지방부 고속도로 기본구간의 차로별 교통류특성 분석 및 차로수 용량보정계수 산정에 관한 연구 A Study of Traffic Flow Characteristics Analysis by Lane on Rural Freeway and Calibration of Lane-Number Adjustment Factor원문보기
지방부 고속도로의 효율적인 이용과 운영상태의 평가, 고속도로 교통관리체계(FTMS)의 관리전략수립에 있어 교통류 특성분석 및 용량분석은 선행되어야 할 과제이다. 그러나 현재에 적용되고 있는 용량은 차로별 교통류 특성을 고려치 않은 용량으로써 1, 2차로 또는 전차로에 대한 용량 분석으로 현실과의 괴리현상을 발생시켜왔다. 이에 본 연구는 지방부 고속도로 기본구간에서 루프검지기 자료를 이용하여 차로별 교통변수(교통량, 속도, 밀도)의 ...
지방부 고속도로의 효율적인 이용과 운영상태의 평가, 고속도로 교통관리체계(FTMS)의 관리전략수립에 있어 교통류 특성분석 및 용량분석은 선행되어야 할 과제이다. 그러나 현재에 적용되고 있는 용량은 차로별 교통류 특성을 고려치 않은 용량으로써 1, 2차로 또는 전차로에 대한 용량 분석으로 현실과의 괴리현상을 발생시켜왔다. 이에 본 연구는 지방부 고속도로 기본구간에서 루프검지기 자료를 이용하여 차로별 교통변수(교통량, 속도, 밀도)의 상관관계 분석 및 교통류 모형의 적용을 통해서 차로별 교통류 특성을 밝히고, 도로유형별(편도 4,3,2차로) 및 차로별 용량산정 및 도로유형별로 차로수 용량보정계수의 산정과 적용을 시도하였는데, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 1) 차로별 교통량 분담율은 교통량이 적은 수준에서는 외측차로가 많았고 , 교통량이 증가할수록 내측차로의 분담율이 증가하였으며, 임계속도는 내측차로가 높았고 임계밀도는 외측차로가 높았다. 또한 내측차로 일수록 속도의 편차가 크게 나타났다. 2) 교통량-속도 상관관계에서 내측차로일수록 속도는 교통량의 증가에 민감하게 반응하였으며, 교통류 모형은 Bell-Curve 모형이 전반적으로 분석대상지점에서 적합한 것으로 분석되었다. 3) 지점별 이상용량을 살펴보면 편도 2, 4차로 구간은 비슷한 것으로 나타났고 편도 3차로구간이 가장 작게 나타났으며, 차로별 이상용량은 내측차로일수록 높은 것으로 분석되었다. 4) 차로수 용량보정계수는 편도 4차로 구간이 0.917, 편도 3차로 구간이 0.929, 편도 2차로 구간이 0.961로 분석되었는데, 차로수가 많을수록 도로전체의 용량이 감소하는 것으로 나타났다. 그리고 다음과 같은 서비스 교통류율 산정방법을 제시하였다. SF_i = MSF_i × N × f_W × f_HV × f_L
지방부 고속도로의 효율적인 이용과 운영상태의 평가, 고속도로 교통관리체계(FTMS)의 관리전략수립에 있어 교통류 특성분석 및 용량분석은 선행되어야 할 과제이다. 그러나 현재에 적용되고 있는 용량은 차로별 교통류 특성을 고려치 않은 용량으로써 1, 2차로 또는 전차로에 대한 용량 분석으로 현실과의 괴리현상을 발생시켜왔다. 이에 본 연구는 지방부 고속도로 기본구간에서 루프검지기 자료를 이용하여 차로별 교통변수(교통량, 속도, 밀도)의 상관관계 분석 및 교통류 모형의 적용을 통해서 차로별 교통류 특성을 밝히고, 도로유형별(편도 4,3,2차로) 및 차로별 용량산정 및 도로유형별로 차로수 용량보정계수의 산정과 적용을 시도하였는데, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 1) 차로별 교통량 분담율은 교통량이 적은 수준에서는 외측차로가 많았고 , 교통량이 증가할수록 내측차로의 분담율이 증가하였으며, 임계속도는 내측차로가 높았고 임계밀도는 외측차로가 높았다. 또한 내측차로 일수록 속도의 편차가 크게 나타났다. 2) 교통량-속도 상관관계에서 내측차로일수록 속도는 교통량의 증가에 민감하게 반응하였으며, 교통류 모형은 Bell-Curve 모형이 전반적으로 분석대상지점에서 적합한 것으로 분석되었다. 3) 지점별 이상용량을 살펴보면 편도 2, 4차로 구간은 비슷한 것으로 나타났고 편도 3차로구간이 가장 작게 나타났으며, 차로별 이상용량은 내측차로일수록 높은 것으로 분석되었다. 4) 차로수 용량보정계수는 편도 4차로 구간이 0.917, 편도 3차로 구간이 0.929, 편도 2차로 구간이 0.961로 분석되었는데, 차로수가 많을수록 도로전체의 용량이 감소하는 것으로 나타났다. 그리고 다음과 같은 서비스 교통류율 산정방법을 제시하였다. SF_i = MSF_i × N × f_W × f_HV × f_L
A matter of traffic flow characteristics analysis and capacity analyais proceeding to be solved ; for effective-use, estimate of operation -condition and FTMS(Freeway Traffic Management System) of management strategist was established in that rural freeway. But now we take notice of current traffic ...
A matter of traffic flow characteristics analysis and capacity analyais proceeding to be solved ; for effective-use, estimate of operation -condition and FTMS(Freeway Traffic Management System) of management strategist was established in that rural freeway. But now we take notice of current traffic capacity and then It's not considerate of the traffic flow characteristics by lane. Thus, result of capacity analysis at the first lane, second lane and full lane was turned out estrange between truth and effective. So, we studied which relationship of traffic variable, volume, speed and density use loop detection data on the road(basic section of rural freeway). We try application of calibration of lane-number adjustment factor, calibration of capacity by lanes and kind of freeway by lanes(one direction 4-lanes, 3-lanes and 2-lanes). Their results were ; 1) Internal lanes has higher critical speed, and external lanes has higher critical density. Also these include ; lots of deviation of speed on the internal lanes. 2) According to increase volume, speed react sensitively at internal lanes; relationship at the flow-speed. Largely, Bell-curve model fited at analysis point. 3) Check in ideal capacity by point, one direction 2-lanes and 3-lanes are expressed almost same condition. However one direction 3-lanes is expressed as internal lanes as high. 4) The effect of lane-number adjustment factor showed that it's one direction 4-lanes section is 0.917, one direction 3-lanes section is 0.929 and one direction 2-lanes section is 0.961. Capacity of freeway is decrease ; if it has many lanes. For the last time, this is presentation ; how to calibration for service flowrate. SF_i; = MSF_i x N x f_w x f_Hv x f_L
A matter of traffic flow characteristics analysis and capacity analyais proceeding to be solved ; for effective-use, estimate of operation -condition and FTMS(Freeway Traffic Management System) of management strategist was established in that rural freeway. But now we take notice of current traffic capacity and then It's not considerate of the traffic flow characteristics by lane. Thus, result of capacity analysis at the first lane, second lane and full lane was turned out estrange between truth and effective. So, we studied which relationship of traffic variable, volume, speed and density use loop detection data on the road(basic section of rural freeway). We try application of calibration of lane-number adjustment factor, calibration of capacity by lanes and kind of freeway by lanes(one direction 4-lanes, 3-lanes and 2-lanes). Their results were ; 1) Internal lanes has higher critical speed, and external lanes has higher critical density. Also these include ; lots of deviation of speed on the internal lanes. 2) According to increase volume, speed react sensitively at internal lanes; relationship at the flow-speed. Largely, Bell-curve model fited at analysis point. 3) Check in ideal capacity by point, one direction 2-lanes and 3-lanes are expressed almost same condition. However one direction 3-lanes is expressed as internal lanes as high. 4) The effect of lane-number adjustment factor showed that it's one direction 4-lanes section is 0.917, one direction 3-lanes section is 0.929 and one direction 2-lanes section is 0.961. Capacity of freeway is decrease ; if it has many lanes. For the last time, this is presentation ; how to calibration for service flowrate. SF_i; = MSF_i x N x f_w x f_Hv x f_L
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