본 연구는 '행렬' 개념의 역사적 발달 과정을 정리하고, 행렬의 활용 사례를 조사함으로써 행렬을 지도함에 있어 그 의미와 문맥을 제시하였다. 서론에서는 행렬의 중요성을 제시하고, 역사적 접근의 필요성을 언급하였다. 본론에서는 행렬의 역사를 통해 행렬, 고유값 등의 어원을 살펴보고, 행렬식과 행렬의 역사적 발달과정을 통해 '행렬을 왜 배우는가?', '행렬은 무엇인가'에 대한 근본적인 질문에 해답을 찾고, 학생들이 쉽게 이해 할 수 있도록 지도하는데 도움이 되도록 하였다. 또한, ...
본 연구는 '행렬' 개념의 역사적 발달 과정을 정리하고, 행렬의 활용 사례를 조사함으로써 행렬을 지도함에 있어 그 의미와 문맥을 제시하였다. 서론에서는 행렬의 중요성을 제시하고, 역사적 접근의 필요성을 언급하였다. 본론에서는 행렬의 역사를 통해 행렬, 고유값 등의 어원을 살펴보고, 행렬식과 행렬의 역사적 발달과정을 통해 '행렬을 왜 배우는가?', '행렬은 무엇인가'에 대한 근본적인 질문에 해답을 찾고, 학생들이 쉽게 이해 할 수 있도록 지도하는데 도움이 되도록 하였다. 또한, 행렬 이론의 기본이 되는 정의 등을 정리하였으며, 교육과정해설서와 수학 I, 이산수학 교과서를 참고하여 7차 교육과정에서 행렬지도가 어떻게 이루어지고 있는지 알아보고, 몇 몇의 예시 문제를 제시하였다. 또한, 행렬의 여러 가지 활용성 즉, 연립방정식의 풀이, 변환, 그래프이론, 암호문, 먹이사슬 등으로의 적용을 통해 행렬이 그 자체의 '표상'으로서의 의미뿐만 아니라 여러분야로의 적용이 가능한 매력적인 조건을 갖춘 수학적 개념이라는 것을 알게 하였다. 이를 통해, 결론에서는 학교 교육에서 행렬의 중요성을 인식하고, 행렬의 역사적 발달 과정과 그 활용에 대한 탐구를 통해, 보다 흥미 있고, 의미전달이 쉬운 행렬 교육이 이루어져야 함을 강조하였다. 본 연구는 연구의 목적에 맞게 고등학교 행렬지도에 있어 많은 참고와 보다 풍요로운 수학수업이 될 수 있도록 하는데 작은 기여가 되길 바란다. 또한, 본 연구를 기초로 수학사를 활용한 행렬교육을 위한 여러 가지 방법론들이 많이 제시되고, 그러한 연구가 활발히 이루어지길 기대한다.
본 연구는 '행렬' 개념의 역사적 발달 과정을 정리하고, 행렬의 활용 사례를 조사함으로써 행렬을 지도함에 있어 그 의미와 문맥을 제시하였다. 서론에서는 행렬의 중요성을 제시하고, 역사적 접근의 필요성을 언급하였다. 본론에서는 행렬의 역사를 통해 행렬, 고유값 등의 어원을 살펴보고, 행렬식과 행렬의 역사적 발달과정을 통해 '행렬을 왜 배우는가?', '행렬은 무엇인가'에 대한 근본적인 질문에 해답을 찾고, 학생들이 쉽게 이해 할 수 있도록 지도하는데 도움이 되도록 하였다. 또한, 행렬 이론의 기본이 되는 정의 등을 정리하였으며, 교육과정해설서와 수학 I, 이산수학 교과서를 참고하여 7차 교육과정에서 행렬지도가 어떻게 이루어지고 있는지 알아보고, 몇 몇의 예시 문제를 제시하였다. 또한, 행렬의 여러 가지 활용성 즉, 연립방정식의 풀이, 변환, 그래프이론, 암호문, 먹이사슬 등으로의 적용을 통해 행렬이 그 자체의 '표상'으로서의 의미뿐만 아니라 여러분야로의 적용이 가능한 매력적인 조건을 갖춘 수학적 개념이라는 것을 알게 하였다. 이를 통해, 결론에서는 학교 교육에서 행렬의 중요성을 인식하고, 행렬의 역사적 발달 과정과 그 활용에 대한 탐구를 통해, 보다 흥미 있고, 의미전달이 쉬운 행렬 교육이 이루어져야 함을 강조하였다. 본 연구는 연구의 목적에 맞게 고등학교 행렬지도에 있어 많은 참고와 보다 풍요로운 수학수업이 될 수 있도록 하는데 작은 기여가 되길 바란다. 또한, 본 연구를 기초로 수학사를 활용한 행렬교육을 위한 여러 가지 방법론들이 많이 제시되고, 그러한 연구가 활발히 이루어지길 기대한다.
This study summarizes the historical development procedure of the concept of "matrix" and provides the meaning and the context in teaching matrix by investigating applications of matrix. The subject matter of this paper investigates the origin of the matrix, eigen value through the history of matrix...
This study summarizes the historical development procedure of the concept of "matrix" and provides the meaning and the context in teaching matrix by investigating applications of matrix. The subject matter of this paper investigates the origin of the matrix, eigen value through the history of matrix, by considering and trying to find a solution to the fundamental questions such as "What is matrix?" , "Why we study matrix?" through the historical development procedure of matrix, provides a good teaching guide in which a student understands matrix easily. And we also summarize fundamental definitions of the theory of matrix and studies how to teach matrix to students in the 7-th education curriculum by referring the explanation of the education curriculum and text books, mathematics 1 and discrete mathematics, and provide several example problems. We convince that matrix is not only a theoretical and mathematical symbol itself, but also a very important mathematical idea equipped fascinating tools which are applicable to various areas, i.e., simultaneous equations, transformations, graph theory, cryptography, etc. In conclusion, we emphasize more interesting and easy education of matrix by understanding the importance of matrix in the education in school and investigating the historical development of matrix and its applications. We hope that this study will be a small contribution to matrix education in high school. Also, many another study about matrix teaching methods with application of mathematics history through this study is realized actively here after.
This study summarizes the historical development procedure of the concept of "matrix" and provides the meaning and the context in teaching matrix by investigating applications of matrix. The subject matter of this paper investigates the origin of the matrix, eigen value through the history of matrix, by considering and trying to find a solution to the fundamental questions such as "What is matrix?" , "Why we study matrix?" through the historical development procedure of matrix, provides a good teaching guide in which a student understands matrix easily. And we also summarize fundamental definitions of the theory of matrix and studies how to teach matrix to students in the 7-th education curriculum by referring the explanation of the education curriculum and text books, mathematics 1 and discrete mathematics, and provide several example problems. We convince that matrix is not only a theoretical and mathematical symbol itself, but also a very important mathematical idea equipped fascinating tools which are applicable to various areas, i.e., simultaneous equations, transformations, graph theory, cryptography, etc. In conclusion, we emphasize more interesting and easy education of matrix by understanding the importance of matrix in the education in school and investigating the historical development of matrix and its applications. We hope that this study will be a small contribution to matrix education in high school. Also, many another study about matrix teaching methods with application of mathematics history through this study is realized actively here after.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.