한국의 민간경비는 1976년에 현재의 경비업법인 용역경비업법이 제정된 이후 이러한 제도적 뒷받침을 바탕으로 꾸준히 성장하여 2002년 6월 현재 우리나라의 민간경비업체는 2,022개에 이르고 있다. 현재 소수의 민간경비업체들을 제외하고는 영세성으로 인해 업무의 영역이 제한되어 있고, 경비업 외에 환경, 위생, 시설, 근로자 파견 등과 같은 겸업을 함으로서 경비 업무의 전문성 저하현상을 초래하고 있다. 또한 어려운 여건 속에 경비원들의 높은 이직률로 말미암아 내적인 전문성을 갖추고 있지 못하다고 할 수 있다. 더불어 민간경비의 자체 투자와 교육은 미비하고, 이러한 제반적인 환경들로 말미암아 민간경비의 실무에 관한 심도 있는 많은 연구가 선행되지 못하였다. 이러한 우리나라 민간경비의 환경 아래 본 연구에서는 경비업체들 중 96%(1,933개)의 업체들이 허가를 받아 경영하고 있는 시설경비 업무를 중심으로 사업영역 및 목표시장을 체계화하여 설정하고, 그 체계화된 사업영역별로 민간경비업체는 물론 민간경비원이 실무적인 측면에서 효율적인 업무 수행의 절차 및 방법에 관해 올바로 이해하고 적용 할 수 있도록 하고자 하였으며, 나아가 국내 경호학과 및 경비관련 학과와 학계에서 민간경비 업무 수행 절차 및 방법의 올바른 이해와 학문적 발전을 기하고자 하였다. 본 논문에서는 민간경비 일련의 업무 수행 절차와 임무 수행 방법을 구체화하고 모델화하였다. 민간경비 업무 수행 절차 모델은 민간경비업체들의 사업개발 및 영업활동 또는 경비를 필요로 하는 고객 및 의뢰자로부터 문의·요청 ⇒ 최초 경비업체에서의 고객 방문 및 기초 상담과 자료 전달 ⇒ 경비대상물에 대한 경비 진단 ⇒ 제안서 및 운영계획서, 견적서 제출 ⇒ 의뢰자의 자료 검토 후 경비 도급 계약 체결 ⇒ 경비원의 채용·선발과 경비지도사의 선임 ⇒ 경비원의 교육·훈련 ⇒ 경비원의 투입·배치, 허가·신고 등의 제반 행정업무 이행 ⇒ 세부 경비계획 수립 및 경비계획서 작성과 날인 ⇒ 경비 서비스 제공 및 현장 관리의 절차중심적인 구성요소로 이루어져야 한다. 민간경비원의 임무 수행 방법 모델은 먼저 경비원의 기본 임무 수행 방법을 제시하였다. 경비원의 기본 임무는 경비원의 근무 교대 방법, 배치 포스트(POST)에서의 임무 수행 방법, 순회·순찰의 방법, 출입관리의 방법, 사건·사고 상황별 대응 방법, 법규 적용 및 현행범의 체포 방법, 경호 방법, 장구·장비 사용 방법 등이다. 그리고 경비원의 근무 품질도를 향상하기 위해 경비 업무 점검표와 경비 업무 지침서를 작성하여 운용하여야 한다. 민간경비 업무 수행 절차에서 사업영역별 목표시장은 국가중요시설, 주택 및 주거시설, 빌딩 및 사무소, 금융기관, 백화점 및 상업시설, 공장 및 산업시설, 언론기관, 호텔 및 ...
한국의 민간경비는 1976년에 현재의 경비업법인 용역경비업법이 제정된 이후 이러한 제도적 뒷받침을 바탕으로 꾸준히 성장하여 2002년 6월 현재 우리나라의 민간경비업체는 2,022개에 이르고 있다. 현재 소수의 민간경비업체들을 제외하고는 영세성으로 인해 업무의 영역이 제한되어 있고, 경비업 외에 환경, 위생, 시설, 근로자 파견 등과 같은 겸업을 함으로서 경비 업무의 전문성 저하현상을 초래하고 있다. 또한 어려운 여건 속에 경비원들의 높은 이직률로 말미암아 내적인 전문성을 갖추고 있지 못하다고 할 수 있다. 더불어 민간경비의 자체 투자와 교육은 미비하고, 이러한 제반적인 환경들로 말미암아 민간경비의 실무에 관한 심도 있는 많은 연구가 선행되지 못하였다. 이러한 우리나라 민간경비의 환경 아래 본 연구에서는 경비업체들 중 96%(1,933개)의 업체들이 허가를 받아 경영하고 있는 시설경비 업무를 중심으로 사업영역 및 목표시장을 체계화하여 설정하고, 그 체계화된 사업영역별로 민간경비업체는 물론 민간경비원이 실무적인 측면에서 효율적인 업무 수행의 절차 및 방법에 관해 올바로 이해하고 적용 할 수 있도록 하고자 하였으며, 나아가 국내 경호학과 및 경비관련 학과와 학계에서 민간경비 업무 수행 절차 및 방법의 올바른 이해와 학문적 발전을 기하고자 하였다. 본 논문에서는 민간경비 일련의 업무 수행 절차와 임무 수행 방법을 구체화하고 모델화하였다. 민간경비 업무 수행 절차 모델은 민간경비업체들의 사업개발 및 영업활동 또는 경비를 필요로 하는 고객 및 의뢰자로부터 문의·요청 ⇒ 최초 경비업체에서의 고객 방문 및 기초 상담과 자료 전달 ⇒ 경비대상물에 대한 경비 진단 ⇒ 제안서 및 운영계획서, 견적서 제출 ⇒ 의뢰자의 자료 검토 후 경비 도급 계약 체결 ⇒ 경비원의 채용·선발과 경비지도사의 선임 ⇒ 경비원의 교육·훈련 ⇒ 경비원의 투입·배치, 허가·신고 등의 제반 행정업무 이행 ⇒ 세부 경비계획 수립 및 경비계획서 작성과 날인 ⇒ 경비 서비스 제공 및 현장 관리의 절차중심적인 구성요소로 이루어져야 한다. 민간경비원의 임무 수행 방법 모델은 먼저 경비원의 기본 임무 수행 방법을 제시하였다. 경비원의 기본 임무는 경비원의 근무 교대 방법, 배치 포스트(POST)에서의 임무 수행 방법, 순회·순찰의 방법, 출입관리의 방법, 사건·사고 상황별 대응 방법, 법규 적용 및 현행범의 체포 방법, 경호 방법, 장구·장비 사용 방법 등이다. 그리고 경비원의 근무 품질도를 향상하기 위해 경비 업무 점검표와 경비 업무 지침서를 작성하여 운용하여야 한다. 민간경비 업무 수행 절차에서 사업영역별 목표시장은 국가중요시설, 주택 및 주거시설, 빌딩 및 사무소, 금융기관, 백화점 및 상업시설, 공장 및 산업시설, 언론기관, 호텔 및 숙박시설, 병원 및 의료시설, 유원지 및 위락시설, 행사장, 학교 및 교육시설, 기타 특수 사업장의 시설경비와 같이 13개 항목으로 분류할 수 있다. 목표시장의 설정 후 해당 경비업체에서의 영업활동이나 고객 및 의뢰자의 요청으로 경비 진단(警備 診斷)을 하게 되는데, 경비 진단시 현재의 위해요소 및 위협요인을 정확히 판단·분석하여야 한다. 민간경비업체에서는 경비 진단 후 세워진 대책을 운영계획서로 작성하여 경비 의뢰자에게 제출하게 되고, 제출된 운영계획서에 의해 시설주와 원만하게 경비 도급 계약이 체결되면, 민간경비업체에서는 경비원을 채용하여 교육하고 배치하게 된다. 배치가 완료되고 난 후 통상 1개월 내에 경비계획서를 작성하게 되는데, 경비계획서는 계약 약관상에 제공하는 경비 업무를 중심으로 계약 당사자간에 상호 신의를 가지고 약정된 사항을 이행하기위한 구체적인 경비 업무의 계획을 수립해야 한다. 그리고 민간경비원의 임무 수행은 크게 기본 임무, 품질도 향상을 위한 점검표와 경비 업무 지침서의 작성과 운용으로 말할 수 있다. 경비원이 경비대상시설물에 배치되면 기본 업무 외에 사안별로 점검표를 작성하여 경비대상시설의 안전에 만전을 기하여야 한다. 경비 업무 지침서는 민간경비업체에서 근무의 품질도 향상을 위한 교육 자료로 활용할 수 있으며, 경비 업무의 방법을 구체적으로 설명해 놓은 지침서라 할 수 있다. 경비 업무 지침서는 경비계획서와 마찬가지로 경비대상시설의 현황과 경비근무계획에 관해서도 제시를 하지만, 주요 핵심 사항은 방법론적 측면에서 근무요령 근무 자세, 업무 운영 및 처리 절차, 상황별 대처 요령, 비상상황발생시 대처 방법, 고객과의 화법 등 예상되는 제반사항들에 대해 구체화 및 표준화시켜 사업장의 경비 업무 품질도 향상을 기하도록 해야 할 것이다.
한국의 민간경비는 1976년에 현재의 경비업법인 용역경비업법이 제정된 이후 이러한 제도적 뒷받침을 바탕으로 꾸준히 성장하여 2002년 6월 현재 우리나라의 민간경비업체는 2,022개에 이르고 있다. 현재 소수의 민간경비업체들을 제외하고는 영세성으로 인해 업무의 영역이 제한되어 있고, 경비업 외에 환경, 위생, 시설, 근로자 파견 등과 같은 겸업을 함으로서 경비 업무의 전문성 저하현상을 초래하고 있다. 또한 어려운 여건 속에 경비원들의 높은 이직률로 말미암아 내적인 전문성을 갖추고 있지 못하다고 할 수 있다. 더불어 민간경비의 자체 투자와 교육은 미비하고, 이러한 제반적인 환경들로 말미암아 민간경비의 실무에 관한 심도 있는 많은 연구가 선행되지 못하였다. 이러한 우리나라 민간경비의 환경 아래 본 연구에서는 경비업체들 중 96%(1,933개)의 업체들이 허가를 받아 경영하고 있는 시설경비 업무를 중심으로 사업영역 및 목표시장을 체계화하여 설정하고, 그 체계화된 사업영역별로 민간경비업체는 물론 민간경비원이 실무적인 측면에서 효율적인 업무 수행의 절차 및 방법에 관해 올바로 이해하고 적용 할 수 있도록 하고자 하였으며, 나아가 국내 경호학과 및 경비관련 학과와 학계에서 민간경비 업무 수행 절차 및 방법의 올바른 이해와 학문적 발전을 기하고자 하였다. 본 논문에서는 민간경비 일련의 업무 수행 절차와 임무 수행 방법을 구체화하고 모델화하였다. 민간경비 업무 수행 절차 모델은 민간경비업체들의 사업개발 및 영업활동 또는 경비를 필요로 하는 고객 및 의뢰자로부터 문의·요청 ⇒ 최초 경비업체에서의 고객 방문 및 기초 상담과 자료 전달 ⇒ 경비대상물에 대한 경비 진단 ⇒ 제안서 및 운영계획서, 견적서 제출 ⇒ 의뢰자의 자료 검토 후 경비 도급 계약 체결 ⇒ 경비원의 채용·선발과 경비지도사의 선임 ⇒ 경비원의 교육·훈련 ⇒ 경비원의 투입·배치, 허가·신고 등의 제반 행정업무 이행 ⇒ 세부 경비계획 수립 및 경비계획서 작성과 날인 ⇒ 경비 서비스 제공 및 현장 관리의 절차중심적인 구성요소로 이루어져야 한다. 민간경비원의 임무 수행 방법 모델은 먼저 경비원의 기본 임무 수행 방법을 제시하였다. 경비원의 기본 임무는 경비원의 근무 교대 방법, 배치 포스트(POST)에서의 임무 수행 방법, 순회·순찰의 방법, 출입관리의 방법, 사건·사고 상황별 대응 방법, 법규 적용 및 현행범의 체포 방법, 경호 방법, 장구·장비 사용 방법 등이다. 그리고 경비원의 근무 품질도를 향상하기 위해 경비 업무 점검표와 경비 업무 지침서를 작성하여 운용하여야 한다. 민간경비 업무 수행 절차에서 사업영역별 목표시장은 국가중요시설, 주택 및 주거시설, 빌딩 및 사무소, 금융기관, 백화점 및 상업시설, 공장 및 산업시설, 언론기관, 호텔 및 숙박시설, 병원 및 의료시설, 유원지 및 위락시설, 행사장, 학교 및 교육시설, 기타 특수 사업장의 시설경비와 같이 13개 항목으로 분류할 수 있다. 목표시장의 설정 후 해당 경비업체에서의 영업활동이나 고객 및 의뢰자의 요청으로 경비 진단(警備 診斷)을 하게 되는데, 경비 진단시 현재의 위해요소 및 위협요인을 정확히 판단·분석하여야 한다. 민간경비업체에서는 경비 진단 후 세워진 대책을 운영계획서로 작성하여 경비 의뢰자에게 제출하게 되고, 제출된 운영계획서에 의해 시설주와 원만하게 경비 도급 계약이 체결되면, 민간경비업체에서는 경비원을 채용하여 교육하고 배치하게 된다. 배치가 완료되고 난 후 통상 1개월 내에 경비계획서를 작성하게 되는데, 경비계획서는 계약 약관상에 제공하는 경비 업무를 중심으로 계약 당사자간에 상호 신의를 가지고 약정된 사항을 이행하기위한 구체적인 경비 업무의 계획을 수립해야 한다. 그리고 민간경비원의 임무 수행은 크게 기본 임무, 품질도 향상을 위한 점검표와 경비 업무 지침서의 작성과 운용으로 말할 수 있다. 경비원이 경비대상시설물에 배치되면 기본 업무 외에 사안별로 점검표를 작성하여 경비대상시설의 안전에 만전을 기하여야 한다. 경비 업무 지침서는 민간경비업체에서 근무의 품질도 향상을 위한 교육 자료로 활용할 수 있으며, 경비 업무의 방법을 구체적으로 설명해 놓은 지침서라 할 수 있다. 경비 업무 지침서는 경비계획서와 마찬가지로 경비대상시설의 현황과 경비근무계획에 관해서도 제시를 하지만, 주요 핵심 사항은 방법론적 측면에서 근무요령 근무 자세, 업무 운영 및 처리 절차, 상황별 대처 요령, 비상상황발생시 대처 방법, 고객과의 화법 등 예상되는 제반사항들에 대해 구체화 및 표준화시켜 사업장의 경비 업무 품질도 향상을 기하도록 해야 할 것이다.
In Korea, the Act of Service Security Business was established in 1976, which has become current 『Act of Security Business』. Based on this systematic support, domestic private security companies has steadily grown and amounts to 2,022 places as of June 30, 2002. Except for a few private security com...
In Korea, the Act of Service Security Business was established in 1976, which has become current 『Act of Security Business』. Based on this systematic support, domestic private security companies has steadily grown and amounts to 2,022 places as of June 30, 2002. Except for a few private security companies, the majority companies have limited business coverage resulting from their inferior business results, and often have several side jobs such as environment, sanitation, facility, labor lease, etc. besides their own security business. It leads to low professionalism in security business. Moreover, they mostly did not have any remarkable in-house expertises in their own business due to high turnover of security guards under tough conditions. Under the unfavorable circumstances including insufficient investment and education in private security guard, there have been actually little further studies on private security business in practices. By considering these deteriorated private security environment in Korea, this study mainly focused on addressing the installation security business managed by authorized companies, which amount to 96%(1,933 companies) of total 2,022 domestic security companies. Ultimately, this study intends to formulate and establish business sectors and target markets of installation security business so that private security companies and security guards can have reasonable comprehension and application about the procedure and methods to effectively do business in the practical level by each systematized business sector. Furthermore, the study intends to facilitate every domestic academic circle or department in security guard to understand any procedure and methods for private security business along with better academic development. The study formulated and modeled a series of business procedures in private security sector along with corresponding business methods. A series of business procedures in private security sector can be modeled as follows: Business development and operational activities of private security companies / Contact from customers or client in financial needs ⇒ Counsel and basic data information in the initial security company ⇒ Diagnosis of security target, whether person or material ⇒ Submission of operational schedule and estimate ⇒ Security contract ⇒ Employment, selection of security guards and Nomination of security guard instructors ⇒ orientation of security guards ⇒ Commitment and placement of security guards ⇒ Establishment and preparation of security schedule ⇒ Field management and procurement of relevant security service. As a model for mission practice of private security guards, this study first presented the ways to do basic mission practices in charge of security guards. Their basic missions included the followings: Rotational duty of security guards, mission practices in each post, patrol or a round of inspection, admission or exit control, countermeasures against each accident or disaster, arrest of present criminals, other security activities and so forth. Meanwhile, check list and guideline for the security business were prepared and maintained to improve the work quality of security guards. For the establishment of business area and target market, our private security business can be categorized into the security business at the following 13 places: National major facilities, housing and residential installations, buildings and offices, financial institutions, department stores and other commercial facilities, plants and other industrial installations, press institutions, hotel and other accommodations, hospital/clinic and other medical accommodations, resort/park and other amusement facilities, event plaza, school and other educational facilities, and other special business workshops. After a target market is determined, the security guard business is diagnosed on any request of customer or client, or in operational activities at corresponding security company. Private security companies outline an operational schedule from countermeasures as established by security diagnosis and then submit it to clients. By the submitted operational schedule, a security service contract is concluded with facility owner in sound ways, then private security companies employ additional security guards, who go through orientation and local placement. After the placement is completed, a security schedule is usually prepared not later than one month. And the mission practices of a private security guard can be typically categorized into the following 2 or 3 steps: Basic mission, preparation of check list/security business guideline for better work quality and their maintenance. If a security guard is placed in target installation under security, he or she must prepare respective check lists in each category to assure the safety of target installation up to 100%. Security business guideline can be used as an educational material for better work quality in private security companies. It is a guideline that describes the methods of security business in detail.
In Korea, the Act of Service Security Business was established in 1976, which has become current 『Act of Security Business』. Based on this systematic support, domestic private security companies has steadily grown and amounts to 2,022 places as of June 30, 2002. Except for a few private security companies, the majority companies have limited business coverage resulting from their inferior business results, and often have several side jobs such as environment, sanitation, facility, labor lease, etc. besides their own security business. It leads to low professionalism in security business. Moreover, they mostly did not have any remarkable in-house expertises in their own business due to high turnover of security guards under tough conditions. Under the unfavorable circumstances including insufficient investment and education in private security guard, there have been actually little further studies on private security business in practices. By considering these deteriorated private security environment in Korea, this study mainly focused on addressing the installation security business managed by authorized companies, which amount to 96%(1,933 companies) of total 2,022 domestic security companies. Ultimately, this study intends to formulate and establish business sectors and target markets of installation security business so that private security companies and security guards can have reasonable comprehension and application about the procedure and methods to effectively do business in the practical level by each systematized business sector. Furthermore, the study intends to facilitate every domestic academic circle or department in security guard to understand any procedure and methods for private security business along with better academic development. The study formulated and modeled a series of business procedures in private security sector along with corresponding business methods. A series of business procedures in private security sector can be modeled as follows: Business development and operational activities of private security companies / Contact from customers or client in financial needs ⇒ Counsel and basic data information in the initial security company ⇒ Diagnosis of security target, whether person or material ⇒ Submission of operational schedule and estimate ⇒ Security contract ⇒ Employment, selection of security guards and Nomination of security guard instructors ⇒ orientation of security guards ⇒ Commitment and placement of security guards ⇒ Establishment and preparation of security schedule ⇒ Field management and procurement of relevant security service. As a model for mission practice of private security guards, this study first presented the ways to do basic mission practices in charge of security guards. Their basic missions included the followings: Rotational duty of security guards, mission practices in each post, patrol or a round of inspection, admission or exit control, countermeasures against each accident or disaster, arrest of present criminals, other security activities and so forth. Meanwhile, check list and guideline for the security business were prepared and maintained to improve the work quality of security guards. For the establishment of business area and target market, our private security business can be categorized into the security business at the following 13 places: National major facilities, housing and residential installations, buildings and offices, financial institutions, department stores and other commercial facilities, plants and other industrial installations, press institutions, hotel and other accommodations, hospital/clinic and other medical accommodations, resort/park and other amusement facilities, event plaza, school and other educational facilities, and other special business workshops. After a target market is determined, the security guard business is diagnosed on any request of customer or client, or in operational activities at corresponding security company. Private security companies outline an operational schedule from countermeasures as established by security diagnosis and then submit it to clients. By the submitted operational schedule, a security service contract is concluded with facility owner in sound ways, then private security companies employ additional security guards, who go through orientation and local placement. After the placement is completed, a security schedule is usually prepared not later than one month. And the mission practices of a private security guard can be typically categorized into the following 2 or 3 steps: Basic mission, preparation of check list/security business guideline for better work quality and their maintenance. If a security guard is placed in target installation under security, he or she must prepare respective check lists in each category to assure the safety of target installation up to 100%. Security business guideline can be used as an educational material for better work quality in private security companies. It is a guideline that describes the methods of security business in detail.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.