본 연구는 한국 현대무용의 흐름에 지대한 영향을 미친 국제현대무용제에 대해 구체적으로 고찰해 봄으로써 한국의 현대무용의 발전사를 되짚어보고, 국제현대무용제가 한국현대무용에 끼친 영향력을 구체적으로 고찰하고자 한다. 이러한 연구들을 통해 오늘날 현대무용이 좀 더 새로운 예술세계로 나아갈 수 있는 기초자료를 제공하고자 하며, 현대무용의 질적 향상을 위한 토대를 마련하고자 한다. 따라서 본 연구의 목적은 지난 20년 동안의 국제현대무용제의 공연 분석을 통하여 국제현대무용제의 흐름을 살펴보고, 한국현대무용의 발전 동향을 비교, 분석함으로써 국제현대무용제가 한국현대무용에 미친 영향과 변화를 다각적이고, 구체적으로 밝히는데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 위하여 1982년 한국현대무용 향연에서부터 2001년 국제현대무용제까지 20년간의 공연현황과 특성 및 그 정착에 대해 알아보고, 이러한 공연들이 한국현대무용에 미친 영향과 변화를 밝히기 위해 문헌연구를 통하여 분석한 결과, 다음과 같았다. 1. 국제현대무용제의 변천과정을 살펴보면 1982년에 한국현대무용향연으로 시작하여 1988년 국제현대무용제로 명칭이 바뀌었고 1984년 일본의 참가로 해마다 해외 무용단의 공연수가 늘어났다. 2. 한국현대무용의 발전 동향은 ① 한국현대무용의 수용으로는 1926년 일본인 이시이 바쿠에 의해 현대무용이 소개되어 서구기법의 무용을 통해 민족의 얼을 담은 주제를 선정하여 새로운 수용형태를 추구하였다. ② 한국현대무용의 정착은 1960년대 이화여자대학교를 중심으로 4년제 무용과의 설립과 1970년대 중반에 컨템포러리무용단이 창단 되면서 각 대학 무용단들의 창단으로 활발한 활동에 의해 한국현대무용이 정착되었다. ③ 한국 현대무용의 발전에서는 탈 마사그라함, 불교적 관념성, 동양적인 철학반영, 한국적 소재를 중심적으로 활용하였다. 오락성과 역동성을 적용한 작품들이 등장하였고, 소극장운동의 확산과 다양한 실험적 접근을 하여서 한국 현대무용이 양적으로 발전이 되었다. ④ 1990년대 이후 한국 현대무용의 동향은 활발한 국제교류를 통하여 국내 무용가들에게 다양한 예술적 욕구를 충족시켜주었고, 전통적인 극장양식에서 벗어나 야외공연과 무대공간의 다양화되어 춤의 대중화를 가져왔다. 3. 국제현대무용제가 한국현대무용에 미친 영향으로는 ① 국내 현대무용단의 해외 공연과 해외 현대무용단의 국내 공연으로 국제교류가 확산되었다. ② ...
본 연구는 한국 현대무용의 흐름에 지대한 영향을 미친 국제현대무용제에 대해 구체적으로 고찰해 봄으로써 한국의 현대무용의 발전사를 되짚어보고, 국제현대무용제가 한국현대무용에 끼친 영향력을 구체적으로 고찰하고자 한다. 이러한 연구들을 통해 오늘날 현대무용이 좀 더 새로운 예술세계로 나아갈 수 있는 기초자료를 제공하고자 하며, 현대무용의 질적 향상을 위한 토대를 마련하고자 한다. 따라서 본 연구의 목적은 지난 20년 동안의 국제현대무용제의 공연 분석을 통하여 국제현대무용제의 흐름을 살펴보고, 한국현대무용의 발전 동향을 비교, 분석함으로써 국제현대무용제가 한국현대무용에 미친 영향과 변화를 다각적이고, 구체적으로 밝히는데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 위하여 1982년 한국현대무용 향연에서부터 2001년 국제현대무용제까지 20년간의 공연현황과 특성 및 그 정착에 대해 알아보고, 이러한 공연들이 한국현대무용에 미친 영향과 변화를 밝히기 위해 문헌연구를 통하여 분석한 결과, 다음과 같았다. 1. 국제현대무용제의 변천과정을 살펴보면 1982년에 한국현대무용향연으로 시작하여 1988년 국제현대무용제로 명칭이 바뀌었고 1984년 일본의 참가로 해마다 해외 무용단의 공연수가 늘어났다. 2. 한국현대무용의 발전 동향은 ① 한국현대무용의 수용으로는 1926년 일본인 이시이 바쿠에 의해 현대무용이 소개되어 서구기법의 무용을 통해 민족의 얼을 담은 주제를 선정하여 새로운 수용형태를 추구하였다. ② 한국현대무용의 정착은 1960년대 이화여자대학교를 중심으로 4년제 무용과의 설립과 1970년대 중반에 컨템포러리무용단이 창단 되면서 각 대학 무용단들의 창단으로 활발한 활동에 의해 한국현대무용이 정착되었다. ③ 한국 현대무용의 발전에서는 탈 마사그라함, 불교적 관념성, 동양적인 철학반영, 한국적 소재를 중심적으로 활용하였다. 오락성과 역동성을 적용한 작품들이 등장하였고, 소극장운동의 확산과 다양한 실험적 접근을 하여서 한국 현대무용이 양적으로 발전이 되었다. ④ 1990년대 이후 한국 현대무용의 동향은 활발한 국제교류를 통하여 국내 무용가들에게 다양한 예술적 욕구를 충족시켜주었고, 전통적인 극장양식에서 벗어나 야외공연과 무대공간의 다양화되어 춤의 대중화를 가져왔다. 3. 국제현대무용제가 한국현대무용에 미친 영향으로는 ① 국내 현대무용단의 해외 공연과 해외 현대무용단의 국내 공연으로 국제교류가 확산되었다. ② ADF 개최로 인한 한국의 현대무용 전공학생들에게 무용수 개개인이 지닌 다양성을 소개함으로 국내무용가를 세계현대무용의 흐름과 접할 수 있는 국제 무대에 세우는 역할을 하였다.
본 연구는 한국 현대무용의 흐름에 지대한 영향을 미친 국제현대무용제에 대해 구체적으로 고찰해 봄으로써 한국의 현대무용의 발전사를 되짚어보고, 국제현대무용제가 한국현대무용에 끼친 영향력을 구체적으로 고찰하고자 한다. 이러한 연구들을 통해 오늘날 현대무용이 좀 더 새로운 예술세계로 나아갈 수 있는 기초자료를 제공하고자 하며, 현대무용의 질적 향상을 위한 토대를 마련하고자 한다. 따라서 본 연구의 목적은 지난 20년 동안의 국제현대무용제의 공연 분석을 통하여 국제현대무용제의 흐름을 살펴보고, 한국현대무용의 발전 동향을 비교, 분석함으로써 국제현대무용제가 한국현대무용에 미친 영향과 변화를 다각적이고, 구체적으로 밝히는데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 위하여 1982년 한국현대무용 향연에서부터 2001년 국제현대무용제까지 20년간의 공연현황과 특성 및 그 정착에 대해 알아보고, 이러한 공연들이 한국현대무용에 미친 영향과 변화를 밝히기 위해 문헌연구를 통하여 분석한 결과, 다음과 같았다. 1. 국제현대무용제의 변천과정을 살펴보면 1982년에 한국현대무용향연으로 시작하여 1988년 국제현대무용제로 명칭이 바뀌었고 1984년 일본의 참가로 해마다 해외 무용단의 공연수가 늘어났다. 2. 한국현대무용의 발전 동향은 ① 한국현대무용의 수용으로는 1926년 일본인 이시이 바쿠에 의해 현대무용이 소개되어 서구기법의 무용을 통해 민족의 얼을 담은 주제를 선정하여 새로운 수용형태를 추구하였다. ② 한국현대무용의 정착은 1960년대 이화여자대학교를 중심으로 4년제 무용과의 설립과 1970년대 중반에 컨템포러리무용단이 창단 되면서 각 대학 무용단들의 창단으로 활발한 활동에 의해 한국현대무용이 정착되었다. ③ 한국 현대무용의 발전에서는 탈 마사그라함, 불교적 관념성, 동양적인 철학반영, 한국적 소재를 중심적으로 활용하였다. 오락성과 역동성을 적용한 작품들이 등장하였고, 소극장운동의 확산과 다양한 실험적 접근을 하여서 한국 현대무용이 양적으로 발전이 되었다. ④ 1990년대 이후 한국 현대무용의 동향은 활발한 국제교류를 통하여 국내 무용가들에게 다양한 예술적 욕구를 충족시켜주었고, 전통적인 극장양식에서 벗어나 야외공연과 무대공간의 다양화되어 춤의 대중화를 가져왔다. 3. 국제현대무용제가 한국현대무용에 미친 영향으로는 ① 국내 현대무용단의 해외 공연과 해외 현대무용단의 국내 공연으로 국제교류가 확산되었다. ② ADF 개최로 인한 한국의 현대무용 전공학생들에게 무용수 개개인이 지닌 다양성을 소개함으로 국내무용가를 세계현대무용의 흐름과 접할 수 있는 국제 무대에 세우는 역할을 하였다.
This study examines 20-year international modern dance festivals which have a great influence on the Korean modern dance development and sets the basis on a quality modern dance to make Korean modern dance step on a new art world. The purpose of this study is to analyze 20 year international modern ...
This study examines 20-year international modern dance festivals which have a great influence on the Korean modern dance development and sets the basis on a quality modern dance to make Korean modern dance step on a new art world. The purpose of this study is to analyze 20 year international modern dance festivals, see about the current of international modern dance, and compare the trends of Korean modern dance and international modern dance in order to find out specifically what effects the festivals have on Korean modern dance in various ways. Contents of the dance festivals and their characteristics of 20 year dance festivals from 1982 to 2001 were analyzed to collect necessary informations for a further study on modern dance changes of the times. The results of the analysis and comparison are as follows; 1. There has been a change of the name of the dance festivals, from 'Modern Dance Performance' held in 1982 to 'International Modern Dance Festival' held in 1988. In 1984 Japanese dancers took part in the festival for the first time with an increase of the number of international dance festivals. 2. According to the trend of Korean modern dance development, ⑴ In 1926 Japanese Ishi Baku introduced first modern dance to Korea and Korean dancers accepted it by planting Korean spirit into it. ⑵ Korean modern dance began with establishment of a 4-year dance department in Ihwa women's university and foundation of 'Contemporary Dance Company' in the middle of 1970. ⑶ The trends of Korean modern dance include beyond-Marsa Graham techniques, Buddhistic ideology, Eastern philosophy and subjects of Korean things. Korean modern dance developed with an increase of little theaters, and various experimental performances. ⑷ One of the most important trends after 1990 is a popularization of dance by escaping the traditional theater to outdoor performances and creative changes of stage. 3. Influences which international dance festivals have had on Korean dance ; ⑴ There have been increasing exchanges of Korean dance companies and other countries' dance companies. ⑵ ADF in Korea gave a chance for Korean students majoring in dance to explore modern dancers' techniques from other countries.
This study examines 20-year international modern dance festivals which have a great influence on the Korean modern dance development and sets the basis on a quality modern dance to make Korean modern dance step on a new art world. The purpose of this study is to analyze 20 year international modern dance festivals, see about the current of international modern dance, and compare the trends of Korean modern dance and international modern dance in order to find out specifically what effects the festivals have on Korean modern dance in various ways. Contents of the dance festivals and their characteristics of 20 year dance festivals from 1982 to 2001 were analyzed to collect necessary informations for a further study on modern dance changes of the times. The results of the analysis and comparison are as follows; 1. There has been a change of the name of the dance festivals, from 'Modern Dance Performance' held in 1982 to 'International Modern Dance Festival' held in 1988. In 1984 Japanese dancers took part in the festival for the first time with an increase of the number of international dance festivals. 2. According to the trend of Korean modern dance development, ⑴ In 1926 Japanese Ishi Baku introduced first modern dance to Korea and Korean dancers accepted it by planting Korean spirit into it. ⑵ Korean modern dance began with establishment of a 4-year dance department in Ihwa women's university and foundation of 'Contemporary Dance Company' in the middle of 1970. ⑶ The trends of Korean modern dance include beyond-Marsa Graham techniques, Buddhistic ideology, Eastern philosophy and subjects of Korean things. Korean modern dance developed with an increase of little theaters, and various experimental performances. ⑷ One of the most important trends after 1990 is a popularization of dance by escaping the traditional theater to outdoor performances and creative changes of stage. 3. Influences which international dance festivals have had on Korean dance ; ⑴ There have been increasing exchanges of Korean dance companies and other countries' dance companies. ⑵ ADF in Korea gave a chance for Korean students majoring in dance to explore modern dancers' techniques from other countries.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.