19세기 후반 프랑스에서는 상징주의 문학과 인상주의 회화가 주류를 이루었다. 상징주의를 대표하는 문학가들은 단어 하나 하나의 의미를 표현하고자했던 낭만주의 시대와는 다르게 단어의 어감이나 억양을 중시하며 시적 언어의 정서를 전달하고자 하였다. 이러한 시적 언어의 정서는 시의 내용보다는 프랑스 특유의 발음에서 생겨 나는 운율의 미(美)를 중시한 것이다. 인상주의 화가들 역시 그들이 나타내고자 했던 미술의 표현에 있어서 분명한 사물의 실체보다는 그 사물에서 나타나는 순간적인 느낌과 분위기를 표현하고자 하였다. 이러한 상징주의 문학과 ...
19세기 후반 프랑스에서는 상징주의 문학과 인상주의 회화가 주류를 이루었다. 상징주의를 대표하는 문학가들은 단어 하나 하나의 의미를 표현하고자했던 낭만주의 시대와는 다르게 단어의 어감이나 억양을 중시하며 시적 언어의 정서를 전달하고자 하였다. 이러한 시적 언어의 정서는 시의 내용보다는 프랑스 특유의 발음에서 생겨 나는 운율의 미(美)를 중시한 것이다. 인상주의 화가들 역시 그들이 나타내고자 했던 미술의 표현에 있어서 분명한 사물의 실체보다는 그 사물에서 나타나는 순간적인 느낌과 분위기를 표현하고자 하였다. 이러한 상징주의 문학과 인상주의 회화에서 보여지는 시의 운율과 뉘앙스 그리고 분위기적 인상은 그대로 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862 - 1918)의 음악에서 찾아볼 수 있다. 드뷔시는 상징주의 시인들의 문학작품에 인상주의 회화 기법을 담아 <인상주의 음악>을 이끌어 나갔다. 이러한 이유로 드뷔시는 <인상주의 음악>에 있어서 대표적인 작곡가로 손꼽히는데, 이는 상징주의 문학과 인상주의 회화의 영향은 가사의 뉘앙스나 반주에서 보이고 있는 색채적인 선율의 표현과 화성, 리듬, 선법 등을 통해 드러나기 때문이다. <인상주의 음악>은 낭만주의에 반동하여 등장했다. 고전을 거쳐 20세기 초까지 이어진 낭만주의는 산업혁명과 자본주의의 대두로 정치, 경제, 사회적으로 많은 변화를 겪게되었다. 이러한 변화에 발맞추어 낭만주의의 음악은 고전주의 시대의 객관적이고 형식적인 면보다는 개인의 감정을 중시하는 주관적인 면을 표현하여 한층 서정적이며, 감성적인 음악으로 나타났다. 19세기를 마감하고 새로운 시대를 여는 20세기의 과도기적 위치에 자리하는 드뷔시의 음악세계는 1차 세계대전이라는 전쟁의 참혹함과 사회적 불안감으로 국제적인 긴장감이 감돌던 20세기 초의 사회적 상황에 반응하며, 이 전과는 다른 <인상주의 음악>을 만들어 갔다. 그러나 <인상주의 음악>은 완전히 낭만주의의 요소를 벗어났다고는 말할 수 없다. 왜냐하면 드뷔시는 낭만주의적 요소였던 고전주의의 형식주의에서의 탈피, 후기 낭만에서 보여지는 반음계의 사용, 음악의 표제적인 요소 등을 여전히 포함하고 있기 때문이다. 하지만, <인상주의 음악>은 낭만주의와는 다른 요소가 더 짙게 드러나기에 <인상주의 음악>을 낭만주의의 반동으로 등장했다고 보는 것이다. 드뷔시의 <인상주의 음악>의 특징으로는 고전이나 낭만에서 사용하던 장·단조에 입각한 조성 체계가 아닌 중세에 사용되던 교회선법을 들 수 있다. 이는 기존의 장·단 조성 체계를 탈피하는 방편으로 사용했으며, 또한 반음계적 진행을 통하여 조성의 모호함을 더하였다. 그리고 수세기 동안 사용되어왔던 3화음 체계의 화성에서 4도나 5도의 화성체계로의 변화로 새로운 음향을 추구했으며, 음악에 있어서 미적 색채감을 더욱 드러내기 위해 페달음(pedal point)을 사용하여 낭만주의 이 전에서 들어볼 수 없었던 음악의 몽롱함과 색채적 분위기를 맛볼 수 있게 하였다. 그리고 기존의 장·단조 음계와는 다르게 온음음계와 5음음계를 사용하기도 하며, 이러한 특징 외에도 낭만주의까지 회피되어져 왔던 병행화음 진행을 사용하여 새로운 음향을 선사했다. 이러한 <인상주의 음악>에서 나타나고 있는 특징들을 드뷔시의 연가곡 Ariettes Oubliee’s를 통하여 알아보고자 한다. Ariettes Oubliee’s는 폴 베를렌(Paul-Marie Verlaine, 1844 - 1896)의 시집「말 없는 연가」에서 추린 시로서 총 6개의 가곡으로 이루어져있다. 드뷔시의 가곡은 전체적으로 프랑스 언어의 뉘앙스를 중시한다. 각 곡 마다 이루어지는 시어의 규칙적인 운율의 패턴은 <인상주의 음악>에서 보여지는 시적 언어의 정서를 나타낸다. 이와같이 드뷔시의 음악적 특징들은 시대적 배경과 함께 후기 낭만을 벗어나 한 시대를 새롭게 이끄는 음악을 만들어내었다.
19세기 후반 프랑스에서는 상징주의 문학과 인상주의 회화가 주류를 이루었다. 상징주의를 대표하는 문학가들은 단어 하나 하나의 의미를 표현하고자했던 낭만주의 시대와는 다르게 단어의 어감이나 억양을 중시하며 시적 언어의 정서를 전달하고자 하였다. 이러한 시적 언어의 정서는 시의 내용보다는 프랑스 특유의 발음에서 생겨 나는 운율의 미(美)를 중시한 것이다. 인상주의 화가들 역시 그들이 나타내고자 했던 미술의 표현에 있어서 분명한 사물의 실체보다는 그 사물에서 나타나는 순간적인 느낌과 분위기를 표현하고자 하였다. 이러한 상징주의 문학과 인상주의 회화에서 보여지는 시의 운율과 뉘앙스 그리고 분위기적 인상은 그대로 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862 - 1918)의 음악에서 찾아볼 수 있다. 드뷔시는 상징주의 시인들의 문학작품에 인상주의 회화 기법을 담아 <인상주의 음악>을 이끌어 나갔다. 이러한 이유로 드뷔시는 <인상주의 음악>에 있어서 대표적인 작곡가로 손꼽히는데, 이는 상징주의 문학과 인상주의 회화의 영향은 가사의 뉘앙스나 반주에서 보이고 있는 색채적인 선율의 표현과 화성, 리듬, 선법 등을 통해 드러나기 때문이다. <인상주의 음악>은 낭만주의에 반동하여 등장했다. 고전을 거쳐 20세기 초까지 이어진 낭만주의는 산업혁명과 자본주의의 대두로 정치, 경제, 사회적으로 많은 변화를 겪게되었다. 이러한 변화에 발맞추어 낭만주의의 음악은 고전주의 시대의 객관적이고 형식적인 면보다는 개인의 감정을 중시하는 주관적인 면을 표현하여 한층 서정적이며, 감성적인 음악으로 나타났다. 19세기를 마감하고 새로운 시대를 여는 20세기의 과도기적 위치에 자리하는 드뷔시의 음악세계는 1차 세계대전이라는 전쟁의 참혹함과 사회적 불안감으로 국제적인 긴장감이 감돌던 20세기 초의 사회적 상황에 반응하며, 이 전과는 다른 <인상주의 음악>을 만들어 갔다. 그러나 <인상주의 음악>은 완전히 낭만주의의 요소를 벗어났다고는 말할 수 없다. 왜냐하면 드뷔시는 낭만주의적 요소였던 고전주의의 형식주의에서의 탈피, 후기 낭만에서 보여지는 반음계의 사용, 음악의 표제적인 요소 등을 여전히 포함하고 있기 때문이다. 하지만, <인상주의 음악>은 낭만주의와는 다른 요소가 더 짙게 드러나기에 <인상주의 음악>을 낭만주의의 반동으로 등장했다고 보는 것이다. 드뷔시의 <인상주의 음악>의 특징으로는 고전이나 낭만에서 사용하던 장·단조에 입각한 조성 체계가 아닌 중세에 사용되던 교회선법을 들 수 있다. 이는 기존의 장·단 조성 체계를 탈피하는 방편으로 사용했으며, 또한 반음계적 진행을 통하여 조성의 모호함을 더하였다. 그리고 수세기 동안 사용되어왔던 3화음 체계의 화성에서 4도나 5도의 화성체계로의 변화로 새로운 음향을 추구했으며, 음악에 있어서 미적 색채감을 더욱 드러내기 위해 페달음(pedal point)을 사용하여 낭만주의 이 전에서 들어볼 수 없었던 음악의 몽롱함과 색채적 분위기를 맛볼 수 있게 하였다. 그리고 기존의 장·단조 음계와는 다르게 온음음계와 5음음계를 사용하기도 하며, 이러한 특징 외에도 낭만주의까지 회피되어져 왔던 병행화음 진행을 사용하여 새로운 음향을 선사했다. 이러한 <인상주의 음악>에서 나타나고 있는 특징들을 드뷔시의 연가곡 Ariettes Oubliee’s를 통하여 알아보고자 한다. Ariettes Oubliee’s는 폴 베를렌(Paul-Marie Verlaine, 1844 - 1896)의 시집「말 없는 연가」에서 추린 시로서 총 6개의 가곡으로 이루어져있다. 드뷔시의 가곡은 전체적으로 프랑스 언어의 뉘앙스를 중시한다. 각 곡 마다 이루어지는 시어의 규칙적인 운율의 패턴은 <인상주의 음악>에서 보여지는 시적 언어의 정서를 나타낸다. 이와같이 드뷔시의 음악적 특징들은 시대적 배경과 함께 후기 낭만을 벗어나 한 시대를 새롭게 이끄는 음악을 만들어내었다.
In the latter 19th century, the main current in France was formed by the symbolistic literature and impressionistic painting. The literary men who represented symbolism laid focus on linguistic sense and accent to deliver sentiment of poetic language, compared with the romanticists who intended to e...
In the latter 19th century, the main current in France was formed by the symbolistic literature and impressionistic painting. The literary men who represented symbolism laid focus on linguistic sense and accent to deliver sentiment of poetic language, compared with the romanticists who intended to express the meaning of a word one by one. This sentiment of poetic language results from an emphasis on the beauty of rhythm arisen from the peculiar accent of French language rather than the content of poetry. The impressionistic artists also sought to express a momentary feeling and mood appearing from the object rather than its explicit substance in describing arts they designed. Thus, the poetic rhythm and nuance, and impressionistic mood shown in the symbolistic literature and impressionistic paintings can be found in Claude Achille Debussy's(1862 - 1918) music that way. Debussy lead the impressionistic music by putting the technique of impressionistic painting into the literary works written by the symbolistic poets. For this reason, Debussy has been counted as a representative composer, because the influence of symbolistic literature and impressionistic painting is revealed through the nuance of lyric lines, colorful expression of melody presented in the accompaniment, harmony, rhythm, and mode. The impressionistic music appeared in reaction to the romanticism. The romanticism which continued from the classic music to the music in the early 20th century suffered from many changes covering politics, economy, and society owing to the rise of the industrial revolution and capitalism. Keeping pace with these changes, the romanticistic music emerged as a lyric and sentimental one still more by expressing the subjective aspect focusing on the individual feeling as opposed to the objective and formal aspect of the classical ages. Debussy's world of music during the transition period which opens the new age after ending the 19th century, reacted to the social situation as early as the 20th century when the international tension because of cruelty of World War I and social insecurity to create the impressionistic music which differs from the past. The impressionistic music, however, cannot be said that it cast off the romantic element, since Debussy's music still contained chromatic scale and thematic element of music emerging from the post-romanticism by breaking from the formalism of the classicism, a factor of the romanticism. But the impressionistic music is considered to appear in reaction to the romanticism in that it exposes other elements other than romanticism. One of the characteristics of Debussy's impressionistic music is the use of church mode employed in the middle age, not tonality based on the major and minor key used in the classicism or romanticism. It was used as a method to pass through the existing system of major and minor tonality, and also added ambiguity of tonality through the procession of chromatic scale. And he sought after a new sound by means of the change from the harmony of the third chord used for many centuries into the fourth or fifth chord, while employing the pedal point to reveal the aesthetic color sensation much more to be able to taste obscurity and colorful mood of music which cannot be heard before romanticism. Besides, he used the whole-note scale and the fifth note scale differently from the major or minor key scale established, and in addition, he presented new sound by the procession of parallel chord which had been turned away even until romanticism. This thesis aimed at studying these characteristics inferred from the impressionistic music through Debussy's love song, Ariettes Oublie& Ariettes Oubliees is composed of total six pieces of songs extracted from Mute Love Song, a collection of poems written by Paul-Marie Verlaine(1844 - 1896). His songs focus on the nuance of French language on the whole. The regular rhythmic pattern of poetic diction comprised in each song shows the sentiment of poetic language shown in the impressionistic music. Thus, the characteristics of Debussy's music created a new music, which lead a new age by getting out of the background of the times and post-romanticism.
In the latter 19th century, the main current in France was formed by the symbolistic literature and impressionistic painting. The literary men who represented symbolism laid focus on linguistic sense and accent to deliver sentiment of poetic language, compared with the romanticists who intended to express the meaning of a word one by one. This sentiment of poetic language results from an emphasis on the beauty of rhythm arisen from the peculiar accent of French language rather than the content of poetry. The impressionistic artists also sought to express a momentary feeling and mood appearing from the object rather than its explicit substance in describing arts they designed. Thus, the poetic rhythm and nuance, and impressionistic mood shown in the symbolistic literature and impressionistic paintings can be found in Claude Achille Debussy's(1862 - 1918) music that way. Debussy lead the impressionistic music by putting the technique of impressionistic painting into the literary works written by the symbolistic poets. For this reason, Debussy has been counted as a representative composer, because the influence of symbolistic literature and impressionistic painting is revealed through the nuance of lyric lines, colorful expression of melody presented in the accompaniment, harmony, rhythm, and mode. The impressionistic music appeared in reaction to the romanticism. The romanticism which continued from the classic music to the music in the early 20th century suffered from many changes covering politics, economy, and society owing to the rise of the industrial revolution and capitalism. Keeping pace with these changes, the romanticistic music emerged as a lyric and sentimental one still more by expressing the subjective aspect focusing on the individual feeling as opposed to the objective and formal aspect of the classical ages. Debussy's world of music during the transition period which opens the new age after ending the 19th century, reacted to the social situation as early as the 20th century when the international tension because of cruelty of World War I and social insecurity to create the impressionistic music which differs from the past. The impressionistic music, however, cannot be said that it cast off the romantic element, since Debussy's music still contained chromatic scale and thematic element of music emerging from the post-romanticism by breaking from the formalism of the classicism, a factor of the romanticism. But the impressionistic music is considered to appear in reaction to the romanticism in that it exposes other elements other than romanticism. One of the characteristics of Debussy's impressionistic music is the use of church mode employed in the middle age, not tonality based on the major and minor key used in the classicism or romanticism. It was used as a method to pass through the existing system of major and minor tonality, and also added ambiguity of tonality through the procession of chromatic scale. And he sought after a new sound by means of the change from the harmony of the third chord used for many centuries into the fourth or fifth chord, while employing the pedal point to reveal the aesthetic color sensation much more to be able to taste obscurity and colorful mood of music which cannot be heard before romanticism. Besides, he used the whole-note scale and the fifth note scale differently from the major or minor key scale established, and in addition, he presented new sound by the procession of parallel chord which had been turned away even until romanticism. This thesis aimed at studying these characteristics inferred from the impressionistic music through Debussy's love song, Ariettes Oublie& Ariettes Oubliees is composed of total six pieces of songs extracted from Mute Love Song, a collection of poems written by Paul-Marie Verlaine(1844 - 1896). His songs focus on the nuance of French language on the whole. The regular rhythmic pattern of poetic diction comprised in each song shows the sentiment of poetic language shown in the impressionistic music. Thus, the characteristics of Debussy's music created a new music, which lead a new age by getting out of the background of the times and post-romanticism.
주제어
#드뷔시 연가곡 Ariettes Oubliees
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.