항공기 산업의 발전과 더불어 항공 운송 산업이 급격히 발전하여 전 세계를 하나의 네트워크로 형성시켜 놓았다. 미국이 주도한 항공시장 개방화(Open Skies Policy)는 완전 경쟁체제 지향적으로 변화시켜 고객에게는 서비스의 확대, 운임 인하 등의 혜택을 주고 있지만, 항공사들은 치열한 경쟁으로 인해 순수익의 감소 등 경영악화를 초래하는 현상을 보이면서 항공업계의 생존 전략으로 항공사간 전략적 제휴의 움직임이 활발히 진행되어왔다. 더욱이 대형항공사를 중심으로 한 대형 전략적 제휴 그룹이 형성되면서 지역항공사간에는 이런 추세에 맞추어 ...
항공기 산업의 발전과 더불어 항공 운송 산업이 급격히 발전하여 전 세계를 하나의 네트워크로 형성시켜 놓았다. 미국이 주도한 항공시장 개방화(Open Skies Policy)는 완전 경쟁체제 지향적으로 변화시켜 고객에게는 서비스의 확대, 운임 인하 등의 혜택을 주고 있지만, 항공사들은 치열한 경쟁으로 인해 순수익의 감소 등 경영악화를 초래하는 현상을 보이면서 항공업계의 생존 전략으로 항공사간 전략적 제휴의 움직임이 활발히 진행되어왔다. 더욱이 대형항공사를 중심으로 한 대형 전략적 제휴 그룹이 형성되면서 지역항공사간에는 이런 추세에 맞추어 얼라이언스 그룹 가입을 서두르고 있는 실정이다. 일반적으로 항공사들은 얼라이언스 그룹의 가입을 통해 세계적인 네트워크망을 형성하는 부분에 중요한 의미를 갖게 되는데, 그 기대효과는 1) 신규시장 및 Feeder를 통한 신규수요 확보 2) 경쟁자 견제수단 3) 수익성 증대 4) 수요 창출효과 5) 마케팅 능력 강화의 계기 등으로 정리될 수 있다. 국내 항공 운송업계에도 이러한 세계적인 조류를 반영하여 얼라이언스 그룹에 가입했거나 가입을 서두르고 있는 실정이다. 국내 업계의 얼라이언스 그룹 참여는 아직 태동단계에 불과하지만, 항공사간 전략적 제휴가 소비자의 항공사 선택 행동과 어떤 상관 관계가 있는 지를 알아보고, 항공사 선택요인의 하나로 글로벌 전략적 제휴가 어떠한 의미를 갖는지 분석해 봄으로써 마케팅전략으로 시사점을 제시해 보고자 한다. 앞서 밝혔듯이, 이 연구는 고객에게 전략적 제휴가 주는 혜택이 항공사 선택행동의 상관관계를 알아보는데 목적을 두었으며, 연구를 위해 여행대리점에서 항공권을 구입하는 내국인 337명을 대상으로 설문조사를 하여 결과를 분석하였다. 전략적 제휴의 혜택 중 신뢰성이 입증된 14개 항목을 5점 등간 척도로 조사하였다. 그리고 합산 점수를 빈도 분석하여 고객 유형별 항공사 선택행동에 대한 차이점을 분석한 결과 유의수준 0.05이하에서 관련성이 입증되었다. 주요 분석 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 응답자 대부분이 글로벌 얼라이언스 그룹에 대해 인지하고 있었으며 국내에서 선발로 가입한 항공사의 제휴그룹에 대한 인지도가 특히 높았다. 둘째, 전략적 제휴의 혜택 중 “회원사 이용시 마일리지 적립”“ 많은 회원사로 인한 스케줄의 다양성”“탑승수속의 신속성”이 주요한 혜택으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 특히 응답자의 해외여행 회수가 많을수록 제휴를 통한 혜택에 대한 관심이 높았다. 셋째, 전략적 제휴 그룹에 가입한 항공사의 상용고객 회원이 그렇지 않은 항공사의 상용 고객 회원보다 제휴를 통한 혜택에 대한 인지도가 높았으며, 특히 “회원 항공사의 라운지 이용”“해외에서의 예약 변경 및 취소의 용이성”에 대한 관심이 높았다. 넷째, 두 개 이상의 글로벌 제휴 그룹 중 변경 선택 의사는 미미한 것으로 나타났다. 이는 제휴 그룹에 대한 인지 수준이 항공사 선택과 매우 밀접한 상관관계가 있음을 의미한다.
항공기 산업의 발전과 더불어 항공 운송 산업이 급격히 발전하여 전 세계를 하나의 네트워크로 형성시켜 놓았다. 미국이 주도한 항공시장 개방화(Open Skies Policy)는 완전 경쟁체제 지향적으로 변화시켜 고객에게는 서비스의 확대, 운임 인하 등의 혜택을 주고 있지만, 항공사들은 치열한 경쟁으로 인해 순수익의 감소 등 경영악화를 초래하는 현상을 보이면서 항공업계의 생존 전략으로 항공사간 전략적 제휴의 움직임이 활발히 진행되어왔다. 더욱이 대형항공사를 중심으로 한 대형 전략적 제휴 그룹이 형성되면서 지역항공사간에는 이런 추세에 맞추어 얼라이언스 그룹 가입을 서두르고 있는 실정이다. 일반적으로 항공사들은 얼라이언스 그룹의 가입을 통해 세계적인 네트워크망을 형성하는 부분에 중요한 의미를 갖게 되는데, 그 기대효과는 1) 신규시장 및 Feeder를 통한 신규수요 확보 2) 경쟁자 견제수단 3) 수익성 증대 4) 수요 창출효과 5) 마케팅 능력 강화의 계기 등으로 정리될 수 있다. 국내 항공 운송업계에도 이러한 세계적인 조류를 반영하여 얼라이언스 그룹에 가입했거나 가입을 서두르고 있는 실정이다. 국내 업계의 얼라이언스 그룹 참여는 아직 태동단계에 불과하지만, 항공사간 전략적 제휴가 소비자의 항공사 선택 행동과 어떤 상관 관계가 있는 지를 알아보고, 항공사 선택요인의 하나로 글로벌 전략적 제휴가 어떠한 의미를 갖는지 분석해 봄으로써 마케팅전략으로 시사점을 제시해 보고자 한다. 앞서 밝혔듯이, 이 연구는 고객에게 전략적 제휴가 주는 혜택이 항공사 선택행동의 상관관계를 알아보는데 목적을 두었으며, 연구를 위해 여행대리점에서 항공권을 구입하는 내국인 337명을 대상으로 설문조사를 하여 결과를 분석하였다. 전략적 제휴의 혜택 중 신뢰성이 입증된 14개 항목을 5점 등간 척도로 조사하였다. 그리고 합산 점수를 빈도 분석하여 고객 유형별 항공사 선택행동에 대한 차이점을 분석한 결과 유의수준 0.05이하에서 관련성이 입증되었다. 주요 분석 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 응답자 대부분이 글로벌 얼라이언스 그룹에 대해 인지하고 있었으며 국내에서 선발로 가입한 항공사의 제휴그룹에 대한 인지도가 특히 높았다. 둘째, 전략적 제휴의 혜택 중 “회원사 이용시 마일리지 적립”“ 많은 회원사로 인한 스케줄의 다양성”“탑승수속의 신속성”이 주요한 혜택으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 특히 응답자의 해외여행 회수가 많을수록 제휴를 통한 혜택에 대한 관심이 높았다. 셋째, 전략적 제휴 그룹에 가입한 항공사의 상용고객 회원이 그렇지 않은 항공사의 상용 고객 회원보다 제휴를 통한 혜택에 대한 인지도가 높았으며, 특히 “회원 항공사의 라운지 이용”“해외에서의 예약 변경 및 취소의 용이성”에 대한 관심이 높았다. 넷째, 두 개 이상의 글로벌 제휴 그룹 중 변경 선택 의사는 미미한 것으로 나타났다. 이는 제휴 그룹에 대한 인지 수준이 항공사 선택과 매우 밀접한 상관관계가 있음을 의미한다.
The technical development of long range aircraft and the rapid growth of demand for air travel across the globe have influenced the air transportation industry to naturally form a global network "Open Skies Policy", led by the United States. This has intrigued the global industry which has been eage...
The technical development of long range aircraft and the rapid growth of demand for air travel across the globe have influenced the air transportation industry to naturally form a global network "Open Skies Policy", led by the United States. This has intrigued the global industry which has been eager to forgo a competitive environment thus provide travelers better service and reduced fares. However, due to the spread of severe competition, airlines should find ways of survival in which strategic alliance came to play a role. This momentum have included not only small carriers but also involved world's leading airlines resulting in the birth of Star, oneworld and SkyTeam alliance. Generally, the benefit of participating an alliance group is the increased coverage of the global network without physical input of your own resources. In detail, there are the advantages of ; 1) increased interline traffic from your partner's flow, 2) shedding off competition, 3) yield enhancement, 4) increased demand and 5) stronger marketing tools. Our Korean air transportation industry has also been keen to adapting this global alliance. Although, Korean carriers participation is still at the early stages, a study in this thesis was made to find the co-relationship between airline's strategic alliance and consumer's choice behavior. As briefly mentioned above, the objective of this thesis is to study consumer's behavior dependant upon a carrier's strategic alliance and as a surveying method, 337 Korean domestic travelers were randomly chosen for their consensus. The study has been researched by the reliable 14 items using 5-grade evaluation for correlations between strategic alliance and customer behavior. As the results of the normal distribution analysis of it, the differentiation among choice behavior of Airlines by customer type has been testified co efficiency under 0.05 significant levels. Results of the study are as follows ; 1. Most of the survey participants were aware of the global alliance presence and especially, they recognized the alliance group in which Korean Air belonged to. 2. Benefits valued by a global alliance were frequent flyer mileage, expanded schedule and the increased convenience in check-in. Notably, passengers with more travel were highly aware to the increased benefits of an alliance. 3. Passengers who belonged to a loyalty program who currently is a member of a global alliance were more aware of the increased benefits and the biggest interest of them were the rewards of increased lounge access and the ability to make easier schedule changes abroad. 4. Lastly, their choice of a global alliance was not a significant concern at this point meaning that the frequent flyer program they enrolled to was the most important. However, increased awareness of the tangible benefits of a global alliance will have greater influence in the trend of choosing which frequent flyer program that they will choose to enroll in the future.
The technical development of long range aircraft and the rapid growth of demand for air travel across the globe have influenced the air transportation industry to naturally form a global network "Open Skies Policy", led by the United States. This has intrigued the global industry which has been eager to forgo a competitive environment thus provide travelers better service and reduced fares. However, due to the spread of severe competition, airlines should find ways of survival in which strategic alliance came to play a role. This momentum have included not only small carriers but also involved world's leading airlines resulting in the birth of Star, oneworld and SkyTeam alliance. Generally, the benefit of participating an alliance group is the increased coverage of the global network without physical input of your own resources. In detail, there are the advantages of ; 1) increased interline traffic from your partner's flow, 2) shedding off competition, 3) yield enhancement, 4) increased demand and 5) stronger marketing tools. Our Korean air transportation industry has also been keen to adapting this global alliance. Although, Korean carriers participation is still at the early stages, a study in this thesis was made to find the co-relationship between airline's strategic alliance and consumer's choice behavior. As briefly mentioned above, the objective of this thesis is to study consumer's behavior dependant upon a carrier's strategic alliance and as a surveying method, 337 Korean domestic travelers were randomly chosen for their consensus. The study has been researched by the reliable 14 items using 5-grade evaluation for correlations between strategic alliance and customer behavior. As the results of the normal distribution analysis of it, the differentiation among choice behavior of Airlines by customer type has been testified co efficiency under 0.05 significant levels. Results of the study are as follows ; 1. Most of the survey participants were aware of the global alliance presence and especially, they recognized the alliance group in which Korean Air belonged to. 2. Benefits valued by a global alliance were frequent flyer mileage, expanded schedule and the increased convenience in check-in. Notably, passengers with more travel were highly aware to the increased benefits of an alliance. 3. Passengers who belonged to a loyalty program who currently is a member of a global alliance were more aware of the increased benefits and the biggest interest of them were the rewards of increased lounge access and the ability to make easier schedule changes abroad. 4. Lastly, their choice of a global alliance was not a significant concern at this point meaning that the frequent flyer program they enrolled to was the most important. However, increased awareness of the tangible benefits of a global alliance will have greater influence in the trend of choosing which frequent flyer program that they will choose to enroll in the future.
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