현대에서 머리 모양은 개인의 개성, 감정, 분위기를 표현해 주는 중요한 요소가 되고있다. 요즈음은 모발에 가해지는 여러가지 요인들 때문에 모발이 많이 상하고, 천연의 아름다움을 잃어가고 있다. 즉 공해, 자외선, 스트레스, 계절의 변화, 질병, 화학적인 시술(퍼머넨트 웨이브, 염색, 브리치)등, 여러 요인으로 두피와 모발의 상태가 변화되고 있다. 이러한 두피와 모발에 일어나는 문제점을 해결하기 위해 전문관리를 통해 깨끗한 모낭과 건강한 모근으로부터 건강한 모발이 성장할 수 있도록 두피와 모발에 좋은 환경을 만들어 주기 위해 탄생한 것이 바로 클리닉 제품이다. 그러나 현재 상당부분의 모발세정제와 영양제등이 사용되고 있는데도 불구하고 제품에 대한 연구·조사가 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 두피·모발의 구조와 특징, 건강한 두피·모발과 문제성 두피·모발의 상태를 문헌과 자료를 통해 정리하고 전문 클리닉 제품의 실태를 조사하였다. 본 논문의 연구결과는 다음과 같다. 두피와 모발을 관리할 수 있는 모든 라인이 형성된 미용실 전문제품의 외국브랜드 클리닉제품 10종류를 조사한결과 1999년에서 2001년에 수입을 많이 하였고, 특징에는 두피 제품라인과 모발 제품라인으로 크게 나누고 두피 제품라인은 대체적으로 탈모, 비듬, 지성의 구성이 많고 두피 스켈링·마사지라인· 민감라인으로 구성되어 있다. 모발 제품라인에는 손상(재생), 볼륨, 염색(칼라), 펌등으로 구성되어 있다. 클리닉 제품들의 성분을 살펴보면 탈모라인에는 비타민과 에센셜오일(아로마), 다당류등이 대체적으로 들어가 있어 두피에 영양을 주고 영양을 주고 혈액순환을 활성화 한다. 비듬라인에는 비듬균을 억제시키는 ...
현대에서 머리 모양은 개인의 개성, 감정, 분위기를 표현해 주는 중요한 요소가 되고있다. 요즈음은 모발에 가해지는 여러가지 요인들 때문에 모발이 많이 상하고, 천연의 아름다움을 잃어가고 있다. 즉 공해, 자외선, 스트레스, 계절의 변화, 질병, 화학적인 시술(퍼머넨트 웨이브, 염색, 브리치)등, 여러 요인으로 두피와 모발의 상태가 변화되고 있다. 이러한 두피와 모발에 일어나는 문제점을 해결하기 위해 전문관리를 통해 깨끗한 모낭과 건강한 모근으로부터 건강한 모발이 성장할 수 있도록 두피와 모발에 좋은 환경을 만들어 주기 위해 탄생한 것이 바로 클리닉 제품이다. 그러나 현재 상당부분의 모발세정제와 영양제등이 사용되고 있는데도 불구하고 제품에 대한 연구·조사가 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 두피·모발의 구조와 특징, 건강한 두피·모발과 문제성 두피·모발의 상태를 문헌과 자료를 통해 정리하고 전문 클리닉 제품의 실태를 조사하였다. 본 논문의 연구결과는 다음과 같다. 두피와 모발을 관리할 수 있는 모든 라인이 형성된 미용실 전문제품의 외국브랜드 클리닉제품 10종류를 조사한결과 1999년에서 2001년에 수입을 많이 하였고, 특징에는 두피 제품라인과 모발 제품라인으로 크게 나누고 두피 제품라인은 대체적으로 탈모, 비듬, 지성의 구성이 많고 두피 스켈링·마사지라인· 민감라인으로 구성되어 있다. 모발 제품라인에는 손상(재생), 볼륨, 염색(칼라), 펌등으로 구성되어 있다. 클리닉 제품들의 성분을 살펴보면 탈모라인에는 비타민과 에센셜오일(아로마), 다당류등이 대체적으로 들어가 있어 두피에 영양을 주고 영양을 주고 혈액순환을 활성화 한다. 비듬라인에는 비듬균을 억제시키는 살리실산, 피록토 올아민, 클림바졸 등이 있고 비듬생성억제와 두피균형을 위해 에센셜오일이나 식물 추출물등을 포함되어 있다. 지성라인도 식물 추출물이나 에센셜오일, 비타민등으로 피지조절과 두피정상화 기능을 한다. 모발라인에는 아미노산, 케라틴 단백질 등이 손상된 모발을 복원시킨다. 쌀, 보리, 밀, 콩등에서 추출한 고급단백질, 우유단백질, 비타민, 올리고 성분 등이 모발 단백질을 유지시켜 건강한 모발로 만들고 볼륨, 칼라, 탄력있는 웨이브를 유지시켜 준다. 각 회사들의 제품성분들을 살펴보면 화학적인 성분들보다는 자연성분들로 많이 이루어져 있다는 것을 알 수 있다. 클리닉 제품의 가격을 조사한 결과 두피라인 샴푸 최저가격 10,000원~최고 48,000원, 앰플·토닉·로션류 최저가격 13,000원~180,000원 형성하고 있고 두피라인에서 탈모제품이 고가격대를 형성하고 있다. 모발라인 샴푸 최저 10,000원~최고 48,000원, 앰플·토닉·로션류 최저가격 13,000원~최고 69,000원 형성하고 있고 모발라인 샴푸에서 고가격대는 펌·칼라라인이고, 영양 제품라인에서는 손상모발(재생)라인이 고가격대를 형성하고 있다. 클리닉 제품의 유통경로를 조사한 결과 수입회사→대리점→미용실→고객의 단계로 취하는 형태는 6개 업체이고, 수입회사→미용실→고객 형태는 3개업체, 둘의 형태를 다취하는 것은 1개 업체이며, 수입회사→백화점→고객 형태는 2개 업체이다. 클리닉 제품의 마케팅은 제품회사에서는 미용실 시술자의 교육을 통해 소비자에게 맞는 전문관리와 점판법등을 전달하고 미용실에서는 소비자의 두피.모발 상태를 전문지식을 이용해 상담하거나 진단기를 통해 두피와 모발의 문제성을 인식시켜 관리고객 유치와 판매가 일어나게 한다. 미용실 POP광고에는 진열장 전시, 계산대 전시, 점벽전시, 천정전시 등이 있는데 소비자들의 구매의욕을 불러 일으키는 마케팅을 한다. 클리닉 제품은 두피의 상태를 개선·조절해주며, 두피를 윤택하고 건강하게 유지하여 약해진 모발의 성장을 촉진시켜 힘있는 모발로 자랄 수 있도록 환경적인 조건을 부여하고 외부의 자극으로부터 모발을 보호하여 탄력·볼륨·윤기를 더해 주는 시스템임을 알 수 있다.
현대에서 머리 모양은 개인의 개성, 감정, 분위기를 표현해 주는 중요한 요소가 되고있다. 요즈음은 모발에 가해지는 여러가지 요인들 때문에 모발이 많이 상하고, 천연의 아름다움을 잃어가고 있다. 즉 공해, 자외선, 스트레스, 계절의 변화, 질병, 화학적인 시술(퍼머넨트 웨이브, 염색, 브리치)등, 여러 요인으로 두피와 모발의 상태가 변화되고 있다. 이러한 두피와 모발에 일어나는 문제점을 해결하기 위해 전문관리를 통해 깨끗한 모낭과 건강한 모근으로부터 건강한 모발이 성장할 수 있도록 두피와 모발에 좋은 환경을 만들어 주기 위해 탄생한 것이 바로 클리닉 제품이다. 그러나 현재 상당부분의 모발세정제와 영양제등이 사용되고 있는데도 불구하고 제품에 대한 연구·조사가 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 두피·모발의 구조와 특징, 건강한 두피·모발과 문제성 두피·모발의 상태를 문헌과 자료를 통해 정리하고 전문 클리닉 제품의 실태를 조사하였다. 본 논문의 연구결과는 다음과 같다. 두피와 모발을 관리할 수 있는 모든 라인이 형성된 미용실 전문제품의 외국브랜드 클리닉제품 10종류를 조사한결과 1999년에서 2001년에 수입을 많이 하였고, 특징에는 두피 제품라인과 모발 제품라인으로 크게 나누고 두피 제품라인은 대체적으로 탈모, 비듬, 지성의 구성이 많고 두피 스켈링·마사지라인· 민감라인으로 구성되어 있다. 모발 제품라인에는 손상(재생), 볼륨, 염색(칼라), 펌등으로 구성되어 있다. 클리닉 제품들의 성분을 살펴보면 탈모라인에는 비타민과 에센셜오일(아로마), 다당류등이 대체적으로 들어가 있어 두피에 영양을 주고 영양을 주고 혈액순환을 활성화 한다. 비듬라인에는 비듬균을 억제시키는 살리실산, 피록토 올아민, 클림바졸 등이 있고 비듬생성억제와 두피균형을 위해 에센셜오일이나 식물 추출물등을 포함되어 있다. 지성라인도 식물 추출물이나 에센셜오일, 비타민등으로 피지조절과 두피정상화 기능을 한다. 모발라인에는 아미노산, 케라틴 단백질 등이 손상된 모발을 복원시킨다. 쌀, 보리, 밀, 콩등에서 추출한 고급단백질, 우유단백질, 비타민, 올리고 성분 등이 모발 단백질을 유지시켜 건강한 모발로 만들고 볼륨, 칼라, 탄력있는 웨이브를 유지시켜 준다. 각 회사들의 제품성분들을 살펴보면 화학적인 성분들보다는 자연성분들로 많이 이루어져 있다는 것을 알 수 있다. 클리닉 제품의 가격을 조사한 결과 두피라인 샴푸 최저가격 10,000원~최고 48,000원, 앰플·토닉·로션류 최저가격 13,000원~180,000원 형성하고 있고 두피라인에서 탈모제품이 고가격대를 형성하고 있다. 모발라인 샴푸 최저 10,000원~최고 48,000원, 앰플·토닉·로션류 최저가격 13,000원~최고 69,000원 형성하고 있고 모발라인 샴푸에서 고가격대는 펌·칼라라인이고, 영양 제품라인에서는 손상모발(재생)라인이 고가격대를 형성하고 있다. 클리닉 제품의 유통경로를 조사한 결과 수입회사→대리점→미용실→고객의 단계로 취하는 형태는 6개 업체이고, 수입회사→미용실→고객 형태는 3개업체, 둘의 형태를 다취하는 것은 1개 업체이며, 수입회사→백화점→고객 형태는 2개 업체이다. 클리닉 제품의 마케팅은 제품회사에서는 미용실 시술자의 교육을 통해 소비자에게 맞는 전문관리와 점판법등을 전달하고 미용실에서는 소비자의 두피.모발 상태를 전문지식을 이용해 상담하거나 진단기를 통해 두피와 모발의 문제성을 인식시켜 관리고객 유치와 판매가 일어나게 한다. 미용실 POP광고에는 진열장 전시, 계산대 전시, 점벽전시, 천정전시 등이 있는데 소비자들의 구매의욕을 불러 일으키는 마케팅을 한다. 클리닉 제품은 두피의 상태를 개선·조절해주며, 두피를 윤택하고 건강하게 유지하여 약해진 모발의 성장을 촉진시켜 힘있는 모발로 자랄 수 있도록 환경적인 조건을 부여하고 외부의 자극으로부터 모발을 보호하여 탄력·볼륨·윤기를 더해 주는 시스템임을 알 수 있다.
In the modern times, hair styles as well as make-up and clothing become an important factor expressing individual personality, emotion and atmosphere. These days, hair is greatly damaged and losing its natural beauty, due to various causes. The state of scalp and hair changes, owing to air pollution...
In the modern times, hair styles as well as make-up and clothing become an important factor expressing individual personality, emotion and atmosphere. These days, hair is greatly damaged and losing its natural beauty, due to various causes. The state of scalp and hair changes, owing to air pollution, ultraviolet, stress, change of seasons, diseases and chemical treatment (permanent wave, dyeing and bleach). Consumers are increasingly looking for scalp/hair products to supplement various problems generated to scalp/hair and maintain youth, individuality and beauty. In this paper in line with such a trend, the clinic concept was defined. Also, the structure and characteristics of scalp and hair and the types of problematic scalp and hair were studied through literature and data. In addition, the characteristics, ingredients and distribution channels were investigated by a visit survey on mainly foreign brand clinic products sold through professional consultation and diagnoses at beauty salons. As a result of survey on 10 types of clinic products that are helpful to manage scalp and hair, the following results were found: 1. The scalp·hair clinic products were divided into a scalp product line and a hair product line. The scalp product line was mostly to prevent loss of hair, dandruff and oily scalp, and is also for scalp scaling, massage line and sensitive line. The hair product line consisted of restoration of damaged hair, dyeing and permanent wave product lines. The loss of hair prevention product line consisted of 2~8 products such as cleansing shampoo and various products controlling the nutrition and balance of scalp. The characteristics of this product line were to promote growth of hair by activating metabolism, such as promotion of blood circulation in and supply of nutrition to scalp and to grow the hair root strongly as well as provide strength to and help normal functions of scalp to prevent loss of hair. The dandruff product line consisted of 2~4 products. The products in this line prevent growth of dandruff bacteria by curbing a basic cause of dandruff formation and restoring a normal function of scalp. The product line for oily scalp consisted of 2~3 products. They do not stimulate scalp but normalize, ease and contract skin oil secretion, and thus protects hair with normal function of scalp. Hair damage protection product line consisted of 2~5 products. They restore damaged hair by delicately cleansing scalp and hair and recombining the keratin structure, which is essential to hair. Also, they provide moisture, gloss and flexibility to hair, help grow more hair and strengthen the layer of cuticle. The hair volume product line consisted of 4~5 products. They provide ingredients and gloss necessary to hair as well as volume sense and gloss. Also, they restore hair. The dyeing and permanent wave hair product line consisted of 4~6 products. They protect hair and scalp damaged through a hairdye and permanent wave. In addition, they provide nutrition and maintain elasticity and clearness of dyeing. 2. With regard to ingredients of clinic products, they generally have vitamins, essential oil (aroma) and polysaccharid to prevent loss of hair, and these ingredients help blood circulation, activate metabolism, relieve stress and provide nutrition. The products in oily scalp line controls skin oil and a normal function of scalp through plant extracts, essential oil and vitamins. In hair product line, amino acids and keratin protein restore damaged hair. Essential oil extracted from high quality protein, milk protein, vitamins, oligo and plants help maintain healthy hair, volume, colors and curl by keeping hair protein. 3. The prices of clinic products ranged from 10,000 won to 48,000 won. The product line for nutrition of scalp formed the range of 13,000 ~ 180,000 won. Among scalp product line, hair loss prevention products formed high price range. The prices of shampoo ranged from 10,000~48,000 won and the prices of ample, tonic and lotion ranged from 10,000~69,000 won. Perm·color line accounted for high price range among shampoo products. In the nutrition product line, products to prevent hair damage formed a higher price range. 4. As for distribution channel, 6 companies took the channel like this: Importer → Agent→ Beauty Salon. 3 companies took the channel like this: Importer →Beauty Salon → Consumer. 1 company took both types. 2 companies took the following channel: Importer → Department Stores → Consumer. Product companies conduct specialized management and deliver a pyramid sale technique suitable to consumers through training for beauty hairstylists. Beauty salons conduct customer attraction management and sales activities by consulting with expertise regarding scalp and hair for consumers and making consumers recognize problems in their scalp and hair
In the modern times, hair styles as well as make-up and clothing become an important factor expressing individual personality, emotion and atmosphere. These days, hair is greatly damaged and losing its natural beauty, due to various causes. The state of scalp and hair changes, owing to air pollution, ultraviolet, stress, change of seasons, diseases and chemical treatment (permanent wave, dyeing and bleach). Consumers are increasingly looking for scalp/hair products to supplement various problems generated to scalp/hair and maintain youth, individuality and beauty. In this paper in line with such a trend, the clinic concept was defined. Also, the structure and characteristics of scalp and hair and the types of problematic scalp and hair were studied through literature and data. In addition, the characteristics, ingredients and distribution channels were investigated by a visit survey on mainly foreign brand clinic products sold through professional consultation and diagnoses at beauty salons. As a result of survey on 10 types of clinic products that are helpful to manage scalp and hair, the following results were found: 1. The scalp·hair clinic products were divided into a scalp product line and a hair product line. The scalp product line was mostly to prevent loss of hair, dandruff and oily scalp, and is also for scalp scaling, massage line and sensitive line. The hair product line consisted of restoration of damaged hair, dyeing and permanent wave product lines. The loss of hair prevention product line consisted of 2~8 products such as cleansing shampoo and various products controlling the nutrition and balance of scalp. The characteristics of this product line were to promote growth of hair by activating metabolism, such as promotion of blood circulation in and supply of nutrition to scalp and to grow the hair root strongly as well as provide strength to and help normal functions of scalp to prevent loss of hair. The dandruff product line consisted of 2~4 products. The products in this line prevent growth of dandruff bacteria by curbing a basic cause of dandruff formation and restoring a normal function of scalp. The product line for oily scalp consisted of 2~3 products. They do not stimulate scalp but normalize, ease and contract skin oil secretion, and thus protects hair with normal function of scalp. Hair damage protection product line consisted of 2~5 products. They restore damaged hair by delicately cleansing scalp and hair and recombining the keratin structure, which is essential to hair. Also, they provide moisture, gloss and flexibility to hair, help grow more hair and strengthen the layer of cuticle. The hair volume product line consisted of 4~5 products. They provide ingredients and gloss necessary to hair as well as volume sense and gloss. Also, they restore hair. The dyeing and permanent wave hair product line consisted of 4~6 products. They protect hair and scalp damaged through a hairdye and permanent wave. In addition, they provide nutrition and maintain elasticity and clearness of dyeing. 2. With regard to ingredients of clinic products, they generally have vitamins, essential oil (aroma) and polysaccharid to prevent loss of hair, and these ingredients help blood circulation, activate metabolism, relieve stress and provide nutrition. The products in oily scalp line controls skin oil and a normal function of scalp through plant extracts, essential oil and vitamins. In hair product line, amino acids and keratin protein restore damaged hair. Essential oil extracted from high quality protein, milk protein, vitamins, oligo and plants help maintain healthy hair, volume, colors and curl by keeping hair protein. 3. The prices of clinic products ranged from 10,000 won to 48,000 won. The product line for nutrition of scalp formed the range of 13,000 ~ 180,000 won. Among scalp product line, hair loss prevention products formed high price range. The prices of shampoo ranged from 10,000~48,000 won and the prices of ample, tonic and lotion ranged from 10,000~69,000 won. Perm·color line accounted for high price range among shampoo products. In the nutrition product line, products to prevent hair damage formed a higher price range. 4. As for distribution channel, 6 companies took the channel like this: Importer → Agent→ Beauty Salon. 3 companies took the channel like this: Importer →Beauty Salon → Consumer. 1 company took both types. 2 companies took the following channel: Importer → Department Stores → Consumer. Product companies conduct specialized management and deliver a pyramid sale technique suitable to consumers through training for beauty hairstylists. Beauty salons conduct customer attraction management and sales activities by consulting with expertise regarding scalp and hair for consumers and making consumers recognize problems in their scalp and hair
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