하기에서 비교집단의 유아보다 의미 있게 높은 향상을 보였다. 둘째, 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동을 경험한 유아들은 교사 주도에 의한 과학활동을 경험한 집단의 유아들보다 과학적 개념이 사전 검사 결과에 비해 향상된 것으로 나타났다.「씨앗」주제에서는 실험집단의 유아들은 '씨는 여러 가지 종류가있다.'를 제외한 하위 범주에서 높은 향상치를 나타냈다. 「물」 주제에서는 실험집단의 유아들이 '물은 여러 가지 성질이 있다'. '물은 생물체를 구성하는 성분이다', '물은 생물에게 필요하다'를 제외한 하위 범주에서 비교집단 유아들 보다 높은 향상치가 나타났으나 비교집단의 유아들은 개념 변화가 거의 나타나지 않았다. 이상의 결과를 통해 통합적 접근에 의한 물리적 지식활동 경혐은 교사 주도에 의한 과학활동에 비해 유이.들의 과학적 개념, 탐구능력을 양상시길 수 있는 교수·학습 방법임이 입증되있다. ※ 본 논문은 2002년 8월 서원대학교 교육대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
The purpose of this study is to seek an effective method of science teaching method. Specifically, It is to investigate any difference in preschoolers' scientific concepts, scientific process. skills depending on whether they follow a program of Physical Knowledge Activities based on the Integrated ...
The purpose of this study is to seek an effective method of science teaching method. Specifically, It is to investigate any difference in preschoolers' scientific concepts, scientific process. skills depending on whether they follow a program of Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach or the Transmission approach focusing on a teacher's direction, explanation, and demonstration of science education. The major research questions are as follows: First, Will the experimental group taught by Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach score higher than the comparison group taught by thematic approach activities based on Transmission approach on the children's scientific process skills? Second, Will the experimental group taught by Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach score higher than the comparison group taught by thematic approach activities based on Transmission approach on the children's scientific concepts? The subjects of this experiment were 50 five-year-old children who were selected from two kindergartens in Eum Sung Gun(experimental group:25, comparison group:25). The instruments of scientific process skills used in both pre and post was the task used Lee, Kyung Min (2000) with a few modifications by me and The test of scientific concepts was developed Lee, Kyung Min (2000). The process of this study was sequence of pre-test/experimentation/post-test. The experiment was performed during a period of ten weeks, from April 1, 2002 through June 8, 2002. There were not statistically differences in scientific process skills and scientific concepts between the experimental group and the comparison group. Therefore, the two groups were identical. The result of this experimental treatment was checked by mean of a post test. The statistical technique employed for this study in the process of data analysis was t-test and frequency between the experimental and comparison groups using SPSS program(version 10.0) Result of this study were as follows: First, Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach made a significant difference to the rating of children's scientific process skills. That is, the scientific process skills post test scores of the experimental group were significantly different. Specifically, there were improvements in predicting, observing classifying, measuring and communicating, compared with the comparison group. Second, Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach made a significant difference in children's scientific concepts. That is, post test frequency for scientific concepts on two theme,「seed」and 「water」, in the experimental group were significantly different and there were improvements in the levels and the extent of scientific concepts compared with the comparison group. These results show that Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach has a more positive effect on the Transmission approach focusing on a teacher's direction, explanation, and demonstration. Therefore, it is implied that the Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach has a greater educational effectiveness teaching method of science education of young children. ※ A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Education, Seowon University, in partial fulfillment of the requirment for the degree of master of Education in August, 2002.
The purpose of this study is to seek an effective method of science teaching method. Specifically, It is to investigate any difference in preschoolers' scientific concepts, scientific process. skills depending on whether they follow a program of Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach or the Transmission approach focusing on a teacher's direction, explanation, and demonstration of science education. The major research questions are as follows: First, Will the experimental group taught by Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach score higher than the comparison group taught by thematic approach activities based on Transmission approach on the children's scientific process skills? Second, Will the experimental group taught by Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach score higher than the comparison group taught by thematic approach activities based on Transmission approach on the children's scientific concepts? The subjects of this experiment were 50 five-year-old children who were selected from two kindergartens in Eum Sung Gun(experimental group:25, comparison group:25). The instruments of scientific process skills used in both pre and post was the task used Lee, Kyung Min (2000) with a few modifications by me and The test of scientific concepts was developed Lee, Kyung Min (2000). The process of this study was sequence of pre-test/experimentation/post-test. The experiment was performed during a period of ten weeks, from April 1, 2002 through June 8, 2002. There were not statistically differences in scientific process skills and scientific concepts between the experimental group and the comparison group. Therefore, the two groups were identical. The result of this experimental treatment was checked by mean of a post test. The statistical technique employed for this study in the process of data analysis was t-test and frequency between the experimental and comparison groups using SPSS program(version 10.0) Result of this study were as follows: First, Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach made a significant difference to the rating of children's scientific process skills. That is, the scientific process skills post test scores of the experimental group were significantly different. Specifically, there were improvements in predicting, observing classifying, measuring and communicating, compared with the comparison group. Second, Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach made a significant difference in children's scientific concepts. That is, post test frequency for scientific concepts on two theme,「seed」and 「water」, in the experimental group were significantly different and there were improvements in the levels and the extent of scientific concepts compared with the comparison group. These results show that Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach has a more positive effect on the Transmission approach focusing on a teacher's direction, explanation, and demonstration. Therefore, it is implied that the Physical Knowledge Activities based on the Integrated Approach has a greater educational effectiveness teaching method of science education of young children. ※ A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Education, Seowon University, in partial fulfillment of the requirment for the degree of master of Education in August, 2002.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.