본 연구는 중학생의 생활체육 참가가 사회성 발달에 미치는 영향을 규명하여, 중학생의 생활체육 참가가 지니는 사회적ㆍ심리적 효과와 관련하여 보다 구체적ㆍ실제적인 자료를 제공하는데 그 주된 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 첫째, 중학생의 생활체육 참가여부와 사회성 발달 차이, 둘째, 중학생의 생활체육 참가종목과 사회성 발달 차이, 셋째, 중학생의 생활체육 참가정도와 사회성 발달 차이 등을 분석하였다. 이에 따라 본 연구에서는 의정부의 5개 학교를 선정한 후 설문조사를 실시한 결과, 총 446부의 설문지를 본 연구의 분석자료로 사용하였으며, 중학생의 생활체육 참가가 사회성 발달에 미치는 영향을 보기 위해 ...
본 연구는 중학생의 생활체육 참가가 사회성 발달에 미치는 영향을 규명하여, 중학생의 생활체육 참가가 지니는 사회적ㆍ심리적 효과와 관련하여 보다 구체적ㆍ실제적인 자료를 제공하는데 그 주된 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 첫째, 중학생의 생활체육 참가여부와 사회성 발달 차이, 둘째, 중학생의 생활체육 참가종목과 사회성 발달 차이, 셋째, 중학생의 생활체육 참가정도와 사회성 발달 차이 등을 분석하였다. 이에 따라 본 연구에서는 의정부의 5개 학교를 선정한 후 설문조사를 실시한 결과, 총 446부의 설문지를 본 연구의 분석자료로 사용하였으며, 중학생의 생활체육 참가가 사회성 발달에 미치는 영향을 보기 위해 SPSS Windows 10.0 Version을 사용하였고 통계 기법은 일원 변량 분석(oneway ANOVA), T-검증(t-test), 중다 회귀 분석(Multiple regression analysys)이며 유의수준은 0.05로 설정하였다. 이상의 연구목적에 따라 수집된 자료를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중학생의 생활체육 참가 집단이 비참가 집단보다 사회성 발달에 긍정적인 차이를 보였다. 따라서 중학생이 생활체육에 참가하면 사회성이 발달하며 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 중학생의 생활체육 참가종목과 사회성의 차이는 각 종목별로 평균값의 차이가 있는 것으로 나타났으며, 개인종목ㆍ대인종목보다 단체종목이 전체 사회성에서 가장 높게 나타났다. 사회성 하위 요인인 책임성, 성취성, 우월성, 활동성, 안정성, 정서성에서 개인종목ㆍ대인종목보다 단체종목의 사회성 발달이 높게 나타났다. 따라서 중학생의 생활체육 참가종목의 사회성은 개인종목ㆍ대인종목보다 단체종목에 참가하면 사회성이 더욱 발달하며 보다 긍정적인 영향을 미친다. 셋째, 중학생의 생활체육 참가종목과 사회성의 차이는 각 종목별로 평균값의 차이가 있는 것으로 나타났으며, 개인종목ㆍ대인종목보다 단체종목이 전체 사회성에서 가장 높게 나타났다. 그러나 사회성 하위 요인 중 자율성, 지배성, 사교성에서는 사회성발달에 유의한 영향을 미치지 않는다. 넷째, 중학생의 생활체육 참가빈도와 사회성 발달의 관계를 보면 참가빈도는 사회성의 하위요인인 활동성, 안정성 부정적인 차이를 보였다. 따라서 중학생의 생활체육 참가빈도의 사회성은 생활체육에 너무 잦은 빈도참여를 활용하면 사회성이 부정적으로 발달하며 부정적인 영향을 미친다. 다섯째, 중학생의 생활체육 참가기간과 참가시간의 사회성 발달을 보면 참가기간은 사회성의 하위요인 성취성, 우월성, 지배성, 정서성에서 참가시간은 사회성의 하위요인 우월성, 활동성에서 긍정적인 차이를 보였다. 따라서 중학생의 생활체육 참가기간과 참가시간의 사회성은 생활체육에 오랜 기간의 참여와 시간을 활용하면 사회성이 더욱 발달하며 보다 긍정적인 영향을 미친다.
본 연구는 중학생의 생활체육 참가가 사회성 발달에 미치는 영향을 규명하여, 중학생의 생활체육 참가가 지니는 사회적ㆍ심리적 효과와 관련하여 보다 구체적ㆍ실제적인 자료를 제공하는데 그 주된 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 첫째, 중학생의 생활체육 참가여부와 사회성 발달 차이, 둘째, 중학생의 생활체육 참가종목과 사회성 발달 차이, 셋째, 중학생의 생활체육 참가정도와 사회성 발달 차이 등을 분석하였다. 이에 따라 본 연구에서는 의정부의 5개 학교를 선정한 후 설문조사를 실시한 결과, 총 446부의 설문지를 본 연구의 분석자료로 사용하였으며, 중학생의 생활체육 참가가 사회성 발달에 미치는 영향을 보기 위해 SPSS Windows 10.0 Version을 사용하였고 통계 기법은 일원 변량 분석(oneway ANOVA), T-검증(t-test), 중다 회귀 분석(Multiple regression analysys)이며 유의수준은 0.05로 설정하였다. 이상의 연구목적에 따라 수집된 자료를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중학생의 생활체육 참가 집단이 비참가 집단보다 사회성 발달에 긍정적인 차이를 보였다. 따라서 중학생이 생활체육에 참가하면 사회성이 발달하며 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 중학생의 생활체육 참가종목과 사회성의 차이는 각 종목별로 평균값의 차이가 있는 것으로 나타났으며, 개인종목ㆍ대인종목보다 단체종목이 전체 사회성에서 가장 높게 나타났다. 사회성 하위 요인인 책임성, 성취성, 우월성, 활동성, 안정성, 정서성에서 개인종목ㆍ대인종목보다 단체종목의 사회성 발달이 높게 나타났다. 따라서 중학생의 생활체육 참가종목의 사회성은 개인종목ㆍ대인종목보다 단체종목에 참가하면 사회성이 더욱 발달하며 보다 긍정적인 영향을 미친다. 셋째, 중학생의 생활체육 참가종목과 사회성의 차이는 각 종목별로 평균값의 차이가 있는 것으로 나타났으며, 개인종목ㆍ대인종목보다 단체종목이 전체 사회성에서 가장 높게 나타났다. 그러나 사회성 하위 요인 중 자율성, 지배성, 사교성에서는 사회성발달에 유의한 영향을 미치지 않는다. 넷째, 중학생의 생활체육 참가빈도와 사회성 발달의 관계를 보면 참가빈도는 사회성의 하위요인인 활동성, 안정성 부정적인 차이를 보였다. 따라서 중학생의 생활체육 참가빈도의 사회성은 생활체육에 너무 잦은 빈도참여를 활용하면 사회성이 부정적으로 발달하며 부정적인 영향을 미친다. 다섯째, 중학생의 생활체육 참가기간과 참가시간의 사회성 발달을 보면 참가기간은 사회성의 하위요인 성취성, 우월성, 지배성, 정서성에서 참가시간은 사회성의 하위요인 우월성, 활동성에서 긍정적인 차이를 보였다. 따라서 중학생의 생활체육 참가기간과 참가시간의 사회성은 생활체육에 오랜 기간의 참여와 시간을 활용하면 사회성이 더욱 발달하며 보다 긍정적인 영향을 미친다.
This research examines closely effect that middle school student's Living and Physical Activity Education participation gets in sociality development, there is the main purpose to supply data that is specific ㆍpractial more regarding social?psychological effect that middle school student's Living an...
This research examines closely effect that middle school student's Living and Physical Activity Education participation gets in sociality development, there is the main purpose to supply data that is specific ㆍpractial more regarding social?psychological effect that middle school student's Living and Physical Activity Education participation has. To achieve this research purpose first, middle school student's Living and Physical Activity Education participation availability and sociality development difference, second, middle school student's Living and Physical Activity Education participation item and sociality development difference, third, analyzed middle school student's Living and Physical Activity Education participation degree and sociality development difference etc. Accordingly, result that execute question investigation after choose uijongbu's 5 schools in this research, used 446 goods to aid in a funeral questionnaires into analyst fare of this research all, and SPSS Windows 10.0 Versions to see effect that middle school student's Living and Physical Activity Education participation gets in sociality development and figure techniques is member fluent analysis (oneway ANOVA), T-verification (t-test), Jungda regression analysis (Multiple regression analysys) and level of existence established by 0.05. According to research purpose of something wrong, got conclusion such as that analyze collected data. First, middle school student's Living and Physical Activity Education participation group showed affirmative difference in sociality development than misery A group. Therefore, if a middle school student attends in Living and Physical Activity Education, sociality develops and exerts affirmative effect. Second, was expose that middle school student's Living and Physical Activity Education participation item and difference of sociality are variance of mean value by each item, and collective exercise appeared highest in whole sociality than individual exercise?adult exercise .Sociality development of collective exercise showed high than individual exercise?adult exercise that is sociality low rank factor, achieve, superiority, superiority, activeness, stability, affectivity. Therefore, if sociality of middle school student's Living and Physical Activity Education participation item attends in collective exercise than individual exercise?adult exercise, sociality develops more and exerts more affirmative effect Third, was expose that middle school student's Living and Physical Activity Education participation item and difference of sociality are variance of mean value by each item, and collective exercise appeared highest in whole sociality than individual exercise?adult exercise. But, autonomy of sociality low rank factor,, sociality do not exert effect that keep in mind in sociality development. Fourth, if see middle school student's Living and Physical Activity Education participation frequency and sociality development, participation frequency showed, autonomy, achieve, superiority, superiority, activeness, stability,, sociality, affectivity and contradictory difference that is low rank factor of sociality. Therefore, if sociality of middle school student's Living and Physical Activity Education participation frequency utilizes so frequent frequency participation in Living and Physical Activity Education, sociality develops and exerts contradictory effect contradictorily. Fifth, if see middle school student's Living and Physical Activity Education participation period and sociality development of participation time, participation period and participation time showed, autonomy, achieve, superiority, superiority, activeness, stability,, sociality, affectivity and affirmative difference that is low rank factor of sociality. Therefore, if middle school student's Living and Physical Activity Education participation period and sociality of participation time take advantage of participation and time of long period in Living and Physical Activity Education, sociality develops more and exerts more affirmative effect.
This research examines closely effect that middle school student's Living and Physical Activity Education participation gets in sociality development, there is the main purpose to supply data that is specific ㆍpractial more regarding social?psychological effect that middle school student's Living and Physical Activity Education participation has. To achieve this research purpose first, middle school student's Living and Physical Activity Education participation availability and sociality development difference, second, middle school student's Living and Physical Activity Education participation item and sociality development difference, third, analyzed middle school student's Living and Physical Activity Education participation degree and sociality development difference etc. Accordingly, result that execute question investigation after choose uijongbu's 5 schools in this research, used 446 goods to aid in a funeral questionnaires into analyst fare of this research all, and SPSS Windows 10.0 Versions to see effect that middle school student's Living and Physical Activity Education participation gets in sociality development and figure techniques is member fluent analysis (oneway ANOVA), T-verification (t-test), Jungda regression analysis (Multiple regression analysys) and level of existence established by 0.05. According to research purpose of something wrong, got conclusion such as that analyze collected data. First, middle school student's Living and Physical Activity Education participation group showed affirmative difference in sociality development than misery A group. Therefore, if a middle school student attends in Living and Physical Activity Education, sociality develops and exerts affirmative effect. Second, was expose that middle school student's Living and Physical Activity Education participation item and difference of sociality are variance of mean value by each item, and collective exercise appeared highest in whole sociality than individual exercise?adult exercise .Sociality development of collective exercise showed high than individual exercise?adult exercise that is sociality low rank factor, achieve, superiority, superiority, activeness, stability, affectivity. Therefore, if sociality of middle school student's Living and Physical Activity Education participation item attends in collective exercise than individual exercise?adult exercise, sociality develops more and exerts more affirmative effect Third, was expose that middle school student's Living and Physical Activity Education participation item and difference of sociality are variance of mean value by each item, and collective exercise appeared highest in whole sociality than individual exercise?adult exercise. But, autonomy of sociality low rank factor,, sociality do not exert effect that keep in mind in sociality development. Fourth, if see middle school student's Living and Physical Activity Education participation frequency and sociality development, participation frequency showed, autonomy, achieve, superiority, superiority, activeness, stability,, sociality, affectivity and contradictory difference that is low rank factor of sociality. Therefore, if sociality of middle school student's Living and Physical Activity Education participation frequency utilizes so frequent frequency participation in Living and Physical Activity Education, sociality develops and exerts contradictory effect contradictorily. Fifth, if see middle school student's Living and Physical Activity Education participation period and sociality development of participation time, participation period and participation time showed, autonomy, achieve, superiority, superiority, activeness, stability,, sociality, affectivity and affirmative difference that is low rank factor of sociality. Therefore, if middle school student's Living and Physical Activity Education participation period and sociality of participation time take advantage of participation and time of long period in Living and Physical Activity Education, sociality develops more and exerts more affirmative effect.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.