슈트라우스는 19세기 말과 20세기 전반에 걸쳐 활동한 독일의 후기 낭만주의 작곡가로, 전 생애를 통해 200여 곡의 가곡을 작곡함으로써 독일의 19세기 예술가곡 발달에 커다란 영향을 미쳤다. 그의 초기의 가곡들은 슈만(Robert Schumann, 1810∼1856)과 브람스(Johannes Brams, 1833∼1897)의 영향을 받아 서정적인 분위기의 악상을 띄고 있으며, 간결한 형식을 기초로 하여 균형감과 서정성이 유지되어 같은 시대의 작곡가들보다 더욱 더 화려한 이탈리아적인 선율적 특징을 지닌다. 그러나 후기의 가곡들은 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813∼1883)의 영향으로 반음계적인 선율이 성악선율에 도입되고 화성과 음역의 폭이 넓어져 더욱 화려해 졌으며, ...
슈트라우스는 19세기 말과 20세기 전반에 걸쳐 활동한 독일의 후기 낭만주의 작곡가로, 전 생애를 통해 200여 곡의 가곡을 작곡함으로써 독일의 19세기 예술가곡 발달에 커다란 영향을 미쳤다. 그의 초기의 가곡들은 슈만(Robert Schumann, 1810∼1856)과 브람스(Johannes Brams, 1833∼1897)의 영향을 받아 서정적인 분위기의 악상을 띄고 있으며, 간결한 형식을 기초로 하여 균형감과 서정성이 유지되어 같은 시대의 작곡가들보다 더욱 더 화려한 이탈리아적인 선율적 특징을 지닌다. 그러나 후기의 가곡들은 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813∼1883)의 영향으로 반음계적인 선율이 성악선율에 도입되고 화성과 음역의 폭이 넓어져 더욱 화려해 졌으며, 감정표현의 폭도 더욱 넓어졌다. 본 논문에서 다룬 『네 개의 마지막 노래 (Vier Letzte Lieder)』는 소프라노와 대편성의 관현악을 위한 곡으로 슈트라우스가 헤르만 헤쎄(Hermann Hesse, 1877∼1962)와 아이헨도르프(Joseph von Einchendorff, 1788∼1857)의 시에 깊은 공감을 느껴 그 시에 풍부하고 아름다운 선율, 화려하고 장엄한 색채감의 관현악 반주를 붙였다. 이 작품은 그의 최후의 작품으로 그의 많은 작품 중에서도 가장 완성도가 뛰어난 작품이라고 말할 수 있다. 이 작품은 그의 한 시기적 특징이 아닌 전 생애에 걸쳐 응집된 그의 음악 어법들이 잘 나타나 있다. 그러므로 이 작품을 연구함으로서 그의 가곡의 작품경향과 음악어법 그리고 음악사적으로 그가 차지하고 있는 위치와 그가 현대음악에 미친 영향들을 살펴보고자 한다. 이러한 것들의 최종적인 첫 번째의 목적은 18∼19세기 음악에 치우쳐 연주되고 있는 현재의 음악회의 문제점인 레파토리의 확장을 꾀하고자 함이며, 두 번째의 목적은 연주자는 작곡가의 의도에 가깝게 무엇을 어떻게 표현하여야 하는가를 늘 염두 해두어 그 뚜렷한 해석을 청중에게 전달하여야 할 의무가 있다는 생각아래 이 작품을 연구하였다. 이론적 배경으로 독일의 낭만 가곡을 살펴봄으로 슈트라우스의 가곡 작곡가로서의 위치를 알아보고 또한 그의 가곡의 작품경향을 살펴보고자 한다. 또한 이 작품에 대한 시 해석과 시어와 음악과의 연계성 그리고 음악의 구성요건을 통해 그의 음악어법을 살펴보고자 하였다. 그 결과 분석된 내용은 다음과 같다. 첫째, 시와 음악과의 연계성을 살펴볼 때 곡의 구조가 시의 구조와 일치하는 통절형식을 취하고 있다. 그러나 시구를 반복하기도 하고 단어를 삭제하거나 바꾸기도 하여 시에 자신의 해석을 첨가하였다. 또한 제3곡과 제4곡에서는 음악의 구조에서 시의 연과의 일치만 보일 뿐 행의 구분은 음악의 흐름에 따랐다. 여기에서 살펴볼 수 있는 것은 슈트라우스에게는 음악의 의미가 시보다 우선한다는 것이다. 둘째, 몇 개의 주요동기를 매 부분 반복, 변형하여 사용하고 있다. 이것은 마치 고전시대의 바흐(Johan Sebastian Bach, 1685∼1750) 음악의 잘 짜여진 짜임새를 보는 듯 하며, 또한 짧은 음악적 아이디어를 통해 곡을 순환적 구조로 만들어주는 낭만주의 시대의 기악음악에서 보여 지는 특징적인 음악요소를 사용하였다. 셋째, 선율 사용에 있어 중요한 단어를 사용할 때에는 멜리스마를 사용하여 길게 처리하고 있다. 넷째, 조성을 사용함에 있어서는 제1곡에서는 무조건 경향을 보이고 있으며, 제2곡, 제3곡, 제4곡에서는 제1곡 보다는 조성적 안정감을 느낄 수 있었다. 무조건 경향이 짙은 제1곡에서는 전체적인 통일감을 오스티나토 리듬을 통해 보여주고 있다. 다섯째, 성악선율 즉 인성을 관현악의 일부로 보는 특성을 보이고 있다. 여섯째, 다이나믹 사용에 있어 곡의 중요한 부분을 포르테(forte)로 표현하지 않고 피아노(piano)로 하여 표현할 것을 요구하고 있다. 이 작품에서는 포르테를 요구하는 곳이 드물다. 일곱째, 반주의 선택에 있어 관현악 반주를 가지는 베를리오즈(Hector Berlioz, 1803∼1869), 바그너, 말러(Gustav Mahler, 1860∼1911)로 이어지는 성악곡을 계승한 것에서 리트의 발전에 큰 공헌을 했다고 할 수 있다. 이 작품은 19세기 독일 낭만주의의 전통위에 새로운 시도가 조화된 작품으로 20세기 작곡가들에게 영향을 끼쳤고, 그들에게 더욱 진보적이고 새로운 음악양식을 만들어 내는 기반을 형성하였다.
슈트라우스는 19세기 말과 20세기 전반에 걸쳐 활동한 독일의 후기 낭만주의 작곡가로, 전 생애를 통해 200여 곡의 가곡을 작곡함으로써 독일의 19세기 예술가곡 발달에 커다란 영향을 미쳤다. 그의 초기의 가곡들은 슈만(Robert Schumann, 1810∼1856)과 브람스(Johannes Brams, 1833∼1897)의 영향을 받아 서정적인 분위기의 악상을 띄고 있으며, 간결한 형식을 기초로 하여 균형감과 서정성이 유지되어 같은 시대의 작곡가들보다 더욱 더 화려한 이탈리아적인 선율적 특징을 지닌다. 그러나 후기의 가곡들은 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813∼1883)의 영향으로 반음계적인 선율이 성악선율에 도입되고 화성과 음역의 폭이 넓어져 더욱 화려해 졌으며, 감정표현의 폭도 더욱 넓어졌다. 본 논문에서 다룬 『네 개의 마지막 노래 (Vier Letzte Lieder)』는 소프라노와 대편성의 관현악을 위한 곡으로 슈트라우스가 헤르만 헤쎄(Hermann Hesse, 1877∼1962)와 아이헨도르프(Joseph von Einchendorff, 1788∼1857)의 시에 깊은 공감을 느껴 그 시에 풍부하고 아름다운 선율, 화려하고 장엄한 색채감의 관현악 반주를 붙였다. 이 작품은 그의 최후의 작품으로 그의 많은 작품 중에서도 가장 완성도가 뛰어난 작품이라고 말할 수 있다. 이 작품은 그의 한 시기적 특징이 아닌 전 생애에 걸쳐 응집된 그의 음악 어법들이 잘 나타나 있다. 그러므로 이 작품을 연구함으로서 그의 가곡의 작품경향과 음악어법 그리고 음악사적으로 그가 차지하고 있는 위치와 그가 현대음악에 미친 영향들을 살펴보고자 한다. 이러한 것들의 최종적인 첫 번째의 목적은 18∼19세기 음악에 치우쳐 연주되고 있는 현재의 음악회의 문제점인 레파토리의 확장을 꾀하고자 함이며, 두 번째의 목적은 연주자는 작곡가의 의도에 가깝게 무엇을 어떻게 표현하여야 하는가를 늘 염두 해두어 그 뚜렷한 해석을 청중에게 전달하여야 할 의무가 있다는 생각아래 이 작품을 연구하였다. 이론적 배경으로 독일의 낭만 가곡을 살펴봄으로 슈트라우스의 가곡 작곡가로서의 위치를 알아보고 또한 그의 가곡의 작품경향을 살펴보고자 한다. 또한 이 작품에 대한 시 해석과 시어와 음악과의 연계성 그리고 음악의 구성요건을 통해 그의 음악어법을 살펴보고자 하였다. 그 결과 분석된 내용은 다음과 같다. 첫째, 시와 음악과의 연계성을 살펴볼 때 곡의 구조가 시의 구조와 일치하는 통절형식을 취하고 있다. 그러나 시구를 반복하기도 하고 단어를 삭제하거나 바꾸기도 하여 시에 자신의 해석을 첨가하였다. 또한 제3곡과 제4곡에서는 음악의 구조에서 시의 연과의 일치만 보일 뿐 행의 구분은 음악의 흐름에 따랐다. 여기에서 살펴볼 수 있는 것은 슈트라우스에게는 음악의 의미가 시보다 우선한다는 것이다. 둘째, 몇 개의 주요동기를 매 부분 반복, 변형하여 사용하고 있다. 이것은 마치 고전시대의 바흐(Johan Sebastian Bach, 1685∼1750) 음악의 잘 짜여진 짜임새를 보는 듯 하며, 또한 짧은 음악적 아이디어를 통해 곡을 순환적 구조로 만들어주는 낭만주의 시대의 기악음악에서 보여 지는 특징적인 음악요소를 사용하였다. 셋째, 선율 사용에 있어 중요한 단어를 사용할 때에는 멜리스마를 사용하여 길게 처리하고 있다. 넷째, 조성을 사용함에 있어서는 제1곡에서는 무조건 경향을 보이고 있으며, 제2곡, 제3곡, 제4곡에서는 제1곡 보다는 조성적 안정감을 느낄 수 있었다. 무조건 경향이 짙은 제1곡에서는 전체적인 통일감을 오스티나토 리듬을 통해 보여주고 있다. 다섯째, 성악선율 즉 인성을 관현악의 일부로 보는 특성을 보이고 있다. 여섯째, 다이나믹 사용에 있어 곡의 중요한 부분을 포르테(forte)로 표현하지 않고 피아노(piano)로 하여 표현할 것을 요구하고 있다. 이 작품에서는 포르테를 요구하는 곳이 드물다. 일곱째, 반주의 선택에 있어 관현악 반주를 가지는 베를리오즈(Hector Berlioz, 1803∼1869), 바그너, 말러(Gustav Mahler, 1860∼1911)로 이어지는 성악곡을 계승한 것에서 리트의 발전에 큰 공헌을 했다고 할 수 있다. 이 작품은 19세기 독일 낭만주의의 전통위에 새로운 시도가 조화된 작품으로 20세기 작곡가들에게 영향을 끼쳤고, 그들에게 더욱 진보적이고 새로운 음악양식을 만들어 내는 기반을 형성하였다.
Strauss had performed as the latter romanticism composer of Germany from 19th century to 20th century, and through his all life, he had a great influence on the development of artistic aria of Germany in 19C by composing about hundreds of arias, His earlier arias had been influenced by Schumann and ...
Strauss had performed as the latter romanticism composer of Germany from 19th century to 20th century, and through his all life, he had a great influence on the development of artistic aria of Germany in 19C by composing about hundreds of arias, His earlier arias had been influenced by Schumann and Brams, So they are lyrical, and have much more brillant melodious character of Italian way than any other contemporary composers maintaining the sense of balance and lyrical feeling based on the simple form. In the latter arias however, a chromatic scale melody was introduced to vocal music melody by the influence of Wagner, the width of harmony and musical range became larger and then more splendid and the scale of emotional expression also became larger. "Vier Letzte Lieder" being treated in this thesis, is an aria for soprano and the great formation orchestra, Strauss was absorbed in the poem of Hermann Hesse and Einchendorff and finally worte the accompaniment of orchestra, that was expressed not only an abundant and beautiful melody, but also a splendid and majestic color- sense. This works is his last work and the most perfectly expressed one among many his works. This work shows not just his perodical characteristics but the musical diction being cohesive throughout his life. By studing this works, I am willing to study about the tendency of his aria's works and the musical diction and his honourable position in musical history and what influences on the modern music. The first, object of this study is to expand the repertory of the problems in present music concert being played to focus on 18C∼19C music. The Second is to inform that a player have duty to communicate with audience through obvious interpretation about how to express and what to express according to the intention of composer. With theroretical background by looking around romantic aria of Germany I am going to know the position of strauss as aria's composer also to investigate the tendency of his aria's works, Furthermore, I tried to examine the poem interpretation about this works, poem words, and relation with music and his musical words method through the structual condition of music. as a result, analysis contents is as below. First, if we look into the connection between music and poem, we can find out that the structure of tune accord that of poem. but he make a verse not only repeated but also make a delete and amend words, and then his interpretation attached to poem. also in a third and fourth aria, we just only find coincidence between the poem and line in a musical structure but the differentiation of line depend on the flowing of music. In this point we see that the meaning of music is more important than the poem to Strauss. Second, a few main incentive may be used repeatedly and with transform. This probably looks like the well-done texture of Bach's music in classic period, also through a short musical idea, he used characteristic music elements to be shown in instrumental music of romanticism period to make a aria to circular structure. Third, In using the melody, when someone uses important words, he treated largely by melisma. Fourth, In using the harmonic voice, we can see that there is atonal tendency in 1st tune, there is harmonic stability in 2nd, 3rd, rth tune than 1st tune. In the 1st tune to have atonal tendency, Total unity be shown to us by Ostinato rhythm. Fifth Vocal music melody, so to speat, human voice are considered as an part of orchestra. Sixth, In case of using dynamic, the important section of melody should not expressed by forte, but needed to express by poano. This works almost do not requested forte. Seventh, In case of selection an accompaniment, It is contributed to the development of Strauss that by succeeding to vocal music to connect from Berlioz to Wagner, Mahler of having orchestra accompaniment. This works is harmonious works with new trial based on 19C German romanticism tradition, made influence to 20C composers, builded up foundation to let them to make more progressive and new music style.
Strauss had performed as the latter romanticism composer of Germany from 19th century to 20th century, and through his all life, he had a great influence on the development of artistic aria of Germany in 19C by composing about hundreds of arias, His earlier arias had been influenced by Schumann and Brams, So they are lyrical, and have much more brillant melodious character of Italian way than any other contemporary composers maintaining the sense of balance and lyrical feeling based on the simple form. In the latter arias however, a chromatic scale melody was introduced to vocal music melody by the influence of Wagner, the width of harmony and musical range became larger and then more splendid and the scale of emotional expression also became larger. "Vier Letzte Lieder" being treated in this thesis, is an aria for soprano and the great formation orchestra, Strauss was absorbed in the poem of Hermann Hesse and Einchendorff and finally worte the accompaniment of orchestra, that was expressed not only an abundant and beautiful melody, but also a splendid and majestic color- sense. This works is his last work and the most perfectly expressed one among many his works. This work shows not just his perodical characteristics but the musical diction being cohesive throughout his life. By studing this works, I am willing to study about the tendency of his aria's works and the musical diction and his honourable position in musical history and what influences on the modern music. The first, object of this study is to expand the repertory of the problems in present music concert being played to focus on 18C∼19C music. The Second is to inform that a player have duty to communicate with audience through obvious interpretation about how to express and what to express according to the intention of composer. With theroretical background by looking around romantic aria of Germany I am going to know the position of strauss as aria's composer also to investigate the tendency of his aria's works, Furthermore, I tried to examine the poem interpretation about this works, poem words, and relation with music and his musical words method through the structual condition of music. as a result, analysis contents is as below. First, if we look into the connection between music and poem, we can find out that the structure of tune accord that of poem. but he make a verse not only repeated but also make a delete and amend words, and then his interpretation attached to poem. also in a third and fourth aria, we just only find coincidence between the poem and line in a musical structure but the differentiation of line depend on the flowing of music. In this point we see that the meaning of music is more important than the poem to Strauss. Second, a few main incentive may be used repeatedly and with transform. This probably looks like the well-done texture of Bach's music in classic period, also through a short musical idea, he used characteristic music elements to be shown in instrumental music of romanticism period to make a aria to circular structure. Third, In using the melody, when someone uses important words, he treated largely by melisma. Fourth, In using the harmonic voice, we can see that there is atonal tendency in 1st tune, there is harmonic stability in 2nd, 3rd, rth tune than 1st tune. In the 1st tune to have atonal tendency, Total unity be shown to us by Ostinato rhythm. Fifth Vocal music melody, so to speat, human voice are considered as an part of orchestra. Sixth, In case of using dynamic, the important section of melody should not expressed by forte, but needed to express by poano. This works almost do not requested forte. Seventh, In case of selection an accompaniment, It is contributed to the development of Strauss that by succeeding to vocal music to connect from Berlioz to Wagner, Mahler of having orchestra accompaniment. This works is harmonious works with new trial based on 19C German romanticism tradition, made influence to 20C composers, builded up foundation to let them to make more progressive and new music style.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.