본 논문에서는 내구수명을 고려한 섀시부품의 형상 최적설계를 수행 하는 하나의 새로운 방법을 제시 하였다. 제안된 방법을 실제 상용차량의 서스펜션 부품에 적용한 결과 내구 수명측면에서 더욱 개선된 새로운 설계가 가능 하였다. 이 과정에서 설계 민감도 예측에 대한 부분은 실험계획법을 이용하였으며, 또한 가상 내구해석의 오차를 줄이기 위하여 실제 부품에 대한 질량, 강도, 강성 측면에서의 테스트 결과와 구성된 유한 요소 모델간의 검증작업을 거쳤다. 실험계획법에 의한 설계 민감도 예측에 있어 먼저, 복잡한 형상의 최적 설계에 자주 이용되어온 형상 조절점 개념을 도입하여 축소 기저 모델 이론에 의해 형상 ...
본 논문에서는 내구수명을 고려한 섀시부품의 형상 최적설계를 수행 하는 하나의 새로운 방법을 제시 하였다. 제안된 방법을 실제 상용차량의 서스펜션 부품에 적용한 결과 내구 수명측면에서 더욱 개선된 새로운 설계가 가능 하였다. 이 과정에서 설계 민감도 예측에 대한 부분은 실험계획법을 이용하였으며, 또한 가상 내구해석의 오차를 줄이기 위하여 실제 부품에 대한 질량, 강도, 강성 측면에서의 테스트 결과와 구성된 유한 요소 모델간의 검증작업을 거쳤다. 실험계획법에 의한 설계 민감도 예측에 있어 먼저, 복잡한 형상의 최적 설계에 자주 이용되어온 형상 조절점 개념을 도입하여 축소 기저 모델 이론에 의해 형상 설계변수의 개수를 간략화 하였고, 피로수명에 대한 형상 설계변수의 민감도(sensitivity)를 예측하기 위하여 2-수준 직교배열표의 일종인 Plackett-Burman 설계[3]를 이용하였다. 최종적으로 위와 같은 방법들을 통해 기존 모델에 비해 내구수명과 질량 면에서 더욱 개선된 새로운 모델을 만들어 낼 수 있었다.
본 논문에서는 내구수명을 고려한 섀시부품의 형상 최적설계를 수행 하는 하나의 새로운 방법을 제시 하였다. 제안된 방법을 실제 상용차량의 서스펜션 부품에 적용한 결과 내구 수명측면에서 더욱 개선된 새로운 설계가 가능 하였다. 이 과정에서 설계 민감도 예측에 대한 부분은 실험계획법을 이용하였으며, 또한 가상 내구해석의 오차를 줄이기 위하여 실제 부품에 대한 질량, 강도, 강성 측면에서의 테스트 결과와 구성된 유한 요소 모델간의 검증작업을 거쳤다. 실험계획법에 의한 설계 민감도 예측에 있어 먼저, 복잡한 형상의 최적 설계에 자주 이용되어온 형상 조절점 개념을 도입하여 축소 기저 모델 이론에 의해 형상 설계변수의 개수를 간략화 하였고, 피로수명에 대한 형상 설계변수의 민감도(sensitivity)를 예측하기 위하여 2-수준 직교배열표의 일종인 Plackett-Burman 설계[3]를 이용하였다. 최종적으로 위와 같은 방법들을 통해 기존 모델에 비해 내구수명과 질량 면에서 더욱 개선된 새로운 모델을 만들어 낼 수 있었다.
In order to maximize the fatigue life of the suspension component of vehicle, a new shape optimization method is presented. In this method, the shape control point concept is introduced to reduce the numbers of shape design variables. Also, the two-level orthogonal array is employed to evaluate the ...
In order to maximize the fatigue life of the suspension component of vehicle, a new shape optimization method is presented. In this method, the shape control point concept is introduced to reduce the numbers of shape design variables. Also, the two-level orthogonal array is employed to evaluate the design sensitivity of fatigue life with respect to those shape design variables, because the analytical design sensitivity information is not directly supplied from the commercial CAE softwares. In this approach, six design variables are used to approximate the shape of lower control arm. Then, performed are only 10 fatigue life analyses including the baseline design, 8 DOE models and the final design. The final design, the best combination obtained from the sensitivity information, can maximize the fatigue life nearly two times as that of the baseline design, while reducing the 14 percentage of weight
In order to maximize the fatigue life of the suspension component of vehicle, a new shape optimization method is presented. In this method, the shape control point concept is introduced to reduce the numbers of shape design variables. Also, the two-level orthogonal array is employed to evaluate the design sensitivity of fatigue life with respect to those shape design variables, because the analytical design sensitivity information is not directly supplied from the commercial CAE softwares. In this approach, six design variables are used to approximate the shape of lower control arm. Then, performed are only 10 fatigue life analyses including the baseline design, 8 DOE models and the final design. The final design, the best combination obtained from the sensitivity information, can maximize the fatigue life nearly two times as that of the baseline design, while reducing the 14 percentage of weight
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