우리나라의 국토의 70%는 평지보다 산이나 산맥으로 이루어져 있고, 인구의 조밀로 인해 도로공사시 인공사면이 많이 발생한다. 또한 고속도로의 길이만 하더라도 무려 2.000km가 넘는다. 따라서 어떤 도로의 공사에도 사면공사는 필수적이다라고 하여도 과장이 아니다. 또한 우리나라의 기후는 강수량이 주로 우기인 6월에서 8월 사이에 집중적으로 내리고 태풍의 영향권에 들기 때문에 이 기간동안 사면붕괴가 많이 일어난다. 사면붕괴가 일어나는 원인은 사면공사 전 정확한 토질의 분석을 하지 않아 자연각을 잘못주거나 부적절한 시공법으로 시공을 하게 되어 붕괴를 초래하게 된다. 또한 국내의 사면안정 평가법이 외국의 평가법을 많이 적용을 시켜 국내의 기후와 토질, 암반상태에 적합하지 않아 사면붕괴가 발생하기도 한다. 또 시공 전 사면에 대한 지반조사와 공사후의 사면안전관리를 규제할 수 있는 법적제도가 미비하기 때문에 붕괴가 발생한다. 이러한 사면붕괴의 방지를 위해 대책으로 국내에 적용하고 있는 사면 안정성 평가 항목을 국내에서 발생한 사면붕괴사고와 사면현황을 데이터베이스화(...
우리나라의 국토의 70%는 평지보다 산이나 산맥으로 이루어져 있고, 인구의 조밀로 인해 도로공사시 인공사면이 많이 발생한다. 또한 고속도로의 길이만 하더라도 무려 2.000km가 넘는다. 따라서 어떤 도로의 공사에도 사면공사는 필수적이다라고 하여도 과장이 아니다. 또한 우리나라의 기후는 강수량이 주로 우기인 6월에서 8월 사이에 집중적으로 내리고 태풍의 영향권에 들기 때문에 이 기간동안 사면붕괴가 많이 일어난다. 사면붕괴가 일어나는 원인은 사면공사 전 정확한 토질의 분석을 하지 않아 자연각을 잘못주거나 부적절한 시공법으로 시공을 하게 되어 붕괴를 초래하게 된다. 또한 국내의 사면안정 평가법이 외국의 평가법을 많이 적용을 시켜 국내의 기후와 토질, 암반상태에 적합하지 않아 사면붕괴가 발생하기도 한다. 또 시공 전 사면에 대한 지반조사와 공사후의 사면안전관리를 규제할 수 있는 법적제도가 미비하기 때문에 붕괴가 발생한다. 이러한 사면붕괴의 방지를 위해 대책으로 국내에 적용하고 있는 사면 안정성 평가 항목을 국내에서 발생한 사면붕괴사고와 사면현황을 데이터베이스화(GIS)해서 국내여건에 맞는 사면 안정성 평가항목을 개발하고 사면의 토질을 정확히 분석할 수 있는 표준안전지침의 개발과 시공 후 사면을 전담할 수 있는 제도를 마련하여야 한다. 또 사면조사 시 사변의 붕괴가능성에 따라 붕괴위험등급을 마련하여 붕괴위험이 높은 등급 이상의 사면에는 복합적인 사면 안정공법을 시공하게 하여 붕괴사고로부터 재해를 방지하고 또한 붕괴위험이 높은 등급의 사면은 우선관리대상으로 정하여 보다 빈번한 사면검사를 통해 사면을 유지관리를 실시하게 되면 재해로부터 예방할 수 있다.
우리나라의 국토의 70%는 평지보다 산이나 산맥으로 이루어져 있고, 인구의 조밀로 인해 도로공사시 인공사면이 많이 발생한다. 또한 고속도로의 길이만 하더라도 무려 2.000km가 넘는다. 따라서 어떤 도로의 공사에도 사면공사는 필수적이다라고 하여도 과장이 아니다. 또한 우리나라의 기후는 강수량이 주로 우기인 6월에서 8월 사이에 집중적으로 내리고 태풍의 영향권에 들기 때문에 이 기간동안 사면붕괴가 많이 일어난다. 사면붕괴가 일어나는 원인은 사면공사 전 정확한 토질의 분석을 하지 않아 자연각을 잘못주거나 부적절한 시공법으로 시공을 하게 되어 붕괴를 초래하게 된다. 또한 국내의 사면안정 평가법이 외국의 평가법을 많이 적용을 시켜 국내의 기후와 토질, 암반상태에 적합하지 않아 사면붕괴가 발생하기도 한다. 또 시공 전 사면에 대한 지반조사와 공사후의 사면안전관리를 규제할 수 있는 법적제도가 미비하기 때문에 붕괴가 발생한다. 이러한 사면붕괴의 방지를 위해 대책으로 국내에 적용하고 있는 사면 안정성 평가 항목을 국내에서 발생한 사면붕괴사고와 사면현황을 데이터베이스화(GIS)해서 국내여건에 맞는 사면 안정성 평가항목을 개발하고 사면의 토질을 정확히 분석할 수 있는 표준안전지침의 개발과 시공 후 사면을 전담할 수 있는 제도를 마련하여야 한다. 또 사면조사 시 사변의 붕괴가능성에 따라 붕괴위험등급을 마련하여 붕괴위험이 높은 등급 이상의 사면에는 복합적인 사면 안정공법을 시공하게 하여 붕괴사고로부터 재해를 방지하고 또한 붕괴위험이 높은 등급의 사면은 우선관리대상으로 정하여 보다 빈번한 사면검사를 통해 사면을 유지관리를 실시하게 되면 재해로부터 예방할 수 있다.
In Korea, mountain is occupied around 70% of the country. Nowadays, the total length of high ways is longer than 2,000km. Therefore, most of doing high way constructions have slope. The main reasons of slope failure are not only natural reason such as the changing an underground water flow, increasi...
In Korea, mountain is occupied around 70% of the country. Nowadays, the total length of high ways is longer than 2,000km. Therefore, most of doing high way constructions have slope. The main reasons of slope failure are not only natural reason such as the changing an underground water flow, increasing a ground weight and so on, but also artificial reason such as selection of unsuitable construction method, careless of maintenance and so on. The slope failure is occurred between June to August during raining season because of typical Korean climate. The solutions of such accidents are following, 1. The present slope test is difficult to adapt in Korea because it is based in foreign countries' data. So that, there are many different environment such as the soil character, the rock mass and so on between Korean environment and it. First of all, the data for composing a new slope test should be systematized by each classification and then, the new slope test can be compatible. 2. Before the slope is constructed, it should be surveyed enough, however, many of the slope construction are carried out without it. Consequently, it bring out the slope failure. So that, the slope work standard is needed for prevent it. 3. At present, there are only 19 slope management center, so it is difficult to manage all of slopes in Korea. For more effective slope managing, the slope risk grade should be needed. And then they can managed from high risk grade. 4. When slope is constructed, more than two form of slope stability construction work should be processed. Therefore, if fist-slope-stability is destroyed, the accident will not be happened because of second - slope- stability.
In Korea, mountain is occupied around 70% of the country. Nowadays, the total length of high ways is longer than 2,000km. Therefore, most of doing high way constructions have slope. The main reasons of slope failure are not only natural reason such as the changing an underground water flow, increasing a ground weight and so on, but also artificial reason such as selection of unsuitable construction method, careless of maintenance and so on. The slope failure is occurred between June to August during raining season because of typical Korean climate. The solutions of such accidents are following, 1. The present slope test is difficult to adapt in Korea because it is based in foreign countries' data. So that, there are many different environment such as the soil character, the rock mass and so on between Korean environment and it. First of all, the data for composing a new slope test should be systematized by each classification and then, the new slope test can be compatible. 2. Before the slope is constructed, it should be surveyed enough, however, many of the slope construction are carried out without it. Consequently, it bring out the slope failure. So that, the slope work standard is needed for prevent it. 3. At present, there are only 19 slope management center, so it is difficult to manage all of slopes in Korea. For more effective slope managing, the slope risk grade should be needed. And then they can managed from high risk grade. 4. When slope is constructed, more than two form of slope stability construction work should be processed. Therefore, if fist-slope-stability is destroyed, the accident will not be happened because of second - slope- stability.
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